precieze verdeling lijnen Regio Oost

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Nadeel van Barneveld bij de IJssel-Vecht is wel dat er geen stalling dichtbij is. Ede is de dichtstbijzijnde stalling in Gelderland. Aan de andere kant is er geen directe busverbinding tussen Ede en Barneveld. Wat ik dus zie gebeuren is dat lijn 110 aan lijn 105 gekoppeld wordt en vanuit Arnhem gereden gaat worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Daniel »

Moet er dan altijd een stalling in de buurt zijn? Vrijwel alle lijnen die in Barneveld komen hebben immers al een stalling aan een van hun uiteinden, dat geldt voor lijn 205 (Harderwijk), 105 (Arnhem), 104 (Harderwijk) en 103 (Apeldoorn) en de rest van de lijnen die door de gemeente Barneveld komt eindigt er niet.
Alleen voor de 110 zit je dus zoals je al schrijft vast aan een koppeling in Barneveld, waarbij ik me overigens afvraag of een koppeling aan 105 wel handig is qua materieel. Dan rijdt je de 110 veel te groot immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Op zich is het al een interessant vraagstuk hoe die lijn überhaupt bij de Veluwe terecht is gekomen. Zoals de voorgangers van lijn 509 op de wiki laten zien was 509 oorspronkelijk een buurtbus Nijkerk - Hoevelaken (maar toen nog in niet-aanbesteed gebied), maar de rest van de lijn is ontstaan uit de voormalige lijn 79 van Leusden (en eerder nog vanuit Amersfoort) via Stoutenburg en Achterveld naar Barneveld. Die is in 2004, toen zowel Oost-Utrecht als de Veluwe voor het eerst aanbesteed werden, om een of andere reden in de concessie Veluwe beland terwijl driekwart van die lijn toen al in de provincie Utrecht lag (alleen het stukje door Barneveld niet). En alleen door die opmerkelijke uitwisseling van lijnen kon eind 2010 de huidige buurtbus 509 ontstaan.
Dat is inderdaad ook een nogal vreemde indeling geweest.
Wellicht was het anders een mooie oplossing geweest voor Leusden-Zuid: een buslijntje (1x p/u) Amersfoort - Munnikhove - Achterveld - Barneveld :lol:

Maar ontopic: ik vind dat er bij die buurtbussen rond Barneveld ook wel eens goed gekeken mag worden, zowel qua lijnvoering als qua indeling.
Volgens mij moet er op termijn een buurtbus Barneveld-Nijkerk (rechtstreeks bedoel ik dan) komen. Tegelijk vraag ik ook af of het wel handig is om tussen Barneveld en Scherpenzeel nog een buurtbus te laten rijden naast de nieuwe streekbus (dient eigenlijk alleen voor de bediening van De Glind), omdat je dan al de streekbus 'plundert' met die buurtbus. Je zou het stuk Nijkerk-Hoevelaken dan bijv. vast kunnen maken aan het nieuwe lijntje Barneveld-Nijkerk en het resterende deel van de 509 dan bij Utrecht onderbrengen en ook De Glind mee laten nemen in de bediening. Eventueel zou je die dan ook na Stoutenburg dan ook kunnen laten afbuigen naar Amersfoort (waarbij reizen binnen Amersfoort niet zijn toegestaan uiteraard).
regenmaker schreef:Nadeel van Barneveld bij de IJssel-Vecht is wel dat er geen stalling dichtbij is. Ede is de dichtstbijzijnde stalling in Gelderland. Aan de andere kant is er geen directe busverbinding tussen Ede en Barneveld. Wat ik dus zie gebeuren is dat lijn 110 aan lijn 105 gekoppeld wordt en vanuit Arnhem gereden gaat worden.
Je ziet wel vaker in nieuwe concessies nieuwe stallingen verreizen. Waarom zou dat in Barneveld niet kunnen?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door BrengMe »

Daniel schreef:Alleen voor de 110 zit je dus zoals je al schrijft vast aan een koppeling in Barneveld, waarbij ik me overigens afvraag of een koppeling aan 105 wel handig is qua materieel. Dan rijdt je de 110 veel te groot immers.
Volgens het vervoerplan van Keolis voor IJssel-Vecht zou lijn 110 gekoppeld worden aan lijn 104, dus dat probleem is ook al opgelost. Nu moet bij ingang van de concessie Rijn-Waal deze koppeling weer verbroken worden. Als lijn 110 tegen die tijd nog niet opgeheven is wegens te lage reizigersaantallen...
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Roeland »

BrengMe schreef:Als lijn 110 tegen die tijd nog niet opgeheven is wegens te lage reizigersaantallen...
Die kans lijkt me best wel groot. Of dat de 110 wordt gereduceerd tot een wat snellere spitslijn naast de buurtbus die overdag ieder uur via De Glind rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Daniel »

Als de in de lucht hangende herindeling waarbij Scherpenzeel onderdeel van de gemeente Barneveld wordt doorgaat zou het zomaar kunnen dat er meer gereisd gaat worden op de 110. Bijvoorbeeld om het gemeentehuis te bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door sirvinniei »

Dan nog zijn de reizigers schattingen onrealistisch. Keolis verwacht 200 reizigers per dag.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Hoeveel zitten er nu per dag in de buurtbus (511) en de schoolbus (611) dan? (uiteraard voor de 511 exclusief de reizigers van/naar De Glind)

Maar ik denk dat met de buurtbus er nog naast die nieuwe buslijn het inderdaad onrealistisch is. Wil je deze buslijn een succes maken zul je die buurtbus moeten schrappen (De Glind meenemen in de 509), moet je de lijn ook interessant maken voor Barnevelders die naar het station/centrum willen (zullen wellicht geen grote aantallen zijn, maar alle kleine beetje helpen) en moet je voor goede aansluitingen zorgen op station Barneveld Centrum.

Ik zou bijvoorbeeld via de Burgemeester Labreelaan rijden, zodat je de wijk De Burght mee kan nemen. Dit moet prima kunnen binnen 30 minuten, waardoor je daarvoor geen extra bussen nodig hebt. Deze wijk ligt namelijk redelijk ver van stations Zuid en Centrum af, waardoor de bus wellicht nog aantrekkelijk zou kunnen zijn voor. Daarmee neem je de huidige buurtbushalte Anthonie Fokkerstraat mee en kun je een centrale halte voor die wijk maken bij de rotonde met de Tuinboog/Beekboog. Ook kun je dan nog een halte maken ter hoogte van de Deijliuslaan (naast de Intratuin) voor het oostelijke deel van deze wijk.
Ook hoop ik dat ze een bushalte aanleggen langs de Lunterseweg (op de route waar die bus sowieso al langs komt) bij de rotonde met de Rooseveltlaan.
Daarnaast denk ik dat je de buslijn scheef moet inleggen om op station Barneveld Centrum goede aansluitingen te krijgen van/naar de treinen. Ik zou met de huidige tijden van de Valleilijn dan de keren om .20-.21 op dat station (korte keertijd dus, de langere kering doe je dan in Scherpenzeel). Dan krijg je denk ik de best mogelijke aansluitingen:
- ri. Amersfoort (8 min.) en vanaf Amersfoort (8 min.)
- ri. Ede (6 min.) en vanaf Ede (8 min.)
gaart
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 sep 2020, 22:21

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door gaart »

Daniel schreef: Als de in de lucht hangende herindeling waarbij Scherpenzeel onderdeel van de gemeente Barneveld wordt doorgaat zou het zomaar kunnen dat er meer gereisd gaat worden op de 110. Bijvoorbeeld om het gemeentehuis te bereiken.
Op zich is het al een interessant vraagstuk hoe die lijn überhaupt bij de Veluwe terecht is gekomen. Zoals de voorgangers van lijn 509 op de wiki laten zien was 509 oorspronkelijk een buurtbus Nijkerk - Hoevelaken (maar toen nog in niet-aanbesteed gebied), maar de rest van de lijn is ontstaan uit de voormalige lijn 79 van Leusden (en eerder nog vanuit Amersfoort) via Stoutenburg en Achterveld naar Barneveld. Die is in 2004, toen zowel Oost-Utrecht als de Veluwe voor het eerst aanbesteed werden, om een of andere reden in de concessie Veluwe beland terwijl driekwart van die lijn toen al in de provincie Utrecht lag (alleen het stukje door Barneveld niet). En alleen door die opmerkelijke uitwisseling van lijnen kon eind 2010 de huidige buurtbus 509 ontstaan.

De buurtbus Barneveld-Leusden via Achterveld is ontstaan toen een reguliere bus op die verbinding is opgeheven. Dat ook die bus bij het gebied Gelderland behoorde heeft te maken met een eerdere geschiedenis, terug naar jaren 1960 / 1970. Toen was er een lijn van de VAD, lijn 6 en later 106, die liep van Amersfoort via Leusden, Achterveld, Barneveld, Kootwijkerbroek, Wittenberg, Uddel en Elspeet naar Nunspeet. Deze lijn is iedere keer weer in stukjes geknipt, net zo lang tot er dus niks meer van over was.
Laatst gewijzigd door Tom024 op do 01 okt 2020, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Daniel »

Best apart dan eigenlijk dat men die lijnen dus verdeeld heeft op hoe ze historisch per vervoerder verdeeld waren. Terwijl vervolgens provincies ze gingen aanbesteden waarbij het eigenlijk niet uit zou hoeven maken welke vervoerder ze reed, maar des te meer welke provincie ze bedienen.
Volgens de historie op de wiki reed lijn 79 al met taxibusjes toen hij voor het eerst in een concessie (Veluwe) belandde, dus exploitatieve redenen zal het ook niet echt gehad hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

En het lijnnummer in de 70-serie is ook een Utrechts nummer, aangezien de Veluwe de 100-serie heeft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Meltrain »

Ik ben het ermee eens om de concessies te verkleinen, maar juist de samenvoeging van (noordelijke) Achterhoek zou voor de reizigers voordelen opleveren.
Ik zou de volgende concessies willen voorstellen:
  • Nijmegen - Rivierenland
  • Ede - Arnhem - Doetinchem (incl. treindienst Arnhem - Tiel)
  • Achterhoek - Twente
  • Deventer - Almelo
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV Regio Oost

Bericht door dennistd »

Je wil Almelo loshalen van de rest van Twente en bij Deventer voegen? Er zijn helemaal geen buslijnen die die gebieden verbinden op één scholierenlijn na :roll:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Indeling OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Ik hoop niet dat ze letterlijk de huidige grenzen gaan aanhouden, maar gewoon goed kijken welke lijnen over kunnen naar de andere concessie. Zo zou ik lijnen 53 en 62 (deel Enschede-Borculo) naar de Achterhoek overhevelen, omdat die voor Twente eigenlijk alleen van belang is voor Haaksbergen, maar voor grotere delen van de Achterhoek van belang zijn, aangezien die lijnen overstappen moeten bieden op Achterhoekse lijnen in Borculo (op lijnen 23 en 56), Eibergen (op lijnen 72, 73, 74) en Haaksbergen (op lijn 470 's avonds en in het weekend). Ook ben je dan van het probleem af dat de Achterhoekse vervoerder lijnen 73 en 74 willen uitbreiden (hetzij hogere frequentie doordeweeks of extra ritten 's avonds en in het weekend), maar dit niet mag vanwege het extra moeten rijden in de concessie Twente daarvoor. Dit is nu namelijk nog het geval (Arriva wilde oorspronkelijk lijnen 73 en 74 ook op zaterdag laten rijden, maar kreeg geen toestemming). Daarnaast lijkt me station Ruurlo ook een logischer eindpunt (als je al niet zou willen besluiten tot één doorgaande lijn) voor de huidige lijn 62, aangezien 's avonds Ruurlo-Borculo nog wel bediend zou willen hebben (maar Ruurlo-Zelhem mogelijk niet, want daar reist 's avonds bijna niemand meer), de verbinding Neede<->Ruurlo Station (voor reizen ri. Zutphen/Arnhem/Randstad) dan rechtstreeks wordt, net zoals Ruurlo<->Enschede.

Edit:
Meltrain schreef: do 04 nov 2021, 13:33 Ik ben het ermee eens om de concessies te verkleinen, maar juist de samenvoeging van (noordelijke) Achterhoek zou voor de reizigers voordelen opleveren.
Ik zou de volgende concessies willen voorstellen:
  • Nijmegen - Rivierenland
  • Ede - Arnhem - Doetinchem (incl. treindienst Arnhem - Tiel)
  • Achterhoek - Twente
  • Deventer - Almelo
Hier kan ik me in grote lijnen wel in vinden, al is de indeling van Almelo wel vreemd.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: OV Regio Oost

Bericht door ovVeluwe »

Het toevoegen van IJsselmond aan IJssel-Vecht ben ik ook nog steeds geen voorstander van. Lelystad en IJsselmond gaat nog wel, maar hoop dat ze die toevoeging aan IJssel-Vecht nog kunnen herzien (waarschijnlijk al te laat gezien de aanbesteding is gestart).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV Regio Oost

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef: do 04 nov 2021, 13:45 Je wil Almelo loshalen van de rest van Twente en bij Deventer voegen? Er zijn helemaal geen buslijnen die die gebieden verbinden op één scholierenlijn na :roll:
Maar rijden er nu geen buslijnen omdat er geen vraag is, of is dat juist het gevolg van de huidige concessie-indeling?
Maar ik bedenk me nu dat Deventer tóch bij IJssel-Vecht zou blijven, dus dan is het sowieso handiger om Almelo e.o. bij Twente te houden.
De onderste concessie in mijn lijstje komt dus te vervallen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OV Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn 45 schreef: do 04 nov 2021, 12:16 De concessies Rijn-Waal en Berkel-Dinkel gaan mogelijk niet in geplande vorm door.
Ik denk dat Ijssel-Vecht en Berkel-Dinkel juist goed zijn qua grootte.

Ik zou Rijn-Waal juist opsplitsen in:
Arnhem / VeluweZuid
Nijmegen / Rivierenland

De provincie wil juist Rijn-Waal nog groter maken terwijl daar de grote steden zitten
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OV Regio Oost

Bericht door sirvinniei »

Waar gaan de breng directs bij dan?
Nijmegen en Arnhem zijn erg op elkaar gefocust qua vervoer.
Eigenlijk is de huidige verdeling prima. Hooguit zou je rivierenland bij Arnhem Nijmegen kunnen doen en Achterhoek bij Twente, om die landelijke gebieden toch enigszins aantrekkelijk te maken.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef: do 04 nov 2021, 14:31De provincie wil juist Rijn-Waal nog groter maken terwijl daar de grote steden zitten
Misschien zit hem daar juist de crux? Zo worden Arnhem-Nijmegen nog belangrijker en kan zo'n concessie meer regionale DRU's wegeten ten faveure van meer DRU's in die steden? :twisted:

Maar als ze echt kleinere concessies willen, dan denk ik bijv. aan:

Concessie Waal
- Stadsdienst Nijmegen
- Nijmegen - Millingen (snel en langzaam)
- Nijmegen - Venlo (gedeeld met Limburg)
- Nijmegen - Uden (gedeeld met Brabant-Oost)
- Nijmegen - Druten - Tiel (snellijn)
- Nijmegen - Druten - 's-Hertogenbosch
- Well - 's-Hertogenbosch
- Zaltbommel - Brakel
- Geldermalsen - Gorinchem

Concessie Rijn
- Stadsdiensten Arnhem en Ede (en Veenendaal i.v.m. gedeelde lijnen)
- treindiensten Arnhem-Winterswijk + Arnhem-Tiel(-Geldermalsen?)
- Arnhem-Wageningen-Ede (snellijn + langzame lijn via Bennekom)
- Arnhem-Tolkamer/Dieren/Doesburg
- Arnhem-Nijmegen (alle 4 de routes)
- Bemmel-Zetten
- Tiel-Wageningen(beide routes)/Culemborg

Concessie IJssel
- Stadsdiensten Zutphen, Deventer en Apeldoorn
- Zwolle-Apeldoorn-Arnhem (HOV)
- Apeldoorn-Dieren-Doetinchem
- Zutphen-Doetinchem
- Deventer-Zutphen/Laren(-Lochem?)
- Deventer-Raalte
- Twello-'t Harde

Concessie Veluwe
- Stadsdienst Harderwijk
- Treindienst Amersfoort-Ede
- Barneveld-Harderwijk/Apeldoorn/Arnhem
- Ede-Apeldoorn/Putten
- Nunspeet-Apeldoorn
- Harderwijk-Zeewolde-Amersfoort/Almere
- Harderwijk-Lelystad/Nunspeet/Dronten/Walibi

Concessie Achterhoek-Salland
- Stadsdienst Doetinchem
- Treindiensten Apeldoorn-Zutphen, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal
- Doetinchem-Vorden/Emmerich/Dinxperlo/Gendringen
- Enschede-Doetinchem/Winterswijk (snellijnen)
- Enschede-Ruurlo-Doetinchem
- Borculo-Goor-Almelo
- Zutphen-Lochem-Borculo
- Haaksbergen-Goor-Holten
- Rijssen-Nijverdal

Concessie Twente
- Stadsdiensten Enschede, Hengelo, Almelo en Oldenzaal
- Enschede-Overdinkel/Denekamp(-Nordhorn?)
- Hengelo-Almelo/Enschede/Tubbergen
- Almelo-Oldenzaal (beide routes)
- Almelo-Ommen/Hardenberg
- Almelo-Delden(-Neede)

Concessie Zwolle-Zuiderzee
- stadsdiensten Zwolle, Lelystad, Dronten en Kampen
- Zwolle - Nunspeet/Dedemsvaart/Meppel/Genemuiden/Emmeloord/Steenwijk
- Kampen-Urk/Dronten
- Dronten-Lelystad/Emmeloord
- Emmeloord-Steenwijk/Lemmer
- Lelystad-Emmeloord

Concessie Overrailsel
- treindiensten Zwolle-Kampen/Enschede/Emmen + Almelo-Hardenberg (+ Apeldoorn-Enschede mocht deze regionaal worden)
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: OV Regio Oost

Bericht door gkw1969 »

Meltrain schreef: do 04 nov 2021, 14:19
dennistd schreef: do 04 nov 2021, 13:45 Je wil Almelo loshalen van de rest van Twente en bij Deventer voegen? Er zijn helemaal geen buslijnen die die gebieden verbinden op één scholierenlijn na :roll:
Maar rijden er nu geen buslijnen omdat er geen vraag is, of is dat juist het gevolg van de huidige concessie-indeling?
Maar ik bedenk me nu dat Deventer tóch bij IJssel-Vecht zou blijven, dus dan is het sowieso handiger om Almelo e.o. bij Twente te houden.
De onderste concessie in mijn lijstje komt dus te vervallen.
er rijden geen buslijnen omdat er geen vraag naar is. De laatste doorgaande busverbinding naar Almelo dateert al uit begin deze eeuw met een bus tussen Zutphen en Almelo. De laatste doorgaande verbinding die net in Almelo kwam was lijn 160 van Deventer naar Rijssen. deze werd eerst ingekort tot Holten aangezien er alleen in de spits wat reizigers waren in Rijssen Zuid, wat werd overgenomen door lijn 96. En enkele jaren geleden is de lijn ingekort tot Bathmen met alleen nog scholierenlijn 660 voor de ca. 50 scholieren per dag, die naar Holten rijdt.

Al sinds ik me kan herinneren (en dan ga ik terug tot halverwege de jaren 70 van de vorige eeuw) was het traject Deventer-Rijssen altijd al slecht bezet, er is toen de switch gemaakt dat de bus uit Deventer naar Hengelo ging en de bus naar Almelo gekoppeld werd met Delden. Dit leverde iets meer bestaansrecht op van de lijnen. Het grootste deel van de passagiers toen en nu reizen tussen Rijssen en Almelo. Vorige eeuw gingen scholieren op de fiets maar met de komst van de nieuwe Reggesteyn gingen er bijna geen leerlingen meer van Rijssen naar Holten naar school.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV Regio Oost

Bericht door Roeland »

Mijn voorkeur is om Berkel - Dinkel ongewijzigd te laten, en Rijn-Waal te splitsen in:
  • Arnhem - Nijmegen (alleen bus): iets kleiner dan het huidige Breng; de lijnbundels Arnhem - Wageningen; Nijmegen - Druten; Arnhem - Lobith; Arnhem - Doesburg gaan over naar Achterhoek & Rivierenland (wel komt de lijnbundel Apeldoorn - Arnhem erbij vanuit IJssel-Vecht)
  • Achterhoek & Rivierenland (trein & bus): uitbreiden met de lijnen rond Ede, Wageningen, Druten, Zevenaar en Doesburg (de lijnen tussen Enschede en Doetinchem gaan wel naar Berkel - Dinkel)
Mocht Achterhoek & Rivierenland te groot worden, dan zou je deze nog kunnen splitsen in
  • Rivierenland + regio Ede
  • Achterhoek
En dan zou je de lijnbundel Apeldoorn - Arnhem vanuit IJssel-Vecht ook bij één van deze twee concessies kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Roeland op do 04 nov 2021, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OV Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Ik zou zeggen ga hier over verder in het ideeëntopic, want alle meningen van ik zou dit doen en ik dat voegt hier helemaal niets toe.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

De provincie heeft een nieuwe indeling op oog voor de niet aanbesteden concessies. Dit ter verkleining van de huidige concessies. Hier is meer informatie gelezen.

Ik zal zodra mijn laptop aan is proberen een kaartje te maken met mijn indeling. Dat komt wel deels voort uit de treindiensten in de regio, zodat een materieel poule ontstaat.

De elektrische treinen rond Zwolle kun je in theorie ook onder Ijssel-Vecht zetten. De buslijnen zijn deels toch van die treinen afhankelijk.

Ik heb de treinen vanuit Zutphen en de daarvan afhankelijke lijnen in concessie Berkel Dinkel geplaatst, dus grofweg Twente en Achterhoek. Enkele lijnen uit Doetinchem vallen echter onder de Arnhem concessie.

De regionale treinen vanuit Arnhem en dienst afhankelijke lijnen vallen onder een concessie (inclusief lijnen ten zuiden van Ede), ter koppeling van C3 en 356.

De lijnen vanuit Tiel en Nijmegen vallen onder een andere concessie.

De Breng Direct lijnen 300 en 331 vallen onder Arnhem. De reden is dat in Brummel nog een stalling ligt van de concessie.

Ik zit alleen met de lijnen 80 en 81 van Twente. Ik zou qua omlopen dat onder Ijssel-Vecht zetten, zodat de chauffeur van lijn 30 ook wat afwisseling krijgt. Ze rijden nu allemaal MAT uit Almelo naar Ommen of Hardenberg.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Roeland »

Er zijn inderdaad goede redenen voor provinciegrens-overschrijdende concessies in deze regio's:
* Zuid-Flevoland: exploitatief zijn deze lijnen gericht op Harderwijk / Nijkerk
* rond Zwolle: Gelderse lijnen (vanuit Apeldoorn / Heerde / Elburg) komen in Zwolle, en zijn er deels ook mee verknoopt (C1, 200)
* Noordoostpolder: lijnennet is redelijk verweven met NW Overijssel
* Achterhoek: een deel van de lijnen (23, 56, 72-73-74) is sterk gericht op Deventer of Twente

Anderzijds zijn er ok goede redenen om een concessie niet al te groot en te complex te maken qua bestuurlijke structuur, dus zoveel mogelijk de provinciegrenzen aan te houden.

Dan kom ik tot de volgende opzet voor de concessies in regio Oost:
1. Flevoland
Alle buslijnen in Flevoland (excl. Almere) en NO-polder, met uitlopers naar Nijkerk, Harderwijk, Kampen (en de 641 naar Zwolle). Excl. de buslijnen rond Marknesse (71, 75, 76)

2. Veluwe
Treindienst Ede - Amersfoort
Alle buslijnen uit de "oude" Veluwe-concessie, plus de streeklijnen rond Wageningen (51, 352) en in de driehoek Apeldoorn - Arnhem - Doesburg (dus ook de 26, 27, 29 en 43)

3. Arnhem - Nijmegen
Alle buslijnen rond Arnhem - Nijmegen. Kleiner dan de huidige Breng (geen treindienst; bussen rond Wageningen (51, 352), Druten (85, 89), Doesburg (26, 27, 29 en 43) gaan naar andere concessies)

4. Rivierenland + Achterhoek
Treindiensten Tiel - Elst/Arnhem, Arnhem - Winterswijk en Apeldoorn - Winterswijk
Alle buslijnen Rivierenland, plus buslijnen Druten - Nijmegen (85, 89)
Alle buslijnen Achterhoek, waarbij de 23-73-74 alle dagen over de N18 doorrijden naar Enschede (dus ook lijn 23 rijdt na Borculo via Neede en N18 als snellijn door naar Enschede). Excl. lijn 27-29 (Doesburg), die naar Veluwe gaan.

5. Overijssel-West
Alle Overijsselse buslijnen uit RRReis en IJsselmond (incl. stadsdienst Zwolle en Deventer), incl. de buslijnen rond Marknesse (71, 75, 76)

6. Twente
Treindienst Zutphen - Oldenzaal
Alle buslijnen uit de concessie Twente (waarbij de N18-lijnen vanuit concessie Achterhoek worden gereden)

Concessie 1 valt onder Flevoland. 2, 3 en 4 onder Gelderland. 5 en 6 onder Overijssel.
Volgens mij wordt niet één concessie hierdoor echt te groot / onbeheersbaar / riskant.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Meltrain »

Ik vind de huidige concessie Achterhoek-Rivierenland eigenlijk vrij onlogisch omdat beide gebieden nauwelijks op elkaar aansluiten. Ik snap dan ook niet dat je die situatie in stand wil houden.
Ik zou dan juist Nijmegen-Rivierenland en Arnhem-Achtrhoek voorstellen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten