precieze verdeling lijnen Regio Oost

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Roeland »

Toch heb ik daar bewust voor gekozen, om de volgende redenen:
* Lijnennet Arnhem en Nijmegen is best wel nauw met elkaar verweven (o.a. 14, 33, 300 en 331)
* Arnhem - Nijmegen betreft alleen buslijnen; Achterhoek en Rivierenland hebben beide een treindienst.
* De treindienst van Rivierenland is te klein, om zelfstandig efficiënt te exploiteren (aanschaf, onderhoud, buffer, reservematerieel, machinistenpool, enz.), dus "moet" daarom onderdeel zijn van een andere concessie met meer treindiensten erin
* Ook wanneer je Rivierenland uitbreidt met de lijnen 85-89 (Druten - Nijmegen), blijft het een (te?) kleine concessie

Vandaar dat ik zelf uiteindelijk (tot m'n eigen verbazing) toch gekomen ben tot een concessie Achterhoek - Rivierenland, waarmee dus alle decentrale treindiensten rond Arnhem in één concessie komen.
Dat de beide busdiensten in die concessie (Rivierenland en Achterhoek) weinig samenhang vertonen, is daarbij een detail dat voor vervoerders veel minder zwaar zal wegen dan de versnippering van de treindienst, wanneer Tiel - Arnhem in een andere concessie zou komen dan Arnhem - Winterswijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Ik ben het niet eens dat het een te kleine concessie zou zijn, aangezien diezelfde provincie ook de Valleilijn (Amersfoort-Ede) een volledig zelfstandige concessie wil laten zijn. Dat is natuurlijk nog veel kleiner.

Hoewel die treindienst natuurlijk niet met een andere gecombineerd kan worden (nergens anders elektrische decentrale lijn), maar je hebt natuurlijk wel te maken met personeel dat je niet elders kan inzetten op een bus hierdoor.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

oke, laat ik mijn ideeen even toelichten:

IJssel-Vecht:
Ik kies ervoor om IJssel-Vecht uiteindelijk te laten zoals gepland, dus de oude concessies Veluwe, Midden-Overijssel en IJsselmond samen. Ik zie namelijk koppelingskansen richting andere woonkernen, zoals Arnhem.

Berkel-Dinkel:
Ik kies ervoor om de dieseltreinen Zutphen - Apeldoorn / Winterswijk / Oldenzaal binnen deze concessie te plaatsen. Daarnaast worden de huidige Concessies Twente en Achterhoek hier geplaatst. Ik kies ervoor om de lijnen rond Doetinchem niet meer in deze concessie te plaatsen, exclusief de lijnen 23, 51, 82. De reden hiervoor is dat je vanuit Zutphen nog efficient kan bouwen aan omlopen. Ook hebben we alle buslijnen afhankelijk van deze treindiensten binnen een concessie.

Arnhem:
Ik kies ervoor om de dieseltreinen Arnhem - Tiel / Winterswijk / Doetinchem binnen deze concessie te plaatsen. Hierdoor eindigt het rare 2 vervoerders op een treinlijn. Alle buslijnen afhankelijk van deze lijnen vallen onder deze concessie. Grofweg gaat het om het gebied tussen de Waal en de A12.

De keuze hierin is dat daarmee de 44/45/46 door kan rijden naar Ede, zodat mensen van rivierenland ook rechtstreeks naar Universiteit kan reizen. Ik zie daar potentie in, ook qua groeimogelijkheden binnen Food Valley.

Nijmegen:
Ik kies ervoor om alle lijnen onder de Waal binnen een concessie te plaatsen. Ik zie groeikansen op bepaalde buslijnen, zoals de 165. De 42 komt ook volledig onder deze concessie te vallen.

Met name rond Druten maakt dit het OV simpeler, omdat je dan de 165 overdag kan koppelen aan de 89 (dus direct naar Nijmegen) en de 42 overdag altijd kan koppelen aan de 85. in de avonduren kun je dan kiezen om de 165 te koppelen aan de 85 (dan wel langzamer). Nu moet je nog overstappen en dan is direct reizen een stuk aantrekkelijker.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: vr 05 nov 2021, 11:22 Toch heb ik daar bewust voor gekozen, om de volgende redenen:
* Lijnennet Arnhem en Nijmegen is best wel nauw met elkaar verweven (o.a. 14, 33, 300 en 331)
* Arnhem - Nijmegen betreft alleen buslijnen; Achterhoek en Rivierenland hebben beide een treindienst.
* De treindienst van Rivierenland is te klein, om zelfstandig efficiënt te exploiteren (aanschaf, onderhoud, buffer, reservematerieel, machinistenpool, enz.), dus "moet" daarom onderdeel zijn van een andere concessie met meer treindiensten erin
* Ook wanneer je Rivierenland uitbreidt met de lijnen 85-89 (Druten - Nijmegen), blijft het een (te?) kleine concessie
Blijft dat nauw verweven ook met electrische bussen zo bestaan?

Arnhem-Nijmegen heeft een treinserie tot Doetinchem toch?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef: vr 05 nov 2021, 12:56 Ik ben het niet eens dat het een te kleine concessie zou zijn, aangezien diezelfde provincie ook de Valleilijn (Amersfoort-Ede) een volledig zelfstandige concessie wil laten zijn. Dat is natuurlijk nog veel kleiner.
Qua treindienst is Arnhem-Tiel (3 omlopen als alles met enkele stellen rijdt) kleiner dan Amersfoort - Ede (5 omlopen).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Maar we praten niet over alleen Arnhem-Tiel, maar ook nog het busnet eromheen, dat maakt het groter dan de Valleilijn ;-)

Overigens willen ze graag Arnhem-Tiel verlengen tot Geldermalsen, als dat plan door gaat (twijfelachtig natuurlijk), dan is dat ook alweer een ander verhaal.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef: vr 05 nov 2021, 15:03 Met name rond Druten maakt dit het OV simpeler, omdat je dan de 165 overdag kan koppelen aan de 89 (dus direct naar Nijmegen) en de 42 overdag altijd kan koppelen aan de 85. in de avonduren kun je dan kiezen om de 165 te koppelen aan de 85 (dan wel langzamer). Nu moet je nog overstappen en dan is direct reizen een stuk aantrekkelijker.
Druten kun je (met wat goede wil) ook al binnen de huidige concessies oplossen:
* Breng neemt de 42-route van Arriva over, en rijdt alle dagen een doorgaande lijn 85 naar Tiel
* Arriva neemt de 89-route over van Breng en rijdt ma-za overdag een doorgaande 165 naar Nijmegen
Heb het niet exact uitgerekend, maar volgens mij kan dit redelijk DRU-neutraal. Hiermee voorkom je al 90% van de overstappen in Druten. Alleen in avond/zondag blijft er dan wel een overstap.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Ik zou dat eerder omdraaien, de 42 aan de 89 vastmaken en de 165 aan de 85.
Dan kun je de 42/89 ook met V100-bussen laten rijden, aangezien zowel op de route van lijn 42 als die van lijn 89 het grootste deel op auto- of snelwegen gereden wordt.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Het idee van Roeland is juist slimmer. Dorpen tussen Druten en Nijmegen snel met Utrecht verbinden en de dorpen tussen Den Bosch en Druten snel met Nijmegen verbinden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef: ma 08 nov 2021, 13:28
Dan kun je de 42/89 ook met V100-bussen laten rijden, aangezien zowel op de route van lijn 42 als die van lijn 89 het grootste deel op auto- of snelwegen gereden wordt.
V100 heeft niet zoveel zin op enkelbaans wegen met veel vrachtverkeer. En bovendien sluit ik niet uit dat de keertijden in Tiel of Nijmegen daarbij langer zijn zonder dat het mat bespaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten