precieze verdeling lijnen Regio Oost
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8286
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Nadeel van Barneveld bij de IJssel-Vecht is wel dat er geen stalling dichtbij is. Ede is de dichtstbijzijnde stalling in Gelderland. Aan de andere kant is er geen directe busverbinding tussen Ede en Barneveld. Wat ik dus zie gebeuren is dat lijn 110 aan lijn 105 gekoppeld wordt en vanuit Arnhem gereden gaat worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dienstregelingswijzigingen NRW
1 juli 2021 - KVS neemt lijnbundels in Kreis Viersen over
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dienstregelingswijzigingen NRW
1 juli 2021 - KVS neemt lijnbundels in Kreis Viersen over
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 35209
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Moet er dan altijd een stalling in de buurt zijn? Vrijwel alle lijnen die in Barneveld komen hebben immers al een stalling aan een van hun uiteinden, dat geldt voor lijn 205 (Harderwijk), 105 (Arnhem), 104 (Harderwijk) en 103 (Apeldoorn) en de rest van de lijnen die door de gemeente Barneveld komt eindigt er niet.
Alleen voor de 110 zit je dus zoals je al schrijft vast aan een koppeling in Barneveld, waarbij ik me overigens afvraag of een koppeling aan 105 wel handig is qua materieel. Dan rijdt je de 110 veel te groot immers.
Alleen voor de 110 zit je dus zoals je al schrijft vast aan een koppeling in Barneveld, waarbij ik me overigens afvraag of een koppeling aan 105 wel handig is qua materieel. Dan rijdt je de 110 veel te groot immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Dat is inderdaad ook een nogal vreemde indeling geweest.Daniel schreef:Op zich is het al een interessant vraagstuk hoe die lijn überhaupt bij de Veluwe terecht is gekomen. Zoals de voorgangers van lijn 509 op de wiki laten zien was 509 oorspronkelijk een buurtbus Nijkerk - Hoevelaken (maar toen nog in niet-aanbesteed gebied), maar de rest van de lijn is ontstaan uit de voormalige lijn 79 van Leusden (en eerder nog vanuit Amersfoort) via Stoutenburg en Achterveld naar Barneveld. Die is in 2004, toen zowel Oost-Utrecht als de Veluwe voor het eerst aanbesteed werden, om een of andere reden in de concessie Veluwe beland terwijl driekwart van die lijn toen al in de provincie Utrecht lag (alleen het stukje door Barneveld niet). En alleen door die opmerkelijke uitwisseling van lijnen kon eind 2010 de huidige buurtbus 509 ontstaan.
Wellicht was het anders een mooie oplossing geweest voor Leusden-Zuid: een buslijntje (1x p/u) Amersfoort - Munnikhove - Achterveld - Barneveld

Maar ontopic: ik vind dat er bij die buurtbussen rond Barneveld ook wel eens goed gekeken mag worden, zowel qua lijnvoering als qua indeling.
Volgens mij moet er op termijn een buurtbus Barneveld-Nijkerk (rechtstreeks bedoel ik dan) komen. Tegelijk vraag ik ook af of het wel handig is om tussen Barneveld en Scherpenzeel nog een buurtbus te laten rijden naast de nieuwe streekbus (dient eigenlijk alleen voor de bediening van De Glind), omdat je dan al de streekbus 'plundert' met die buurtbus. Je zou het stuk Nijkerk-Hoevelaken dan bijv. vast kunnen maken aan het nieuwe lijntje Barneveld-Nijkerk en het resterende deel van de 509 dan bij Utrecht onderbrengen en ook De Glind mee laten nemen in de bediening. Eventueel zou je die dan ook na Stoutenburg dan ook kunnen laten afbuigen naar Amersfoort (waarbij reizen binnen Amersfoort niet zijn toegestaan uiteraard).
Je ziet wel vaker in nieuwe concessies nieuwe stallingen verreizen. Waarom zou dat in Barneveld niet kunnen?regenmaker schreef:Nadeel van Barneveld bij de IJssel-Vecht is wel dat er geen stalling dichtbij is. Ede is de dichtstbijzijnde stalling in Gelderland. Aan de andere kant is er geen directe busverbinding tussen Ede en Barneveld. Wat ik dus zie gebeuren is dat lijn 110 aan lijn 105 gekoppeld wordt en vanuit Arnhem gereden gaat worden.
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Volgens het vervoerplan van Keolis voor IJssel-Vecht zou lijn 110 gekoppeld worden aan lijn 104, dus dat probleem is ook al opgelost. Nu moet bij ingang van de concessie Rijn-Waal deze koppeling weer verbroken worden. Als lijn 110 tegen die tijd nog niet opgeheven is wegens te lage reizigersaantallen...Daniel schreef:Alleen voor de 110 zit je dus zoals je al schrijft vast aan een koppeling in Barneveld, waarbij ik me overigens afvraag of een koppeling aan 105 wel handig is qua materieel. Dan rijdt je de 110 veel te groot immers.
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Die kans lijkt me best wel groot. Of dat de 110 wordt gereduceerd tot een wat snellere spitslijn naast de buurtbus die overdag ieder uur via De Glind rijdt.BrengMe schreef:Als lijn 110 tegen die tijd nog niet opgeheven is wegens te lage reizigersaantallen...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 35209
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Als de in de lucht hangende herindeling waarbij Scherpenzeel onderdeel van de gemeente Barneveld wordt doorgaat zou het zomaar kunnen dat er meer gereisd gaat worden op de 110. Bijvoorbeeld om het gemeentehuis te bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2800
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amstelveen
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Dan nog zijn de reizigers schattingen onrealistisch. Keolis verwacht 200 reizigers per dag.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Hoeveel zitten er nu per dag in de buurtbus (511) en de schoolbus (611) dan? (uiteraard voor de 511 exclusief de reizigers van/naar De Glind)
Maar ik denk dat met de buurtbus er nog naast die nieuwe buslijn het inderdaad onrealistisch is. Wil je deze buslijn een succes maken zul je die buurtbus moeten schrappen (De Glind meenemen in de 509), moet je de lijn ook interessant maken voor Barnevelders die naar het station/centrum willen (zullen wellicht geen grote aantallen zijn, maar alle kleine beetje helpen) en moet je voor goede aansluitingen zorgen op station Barneveld Centrum.
Ik zou bijvoorbeeld via de Burgemeester Labreelaan rijden, zodat je de wijk De Burght mee kan nemen. Dit moet prima kunnen binnen 30 minuten, waardoor je daarvoor geen extra bussen nodig hebt. Deze wijk ligt namelijk redelijk ver van stations Zuid en Centrum af, waardoor de bus wellicht nog aantrekkelijk zou kunnen zijn voor. Daarmee neem je de huidige buurtbushalte Anthonie Fokkerstraat mee en kun je een centrale halte voor die wijk maken bij de rotonde met de Tuinboog/Beekboog. Ook kun je dan nog een halte maken ter hoogte van de Deijliuslaan (naast de Intratuin) voor het oostelijke deel van deze wijk.
Ook hoop ik dat ze een bushalte aanleggen langs de Lunterseweg (op de route waar die bus sowieso al langs komt) bij de rotonde met de Rooseveltlaan.
Daarnaast denk ik dat je de buslijn scheef moet inleggen om op station Barneveld Centrum goede aansluitingen te krijgen van/naar de treinen. Ik zou met de huidige tijden van de Valleilijn dan de keren om .20-.21 op dat station (korte keertijd dus, de langere kering doe je dan in Scherpenzeel). Dan krijg je denk ik de best mogelijke aansluitingen:
- ri. Amersfoort (8 min.) en vanaf Amersfoort (8 min.)
- ri. Ede (6 min.) en vanaf Ede (8 min.)
Maar ik denk dat met de buurtbus er nog naast die nieuwe buslijn het inderdaad onrealistisch is. Wil je deze buslijn een succes maken zul je die buurtbus moeten schrappen (De Glind meenemen in de 509), moet je de lijn ook interessant maken voor Barnevelders die naar het station/centrum willen (zullen wellicht geen grote aantallen zijn, maar alle kleine beetje helpen) en moet je voor goede aansluitingen zorgen op station Barneveld Centrum.
Ik zou bijvoorbeeld via de Burgemeester Labreelaan rijden, zodat je de wijk De Burght mee kan nemen. Dit moet prima kunnen binnen 30 minuten, waardoor je daarvoor geen extra bussen nodig hebt. Deze wijk ligt namelijk redelijk ver van stations Zuid en Centrum af, waardoor de bus wellicht nog aantrekkelijk zou kunnen zijn voor. Daarmee neem je de huidige buurtbushalte Anthonie Fokkerstraat mee en kun je een centrale halte voor die wijk maken bij de rotonde met de Tuinboog/Beekboog. Ook kun je dan nog een halte maken ter hoogte van de Deijliuslaan (naast de Intratuin) voor het oostelijke deel van deze wijk.
Ook hoop ik dat ze een bushalte aanleggen langs de Lunterseweg (op de route waar die bus sowieso al langs komt) bij de rotonde met de Rooseveltlaan.
Daarnaast denk ik dat je de buslijn scheef moet inleggen om op station Barneveld Centrum goede aansluitingen te krijgen van/naar de treinen. Ik zou met de huidige tijden van de Valleilijn dan de keren om .20-.21 op dat station (korte keertijd dus, de langere kering doe je dan in Scherpenzeel). Dan krijg je denk ik de best mogelijke aansluitingen:
- ri. Amersfoort (8 min.) en vanaf Amersfoort (8 min.)
- ri. Ede (6 min.) en vanaf Ede (8 min.)
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Op zich is het al een interessant vraagstuk hoe die lijn überhaupt bij de Veluwe terecht is gekomen. Zoals de voorgangers van lijn 509 op de wiki laten zien was 509 oorspronkelijk een buurtbus Nijkerk - Hoevelaken (maar toen nog in niet-aanbesteed gebied), maar de rest van de lijn is ontstaan uit de voormalige lijn 79 van Leusden (en eerder nog vanuit Amersfoort) via Stoutenburg en Achterveld naar Barneveld. Die is in 2004, toen zowel Oost-Utrecht als de Veluwe voor het eerst aanbesteed werden, om een of andere reden in de concessie Veluwe beland terwijl driekwart van die lijn toen al in de provincie Utrecht lag (alleen het stukje door Barneveld niet). En alleen door die opmerkelijke uitwisseling van lijnen kon eind 2010 de huidige buurtbus 509 ontstaan.Daniel schreef: Als de in de lucht hangende herindeling waarbij Scherpenzeel onderdeel van de gemeente Barneveld wordt doorgaat zou het zomaar kunnen dat er meer gereisd gaat worden op de 110. Bijvoorbeeld om het gemeentehuis te bereiken.
De buurtbus Barneveld-Leusden via Achterveld is ontstaan toen een reguliere bus op die verbinding is opgeheven. Dat ook die bus bij het gebied Gelderland behoorde heeft te maken met een eerdere geschiedenis, terug naar jaren 1960 / 1970. Toen was er een lijn van de VAD, lijn 6 en later 106, die liep van Amersfoort via Leusden, Achterveld, Barneveld, Kootwijkerbroek, Wittenberg, Uddel en Elspeet naar Nunspeet. Deze lijn is iedere keer weer in stukjes geknipt, net zo lang tot er dus niks meer van over was.
Laatst gewijzigd door Tom024 op do 01 okt 2020, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 35209
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
Best apart dan eigenlijk dat men die lijnen dus verdeeld heeft op hoe ze historisch per vervoerder verdeeld waren. Terwijl vervolgens provincies ze gingen aanbesteden waarbij het eigenlijk niet uit zou hoeven maken welke vervoerder ze reed, maar des te meer welke provincie ze bedienen.
Volgens de historie op de wiki reed lijn 79 al met taxibusjes toen hij voor het eerst in een concessie (Veluwe) belandde, dus exploitatieve redenen zal het ook niet echt gehad hebben.
Volgens de historie op de wiki reed lijn 79 al met taxibusjes toen hij voor het eerst in een concessie (Veluwe) belandde, dus exploitatieve redenen zal het ook niet echt gehad hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost
En het lijnnummer in de 70-serie is ook een Utrechts nummer, aangezien de Veluwe de 100-serie heeft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten