OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

precieze verdeling lijnen Regio Oost

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 8013
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Nadeel van Barneveld bij de IJssel-Vecht is wel dat er geen stalling dichtbij is. Ede is de dichtstbijzijnde stalling in Gelderland. Aan de andere kant is er geen directe busverbinding tussen Ede en Barneveld. Wat ik dus zie gebeuren is dat lijn 110 aan lijn 105 gekoppeld wordt en vanuit Arnhem gereden gaat worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.

Dienstregelingswijzigingen NRW
Planning volgt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34367
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Daniel »

Moet er dan altijd een stalling in de buurt zijn? Vrijwel alle lijnen die in Barneveld komen hebben immers al een stalling aan een van hun uiteinden, dat geldt voor lijn 205 (Harderwijk), 105 (Arnhem), 104 (Harderwijk) en 103 (Apeldoorn) en de rest van de lijnen die door de gemeente Barneveld komt eindigt er niet.
Alleen voor de 110 zit je dus zoals je al schrijft vast aan een koppeling in Barneveld, waarbij ik me overigens afvraag of een koppeling aan 105 wel handig is qua materieel. Dan rijdt je de 110 veel te groot immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 3404
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Op zich is het al een interessant vraagstuk hoe die lijn überhaupt bij de Veluwe terecht is gekomen. Zoals de voorgangers van lijn 509 op de wiki laten zien was 509 oorspronkelijk een buurtbus Nijkerk - Hoevelaken (maar toen nog in niet-aanbesteed gebied), maar de rest van de lijn is ontstaan uit de voormalige lijn 79 van Leusden (en eerder nog vanuit Amersfoort) via Stoutenburg en Achterveld naar Barneveld. Die is in 2004, toen zowel Oost-Utrecht als de Veluwe voor het eerst aanbesteed werden, om een of andere reden in de concessie Veluwe beland terwijl driekwart van die lijn toen al in de provincie Utrecht lag (alleen het stukje door Barneveld niet). En alleen door die opmerkelijke uitwisseling van lijnen kon eind 2010 de huidige buurtbus 509 ontstaan.
Dat is inderdaad ook een nogal vreemde indeling geweest.
Wellicht was het anders een mooie oplossing geweest voor Leusden-Zuid: een buslijntje (1x p/u) Amersfoort - Munnikhove - Achterveld - Barneveld :lol:

Maar ontopic: ik vind dat er bij die buurtbussen rond Barneveld ook wel eens goed gekeken mag worden, zowel qua lijnvoering als qua indeling.
Volgens mij moet er op termijn een buurtbus Barneveld-Nijkerk (rechtstreeks bedoel ik dan) komen. Tegelijk vraag ik ook af of het wel handig is om tussen Barneveld en Scherpenzeel nog een buurtbus te laten rijden naast de nieuwe streekbus (dient eigenlijk alleen voor de bediening van De Glind), omdat je dan al de streekbus 'plundert' met die buurtbus. Je zou het stuk Nijkerk-Hoevelaken dan bijv. vast kunnen maken aan het nieuwe lijntje Barneveld-Nijkerk en het resterende deel van de 509 dan bij Utrecht onderbrengen en ook De Glind mee laten nemen in de bediening. Eventueel zou je die dan ook na Stoutenburg dan ook kunnen laten afbuigen naar Amersfoort (waarbij reizen binnen Amersfoort niet zijn toegestaan uiteraard).
regenmaker schreef:Nadeel van Barneveld bij de IJssel-Vecht is wel dat er geen stalling dichtbij is. Ede is de dichtstbijzijnde stalling in Gelderland. Aan de andere kant is er geen directe busverbinding tussen Ede en Barneveld. Wat ik dus zie gebeuren is dat lijn 110 aan lijn 105 gekoppeld wordt en vanuit Arnhem gereden gaat worden.
Je ziet wel vaker in nieuwe concessies nieuwe stallingen verreizen. Waarom zou dat in Barneveld niet kunnen?
BrengMe
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door BrengMe »

Daniel schreef:Alleen voor de 110 zit je dus zoals je al schrijft vast aan een koppeling in Barneveld, waarbij ik me overigens afvraag of een koppeling aan 105 wel handig is qua materieel. Dan rijdt je de 110 veel te groot immers.
Volgens het vervoerplan van Keolis voor IJssel-Vecht zou lijn 110 gekoppeld worden aan lijn 104, dus dat probleem is ook al opgelost. Nu moet bij ingang van de concessie Rijn-Waal deze koppeling weer verbroken worden. Als lijn 110 tegen die tijd nog niet opgeheven is wegens te lage reizigersaantallen...
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt
Roeland
Berichten: 1155
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Roeland »

BrengMe schreef:Als lijn 110 tegen die tijd nog niet opgeheven is wegens te lage reizigersaantallen...
Die kans lijkt me best wel groot. Of dat de 110 wordt gereduceerd tot een wat snellere spitslijn naast de buurtbus die overdag ieder uur via De Glind rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34367
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door Daniel »

Als de in de lucht hangende herindeling waarbij Scherpenzeel onderdeel van de gemeente Barneveld wordt doorgaat zou het zomaar kunnen dat er meer gereisd gaat worden op de 110. Bijvoorbeeld om het gemeentehuis te bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 2746
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door sirvinniei »

Dan nog zijn de reizigers schattingen onrealistisch. Keolis verwacht 200 reizigers per dag.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 3404
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: precieze verdeling lijnen Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Hoeveel zitten er nu per dag in de buurtbus (511) en de schoolbus (611) dan? (uiteraard voor de 511 exclusief de reizigers van/naar De Glind)

Maar ik denk dat met de buurtbus er nog naast die nieuwe buslijn het inderdaad onrealistisch is. Wil je deze buslijn een succes maken zul je die buurtbus moeten schrappen (De Glind meenemen in de 509), moet je de lijn ook interessant maken voor Barnevelders die naar het station/centrum willen (zullen wellicht geen grote aantallen zijn, maar alle kleine beetje helpen) en moet je voor goede aansluitingen zorgen op station Barneveld Centrum.

Ik zou bijvoorbeeld via de Burgemeester Labreelaan rijden, zodat je de wijk De Burght mee kan nemen. Dit moet prima kunnen binnen 30 minuten, waardoor je daarvoor geen extra bussen nodig hebt. Deze wijk ligt namelijk redelijk ver van stations Zuid en Centrum af, waardoor de bus wellicht nog aantrekkelijk zou kunnen zijn voor. Daarmee neem je de huidige buurtbushalte Anthonie Fokkerstraat mee en kun je een centrale halte voor die wijk maken bij de rotonde met de Tuinboog/Beekboog. Ook kun je dan nog een halte maken ter hoogte van de Deijliuslaan (naast de Intratuin) voor het oostelijke deel van deze wijk.
Ook hoop ik dat ze een bushalte aanleggen langs de Lunterseweg (op de route waar die bus sowieso al langs komt) bij de rotonde met de Rooseveltlaan.
Daarnaast denk ik dat je de buslijn scheef moet inleggen om op station Barneveld Centrum goede aansluitingen te krijgen van/naar de treinen. Ik zou met de huidige tijden van de Valleilijn dan de keren om .20-.21 op dat station (korte keertijd dus, de langere kering doe je dan in Scherpenzeel). Dan krijg je denk ik de best mogelijke aansluitingen:
- ri. Amersfoort (8 min.) en vanaf Amersfoort (8 min.)
- ri. Ede (6 min.) en vanaf Ede (8 min.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast