OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Mobiliteit na corona

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Mobiliteit na corona

Bericht door Wubbo »

In het topic over de basisdienstregeling kwam het al even ter sprake: hoe ziet de wereld er uit na corona? Gaan we als alles weer mag ons normale leven weer oppakken, blijven de huidige maatregelen nog jaren van kracht of wordt het iets anders? Niemand weet het nog, van daar dit topic.

Mijn verwachting:
De spits wordt niet meer hetzelfde. Mensen hebben thuiswerken ontdekt en zullen zich wel 3x bedenken voordat ze in een file gaan staan of een drukke trein nemen. Eerst een paar uur thuis en dan naar kantoor, af en toe een hele dag thuis: het zal veel normaler worden. Het wordt interessant om te zien hoe dit evenwicht gaat vormen, want als de file er niet is is er natuurlijk geen reden om thuis te blijven, dus dit zal een tijdje zoeken worden voordat er een nieuw evenwicht ontstaat.
Zakenreizen worden minder. Even voor een vergadering naar de andere kant van het land of naar een ander land? Dat kan ook prima via videobellen. Een deel zal blijven omdat je elkaar ook fysiek wil kunnen zien (een band opbouwen online is toch veel lastiger dan fysiek), maar het vervolgoverleg kan prima online.

Het sociaal-recreatieve verkeer komt weer op. Vrienden bezoeken, even naar oma: het komt allemaal gewoon weer terug. Naar de dierentuin of het attractiepark? We hebben het gemist dus het komt weer terug. Wel zie je dat ook daar de grootste pieken afvlakken: attractieparken worden er beter in om de drukte te spreiden, en mensen hebben ontdekt dat af en toe een dag ontspannen in de eigen omgeving ook kan. De extreem drukke dagen verdwijnen dus.

Festivals en concerten komen terug. De behoefte om samen met zijn allen hetzelfde te doen is groot, en de sfeer bij dit soort evenementen te bekend en te verleidelijk. Een klein deel komt niet terug maar wordt vervangen door online concepten, waar we nu ervaring mee opdoen.

Vakanties komen terug, al is de vraag hoe snel. Als er geen flankerend beleid komt en de goedkope luchtvaartmaatschappijen weer massaal gaan vliegen zal de verleiding te groot zijn en gaan we toch weer massaal naar de Spaanse costa's, naar Venetië en London.

Het openbaar vervoer krijgt een flinke knauw. Op het niveau van voor de crisis komt het niet meer, simpelweg doordat een deel van de vraag wegvalt. Spreiding van werktijden en onderwijstijden (want ook dat is een blijvertje) zorgt er wel voor dat de spits afvlakt, wat het openbaar vervoer in theorie winstgevender kan maken. Tegelijkertijd worden dunne lijnen zeker niet dikker. Goed prijsmanagement en een goede marketingcampagne moeten zorgen dat de basisvoorziening overeind blijft. Gebeurt dat niet dan worden dunne lijnen alleen maar dunner, met alle gevolgen van dien.


Ben benieuwd naar jullie gedachten!
SerrTracks
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 09:41

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door SerrTracks »

Zelf denk ik (als het ooit nog gaat gebeuren) dat de app van reserveren in het OV blijft, zo weet je of je een zitplaats hebt of dat je moet staan, zo kan je zelf kijken of je die trein wel pakt of dat je d'r een eerder of later pakt zodat je wel kan zitten.
en-es
Berichten: 1758
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door en-es »

Ik mag toch hopen dat zo'n app er nooit komt. En hoe het verder moet na die crisis? Lastig te zeggen want we weten niet wanneer die crisis eindigt. Zelf denk ik dat we vol goede voornemens zitten om alles anders te doen maar dat dit later weer versloft en we weer naar vroeger gaan.
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6132
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk zelf dat een groot deel van de bezetting van het OV afhangt van hoe het hoger onderwijs er na de crisis uit gaat zien. Momenteel is het aandeel studenten in het OV uiterst laag, omdat bijna alles online georganiseerd is. Zolang het hoger onderwijs nog niet terugkeert naar de situatie van voor corona, blijft het OV in de spits al aanmerkelijk leger, zeker als veel kantoren thuiswerken aan gaan moedigen.
De overheid heeft zichzelf al wel verzekerd van genoeg doses van een eventueel vaccin. We hebben met een groep van vier landen die gezamenlijk ongeveer 200 miljoen inwoners tellen (NL, DE, FR, IT) 300 miljoen doses ingekocht. Zolang dit vaccin nog niet bewezen COVID-19 voorkomt, kunnen we hier echter nog niet mee aan de slag. De eerste verwachtingen zijn al getemperd nadat bij de proef met resusapen de apen geen longontsteking meer kregen, maar nog wel besmet bleken. Het complete normale leven zal zeer waarschijnlijk pas echt terugkeren als we zeker zijn van een vaccin dat corona voorkomt, of een tweede golf volledig uitblijft. Tot die tijd zal voor recreatief verkeer, zeker reizen richting grote evenementen, veel minder het openbaar vervoer gebruikt worden. Momenteel ontmoedigt het kabinet OV-gebruik, en dat zie ik op korte termijn niet veranderen, met het oog op de zeer omstreden wet die de coronamaatregelen wettelijke basis zal moeten geven.

Nederland heeft momenteel in de dichtstbevolkte gebieden een goed OV-systeem. Het is een groot risico om hier na de crisis niet meer in te blijven investeren. Zonder te investeren komen de reizigers van voor de crisis niet terug, hetgeen in het slechtste scenario leidt tot een verdere uitkleding in heel Nederland, zodra vervoerders nog verder in geldnood raken. De anderhalf miljard die zijn aangekondigd als steun voor de OV-bedrijven zijn slechts een pleister op de wond.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
PHS
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door PHS »

Wubbo schreef:Mensen hebben thuiswerken ontdekt en zullen zich wel 3x bedenken voordat ze in een file gaan staan of een drukke trein nemen. Eerst een paar uur thuis en dan naar kantoor, af en toe een hele dag thuis: het zal veel normaler worden.
Ik denk dat dit heel erg kan gaan tegenvallen. Mensen zijn sociale wezens (de meesten dan toch :X ) en contact op kantoor vinden we ergens wel prettig. En een andere sociale functie is dat we willen laten zien dat we werken. Op thuiswerken rust toch een beetje het stigma van met je laptop in bed. In Aziatische landen is dat nog veel sterker ontwikkeld dan hier (daar is thuiswerken echt een no-no, de kantoren zijn daar vaak open plan zodat iedereen kan zien hoe hard je wel je niet werkt en tot hoe laat je aanwezig bent), maar ook hier zullen werknemers zich willen laten zien, al dan niet om hun carrière te beschermen. In sommige functies kan thuiswerken minder efficiënt zijn of minder efficiënt lijken te zijn, en kan om die reden de baas erop tegen zijn. Kortom, ik denk dat we wel meer zullen thuiswerken dan voorheen, maar wie hoopt dat de vraag naar mobiliteit straks enorm afneemt, kan nog wel eens bedrogen uitkomen.
ArrivaBas schreef:De anderhalf miljard die zijn aangekondigd als steun voor de OV-bedrijven zijn slechts een pleister op de wond.
Ik heb begrepen dat de € 1,5 mld steun voor OV-bedrijven betekent dat deze maximaal 5-7% (ik heb verschillende percentages gehoord) van de schade van de coronacrisis dragen. In ruil daarvoor moeten de OV-bedrijven wel de volledige dienstregeling rijden. De geldnood is dus (tijdelijk) verdwenen, want ik kan mij niet voorstellen dat de bedrijven hier anders mee akkoord zouden zijn gegaan. Blijft staan dat als het steunpakket afloopt op 1 januari 2021, er alsnog fors gesneden zal worden in het aanbod, tenzij het kabinet de maatregel verlengt. Het CDA zinspeelde er echter al op dat dat niet het geval zal zijn, wat ik mij ergens ook wel kan voorstellen. Ik denk dan ook dat de schade aan het openbaar vervoer er niet zozeer uit zal voorkomen dat de vraag veel minder wordt, maar dat het aanbod verdwijnt of een stuk minder wordt, waardoor meer mensen met de auto zullen gaan. Vergeet ook niet dat de tweedehands autoverkopen momenteel door het dak gaan omdat mensen niet met het OV willen reizen. Zo'n auto wordt echt niet meteen afgedankt.

Op het spoor zou minder binnenlandse treinen wel kunnen leiden tot meer internationale treinen. In Nederland staat deze ontwikkeling nagenoeg stil doordat er geen ruimte is op het spoor. Hoe mooi zou het zijn als we straks in plaats van het vliegtuig met de trein naar Noord-, Oost- en Zuid-Europa kunnen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34340
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Daniel »

Hoewel thuiswerken zeker zal blijven, moet je ook de sociale component van een kantoor ook niet onderschatten: het thuiswerken blijft daarmee zeker niet op het huidige niveau, maar mensen zullen ongetwijfeld vaker een dagje thuis gaan werken.
Dat hangt verder ook nog wel af van het soort werk dat iemand doet: werk dat vooral concentratie vereist zal aannemelijk meer vanuit huis blijven plaatsvinden dan werk waarvoor juist de interactie met collega's belangrijker is.

Maar in hoeverre de spits nu echt gaat veranderen... wat ik van collega's hoor over de situatie op de weg is dat het toch al wel weer rap drukker aan het worden is. En in het OV zie ik zelf toch ook al weer de forensen grotendeels terugkeren, maar dat zal van plek tot plek verschillen (en hangt ook af wat voor werk die forensen nu precies doen).
Wat wel duidelijk merkbaar is is wat ArrivaBas al noemt: hoeveel studenten en scholieren er wel niet in het OV zitten. Ik denk dat de afvlakking van de piek in de spits daar nog wel het meest door gaat worden veroorzaakt. Een hoorcollege is immers typisch iets waarvoor je geen interactie nodig hebt, dus waarom zou je daarvoor allemaal naar hetzelfde gebouw toe moeten. Voor andere onderwijsvormen zal het fysiek in de onderwijsinstelling aanwezig zijn belangrijker blijven, maar de combinatie van die twee zaken zorgt wel voor een veel minder sterke piek.

Wat het OV betreft: herstel van de bezetting zal in eerste instantie nog wel traag gaan, daarbij speelt angst wellicht nog wel een grotere rol dan daadwerkelijk bewuste keuzes. Afvlakking van de grote pieken is te verwachten door met name de wijzigingen in het onderwijs, maar ik verwacht wel een sterk bij-effect dat het juist drukker zal worden in de daluren. Door de combinatie met recreatief verkeer kunnen dan alsnog pieken gaan ontstaan, waardoor wellicht anders gekeken moet worden naar het spreiden van reizigers met kortingsproducten. Een negatieve impact zal vooral ontstaan door recreatief verkeer wat in de huidige tijd terug naar de auto gejaagd is. De impact van minder forensen zal beperkter zijn gezien die nu al met een reden per OV reizen: in veel gevallen zullen die niet een (tweede) auto thuis hebben staan.
Overigens verwacht ik gezien de aard van de verplaatsingen op de dunne lijnen (vooral afhankelijke reizigers) niet direct een krimp daar. Die zou ik eerder verwachten door de afgevlakte pieken op de dikke lijnen, waardoor zeer hoge spitsfrequenties veel minder gaan voorkomen.

En tot slot: dat na een crisis alles anders wordt is in het verleden al vaker gesteld, maar in de praktijk meestal in veel minder extreme mate gebeurd dan wat verwacht werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Alargule »

Ik denk dat er meer mensen thuis zullen werken dan voor corona, maar minder dan tijdens.

Ik denk ook dat het drukker op de weg zal worden dan tijdens corona. In het ov zal het rustiger blijven - ik denk maximaal 40% van de drukte voor corona.

Verder denk ik dat de economische groei minder zal zijn dan in de afgelopen jaren. Misschien wel een recessie, maar die zal voorbijgaan.

Tot slot denk ik dat we minder zullen leren dan gehoopt.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter
umbusko
Berichten: 2006
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door umbusko »

Ik ben vooral benieuwd of "we" anders gaan denken over ziek zijn, het besmetten van anderen en mogelijk besmettingsgevaar op drukke plaatsen. Of het bijvoorbeeld normaler wordt om bij een verkoudheid niet de deur uit te gaan, of om dan zelf in de trein een mondkapje op te zetten. Ik verwacht eigenlijk dat dat bewustzijn na een tijdje wegzakt, maar wie weet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7511
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door trolly »

Ik denk dat we over vijf jaar zeggen: "...met de corona was het pas gezellig", en dat alles er verder op los gaat als vijf maanden geleden.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Bemined »

Ik denk dat het OV vooral duurder wordt. Door thuiswerken, ook al gaat dat straks terug van 5 naar 1 à 2 dagen per week, zal het aantal reizigers dalen. De resterende reizigers hoeven daarvoor niet meer in een volgepropt voertuig te zitten waardoor het OV weer wat aantrekkelijker wordt, maar de inkomsten dalen. Afschalen van het aanbod door minder of kortere voertuigen in te zetten ter compensatie van de lagere inkomsten gaat tegen het idee in dat propvolle treinen niet meer gewenst zijn en kan dus niet. Kortom, de prijs per reiziger moet om hoog, of via de kaartverkoop of via subsidies.
Dennenboom
Berichten: 1056
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Spitsreizen zijn voor het OV juist relatief duur. Je moet dan kostbaar materieel inzetten voor slechts enkele ritten. Met minder spitsreizigers verlies je omzet, maar uiteindelijk ook kosten. Door met een offensief aan goedkope aanbiedingen buiten de spits te komen kun je weer mensen op stoelen laten zitten die leeg zijn, zonder extra kosten.

Richting forensen kun je ook je aanbod aanpassen. DB speelt zo al in op de veranderde mobiliteitsvraag door thuiswerken:
https://www.bahn.de/p/view/angebot/pend ... cket.shtml
Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 5217
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Ronaldussen »

trolly schreef:Ik denk dat we over vijf jaar zeggen: "...met de corona was het pas gezellig", en dat alles er verder op los gaat als vijf maanden geleden.
Exact mijn idee. Je ziet bij grote crisises dat men altijd verwacht dat alles radicaal zal veranderen, maar als de crisis voorbij is, gaat (bijna) iedereen weer verder als voorheen "Hè hè, éindelijk is het weer een beetje normáál"
*Kabbelkabbel*
*Je zit nooit op een droogje in het nat*
Dennenboom
Berichten: 1056
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Inderdaad. Ken uw klassiekers (Joop den Uyl, 1973) :D
‘We moeten beseffen met elkaar dat we niet kunnen voortgaan met het verbruik van beperkte voorraden brandstoffen en grondstoffen, zoals we dat in de laatste kwart eeuw hebben gedaan. Zo bezien keert de wereld van voor de oliecrisis niet terug. We moeten ons blijvend instellen op een levensgedrag met een zuiniger gebruik van grondstoffen en energie. Daardoor zal ons bestaan veranderen. Bepaalde uitzichten vallen weg. Maar ons bestaan hoeft er niet ongelukkiger op te worden.’
https://www.youtube.com/watch?v=rj-jivW3-Ac
Bemined
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Bemined »

Dennenboom schreef:Spitsreizen zijn voor het OV juist relatief duur. Je moet dan kostbaar materieel inzetten voor slechts enkele ritten. Met minder spitsreizigers verlies je omzet, maar uiteindelijk ook kosten.
Dan ga je er vanuit dat je dusdanig veel reizigers verliest dat je spitsritten kunt schrappen. Ik vermoed echter dat er wel een spits zal blijven maar mensen minder bereid zijn volgepropt op elkaar te zitten. Dan heb je het extra materieel voor de spits dus nog altijd nodig, maar je kunt de efficiëntie niet verhogen door op het drukste stuk van de lijn in te zetten op veel staanplaatsen.
Dennenboom
Berichten: 1056
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Social distancing heeft ook niet het eeuwige leven. In de oude situatie had je met een eerste klasse kaartje een veel kleinere kans op een staanplaats. Veel mensen hebben dat extra geld er uiteindelijk dan toch niet voor over.
Durashift
Berichten: 4558
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Durashift »

PHS schreef: (..) En een andere sociale functie is dat we willen laten zien dat we werken. Op thuiswerken rust toch een beetje het stigma van met je laptop in bed. (..) , maar ook hier zullen werknemers zich willen laten zien, al dan niet om hun carrière te beschermen.(..)
Precies, staan straks al die vers gebouwde kantoorpanden met volledige ramen van plafond tot vloer een beetje leeg.. dát kan niet hoor. :)

Volgens mij waren er ook al wel een paar bedrijven die aan het terugkomen waren van Het Nieuwe Werken.
Was toch niet zo'n succes.. uiteindelijk was nabij contact tussen collega's effectiever.

Thuiswerken kan voor een dag of wat in de week wellicht een oplossing zijn, maar dan is een goede (Arbo) verantwoorde werkplek thuis wel noodzakelijk. Nu zie ik nog niet zo gauw een elektrisch verstelbaar bureau het privé domein van de werknemer inkomen.

Kwaliteit van onderwijs op afstand, hoe is dat?
Het kan toch niet zo zijn dat er nu patsboem alles structureel vanaf afstand geregeld kan worden?
Dan kunnen er, wat mij betreft, wel wat uni-gebouwen omgebouwd worden tot dat waar een aardig tekort aan is: woonruimte. :!:
SuperGhost
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door SuperGhost »

Dennenboom schreef:Inderdaad. Ken uw klassiekers (Joop den Uyl, 1973) :D
‘We moeten beseffen met elkaar dat we niet kunnen voortgaan met het verbruik van beperkte voorraden brandstoffen en grondstoffen, zoals we dat in de laatste kwart eeuw hebben gedaan. Zo bezien keert de wereld van voor de oliecrisis niet terug. We moeten ons blijvend instellen op een levensgedrag met een zuiniger gebruik van grondstoffen en energie. Daardoor zal ons bestaan veranderen. Bepaalde uitzichten vallen weg. Maar ons bestaan hoeft er niet ongelukkiger op te worden.’
https://www.youtube.com/watch?v=rj-jivW3-Ac
Of ome Joop was gewoon zijn tijd ver vooruit, gezien de klimaatverandering.... :wink:
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Alargule »

Ik denk dat 'ome Joop' - naast de actualiteiten van de dag - vooral geïnspireerd werd door het rapport van de club van Rome uit 1970. Dat voorspelde een achteraf wat te zwart gebleken scenario over de toekomstige beschikbaarheid van grondstoffen. Klimaat speelde in die jaren geen rol. Hooguit zure regen en milieuvervuiling, termen waar je tegenwoordig ook nauwelijks meer iets over hoort.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7511
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door trolly »

:Y Alleen werd zure regen pas een decennium later populair.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Alargule »

Ik kan het me in ieder geval van de basisschool herinneren. Stonden we dan, na die les, in de regen met onze tong uitgestoken. Zuur he? :P

Maar 'het broeikaseffect', zoals het toen nog liefkozend werd genoemd, kwam toen ook al voorbij. Ook dat weten we dus al langer.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7511
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Ik kan het me in ieder geval van de basisschool herinneren.
Precies. Als dat een herinnering van de lagere school zou zijn, dan was de kans dat de doctorandus uit Buitenveldert het begrip zure regen kende tijdens zijn regeerperiode een stuk groter. Het broeikaseffect was waarschijnlijk wel een kreet, maar de kans op een nieuwe ijstijd werd ongeveer even groot ingeschat.

Maar misschien is dat meer iets voor het "Het weer: voor, tijdens en na de corona's"-topic.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44309
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Suus »

Er is een ding wat ik hoop, en dat is dat mensen wat meer de mooie landschappen in eigen land kunnen waarderen en wat dichter bij huis gaan recreëren. Natuurlijk, Nederland heeft geen serieuze bergen, maar verder kan ons land bijna alles bieden.
Rame à l'approche
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Alargule »

Zelfs tropische eilanden :Y

O nee wacht...
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Alargule »

trolly schreef:[...]Het broeikaseffect was waarschijnlijk wel een kreet, maar de kans op een nieuwe ijstijd werd ongeveer even groot ingeschat.[...]
Ja, global gloom zelfs: de toekomstige SST's zouden tijdens hun supersone vluchten zoveel uitstoten, dat een permanente dunne laag bewolking het zonlicht zou blokkeren. Maar evenals SST's kwam het daar niet van. En ergens vind ik het wel ironisch dat het feit dat onze lucht tegenwoordig een stuk schoner is dan 30 jaar geleden de opwarming heeft versneld...
trolly schreef:[...]Maar misschien is dat meer iets voor het "Het weer: voor, tijdens en na de corona's"-topic.
Ik wacht wel even op wat groentekst van een roodjas.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter
Etienne
Berichten: 6157
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Etienne »

Suus schreef:Er is een ding wat ik hoop, en dat is dat mensen wat meer de mooie landschappen in eigen land kunnen waarderen en wat dichter bij huis gaan recreëren. Natuurlijk, Nederland heeft geen serieuze bergen, maar verder kan ons land bijna alles bieden.
Lekker lange-afstand-wandelen bijvoorbeeld; de keuze is reuze met 19 LAW-paden en nog eens 19 streekpaden. Goed voor bijna 11.500 kilometer aan wandelplezier
Elke dag van de slaapkamer via de woonkamer naar de studeerkamer

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten