Van mij mag je het ook vergoeding noemen. Ik heb er geen andere bedoelingen mee dan enkel aan te geven dat de 'private' ov-bedrijven door de overheid betaald krijgen om te mogen en rijden.trolly schreef:De vraag is uiteraard of die private vervoerders een subsidie krijgen, of een vergoeding voor het leveren van een vervoerprestatie. Die eerste term wordt in bepaalde kringen graag als een verdachtmaking gebruikt, maar de realiteit is uiteraard dat er nogal wat sectoren volledig op "subsidie" aangewezen zijn, zoals leger, politie, brandweer, zorg en onderwijs. De toon die over financiering van zulke organisaties wordt aangeslagen is op zijn minst gezegd sterk variërend en sterk afhankelijk van het doel van zo'n organisatie en de politieke oriëntatie van degene die erover in debat gaat.Ronaldussen schreef:Alleen de 'private' vervoerders. NS moet de overheid juist betalen om treinen te mogen rijden. Enkele sprinterdiensten daargelaten.Zonnig schreef:Echter de vervoersbedrijven die krijgen juist weer wel staatssteun, ook al voor de Corona.
De steun die de vervoersbedrijven al voor de Corona kregen noemen ze dan subsidie.
Ik doelde niet op de gebruikersvergoeding aan Prorail, dat moet ieder ov-bedrijf dat treintjes rijdt betalen. Ik doelde op het feit dat NS aan de overheid (dus niet aan Prorail) een x bedrag moet betalen om de concessie van het HRN te mogen rijden in tegenstelling tot de 'private' bedrijven die juist een x bedrag krijgen van de regionale overheid om de concessie uit te mogen voeren.Post schreef:Dat klinkt natuurlijk mooier dan het is, want ProRail ontvangt natuurlijk wel geld. Waardoor uiteindelijk de gebruikersvergoeding voor de NS lager uitvalt.Ronaldussen schreef:Alleen de 'private' vervoerders. NS moet de overheid juist betalen om treinen te mogen rijden. Enkele sprinterdiensten daargelaten.Zonnig schreef:Echter de vervoersbedrijven die krijgen juist weer wel staatssteun, ook al voor de Corona.
De steun die de vervoersbedrijven al voor de Corona kregen noemen ze dan subsidie.
En zoals gezegd, van de 'lage' gebruikersvergoeding aan Prorail profiteren alle ov-bedrijven die treintjes laten rijden (en goederenvervoerders).