Mobiliteit na corona

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Het grootste probleem met grote verschuivingen is het eten, standaard eten tijdens schoolperiode betekent dat je op school wat moet halen, wat toch fors duurder is dan in een gewone supermarkt. Ik kan dat echt niet betalen hoor zeker een heuse maaltijd niet.
Met kleine verschuivingen heb je dat probleem dus niet.
SuperGhost schreef:Maar ik denk dat het over het algemeen gewoon een cultureel probleem is. In vrijwel alle beroepsgroepen wil iedereen het liefst op deze tijden beginnen en eindigen, waardoor je dit krijgt.
Waarbij dat volgens mij nog het meest bij de kantoorberoepen zit. Ik heb al tijden een werkdag van acht tot vier (nouja, dat laatste pas sinds 2,5 jaar) en da's gewoon heerlijk de grootste spitspiek omzeilen in het OV.

Waar je als reiziger op die tijden dan wel weer tegenaan loopt is dat je soms nog niet van spitsfrequenties kunt profiteren of dat vervoerders (met name NS) om de haverklap weer de trein inkorten waardoor je alsnog opgepropt zit. Maar goed, daar heb ik nu per bus geen last meer van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door umbusko »

Ik heb een half jaar Honoursprogramma gedaan. Die colleges waren van 18:00 tot 21:00 uur met een gezamenlijke maaltijd van de Refter (gratis) in de pauze van ik meen 45 minuten, dat werd geacht goed te zijn voor de groepsbinding. Ik werd er echt niet goed van, van 1. het gezamenlijk eten met een hoop mensen die ik verder niet kende of zag of sprak en 2. dat matige Reftervoedsel. Ook had ik de indruk dat ik mijn tijd wel beter kon besteden, dus ik ben meegeweest op excursie naar CERN, heb dat vak afgemaakt en heb toen de resterende 1,5 jaar van dat programma gelaten voor wat het was. :mrgreen:

Dan liever een warme lunch. Maar als ik dat aan mezelf zou overlaten zou ik me echt altijd moeten haasten. Of nou ja, dat heb ik altijd als ik 's avonds ergens heen moet, maar dat komt dan deels ook doordat ik eerder moet eten dan normaal.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door lijntaxi »

Laten we het gewoon enkele maanden uitproberen, zou ik zeggen en dan kijken of we ermee doorgaan.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door VIRM »

Suus schreef:Onderschat het niet, in een gemiddelde A320 van easyJet of Wizz Air passen 180 reizigers. Je kan nog één stapje groter, de A321, met plek voor 230 reizigers. Daarna kom je meteen uit bij veel grotere en zwaardere vliegtuigen met navenant hoger brandstofverbruik.
En gerucht is dat Ryanair het grootste model van de 737 wil aanschaffen, de 737-Max10. Ben benieuwd hoeveel mensen ze daar in willen gaan proppen.

Vergeet niet dat de toestellen van een prijsbechter ook bijvoorbeeld meer vluchten zullen uitvoeren op een dag dan dat van een traditionele maatschappij. Dan ben je ook extra passagiers aan het vervoeren. De tijd dat een vliegtuig dan heeft om passagiers in en uit te laden en bij te tanken is dan ook weer krapper, waardoor je een sneeuwbaleffect krijgt bij vertragingen. Net als een krappe keertijd van een trein. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Western Soldier »

Als ik elke dag in de middag moet eten of elke dag maaltijdsalade vind ik dat helemaal niets. Over kant en klare maaltijden, wij hebben op school niet de luxe om onze maaltijden op te warmen. Met een uurtje opschuiven: mijn lessen kunnen worden ingepland vanaf 8.30 tot 18.00. In de praktijk komt 18.00 weinig voor, maar 17.00 of 17.30 is heel normaal. Een uur vroeger lukt niet, want vanuit mijn huis heb ik dan geen verbinding die zo vroeg vertrekt en een uur later maakt dat ik hoe dan ook pas in de avonduren thuiskom en dus hoe dan ook al te maken heb met flinke uitdunning in de dienstregeling.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

lijntaxi schreef:Laten we het gewoon enkele maanden uitproberen, zou ik zeggen en dan kijken of we ermee doorgaan.
Je bedoelt net zoals met de Texelhopper?
PHS

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door PHS »

Chrysa schreef:Ik denk ook niet dat de docenten erop zitten te wachten om hun kinderen niet/amper te kunnen zien.
De werkdruk in het hoger onderwijs is gigantisch. Ook als je niet in het weekend college hoeft te geven, zijn kinderen niet aan te raden als je een academische carrière nastreeft. De meeste docenten geven doordeweeks les en voeren dan in het weekend het onderzoek uit. En het is niet zo dat dat onderzoek vrijblijvend is: het maakt onderdeel uit van je aanstelling, je wordt er in R&O-gesprekken op beoordeelt, enz. En als je niet publiceert, dan kun je een nieuw tijdelijk contract wel vergeten, laat staan promotie. Het is idioterie ten top dat de minister voorstelt dat docenten maar in het weekend college te geven zonder dat met de universiteiten af te stemmen - die laatste zien het namelijk ook niet zitten. Maar het is wel weer tekenend voor de relatie tussen Van Engelshoven en het hoger onderwijs.
Daniel schreef:In plaats van direct hele grote verschuivingen zou je beter beginnen met juist de kleinere verschuivingen: een uurtje eerder of later levert niet direct grote problemen op om in kleine dorpjes te komen, maar het effect door middel van afvlakken van de piek is wel groot
De busdienstregelingen op het platteland zijn anders heel strak ingesteld op een piek in de ochtend- en avondspits met daarbuiten een minimaal aanbod. De trend is dat voor het opheffen van landelijke lijnen er eerst de kaasschaaf overheen gaat, waarbij de ritten aan de randen van de dag worden geschrapt. Er zijn genoeg landelijke buslijnen in Nederland waar de laatste rit rond zes uur vertrekt. De vraag is of die ritten terugkeren als je de collegeroosters wat verschuift, want alleen die piek lijkt voor de busboeren rendabel te zijn. En eigenlijk zouden deze ritten móeten terugkeren, wil je tenminste de studenten en docenten met het openbaar vervoer naar huis kunnen laten terugkeren. Er is immers ook nog een flink tekort aan studentenwoningen; dit heeft ArrivaBas al sterk verwoord hiervoor. Mocht er na corona überhaupt nog iets van landelijk openbaar vervoer zijn, natuurlijk :evil:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Chrysa »

Om over de buurtbussen nog niet te spreken, die nu al maanden niet rijden omdat vrijwel elke vrijwilliger in een risicogroep valt. Ben benieuwd wat daarvoor verzonnen gaat worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Suus »

Heb wel eens eerder op dit forum geschreven dat sommige regio's te afhankelijk van buurtbussen zijn geworden. Brabant is er daar een van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Western Soldier »

Over PHS zijn eerste stuk kan ik niet veel zeggen, daar heb ik te weinig inhoudelijke kennis over. Over zijn 2e alinea kan ik wel wat kwijt, want daar sluit ik mij volledig bij aan. Er zal fors geld vanuit de overheid bij moeten om die dienstregeling te kunnen bieden wil het rendabel zijn. De vervoerders nemen dat niet uit henzelf op, want die doen pas dingen als ze echt wat moeten buiten de lijnen die hen wel winst opleveren en voor de dingen die ze moeten willen ze geld zien. De klant wordt al jaren niet meer bediend en mag blij zijn met wat er wel rijdt. Kortom marktwerking op het spoor zorgt in elk geval niet ervoor dat de reiziger er beter van wordt. Ik heb er een hard hoofd in inderdaad of de vervoerders de verbindingen gaan rijden op momenten dat het voor studenten uitkomt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door jelmerrr »

Western Soldier schreef:Als ik elke dag in de middag moet eten of elke dag maaltijdsalade vind ik dat helemaal niets. Over kant en klare maaltijden, wij hebben op school niet de luxe om onze maaltijden op te warmen. Met een uurtje opschuiven: mijn lessen kunnen worden ingepland vanaf 8.30 tot 18.00. In de praktijk komt 18.00 weinig voor, maar 17.00 of 17.30 is heel normaal. Een uur vroeger lukt niet, want vanuit mijn huis heb ik dan geen verbinding die zo vroeg vertrekt en een uur later maakt dat ik hoe dan ook pas in de avonduren thuiskom en dus hoe dan ook al te maken heb met flinke uitdunning in de dienstregeling.
Windesheim heeft nu tijden van 8u30 tot 19u30 uiterlijk voor dagopleiding...
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Western Soldier »

19.30 zou voor mij hoe dan ook te laat zijn om fatsoenlijk thuis te zijn. Mijn reistijd is overdag en tijdens de spits 105 minuten. Daar buiten wordt het als ik pech heb al gauw 60 minuten langer als ik geen verstoringen heb.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door waldo79 »

We zijn hier aan het filosoferen en voor elke oplossing worden 100 problemen voorzien :)

Het zou fijn zijn om niet al te pessimistisch te zijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Aking »

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste rave in maanden gehad, en vertrek woensdag mét mund-nase-bedeckungs-ausnahmebescheinigung richting Berlin, dus ik ben iets minder pessimistisch dan een paar weken geleden *O*

Maar verder is de wereld nog steeds kudt, zijn bussen nog steeds kudt, is Neederland nog steeds kudt en uiteraard #kudtns :Y *O* :Y
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door waldo79 »

(A) Viel Spass
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Aking »

Merci vielmal! *O*

De clubs zijn nog niet open als club (maar wel als biergarten), maar ik heb wel intel gekregen over een mogelijke rave op vrijdag. Gaat dus vast allemaal goedkomen *O* *trein* *O*
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door waldo79 »

Al heb ik weinig met het genre, maar Berlijn is wel befaamd wat dat betreft :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Aking »

Dat laatste kan ik bevestigen inderdaad :Y *O*
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Ik denk dat het voortgezet onderwijs verschuiven het makkelijkste zou zijn, omdat die minder lesuren hebben als het hoger onderwijs. Daarnaast is het voor die groep ook vanuit educatieve redenen goed om iets later te beginnen (die jongeren zijn nog niet gebouwd om vroeg op te staan).
Maar in de meeste regio's zijn juist de MBO / HBO-ers de grootste groep OV-reizigers. Omdat middelbare scholieren grotendeels op fietsafstand van hun school wonen, en HBO-ers meestal niet.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Roeland »

Juist die verspitsing is voor veel OV-bedrijven een forse kostenpost. Tot maart zag je op het platteland een drukke scholieren-ochtendspits (overvolle bussen bij maximale businzet, daartussen belabberde daluren (bussen reden grotendeels leeg), en vanaf 14 uur weer redelijk gevulde retourritten met scholieren. Die ochtendpiek betekende voor OV-bedrijven een inefficiënte inzet van materieel en personeel, omdat je die maar een paar uur van de dag nodig hebt (en na 9 uur staan die bussen in de garage af te schrijven).
Een gespreide studentenpiek, met in de avond 1x/uur doorrijden, zou voor de OV-bedrijven wellicht aantrekkelijker zijn. Met wellicht Vlinder-concepten in de avond (een vaste bus met een flexroute, die begint op een station, in aansluiting op de belangrijkste aankomende trein).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Klaasje »

Maar het is natuurlijk ook idioot dat provincies zelfs voor spitsritten de hoogste Euroklasse/zero emmission en een lage leeftijd willen. Het zou ook prima kunnen ophouden bij toegankelijk, Euro IV en "oogt als nieuw".
PHS

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Alargule »

Heb jij ooit een boer in een tram gezien dan?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Wel heul veel in de bus. Naar de Zuidlaardermarkt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:Juist die verspitsing is voor veel OV-bedrijven een forse kostenpost. Tot maart zag je op het platteland een drukke scholieren-ochtendspits (overvolle bussen bij maximale businzet, daartussen belabberde daluren (bussen reden grotendeels leeg), en vanaf 14 uur weer redelijk gevulde retourritten met scholieren. Die ochtendpiek betekende voor OV-bedrijven een inefficiënte inzet van materieel en personeel, omdat je die maar een paar uur van de dag nodig hebt (en na 9 uur staan die bussen in de garage af te schrijven).
Een gespreide studentenpiek, met in de avond 1x/uur doorrijden, zou voor de OV-bedrijven wellicht aantrekkelijker zijn. Met wellicht Vlinder-concepten in de avond (een vaste bus met een flexroute, die begint op een station, in aansluiting op de belangrijkste aankomende trein).
Ik vraag me af of het voor het busvervoer wel zo'n enorm effect heeft qua kosten (zal ongetwijfeld iets minder gaan kosten, maar ook zoveel minder als nu gesuggereerd wordt?). Er zijn immers veel lijnen die in spits en dagdal eenzelfde frequentie en ik denk dat de buslijnen die in de spits wel een hogere frequentie rijden dan eerder die spitsfrequentie langer moeten aanhouden bij een meer gespreide spits. Een bus die alleen in de spits rijdt en daarbuiten stilstaat is immers nog altijd goedkoper dan een bus die in de brede spits of het gehele dagdal moet rijden. De grootste kosten zijn immers nog de personeelskosten. En in verschillende concessies worden dergelijke spitsritten ook uitbesteed aan een touringboer om die kosten al verder te drukken.
Met name op het platteland denk ik dat een meer verspreidde spits juist tot hogere kosten gaat leiden, omdat dat veel buslijnen rijden met een basisfrequentie van 1x p/u en een spitsfrequentie van 2x p/u. Ga je de spits spreiden, dan zul je die een langer deel van de dag een halfuursdienst moeten geven en zal de gemiddelde bezettingsgraad dus lager liggen.

In tegenstelling tot treinen worden bussen niet verlengd en bij eenzelfde frequentie zal een buslijn dus niet duurder worden, terwijl treinen verlengd worden en eenzelfde frequentie dus wel duurder zal worden. Daarnaast komen bij de treinen natuurlijk veel buslijnen bij elkaar, waardoor de spitspiek wellicht groter is ten opzichte van de bus?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten