Mobiliteit na corona

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Wubbo »

Dennenboom schreef:Social distancing heeft ook niet het eeuwige leven. In de oude situatie had je met een eerste klasse kaartje een veel kleinere kans op een staanplaats. Veel mensen hebben dat extra geld er uiteindelijk dan toch niet voor over.
Dit verwacht ik ook, al kost dat nog wel een aantal jaar verwacht ik.
Durashift schreef:Volgens mij waren er ook al wel een paar bedrijven die aan het terugkomen waren van Het Nieuwe Werken.
Was toch niet zo'n succes.. uiteindelijk was nabij contact tussen collega's effectiever.
Dat ging volgens mij vooral over de kantoortuin. Ik verwacht eigenlijk juist een andere indeling, waarbij je kantoor gebruikt om samen met een (of een paar) collega's te werken aan een project of iets dergelijks. Naar kantoor om daar de hele dag naar je laptop te staren en dan weer naar huis te gaan: dat wordt echt minder verwacht ik.
Durashift schreef:Thuiswerken kan voor een dag of wat in de week wellicht een oplossing zijn, maar dan is een goede (Arbo) verantwoorde werkplek thuis wel noodzakelijk. Nu zie ik nog niet zo gauw een elektrisch verstelbaar bureau het privé domein van de werknemer inkomen.
Ook op kantoor is een stabureau (helaas) nog niet de standaard. Ik sta normaal heel veel op kantoor, maar tot nu toe (even afkloppen) heb ik geen klachten van mijn tot-bureau-omgebouwde-oude-eettafel-met-oude-bijbehorende-stoelen.
Etienne schreef:
Suus schreef:Er is een ding wat ik hoop, en dat is dat mensen wat meer de mooie landschappen in eigen land kunnen waarderen en wat dichter bij huis gaan recreëren. Natuurlijk, Nederland heeft geen serieuze bergen, maar verder kan ons land bijna alles bieden.
Lekker lange-afstand-wandelen bijvoorbeeld; de keuze is reuze met 19 LAW-paden en nog eens 19 streekpaden. Goed voor bijna 11.500 kilometer aan wandelplezier
Dit zou inderdaad ook best wel eens waar kunnen zijn (al kan een eind fietsen ook). Ik ben alleen bang dat als je straks weer voor €9 naar Milaan kan, de verleiding daarvan toch te groot is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Aking »

Als dat met de trein is ben ik om ja *O*
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door en-es »

Nee dat is niet met de trein. Is vliegen ook goed?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Ik pleit voor een vliegbelasting ter grootte van een OV dagkaart. Zeurt niemand meer dat een vlucht naar Milaan goedkoper is dan een treinrit naar Groningen. Oostenrijk ging ons al enigszins voor.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Aking »

Prima plan wel, en als ze dat geld dan ook nog direct in internationaal treinverkeer stoppen ben ik helemaal tevreden :Y
en-es schreef:Nee dat is niet met de trein. Is vliegen ook goed?
Wat denk je zelluf :roll:
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door en-es »

Tja 9 euro naar Milaan per trein gaat echt niet. De reservering tussen Basel en Milaan kost al meer *trein*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Aking »

Tijd dat zij van hullie daar es wat aan gaan doen dus! :Y Laat die Overnight Express maar terugkeren *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Ardan »

Goed dat jullie zelf ook doorhebben hoe enorm off-topic jullie zelf gaan. Even die onzin en off-topic posts opgeruimd.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door VIRM »

Frankrijk gaat in ieder geval voor Air France binnenlandse vluchten verbieden (m.u.v. overstappassagiers) als de maximale reisduur per trein 2,5 uur is.

Wat nu als je op vluchten die niet al te lang duren een extra belasting heft om die te ontmoedigen (m.u.v. misschien de overstappassagiers), en de opbrengsten steekt in nieuwe infrastructuur of een subsidie om de prijs van de treinkaartjes op diezelfde route te verlagen? Voor de Coronatijd waren er tussen Schiphol en Londen rond de zestig vluchten per dag: dat kan dus ook weer een aantal Eurostars opleveren.
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door en-es »

Doe een voorstel aan Mark Rutte. :wink:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Chrysa »

Het idee voor een minimumtarief is goed. Waar ik in de praktijk bang voor ben is dat dit de budgetmaatschappijen benadeeld, en dit indirect de duurdere maatschappijen zoals KLM benadeelt. Ik vraag me ook af of dit bij de rechter stand kan houden, omdat er van een gelijk speelveld geen sprake meer is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door trolly »

Wat zeg je?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door JordiBrabant »

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in pre-corona tijden budgetvluchten juist sterk waren op de middellange afstanden waarin de trein niet meer competetief was qua tijd. Dus bijvoorbeeld Amsterdam-Porto wel maar Amsterdam-Parijs niet. Amsterdam-London was er zo'n beetje de uitzondering op. Dus zoveel "last" hebben de budgetvliegeraars hier niet van, wel van eventuele vraaguitval bij consumenten.
Dan moet een beetje rechter toch ook opmerken: een gelijk speelveld tussen budgetvliegeraars, servicevliegeraars en de spoorwegen was er al niet door afwezigheid van belastingen op kerosine, stations in stadscentra etc, Alledrie leveren ze een ander product, dus: boejah zoek het zelf uit.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door en-es »

D66 en ChristenUnie hebben in ieder geval een voorstel ingediend voor minium-prijzen op vliegtickets.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Western Soldier »

Graag wil ik hier toch even op inhaken voor wat betreft het onderwijs. Ik denk dat het onderwijs niet volledig online zal kunnen. Ik studeer zelf nog en ik vind het online studeren gewoon waardeloos. De reden daarvoor is dat er gewoon geen sociale interactie meer is en dat je ook niet even spontaan een praatje maakt met studenten of docenten. Ik zou het dus verschrikkelijk vinden als alles online zou blijven en al helemaal de hoorcolleges zijn online verschrikkelijk. Ook mijn docenten geven allemaal unaniem aan dat het niet wenselijk is om überhaupt een deel van colleges online te doen. Enkel een groepsbespreking met een klein groepje studenten met eventueel een docent is een online vorm goed te doen, zonder dat het de kwaliteit van het onderwijs in gevaar brengt. Het lijkt er ook op dat HvA uiteindelijk weer teruggaat naar bijna volledig fysiek onderwijs, al zal dat in september nog niet meteen het geval zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Z2N »

Het onderwijs zelf is het daar mee eens: de rectoren van zowat alle Nederlandse universiteiten roepen actief op om studenten niet het slachtoffer te laten worden van de mobiliteitsbeperkingen van de rijksoverheid. (Scienceguide)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door umbusko »

Zelfs in kleine groepjes vond ik het geen succes. Dat komt ook door mijn internet, want ik werd er om de haverklap uitgegooid en bijna altijd bevroor het beeld.
Probeer maar eens via een online les een vreemde taal te leren, met vervormd geluid en een bevroren beeld. Dat is nog niet zo makkelijk. Het gesprek blijft ook beperkt tot het essentiële, want als je een grapje of zijsprong moet gaan herhalen en heel duidelijk moet articuleren is het vanzelf al niet meer de moeite. Maar die zijsprongen zijn vaak wel de extraatjes die een les leuk maken, ze zorgen voor betrokkenheid en focus en je onthoudt ze vaak, wat ze dan ook weer nuttig maakt.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Zonnig »

Klinkt allemaal leuk om de prijs van een vlucht te verhogen (kennelijk kan het uit met die lage prijs).
Een makkelijke zet waardoor de prijs van een vlucht omhoog gaat is een minimum ruimte per zitplaats in te voeren in vliegtuigen.
Nu zit alles erg dicht op elkaar waardoor er amper ruimte is om te zitten.
Kennelijk accepteert een reiziger dat wel in een vliegtuig maar niet in de bus / tram / trein / metro.
PHS

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Suus »

InHolland in Alkmaar denkt zelfs aan lessen tot 22:30. Niet dat je dan nog thuis komt als wat verder van een treinstation woont in de kop van Noord-Holland, maar hé, alleen samen juist nu :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door AppleMoose »

Blijkbaar gaan ze er ook vanuit dat docenten geen leven naast hun werk hebben :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Alargule »

Komop, docent is een roeping, geen werk. Als je werk zoekt, kun je beter op kantoor gaan zitten zoals ik.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door AppleMoose »

O ja. Net als de zorg. Zo dankbaar werk... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Western Soldier »

Suus schreef:InHolland in Alkmaar denkt zelfs aan lessen tot 22:30. Niet dat je dan nog thuis komt als wat verder van een treinstation woont in de kop van Noord-Holland, maar hé, alleen samen juist nu :wink:
Klopt HvA denkt aan lessen tot 20.00, maar ook dan is het voor mij met een stuk langere reistijd dan normaal, aangezien de spits dan voorbij is. Betekent een reistijd van ruim 2 uur en als ik pech heb sta ik dan ook nog een uur te wachten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Aking »

Suus schreef:Niet dat je dan nog thuis komt als wat verder van een treinstation woont in de kop van Noord-Holland
Fietsen hebben ze nog nooit van gehoord daaro?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten