Mobiliteit na corona

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door trolly »

Aking schreef:
Suus schreef:Niet dat je dan nog thuis komt als wat verder van een treinstation woont in de kop van Noord-Holland
Fietsen hebben ze nog nooit van gehoord daaro?

Gehoord misschien wel. Ze zijn daar enorm bij de pinken :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Mikos »

Het valt me op dat daarbij vooral in problemen gedacht wordt en niet in oplossingen; zodra scholen tot later open blijven, kan het OV daar toch op aangepast worden (in grote lijnen) en tot later in de avond rijden? Pre-Corona ging het allemaal om de spitsuren en daarbuiten pech. Als die afvlakking in de spitsuren er is, kun je met de besparing daarop kijken naar het uitbreiden van de dienstregeling in de late uren. Maar daar lees ik nog niks over in jullie overpeinzingen.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Wannes »

Aking schreef:
Suus schreef:Niet dat je dan nog thuis komt als wat verder van een treinstation woont in de kop van Noord-Holland
Fietsen hebben ze nog nooit van gehoord daaro?
Leuk idee, maar als je bijvoorbeeld in bijvoorbeeld Kreileroord woont is het echt niet leuk meer om twee uur te fietsen in het pikkedonker.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Suus »

Mikos schreef:Het valt me op dat daarbij vooral in problemen gedacht wordt en niet in oplossingen; zodra scholen tot later open blijven, kan het OV daar toch op aangepast worden (in grote lijnen) en tot later in de avond rijden? Pre-Corona ging het allemaal om de spitsuren en daarbuiten pech. Als die afvlakking in de spitsuren er is, kun je met de besparing daarop kijken naar het uitbreiden van de dienstregeling in de late uren. Maar daar lees ik nog niks over in jullie overpeinzingen.
Natuurlijk kan je daar over nadenken, maar neem het voorbeeld van de hogeschool in Alkmaar die tot 22:30 door gaat. De busdienst die rond dat tijdstip langs de hogeschool komt (22:44) sluit door de rijtijd niet aan op de treinen naar de kop van Noord-Holland (vertrek 22:49). Dus dan komen de studenten naar de kop van Noord-Holland in de intercity naar Den Helder van 23:19. Dit is nog op te lossen door in Alkmaar te gaan fietsen of te snelwandelen.

Volgend probleem: Buschauffeurs krijgen volgens de CAO na middernacht een hogere toeslag. De vervoerder ziet de inkomsten niet bepaald toenemen want voor het vervoer van studenten wordt een vast bedrag betaald en de reizigers worden hooguit over de dag herverdeeld. Dus staan in Den Helder rond kwart voor twaalf alle bussen in de garage voor hun schoonheidsslaapje. Die intercity uit Alkmaar komt echter pas om 23:52 aan in Den Helder Zuid en om 23:56 in Den Helder. Veel succes met de verdere busreis naar Julianadorp of Hippolytushoef. Of vind je om kwart voor twaalf na een lange schooldag nog 40 minuten in het donker fietsen naar Hippolytushoef vanaf station Anna Paulowna een goed idee (naar Julianadorp fietsen vanaf Anna Paulowna is korter dan vanaf Den Helder Zuid, maar de veer tussen Julianadorp en Anna Paulowna vaart slechts tussen 6:30 en 18:30)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Het valt me op dat daarbij vooral in problemen gedacht wordt en niet in oplossingen; zodra scholen tot later open blijven, kan het OV daar toch op aangepast worden (in grote lijnen) en tot later in de avond rijden?
Dat lijkt me niet allemaal direct in september gerealiseerd te zijn. En sowieso: als er toevallig één thuiswonende student uit een klein dorpje komt waar normaal alleen wat forensen vandaan komen overdag verwacht ik niet direct dat ze daar een hele avonddienstregeling voor gaan invoeren.
Zeker omdat samenstelling qua herkomst van de studentenpopulatie ook nog eens per studiejaar kan verschillen.

Het is makkelijk stellen dat het OV op zoiets aangepast kan worden, maar er komt denk ik toch nog wel heel wat bij kijken om de juiste verbindingen op het juiste moment te bieden. Wat dat betreft is het fenomeen spits nog zo gek nog niet, met z'n garantie op een dikke stroom reizigers in een bepaalde richting. Grote spreiding daarvan maakt de puzzel voor de vervoerders wel een stuk complexer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door waldo79 »

@Suus: Daar valt niet tegenop te plannen als vervoeder. Het gaat nog steeds om een minimale behoefte aan vervoer.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Mikos »

Zeker niet in september al geregeld, maar ook niet iedere student gaat les krijgen tot 22.30 uur. Zo zwart/wit gaat het dus niet zijn. Reken eens vanuit de laatste les om 21.00 uur. En reken dan door dat met een uitgebreidere avonddienstregeling het OV voor andere reizigers ook interessanter zou kunnen worden. Het is natuurlijk geen garantie, maar ik zie toch ook wel de mogelijkheden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Wubbo »

Ik verwacht dat als mobiliteit zich gaat spreiden, de bedieningstijden zich ook zullen gaan spreiden. Niet gelijk volgende week, maar als dit een blijvende wijziging is gaat het OV echt wel mee.

Lessen tot 20.00 kan ik me nog iets bij voorstellen, lessen tot 22.30 echt niet. Dan zit de eindtijd te dicht tegen het einde van de dienstregeling aan, dat kan maatschappelijk nooit uit. Ik verwacht ook niet dat alle lessen online gegeven gaan worden, dat komt de kwaliteit van het onderwijs inderdaad niet ten goede en bovendien is het sociale deel ook van belang. Terug naar zoals het was verwacht ik ook niet, er zal een nieuw evenwicht komen met verschoven lestijden. Een kleine verschuiving kan daarbij al een flinke impact hebben.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Chrysa »

trolly schreef:Wat zeg je?
Dingen verwoorden is lastig. :') Maar Ryanair-topman Michael O'Leary (uiteraard...) zit redelijk op dezelfde lijn: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233761 ... ijzen.html
Hij is ook fel gekant tegen de staatssteun die KLM en een aantal andere grote maatschappijen krijgen om de coronacrisis te doorstaan. De overheidssubsidies leiden tot oneerlijke concurrentie, vindt hij.

Maar de Europese Commissie lijkt van mening dat de staatssteun mag. De Commissie keurde onder voorwaarden al de steun van Frankrijk en Duitsland aan Air France en Lufthansa goed. O'Leary is van plan deze beslissingen aan te vechten bij het Europees Hof van Justitie.
Ik vraag me af wat het Europees Hof van Justitie gaat beslissen over deze zaak.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:Dingen verwoorden is lastig. :')
Ik weet het, meissie — ik verwoord ook wel eens een ding.

Waarom het speelveld overigens verbogen zou raken door een minimumprijs is me niet geheel duidelijk. Enerzijds zijn er wel meer producten die tenminste tegen kostprijs verkocht moeten worden, anderzijds wordt geen maatschappij uitgezonderd of voorgetrokken. Over de miljardensteun aan nationale luchtvaartmaatschappijen heb ik het dan niet, die lijkt me eerder aanvechtbaar dan een ticketprijs die tenminste de luchthavenbelasting dekt.

Ik ga een andere keer graag weer eens voor u los over het milieu enzo.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Suus »

Tja, ik zou het ook vervelend vinden als de prijs van een hobby (bij Chrysa blijkbaar voor 10 euro naar Oost-Europa vliegen) verdriedubbeld wordt. Maar de strijd tegen klimaatverandering kost een hoop geld dus het is logisch dat overheden van verschillende landen nu overwegen geld te gaan inzamelen bij een sector die tot op heden nergens aan meebetaalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Maar zo'n minimumprijs is natuurlijk meer symboolpolitiek, om zoals ik al eerder aangaf niet meer te kunnen redeneren dat een vlucht naar Milaan goedkoper is dan een treinreis naar Groningen. Maar een echte relatie met de mate waarin de reis een aanslag op het milieu pleegt is er niet. Dat zou met een brandstofgerelateerde heffing al meer in de richting gaan. Alleen dat is vanwege het internationale karakter van de luchtvaart weer moeilijk te regelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Suus »

Ja, hoewel ik ook vind dat het op Europees vlak toch wel een keer geregeld zou moeten worden met BTW op de tickets en brandstof benodigd voor intracommunautaire vluchten, kan je niet eindeloos blijven wachten. Het geld is nu al nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Chrysa »

Suus schreef:Tja, ik zou het ook vervelend vinden als de prijs van een hobby (bij Chrysa blijkbaar voor 10 euro naar Oost-Europa vliegen)
:N
Ik vlieg Lufthansa of Transavia. Ryanair vermijdt ik al tijden, omdat ze hun personeel als afval behandelen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Western Soldier »

Ik vlieg niet. Maar ik ben het wel eens met Mikos. Als er een wil is om dat te doen wordt het echt wel geregeld. Kijk naar hoe snel de nooddienstregeling in elkaar is gezet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Suus »

En kijk maar hoeveel fouten er vervolgens in de nooddienstregeling zaten. Een reis van Delft naar Leiden kreeg een overstap van 32 minuten op Den Haag Centraal bijvoorbeeld :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Zonnig »

De KLM krijgt geen directe staatsteun maar wel een lening waarbij de overheid garant staat.
Echter de vervoersbedrijven die krijgen juist weer wel staatssteun, ook al voor de Corona.
De steun die de vervoersbedrijven al voor de Corona kregen noemen ze dan subsidie.

De nooddienstregeling was overigens niet geheel volgens de normen.
Op zonder reed er overdag maar 1 trein per uur tussen Utrecht Centraal en Hilversum.
Naast natuurlijk de vele zeer royale overstappen van som idd 32 min.
De NS reed ook op zonnige dagen zonder overstap van Amsterdam naar Zandvoort (dat moedigde velen aan om de trein voor des recreatie te pakken, daar een knip van 30 min zou dan weer niet mogelijk zijn geweest).
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Met betrekking tot Zandvoort - Amsterdam lijkt het me niet dat je om toeristisch vervoer te ontmoedigen dan maar moet gaan knippen in de treindienst. Dan zijn alle reizigers de klos. Dat Zandvoort vervoer is een uitzondering geweest, want de meeste treinen werden ten tijde van de lockdown vrijwel uitsluitend door "noodzakelijke" reizigers gevuld.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door AppleMoose »

Zonnig schreef:Echter de vervoersbedrijven die krijgen juist weer wel staatssteun, ook al voor de Corona.
De steun die de vervoersbedrijven al voor de Corona kregen noemen ze dan subsidie.
Alleen de 'private' vervoerders. NS moet de overheid juist betalen om treinen te mogen rijden. Enkele sprinterdiensten daargelaten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het prijsbeleid van de overheid ten aanzien van bijvoorbeeld vliegtuigbrandstof kan natuurlijk ook worden gezien als een vorm van steun.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door trolly »

Ronaldussen schreef:
Zonnig schreef:Echter de vervoersbedrijven die krijgen juist weer wel staatssteun, ook al voor de Corona.
De steun die de vervoersbedrijven al voor de Corona kregen noemen ze dan subsidie.
Alleen de 'private' vervoerders. NS moet de overheid juist betalen om treinen te mogen rijden. Enkele sprinterdiensten daargelaten.
De vraag is uiteraard of die private vervoerders een subsidie krijgen, of een vergoeding voor het leveren van een vervoerprestatie. Die eerste term wordt in bepaalde kringen graag als een verdachtmaking gebruikt, maar de realiteit is uiteraard dat er nogal wat sectoren volledig op "subsidie" aangewezen zijn, zoals leger, politie, brandweer, zorg en onderwijs. De toon die over financiering van zulke organisaties wordt aangeslagen is op zijn minst gezegd sterk variërend en sterk afhankelijk van het doel van zo'n organisatie en de politieke oriëntatie van degene die erover in debat gaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Post »

Ronaldussen schreef:
Zonnig schreef:Echter de vervoersbedrijven die krijgen juist weer wel staatssteun, ook al voor de Corona.
De steun die de vervoersbedrijven al voor de Corona kregen noemen ze dan subsidie.
Alleen de 'private' vervoerders. NS moet de overheid juist betalen om treinen te mogen rijden. Enkele sprinterdiensten daargelaten.
Dat klinkt natuurlijk mooier dan het is, want ProRail ontvangt natuurlijk wel geld. Waardoor uiteindelijk de gebruikersvergoeding voor de NS lager uitvalt.

En daarmee wil ik niet zeggen dat dit slechts is, Rijkswaterstaat krijgt ook geld voor snelwegen en vliegvelden worden ook mede betaald met belastinggeld. Echter vind ik het wel belangrijk dat we ons op zijn minst beseffen dat spoorvervoerders ook indirect geld ontvangen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Gekko123 »

Dat geld wat ProRail krijgt van de overheid levert een lagere gebruiksvergoeding op voor iedereen, niet alleen voor NS. Dat de lagere gebruiksvergoeding in harde euro's uitgedrukt hoger is voor NS is het gevolg van het feit dat ze simpelweg de meeste treinen rijden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Wubbo »

Wubbo schreef:Mijn verwachting:
De spits wordt niet meer hetzelfde. Mensen hebben thuiswerken ontdekt en zullen zich wel 3x bedenken voordat ze in een file gaan staan of een drukke trein nemen. Eerst een paar uur thuis en dan naar kantoor, af en toe een hele dag thuis: het zal veel normaler worden.
De eerste tekenen hiervan dienen zich al aan (maar of het blijvend is weten we natuurlijk nog niet):

Verkeersdrukte bijna terug op normaal niveau, maar files blijven uit
Het is weer bijna net zo druk op de weg als het was voor de coronacrisis. Met één groot verschil: de ochtendspits blijft uit. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. De waarschijnlijke oorzaak dat de spits uitblijft is het vele thuiswerken, zegt Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie. "En als we wel naar kantoor gaan, dan is dat vaak pas na de spits." Daardoor is de verkeersdrukte nu gelijkmatiger over de dag verdeeld dan het geval was voor de crisis.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mobiliteit na corona

Bericht door Dennenboom »

Wel met de kanttekening dat het aantal files in de zomermaanden altijd al minder is en we niet echt veel slecht weer gehad hebben. Daarnaast heb je soms in de avonduren een mix van werk- en evenementen verkeer wat er nu ook niet is. We zullen september af moeten wachten om echt conclusies te kunnen trekken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten