OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DDietzen
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door DDietzen »

Zojuist aangekondigd op het NOS Journaal (vanaf 18:04): de [serie=Intercity|2020|(Vlissingen -) Bergen op Zoom - Roosendaal12200[/serie] gaat "vanaf eind volgend jaar" (dus dienstregeling 2022) 1x/uur rijden, als onderdeel van het compensatiepakket voor de marinierskazerne.

Ben benieuwd of dat bekostigd gaat worden door de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] in Zeeland stiekem uit te dunnen naar 1x/uur :')
Gebruikersavatar
Stadsbus
Berichten: 864
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Stadsbus »

Van wat ik hoorde (kan het niet zo snel meer terug vinden) gaat er 1x per uur een intercity rijden naar Rotterdam/Amsterdam en 2x per uur een sprinter naar Roosendaal die mogelijk naar Dordrecht gaat.

Edit: Hier staat een hoop informatie over de plannen van het spoor in Zeeland, waaronder een plan om de intercity over de HSL naar Amsterdam te laten rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44310
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Zouden ze hierover met NS overlegd hebben, want het idee om 2x/uur een sprinter Dordrecht - Goes te laten rijden en dan de IC niet meer te laten stoppen tussen Bergen op Zoom en Goes kwam op mij beter over dan drie treinen die allemaal wat anders gaan doen.
Rame à l'approche
SuperGhost
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Stadsbus schreef:Van wat ik hoorde (kan het niet zo snel meer terug vinden) gaat er 1x per uur een intercity rijden naar Rotterdam/Amsterdam en 2x per uur een sprinter naar Roosendaal die mogelijk naar Dordrecht gaat.
Dat lijkt me juist een achteruitgang voor Zeeland, want weliswaar ben je 1x per uur sneller (mits vanaf de steden), maar de 2e verbinding per uur wordt dan juist nóg langzamer en ook niet meer rechtstreeks (als je verder dan Dordrecht moet zijn).

Het lijkt me dan veel beter om gewoon 1 van die 2 sprinters vast te maken aan de andere IC vanaf Roosendaal naar Amsterdam en die andere dan aan de IC naar Zwolle (waarbij in Roosendaal dus verknoopt met de snelle IC vanuit Vlissingen naar Amsterdam). Dan wordt de 2e trein per uur tenminste niet langzamer dan nu het geval is.

En inderdaad, zoals Suus al terecht opmerkt: NS had al een beter idee op tafel liggen.
sirvinniei
Berichten: 2744
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Voelt alsof ze roekeloos aan het strooien zijn nu ze geld over hebben. Volgens mij zijn er wel betere plekken om geld in te steken, zoals het zwaar afgebroken busnetwerk in Zeeland. Of, nog duurzamer, nieuwe infra. Ondanks dat Zeeland dunbevolkt is zijn er vast nog wel plekken waar met nieuwe infra congestie voorkomen kan worden (en indirect dus weer meer DRU vrijkomen).
Ik heb geen onderschrift
530
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door 530 »

Ze zouden kunnen beginnen met een aftakking van de hsl richting Roosendaal, dat verbetert al flink de reistijd.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 02 jul 2020, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
en-es
Berichten: 1758
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Is een HSL naar Roosendaal noodzaak ja?
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
PHS
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Ja; waarom mogen reizigers naar Breda, Tilburg en Eindhoven wel over de HSL-Zuid, maar reizigers naar Roosendaal en Zeeland niet? Het scheelt toch ca. acht minuten, dat is evenveel als het overslaan van vier sprinterstations. Het is niet dat zo'n aansluiting nou zo duur is vergeleken met de totale kostprijs van de HSL-Zuid.
VIRM
Berichten: 5204
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

sirvinniei schreef:Voelt alsof ze roekeloos aan het strooien zijn nu ze geld over hebben. Volgens mij zijn er wel betere plekken om geld in te steken, zoals het zwaar afgebroken busnetwerk in Zeeland. Of, nog duurzamer, nieuwe infra. Ondanks dat Zeeland dunbevolkt is zijn er vast nog wel plekken waar met nieuwe infra congestie voorkomen kan worden (en indirect dus weer meer DRU vrijkomen).
Geld overhebben? Je weet dat de Rijksoverheid dit jaar een gigantisch begrotingstekort heeft he?
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 2744
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Versterkt mijn punt nog meer. Normaal is het al raar om zulke weinig toevoegende keuzes te maken.
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 5199
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

VIRM schreef:
sirvinniei schreef:Voelt alsof ze roekeloos aan het strooien zijn nu ze geld over hebben. Volgens mij zijn er wel betere plekken om geld in te steken, zoals het zwaar afgebroken busnetwerk in Zeeland. Of, nog duurzamer, nieuwe infra. Ondanks dat Zeeland dunbevolkt is zijn er vast nog wel plekken waar met nieuwe infra congestie voorkomen kan worden (en indirect dus weer meer DRU vrijkomen).
Geld overhebben? Je weet dat de Rijksoverheid dit jaar een gigantisch begrotingstekort heeft he?
Het geld wat naar Zeeland vloeit is als compensatie voor een politieke flater.
Forumpauze
en-es
Berichten: 1758
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Ja, wat een mazzel dat een groep mariniers niet naar Zeeland willen.
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
RobertT
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

PHS schreef:Ja; waarom mogen reizigers naar Breda, Tilburg en Eindhoven wel over de HSL-Zuid, maar reizigers naar Roosendaal en Zeeland niet? Het scheelt toch ca. acht minuten, dat is evenveel als het overslaan van vier sprinterstations. Het is niet dat zo'n aansluiting nou zo duur is vergeleken met de totale kostprijs van de HSL-Zuid.
Wellicht omdat die reizigersstroom een stuk groter is?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6133
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Zodra je ook de Intercity uit Zeeland via een HSL wilt laten rijden voor een zeer geringe tijdwinst help je de kwartierdienst op Dordrecht plus bijbehorende snelle overstappen vanuit Sliedrecht goeddeels om zeep. De [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en de MLL zijn de belangrijkste schakels in de Drechtsteden en het schrappen van Dordrecht als IC-stop weegt niet op tegen deze reistijdwinst.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
PHS
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Alsof de NS geen vervangende intercity zou inleggen in het pad van de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht...
RobertT schreef:
PHS schreef:Ja; waarom mogen reizigers naar Breda, Tilburg en Eindhoven wel over de HSL-Zuid, maar reizigers naar Roosendaal en Zeeland niet? Het scheelt toch ca. acht minuten, dat is evenveel als het overslaan van vier sprinterstations. Het is niet dat zo'n aansluiting nou zo duur is vergeleken met de totale kostprijs van de HSL-Zuid.
Wellicht omdat die reizigersstroom een stuk groter is?
Wellicht omdat de intercity Amsterdam Centraal - Vlissingen er 3:05 over doet (oké, of met overstap in 2:44), terwijl je het met de auto in ca. 2:15 kan rijden? Of iets minder ver: Breda - Vlissingen met de trein is 1:24, met de auto kan het in ca. 1:05.
De trein naar Zeeland is nu een onaantrekkelijk product. Wat ArrivaBas een 'zeer geringe tijdwinst' van het rijden over de HSL-Zuid noemt, zijn nog altijd zo'n acht minuten. Samen met het overslaan van zes stations in Zeeland, kun je twintig minuten reistijd winnen. Dan is Zeeland plots toch veel minder ver weg met de trein.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9025
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Die vervangende intercity noemde je niet, en die moet je wel meenemen in je kosten/baten-analyse. Tijdwinst is leuk, maar een extra aansluiting bouwen in Lage Zwaluwe kost honderden miljoenen, en als je in ruil daarvoor extra exploitatiekosten krijgt loont dat dus niet.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
PHS
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Zo heel hoog zullen die extra exploitatiekosten niet zijn, want de NS spaart geld uit op de intercity naar Zeeland, die is immers minder lang onderweg en hoeft minder kilometers te maken.
Bovendien is het inleggen van een extra intercity tussen Rotterdam en Dordrecht ongetwijfeld winstgevend gezien het hoge aantal reizigers en de verwachte reizigersgroei in de Randstad. Daarnaast draagt het wegvallen van de intercity Dordrecht - Roosendaal e.v. bij aan het bestaansrecht van de sprinter Dordrecht - Roosendaal, waar je onder normale omstandigheden in de daluren een kanon kan afschieten.
En een verbeterde intercity naar Zeeland trekt hopelijk ook extra reizigers de trein in die anders de auto zouden nemen.
En je hebt de maatschappelijke baten dat een achtergestelde, leeglopende plattelandsregio een betere verbinding krijgt met de Randstad. Dat is uiteindelijk waar het de Zeeuwen om te doen is, ook hebben ze steeds de pik op de stedelingen :mrgreen:
nvdw
Berichten: 2236
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door nvdw »

De vraag is vooral: waar willen reizigers uit Walcheren en Zuid-Beveland (want daar hebben we het concreet over) naartoe?

Vanuit politiek opzicht is het natuurlijk prachtig roepen om een verbinding met de Randstad, want dat raakt aan latente Calimerogevoelens die in de perifere landsdelen zouden moeten leven. Of die gevoelens ook zo bij de plaatselijke bevolking leven, en of die gelenigd kunnen worden met een snellere treinverbinding naar Amsterdam, is nog maar de vraag.

Als je elke dag van Vlissingen naar Amsterdam pendelt, dan kan het 2,5 uur of 3 uur enkele reis zijn - het is evengoed een wereldreis. Leuk dat de persoonlijke intercity (de auto) dan iets sneller is omdat die minder omwegen maakt, je moet nog steeds minimaal vijf uur op een dag sturen.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
en-es
Berichten: 1758
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

De vraag is natuurlijk of er geld is voor een HSL naar Roosendaal. Gezien het feit dat NS flink moet bezuinigen betwijfel ik het. :P
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5177
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

De vraag is waarom jij een HSL naar Roosendaal aan zou willen leggen als je kan volstaan met twee verbindingsboogjes bij Lage Zwaluwe.
PHS schreef:Alsof de NS geen vervangende intercity zou inleggen in het pad van de 2200 tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht...
Alsof de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] niet gewoon zou blijven rijden tussen Amsterdam en Dordrecht.

Als er een IC naar Zeeland via de HSL gaat rijden lijkt me dat het een verlenging wordt van de bestaande ICd [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie].
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
RobertT
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door RobertT »

nvdw schreef:De vraag is vooral: waar willen reizigers uit Walcheren en Zuid-Beveland (want daar hebben we het concreet over) naartoe?

Vanuit politiek opzicht is het natuurlijk prachtig roepen om een verbinding met de Randstad, want dat raakt aan latente Calimerogevoelens die in de perifere landsdelen zouden moeten leven. Of die gevoelens ook zo bij de plaatselijke bevolking leven, en of die gelenigd kunnen worden met een snellere treinverbinding naar Amsterdam, is nog maar de vraag.

Als je elke dag van Vlissingen naar Amsterdam pendelt, dan kan het 2,5 uur of 3 uur enkele reis zijn - het is evengoed een wereldreis. Leuk dat de persoonlijke intercity (de auto) dan iets sneller is omdat die minder omwegen maakt, je moet nog steeds minimaal vijf uur op een dag sturen.
Ik denk dat je hier zeker een punt hebt.De verbinding met Breda/Tilburg is zeker net zo belangrijk,de randstad is vooral Rotterdam vanuit Zeeland.
En zoals hier ook al werd opgemerkt,je hebt te maken met een relatief dunbevolkt gebied.Dan is een versnelling door een IC in te leggen eventueel in combinatie met de HSL Rotterdam-Schiphol het maximaal haalbare.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13415
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Geen kabelbaan? -o-
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Staatslijn K
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Staatslijn K »

In veel toekomstplannen wordt al een directe verbinding tussen Dordrecht en de HSL genoemd. Het verlengen naar Zeeland klinkt dan erg aantrekkelijk. Ook een aansluiting naar Roosendaal op de HSL. Omdat de tijdwinst groot is en omdat het kwa materieel weinig uitmaakt. Voor Dordrecht gaat wel weer een verbinding met het zuiden verloren. Zelf had ik de voorkeur gegeven aan een sprinter tot Goes en dan zoals in West-Friesland, de Noordkop en Deurne-Venlo alle stations bedienen. Al zou een halfuurs knoop in Roosendaal en een kwartierdienst tussen de 3 grote stations in Zeeland bedienen.

Moeilijk
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam
CamilleKreemers
Berichten: 3172
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af of je daar niet het hele systeem kan omvormen.

Voorbeeld
IC3600 inkorten tot Breda
IC12200 De basis-IC maken, waarbij in daluren een uursdienst rijdt in Zeeland met in de spitsuren enkele extra spitsIC
SPR2200 De stoptrein Breda - Vlissingen maken en dan eventueel koppelen op de trein naar Tilburg.
SuperGhost
Berichten: 3399
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou je de huidige intercity Zwolle - Roosendaal inkorten tot Breda om vervolgens een sprintertje Vlissingen - Breda ervoor terug te geven? Welk voordeel zit daaraan? Ik denk dat het dan voordeliger is voor de reiziger om de IC Zwolle - Roosendaal te verlengen naar Vlissingen, waarbij die in Roosendaal (vanuit Vlissingen gezien) vlak voor de snelle IC aankomt, zodat er een korte overstap ri. Rotterdam en verder ontstaat (voor sprinterstations 2x p/u van belang, voor de IC-stations 1x p/u, aangezien de snelle IC maar 1x p/u moet gaan rijden binnen Zeeland). De IC Zwolle - Vlissingen (als die tegen die tijd al niet vanuit Utrecht i.p.v. Zwolle komt) kun je dan wellicht extra op Tilburg Universiteit laten stoppen, zodat de verbinding vanuit Zeeland naar deze universiteit aanzienlijk beter wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten