Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Staatslijn K »

ArrivaBas schreef:
Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Dus waar nu meer dan 2 treinen Dordrecht-Breda niet rendabel is, ga je dan én 4 treinen per uur laten rijden én langere sprinters laten rijden (die knip in Dordrecht was er immers niet voor niets gekomen)? :roll:
Die knip in Dordrecht is er gekomen omdat dat NS goed uit kwam, maar negeert de niet echt kleine reizigersstromen vanaf Prinsenbeek en Dordrecht Zuid naar Rotterdam die er wel degelijk zijn.
En een markt voor snellere treinen Dordrecht-Breda is er wel, maar is alleen niet rendabel doordat er verplicht twee sprinters moeten rijden die weer niet rendabel zijn omdat ze te traag zijn.
Mwoh, traag zou ik de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] niet willen noemen. Hij lijkt traag, doordat hij relatief ruim in zijn jasje zit (ook al rijdt de trein soms al ver voor het station erg langzaam door de seininrichting). Het grootste probleem is de parallel lopende A16. Ondanks de stevige congestie trekt dat geen reizigers naar de trein tussen Breda en Dordrecht, want de trein is hooguit van station naar station sneller.

Zou een kwartierdienst op Tilburg-Breda-Dordrecht geen optie zijn, mogelijk met doorkoppeling naar Den Haag? Juist door een hogere frequentie bied je een aantrekkelijk product aan, verder verbeteren de aansluitingen in Breda en de IC is nu maar een minuutje sneller als de SPR. Dus wat zou de meeste wibst opleveren?
Laatst gewijzigd door Staatslijn K op di 07 jul 2020, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

Geen optie [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] Gvc-HSL-Ehv(-Aken) en [serie=Intercity|2020|Eindhoven Centraal - Dordrecht1900[/serie] Gvc-Ddr-Ehv als verdichtingstrein en dan bijvoorbeeld met dezelfde bedieningstijden als een [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] of [serie=Intercity|2020|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie].
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Chrysa »

ArrivaBas schreef: Ondanks de stevige congestie trekt dat geen reizigers naar de trein tussen Breda en Dordrecht, want de trein is hooguit van station naar station sneller.
Naar Dordrecht zijn er zat reizigers hoor. De parkeerterreinen bij Breda-Prinsenbeek en Lage Zwaluwe staan vrijwel altijd vol. Maar ja, met die overstap in Dordrecht richting Rotterdam ben je alle eventuele tijdswinst kwijt. Ik heb de A16 vaak zat gereden in de ochtendspits, en op het stuk tussen Klaverpolder en Ridderkerk ben ik nog nooit meer dan 10 minuten verloren door drukte.

Kom maar door met die doorgaande sprinter Goes - Roosendaal - Rotterdam. *O* Dan krijgt Bergen op Zoom eindelijk eens een verbinding die de stad waardig is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef:Maar ja, met die overstap in Dordrecht richting Rotterdam ben je alle eventuele tijdswinst kwijt.
Voor Dordrecht Zuid gaat dat zelfs nog een stuk sterker op
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Chrysa schreef:Naar Dordrecht zijn er zat reizigers hoor. De parkeerterreinen bij Breda-Prinsenbeek en Lage Zwaluwe staan vrijwel altijd vol. Maar ja, met die overstap in Dordrecht richting Rotterdam ben je alle eventuele tijdswinst kwijt. Ik heb de A16 vaak zat gereden in de ochtendspits, en op het stuk tussen Klaverpolder en Ridderkerk ben ik nog nooit meer dan 10 minuten verloren door drukte.
Dat is echter geen argument voor een intercity, maar voor het verbeteren van de bestaande sprinterverbinding. En ik denk dat daar weldegelijk wat voor te zeggen valt.
Chrysa schreef:Kom maar door met die doorgaande sprinter Goes - Roosendaal - Rotterdam. *O* Dan krijgt Bergen op Zoom eindelijk eens een verbinding die de stad waardig is.
Zeg je hiermee nu dat Bergen op Zoom te min is voor de huidige intercity? :roll:
MetroRET schreef:Geen optie [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] Gvc-HSL-Ehv(-Aken) en [serie=Intercity|2020|Eindhoven Centraal - Dordrecht1900[/serie] Gvc-Ddr-Ehv als verdichtingstrein en dan bijvoorbeeld met dezelfde bedieningstijden als een [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] of [serie=Intercity|2020|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie].
Ik zat zelf te denken aan (de kleuren geven de verknopingen in Rotterdam en de overige belangrijke overstappen aan):

tak naar Dordrecht:
2x p/u Intercity Groningen / Leeuwarden - Vlissingen
stopt in: Assen/Heerenveen, Zwolle, Lelystad Centrum, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam C, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Middelburg, Vlissingen
2x p/u Intercity Den Haag Centraal - Dordrecht
stopt in: Den Haag HS, Delft, Rotterdam C, Rotterdam Blaak, Dordrecht
4x Sneltrein Amsterdam Centraal - Dordrecht (- Eindhoven)
stopt in: Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout, Leiden C, Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum, Rotterdam C, Rotterdam Lombardijen, Barendrecht, Zwijndrecht, Dordrecht, 2x p/u door naar Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Breda-Prinsenbeek, Breda, Tilburg, Eindhoven
4x Sprinter Den Haag Centraal - Rotterdam Lombardijen
2x Sprinter Dordrecht - Roosendaal

tak naar Breda:
2x p/u Intercity Den Haag Centraal - Venlo (- Düsseldorf Hbf)
stopt in: Den Haag HS, Delft, Rotterdam C, Breda, Tilburg, Eindhoven, Helmond, Venlo, 1x p/u door naar Düsseldorf Hbf
2x p/u Intercity Amsterdam Centraal - Breda (-Brussel Zuid/Midi)
stopt in: Amsterdam Sloterdijk, Schiphol, Rotterdam C, Breda, 1x p/u door naar Brussel (wellicht in spits op termijn elk halfuur?)
2x p/u Sneltrein ... - 's-Hertogenbosch - Vlissingen
stopt in: Tilburg, Tilburg Universiteit, Breda, Etten-Leur, Roosendaal, verder stoptrein naar Vlissingen (ik laat even in het midden of die in 's-Hertogenbosch verder gestuurd moet blijven naar Zwolle of naar Utrecht verder moet gaan)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door ArrivaBas »

Welke dienst gaat Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof bedienen? Er is niet extreem veel ruimte om meer treinen in te leggen op het Brabantse spoor en in Breda moet je behoudens calamiteiten niet te lang willen keren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Chrysa »

SuperGhost schreef:
Chrysa schreef:Kom maar door met die doorgaande sprinter Goes - Roosendaal - Rotterdam. *O* Dan krijgt Bergen op Zoom eindelijk eens een verbinding die de stad waardig is.
Zeg je hiermee nu dat Bergen op Zoom te min is voor de huidige intercity? :roll:
Nee, juist niet. Ik bedoelde dat BoZ zowel twee intercities als twee sprinters zou hebben.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

ArrivaBas schreef:Welke dienst gaat Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof bedienen? Er is niet extreem veel ruimte om meer treinen in te leggen op het Brabantse spoor en in Breda moet je behoudens calamiteiten niet te lang willen keren.
Er is uiteraard ook een sprinter tussen Tilburg en Breda (ik wilde in het midden laten of je deze naar Eindhoven wil sturen en die uit 's-Hertogenbosch tot Tilburg Universiteit wil laten rijden of andersom).

Doordat je de kerende Benelux vastmaakt aan de kerende ICD krijg je al meer ruimte in Breda. Ik weet verder even niet hoe lang het middelste eilandperron is, maar wellicht zou je met het nieuwe IC-materieel anders ook nog de sprinter en de kerende ICD tegenover elkaar kunnen zetten?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Op zich is het natuurlijk een leuk idee om de intercity's uit Zeeland de HSL op te sturen. Ik zie echter wel een groot nadeel. Ook al stop je enkel te Middelburg, Goes en Bergen Op Zoom, het is nog een behoorlijke rit om dat af te leggen. Met 47 minuten heen en terug ben je ruim 3 omlopen extra kwijt ten opzichte van een kering in Roosendaal. Die dingen doen dus langer over Zeeland dan dat ze op de HSL zitten. Ik zie daarom een keuze uit 2 mogelijkheden. Of de intercity uit Zeeland in Roosendaal koppelen aan Zwolle en dan de treinen komende van de HSL in Roosendaal laten eindigen of de intercity doorkoppelen aan een gewone intercity naar de Randstad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Op korte(re) termijn zal dat een tussenoplossing kunnen zijn ja, maar er zal natuurlijk ook steeds meer IC-materieel binnen gaan stromen dat geschikt is voor de HSL lijkt me.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Dat mag ik hopen, al vraag ik mij af of ze bij alle intercity materieel die ze bestellen de optie willen om op de HSL te rijden. Het lijkt mij dat dat toch duurder is dan een trein die enkel over het normale spoor hoeft te rijden en laten we wel wezen. Zeeland is wel een van de laatste plekken waar HSL materieel zou moeten worden ingezet. Dat ze snellere reistijden willen valt te begrijpen, maar aangezien de treinen sowieso pas bij Rotterdam de HSL op kunnen levert het naar Rotterdam geen reistijdwinst op en ook niet naar Den Haag. Naar Utrecht sowieso ook niet, dus de enige van de 4 grote steden waar ze sneller zijn door gebruik te maken van de HSL is Amsterdam. De vraag is of de vraag vanuit Zeeland die kant op dusdanig groot is om een trein de HSL te rechtvaardigen. Lijkt mij dat de intercity via de huidige route dus passender is bij de vervoersvraag.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Wubbo »

Er gaan wel meer treinen straks gedeeltelijk over de HSL rijden. Volgens mij krijgen we straks Groningen - Rotterdam via de HSL, daar is het stuk voorbij Zwolle ook langer dan het stuk op de HSL. Als het een zinnige verbinding is moet je hem rechtstreeks aanbieden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Vinny »

Het is niet zo heel zinvol. De belangrijkste IC relatie is Vlissingen-Rotterdam en dat is gewoon niet sneller door gedeeltelijk over de HSL te rijden. Wat eventueel zou kunnen is een IC-direct Amsterdam-Rotterdam dootrekken naar Dordrecht, Roosendaal en verder; en dus niet via Breda.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

[serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] > [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] > [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] kost momenteel inderdaad meer reistijd, maar is slechts 7 minuten.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Met als gevolg dat je al heel veel verbindingen gaat rijden met ICNG waar ze niet nodig zijn als je zo redeneert. Dan zijn ze niet meer beschikbaar voor de gunstigere trajecten. Daarbij, de Hanzelijn is volgens mij nu al geschikt voor 160 en als ze Groningen --> Zwolle versnellen dat ook, dus dan zijn dat 2 stukken waar ICNG een meerwaarde heeft ten opzichte van een deel van het intercitymaterieel, aangezien ICM eruit zal gaan is naast de ICNG de VIRM de enige die 160 kan. Betekent dus dat naar het noorden met VIRM moet gaan rijden. Vergeet ook niet dat een enkele ICNG dusdanig minder capaciteit heeft dan een VIRM-VI, wat betekent dat je ook in het dal gekoppeld moet gaan rijden tot aan Roosendaal en als je daar dan standaard gaat splitsen en koppelen ben je ook rangeertijd kwijt met 1 treinstel als je niet hetzelfde aankomstspoor als vertrekspoor voor de treinen uit Zeeland wilt gaan gebruiken. Betekent wel dat ze daar niet meer gelijktijdig op Roosendaal kunt hebben, waardoor aansluitingen richting Breda verloren gaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

Vergeet niet dat Rotterdam-Vlissingen wel het rustigste stuk van de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] is.

En zo'n probleem is dat toch niet, je hebt tenslotte 79 stellen (en mogelijk nog uitbreidingsseries) om in te delen, die hoeven tenslotte niet allemaal Schiphol-Rotterdam-Breda te pendelen.

En vergeet niet dat het in dit geval een doorschuifproces is, waar ICNG de VIRM vervangt, kan de VIRM weer een ICM vervangen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Suus »

Dat laatste kan ik niet helemaal volgen. Er wordt nu ook al gesplitst en gecombineerd in Roosendaal en dat past nu ook al langs de perrons. Waarom past dat met ICNG niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

Nou... er kan namelijk in Roosendaal alleen op spoor 4b gesplitst of gecombineerd worden en laat de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] zichzelf nou nét kruisen in Roosendaal, zodat je dus niet tegelijk kan splitsen naar Vlissingen én combineren richting Amsterdam.

Maar wellicht is het voor ICNG (zeker voor 10 bakken) wel mogelijk om te splitsen op spoor 4a.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door RobertT »

Lijkt me dat er wel wat geschoven kan worden met de tijden zodat ze elkaar niet tegelijk tegen komen in Roosendaal.Een stel wat afgekoppeld wordt,kan dan eventueel even later weer aankoppelen aan de tegentrein
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Wubbo »

Schuiven met tijden betekent reistijdverlenging voor Rotterdam - Roosendaal (dan leg je de langere stop op Dordrecht) of het verlengen van de overstappen in Roosendaal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Voordat er genoeg ICNG is zijn we wel een paar jaar verder denk ik. Wellicht zijn de tijden rond Roosendaal al iets veranderd?
Western Soldier schreef:Met als gevolg dat je al heel veel verbindingen gaat rijden met ICNG waar ze niet nodig zijn als je zo redeneert. Dan zijn ze niet meer beschikbaar voor de gunstigere trajecten. Daarbij, de Hanzelijn is volgens mij nu al geschikt voor 160 en als ze Groningen --> Zwolle versnellen dat ook, dus dan zijn dat 2 stukken waar ICNG een meerwaarde heeft ten opzichte van een deel van het intercitymaterieel, aangezien ICM eruit zal gaan is naast de ICNG de VIRM de enige die 160 kan.
Utrecht-Amsterdam kan ook 160-200 gereden worden (weet even niet meer zeker welke v/d 2 het was) zodra het nieuwe Europese beveiligingssysteem eens erop gezet wordt (dat wordt volgens mij ook steeds meer naar achteren geschoven?). Dan zit je inmiddels al aan grote delen van het land waar ICNG wenselijk is. Ik denk daarom dat er steeds meer van dat materieel (of een vergelijkbare opvolger) besteld gaat worden. Het enige verschil tussen HSL en de rest van het HRN gaat dan vooral nog de bovenleidingsspanning worden.
Vinny schreef:Het is niet zo heel zinvol. De belangrijkste IC relatie is Vlissingen-Rotterdam en dat is gewoon niet sneller door gedeeltelijk over de HSL te rijden. Wat eventueel zou kunnen is een IC-direct Amsterdam-Rotterdam dootrekken naar Dordrecht, Roosendaal en verder; en dus niet via Breda.
Maar in mijn idee heb je middels de verknoping in Rotterdam wel als voordeel dat je vanuit zowel Zeeland/Roosendaal/Dordrecht als vanuit Breda/Tilburg een snelle verbinding naar zowel Delft/Den Haag als Schiphol/Amsterdam hebt. Voor Zeeland zelf zal dat wellicht niet zo veel reizigers betreffen (wellicht in de zomer ivm Schiphol), maar voor Dordrecht en Breda denk ik al veel meer. Al zeurt Zeeland geloof ik wel om een snelle verbinding met Schiphol?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

En dat laatste is natuurlijk niet heel gek, want voorheen was dat namelijk rechtstreeks te bereiken in 2u 23min.

Nu is dat in 2u 28min met een toeslag over de HSL of 2u 41min met een vrij risicovolle crossplatform overstap van slechts 2 minuten in Leiden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Suus »

Het grootste deel van de extra reistijd ten opzichte van vroeger komt doordat overal in Zeeland wordt gestopt en daar is het nu in eerste instantie ook om te doen.

Ik denk dat we even een stap terug moeten nemen van de discussie of de treindienst naar Zeeland aan de HSL gekoppeld moet worden, dat is iets voor een herontwerp die de komst van ICNG in de komende jaren zeker op gang zal brengen maar nog te ver weg is voor het snel invullen van de beloftes aan Zeeland. Laten we nu kijken wat er aan bestaande mogelijkheden binnen het huidige dienstregelingsmodel is. Daarbij is er een constatering dat de dienstregeling in West-Brabant en Zeeland klem zit door het drukke treinverkeer van reizigers- en goederentreinen op de lijnen er naar toe, dus je bent daar al redelijk gebonden. De belofte aan Zeeland is minstens drie treinen, waarvan één snelle richting Rotterdam. Alle stations moeten even vaak bediend worden als nu, tenminste 1x/uur een rechtstreekse verbinding met Dordrecht behouden en de snelle trein zou ook nog goed moeten aansluiten op een trein naar Breda en verder.

Ik denk dat de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vooral met rust moet laten voor de beste oplossing: je maakt er de dienstregeling alleen maar nog ingewikkelder mee en het rijdt met DDZ en ICM niet bepaald met geschikt materieel voor de vele stops in Zeeland, al doet de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] dat ook niet (het liefst wil je voor de kleine stops sprintermaterieel). De huidige oplossing met de [serie=Intercity|2020|(Vlissingen -) Bergen op Zoom - Roosendaal12200[/serie] is niet perfect want die sluit niet aan in Roosendaal en je kan die [serie=Intercity|2020|(Vlissingen -) Bergen op Zoom - Roosendaal12200[/serie] ook niet aan de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] koppelen want de snelle trein moet naar Rotterdam rijden. Tenslotte, maar daar maakt het rapport zich geen zorgen over maar ik wel, hoe handig is 3x/uur voor aansluitingen op de busdiensten in Goes? De komst van de snelle treinen in Zeeland in december 2017 heeft al geleid tot kunstgrepen bij de busdiensten om aansluitingen te creëren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Met die 3x per uur ontkom je in de huidige dienstregeling denk ik haast niet aan:
- de 2200 elk uur te knippen in Roosendaal (zoals nu in de topspitsrichting gebeurd, maar dan moet die wel steeds met 2 treinstellen rijden)
- de 3600 1x p/u door te trekken naar Vlissingen.

Want het lijkt me dramatisch als Zeeland opeens van 2x p/u een goede verbinding met Rotterdam/Den Haag/Amsterdam en Breda/Tilburg (laatste met overstap weliswaar) naar 1x p/u een snellere verbinding en 1x een nóg langzamere verbinding met al deze steden... (want de sprinters moeten volgens de concessie-eisen in een halfuursdienst rijden) Dan krijg je volgens mij juist een nog slechter product in Zeeland.
Wil je Zeeland niet nog erger verslechteren, dan moet die 2e verbinding vanuit Zwolle en Amsterdam in Roosendaal natuurlijk een goede overstap/doorkoppeling hebben op de stoppende trein naar Vlissingen.

In het (eerdere) plan van NS zou je wel naar een losse sprinter Dordrecht-Goes kunnen kijken, omdat je dan 2x p/u een snelle intercity hebt die in Roosendaal verknoopt ligt (weliswaar wel met extra stops in Arnemuiden en evt. Souburg als in dat eerste plan daar de IC ook niet zou stoppen). Dat lijkt me daarom ook een beter idee dan waar de politiek mee kwam.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Roeland »

Inderdaad. De Zeeuwse lijn heeft het probleem dat de marktvraag eigenlijk te laag is voor 4x/uur een trein, maar dat 2x/uur stoppend veel te langzaam is voor Middelburg / Vlissingen.
Een IC-stop op Souburg is heel logisch (voor Vlissingers betekent het 2 minuten extra, maar voor Souburgers betekent het 15 minuten sneller). Vooral op Roosendaal - Goes ontstaat reistijdwinst wanneer de IC de kleine stations overslaat. Gelet op de Zeeuwse reizigersaantallen is het alleen voor Bzl minder leuk als de IC er niet meer stopt.
Dan kom je bijna vanzelf uit op een [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] die tussen Bergen op Zoom en Goes non-stop rijdt (en in Rsd goed aansluit op de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]), en de sprinter Dordrecht - Roosendaal die wordt doorgetrokken naar Middelburg (verder dan Middelburg voegt weinig toe, zeker wanneer de drg een korte keer in Middelburg mogelijk maakt).
Wanneer die rare ICD-koppeling in Breda wordt gerationaliseerd (de IC Antwerpen - Breda rijdt niet meer naar Den Haag, maar naar Tilburg en verder), kan de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] tussen Tilburg en Roosendaal een stuk sneller worden, waardoor de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] - [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] aansluiting in Roosendaal wordt verruimd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten