Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Staatslijn K »

Afgaande op de vertrektijden zou ik voorstellen:
SPR Goes-Breda (sluit in Goes aan naar Vlissingen, kan ook onder een private vervoerder rijden)
IC Zwolle-Roosendaal (Stopt ook in Etten-Leur)
IC Amsterdam-Vlissingen (Stopt op alle stations Goes-Vlissingen). Ik kies niet voor Dordrecht-Roosendaal verlengen omdat deze trein nu aansluit op de knoop en dus de snelste optie is. In theorie kan de sprinter een cross-platform overstap bieden naar Eindhoven.

Tijden Breda:
--.xx --.15 IC Zwolle-Roosendaal
--.15 --.xx IC Roosendaal-Zwolle
--.05 > --.25 Goes > Breda > Goes

Tijden Roosendaal:
--.03 > --.27 IC Zwolle > Roosendaal > Zwolle
--.54 --.00 IC Vlissingen-Amsterdam
--.14 --.17 SPR Goes-Breda
--.00 --.06 IC Amsterdam-Vlissingen
--.13 --.16 SPR Breda-Goes

Tijden Bergen op Zoom:
--.43 --.44 IC Vlissingen-Amsterdam
--.55 --.56 SPR Goes-Breda
--.34 --.35 SPR Breda-Goes
--.46 --.47 IC Amsterdam-Vlissingen

Tijden Goes:
--.22 --.24 IC Vlissingen-Amsterdam
--.06 --.08 IC Amsterdam-Vlissingen
--.03 < --.27 SPR Breda > Goes > Breda
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Suus »

Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Staatslijn K »

Suus schreef:Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.
Ja misschien wel, maar als je een veel snellere verbinding hebt met Eindhoven heb je toch al redelijk wat compensatie. Daarnaast zou je in theorie ook kunnen zeggen dat eens per uur de sprinter doorrijdt naar Dordrecht en eens per uur naar Breda. Het andere half uur rijdt een sprinter van Roosendaal naar Breda of Dordrecht. In Dordrecht sluit je dan redelijk goed aan naar Rotterdam. Het zou wel passen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Roeland »

MetroRET schreef:En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?
Omdat er vanuit Breda al genoeg treinen naar Rotterdam e.v. rijden. En omdat er ook vanuit België al rechtstreekse treinen naar Rotterdam e.v. rijden.
En ook omdat de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nu in Breda onnodig lang moet wachten voor die rangerende Benelux.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.
Als ieder station rechtstreeks met Dordrecht (en met Hoogeveen, en met Piekenhoef, en met ...) verbonden moet zijn, krijg je nooit een optimale dienstregeling.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:
MetroRET schreef:En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?
Omdat er vanuit Breda al genoeg treinen naar Rotterdam e.v. rijden. En omdat er ook vanuit België al rechtstreekse treinen naar Rotterdam e.v. rijden.
En ook omdat de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nu in Breda onnodig lang moet wachten voor die rangerende Benelux.
Volgens mij moet de 3600 in Breda juist zo lang wachten omdat de kering in Roosendaal anders te kort is (vergeet immers niet dat die in Zwolle ook al kort is) en er anders nog geen ruimte in Roosendaal is voor binnenkomst van die 3600. Een kering van slechts 4-6 minuten voor de 3600 in Roosendaal is zeer onverstandig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Suus »

Roeland schreef:
Suus schreef:Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.
Als ieder station rechtstreeks met Dordrecht (en met Hoogeveen, en met Piekenhoef, en met ...) verbonden moet zijn, krijg je nooit een optimale dienstregeling.
Dat snap ik, maar het is door de overheid belooft dus het lijkt mij erg lastig voor NS om het te negeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Dat snap ik, maar het is door de overheid belooft dus het lijkt mij erg lastig voor NS om het te negeren.
Als NS alles wat de overheid ooit beloofd heeft, ook letterlijk had gedaan, dan zag het spoorvervoer er nu wel ietsje anders uit...
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door JothamvW »

De 10 minuten kering van de 3600 in Zwolle is lang? De 3900 keert ook gewoon in 8 minuten in Heerlen, de 3500 in 5 minuten in Venlo en de 2100 in 5 minuten te Den Haag Centraal (en 10 te Amsterdam Centraal).

Om nog maar te zwijgen van Sprinters, waar keringen van langer dan 10 minuten eerder uitzondering dan regel zijn.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Suus »

Een kering van 4 minuten in Roosendaal is te kort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Gamma »

SuperGhost schreef:
Roeland schreef:
MetroRET schreef:En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?
Omdat er vanuit Breda al genoeg treinen naar Rotterdam e.v. rijden. En omdat er ook vanuit België al rechtstreekse treinen naar Rotterdam e.v. rijden.
En ook omdat de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nu in Breda onnodig lang moet wachten voor die rangerende Benelux.
Volgens mij moet de 3600 in Breda juist zo lang wachten omdat de kering in Roosendaal anders te kort is (vergeet immers niet dat die in Zwolle ook al kort is) en er anders nog geen ruimte in Roosendaal is voor binnenkomst van die 3600. Een kering van slechts 4-6 minuten voor de 3600 in Roosendaal is zeer onverstandig.
Onjuist, betreft het conflict met de IC Brussel.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

Is het niet beide.... want ook voordat de [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] via Breda ging, reed de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de huidige tijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Daniel »

Was het niet zo dat er op een zeker moment paden via zowel Breda als Roosendaal gepland waren, om zo wanneer het mogelijk werd snel om te kunnen schakelen?
Het conflict zat 'm bij mijn weten in elk geval in de gelijkvloerse kruising met de Benelux die vanuit Breda de HSL naar Noorderkempen op gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

Maar dat was pas op het moment dat de Beneljx daadwerkelijk via de HSL ging rijden.

Tevens, als je in Breda een korte stop zou hebben, krijg je in Roosendaal een aankomsttijd én vertrektijd van :00/:30.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Ik ben het inderdaad wel eens dat de kering in Roosendaal niet kort moet zijn, want inderdaad 10 minuten in Zwolle is kort voor een trein die zich in alle mogelijke bochten moet wringen. Enkelspoor Olst-Deventer, gelijkvloerse kruisingen te Deventer, Knoop Zutphen + brugtijden, gelijkvloerse kruising met zichzelf en de stoptrein uit Apeldoorn, gelijkvloerse kruising bij Arnhem Velperpoort, Arnhem - Nijmegen, inclusief gelijkvloerse kruisingen met stoptrein uit Tiel, brug bij Ravenstein, gelijkvloerse kruising bij Tilburg en bij Breda, om vervolgens enige ruimte te hebben door een lange kering in Roosendaal. De stop bij Breda zou korter kunnen, maar een lange kering is dan niet mogelijk in Roosendaal. Als Bergen op Zoom een keermogelijkheid zou hebben dan zou dat een optie zijn om hem toch een ruime kering te kunnen geven. De sprinter uit Zeeland naar Breda sturen is een optie, maar dan moet hij door in de richting van Tilburg en daarna in elk geval verder, keren in Breda lijkt mij niet verstandig.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Wubbo »

MetroRET schreef:Is het niet beide.... want ook voordat de [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] via Breda ging, reed de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de huidige tijden.
Het is tot nu toe beide. Die 9200 ligt inderdaad precies op het verkeerde moment, maar zelfs als die weg is kom je in Roosendaal dusdanig uit dat je er 30 minuten keert. Daarvoor heb je 2 sporen nodig, terwijl je er tegelijkertijd ook 2 nodig hebt voor de IC Vlissingen (en 1 voor de sprinter uit Dordrecht en 1 voor dat geval uit België). Dat zijn 6 sporen waarvan er minimaal 4 op lengte moeten zijn voor ICs. Roosendaal heeft wel 6 sporen (spoorfases) maar daarvan is er eigenlijk maar eentje die een lengte heeft die past bij de IC die er rijdt (spoor 3a). Je hebt dus perronverlengingen nodig om alle wensen te kunnen inpassen.

Het liefst zou je met de 3600 rond .53 aan willen komen; dan kun je rond .56 weg met de Vlissingen-IC; rond .04 komt de trein uit Vlissingen dan weer aan en dan kun je rond .07 weer naar Breda met de IC. Maar een rijtijdwinst van 10 minuten voor de 3600 is zeker voor dienstregeling 2023 een illusie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat er pas een mogelijkheid ontstaat als de stop op 's-Hertogenbosch (5 min.) ook korter kan. Daarvoor moet echter eerst Vught Aansluiting kruisingsvrij gemaakt worden. Ik denk dat dan het wellicht wel mogelijk is om eerder in Roosendaal aan te komen. Nadeel blijft dan wel dat je dan bij beide uiteinden een korte kering krijgt en de toch al vertragingsgevoelige 3600 (die nu juist in 's-Hertogenbosch nog vertragingen in kan lopen) dan zijn vertragingen haast niet meer weg kan werken.

Een optie zou dan wellicht kunnen zijn dat je in 's-Hertogenbosch een knip gaat aanbrengen in de huidige intercity en dan andere routes gaat hanteren, zoals ProRail ook al suggereerde met haar ideeën voor 8x p/u op de drukste assen. Dan krijg je dus een IC/Sneltrein ...-Utrecht-Roosendaal en een IC Zwolle-Eindhoven
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Je zou ook een intercity Roosendaal-Eindhoven-Venlo kunnen inleggen en dan de huidige intercity direct treinen die in Breda eindigen kunnen doorkoppelen aan de intercity naar Utrecht. Dan krijgt Roosendaal op die manier ook een verbinding met Eindhoven en dan heb je een kortere intercity die minder vertragingsgevoelig is richting Roosendaal, waardoor je daar met een kortere kering uit de voeten kan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

Maar de genoemde :53 - :07 is toch met 14 minuten toch vrij netjes, is tenslotte langer als de 10 minuten die er totaan 2016 in zat te Rsd, en dat tesamen met de toen in Zwolle nog slechts 7 minuten durende keertijd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Maar dat was nog toen die intercity stopte op tussengelegen stations tussen Arnhem Centraal en Nijmegen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

Dan nog, dat hoeft dan nog niet te betekenen dat de keertijden dan ineens wel kort zouden kunnen ;-)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Maar op dit moment keert de intercity in Roosendaal van .03 tot .27, dus is 24 minuten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door MetroRET »

En vroeger in 10, en in het punt wat hierboven genoemd was, werd een voorbeeld van 14 minuten genoemd en vervolgens te kort bevonden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Bericht door Western Soldier »

Ja, maar de kering is 4 of 6 minuten als je in Breda de stop verkort waar het hier volgens mij om te doen is en waardoor er in Roosendaal een langere aansluiting op de treinen naar Zeeland kan ontstaan, geen 14. Tenzij je aangeeft hoe je dat zou doen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten