Pagina 1 van 5

Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 21:08
door DDietzen
Zojuist aangekondigd op het NOS Journaal (vanaf 18:04): de [serie=Intercity|2020|(Vlissingen -) Bergen op Zoom - Roosendaal12200[/serie] gaat "vanaf eind volgend jaar" (dus dienstregeling 2022) 1x/uur rijden, als onderdeel van het compensatiepakket voor de marinierskazerne.

Ben benieuwd of dat bekostigd gaat worden door de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] in Zeeland stiekem uit te dunnen naar 1x/uur :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 21:13
door Stadsbus
Van wat ik hoorde (kan het niet zo snel meer terug vinden) gaat er 1x per uur een intercity rijden naar Rotterdam/Amsterdam en 2x per uur een sprinter naar Roosendaal die mogelijk naar Dordrecht gaat.

Edit: Hier staat een hoop informatie over de plannen van het spoor in Zeeland, waaronder een plan om de intercity over de HSL naar Amsterdam te laten rijden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 21:37
door Suus
Zouden ze hierover met NS overlegd hebben, want het idee om 2x/uur een sprinter Dordrecht - Goes te laten rijden en dan de IC niet meer te laten stoppen tussen Bergen op Zoom en Goes kwam op mij beter over dan drie treinen die allemaal wat anders gaan doen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 21:48
door SuperGhost
Stadsbus schreef:Van wat ik hoorde (kan het niet zo snel meer terug vinden) gaat er 1x per uur een intercity rijden naar Rotterdam/Amsterdam en 2x per uur een sprinter naar Roosendaal die mogelijk naar Dordrecht gaat.
Dat lijkt me juist een achteruitgang voor Zeeland, want weliswaar ben je 1x per uur sneller (mits vanaf de steden), maar de 2e verbinding per uur wordt dan juist nóg langzamer en ook niet meer rechtstreeks (als je verder dan Dordrecht moet zijn).

Het lijkt me dan veel beter om gewoon 1 van die 2 sprinters vast te maken aan de andere IC vanaf Roosendaal naar Amsterdam en die andere dan aan de IC naar Zwolle (waarbij in Roosendaal dus verknoopt met de snelle IC vanuit Vlissingen naar Amsterdam). Dan wordt de 2e trein per uur tenminste niet langzamer dan nu het geval is.

En inderdaad, zoals Suus al terecht opmerkt: NS had al een beter idee op tafel liggen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 27 jun 2020, 01:08
door sirvinniei
Voelt alsof ze roekeloos aan het strooien zijn nu ze geld over hebben. Volgens mij zijn er wel betere plekken om geld in te steken, zoals het zwaar afgebroken busnetwerk in Zeeland. Of, nog duurzamer, nieuwe infra. Ondanks dat Zeeland dunbevolkt is zijn er vast nog wel plekken waar met nieuwe infra congestie voorkomen kan worden (en indirect dus weer meer DRU vrijkomen).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 27 jun 2020, 09:49
door 530
Ze zouden kunnen beginnen met een aftakking van de hsl richting Roosendaal, dat verbetert al flink de reistijd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 27 jun 2020, 10:20
door en-es
Is een HSL naar Roosendaal noodzaak ja?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 27 jun 2020, 11:26
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 27 jun 2020, 22:19
door VIRM
sirvinniei schreef:Voelt alsof ze roekeloos aan het strooien zijn nu ze geld over hebben. Volgens mij zijn er wel betere plekken om geld in te steken, zoals het zwaar afgebroken busnetwerk in Zeeland. Of, nog duurzamer, nieuwe infra. Ondanks dat Zeeland dunbevolkt is zijn er vast nog wel plekken waar met nieuwe infra congestie voorkomen kan worden (en indirect dus weer meer DRU vrijkomen).
Geld overhebben? Je weet dat de Rijksoverheid dit jaar een gigantisch begrotingstekort heeft he?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jun 2020, 08:16
door sirvinniei
Versterkt mijn punt nog meer. Normaal is het al raar om zulke weinig toevoegende keuzes te maken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jun 2020, 09:58
door waldo79
VIRM schreef:
sirvinniei schreef:Voelt alsof ze roekeloos aan het strooien zijn nu ze geld over hebben. Volgens mij zijn er wel betere plekken om geld in te steken, zoals het zwaar afgebroken busnetwerk in Zeeland. Of, nog duurzamer, nieuwe infra. Ondanks dat Zeeland dunbevolkt is zijn er vast nog wel plekken waar met nieuwe infra congestie voorkomen kan worden (en indirect dus weer meer DRU vrijkomen).
Geld overhebben? Je weet dat de Rijksoverheid dit jaar een gigantisch begrotingstekort heeft he?
Het geld wat naar Zeeland vloeit is als compensatie voor een politieke flater.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jun 2020, 10:15
door en-es
Ja, wat een mazzel dat een groep mariniers niet naar Zeeland willen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 00:40
door RobertT
PHS schreef:Ja; waarom mogen reizigers naar Breda, Tilburg en Eindhoven wel over de HSL-Zuid, maar reizigers naar Roosendaal en Zeeland niet? Het scheelt toch ca. acht minuten, dat is evenveel als het overslaan van vier sprinterstations. Het is niet dat zo'n aansluiting nou zo duur is vergeleken met de totale kostprijs van de HSL-Zuid.
Wellicht omdat die reizigersstroom een stuk groter is?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 08:10
door ArrivaBas
Zodra je ook de Intercity uit Zeeland via een HSL wilt laten rijden voor een zeer geringe tijdwinst help je de kwartierdienst op Dordrecht plus bijbehorende snelle overstappen vanuit Sliedrecht goeddeels om zeep. De [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en de MLL zijn de belangrijkste schakels in de Drechtsteden en het schrappen van Dordrecht als IC-stop weegt niet op tegen deze reistijdwinst.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 08:35
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 09:10
door Z2N
Die vervangende intercity noemde je niet, en die moet je wel meenemen in je kosten/baten-analyse. Tijdwinst is leuk, maar een extra aansluiting bouwen in Lage Zwaluwe kost honderden miljoenen, en als je in ruil daarvoor extra exploitatiekosten krijgt loont dat dus niet.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 09:42
door PHS
-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 10:00
door nvdw
De vraag is vooral: waar willen reizigers uit Walcheren en Zuid-Beveland (want daar hebben we het concreet over) naartoe?

Vanuit politiek opzicht is het natuurlijk prachtig roepen om een verbinding met de Randstad, want dat raakt aan latente Calimerogevoelens die in de perifere landsdelen zouden moeten leven. Of die gevoelens ook zo bij de plaatselijke bevolking leven, en of die gelenigd kunnen worden met een snellere treinverbinding naar Amsterdam, is nog maar de vraag.

Als je elke dag van Vlissingen naar Amsterdam pendelt, dan kan het 2,5 uur of 3 uur enkele reis zijn - het is evengoed een wereldreis. Leuk dat de persoonlijke intercity (de auto) dan iets sneller is omdat die minder omwegen maakt, je moet nog steeds minimaal vijf uur op een dag sturen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 10:34
door en-es
De vraag is natuurlijk of er geld is voor een HSL naar Roosendaal. Gezien het feit dat NS flink moet bezuinigen betwijfel ik het. :P

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 12:29
door reisthijs
De vraag is waarom jij een HSL naar Roosendaal aan zou willen leggen als je kan volstaan met twee verbindingsboogjes bij Lage Zwaluwe.
PHS schreef:Alsof de NS geen vervangende intercity zou inleggen in het pad van de 2200 tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht...
Alsof de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] niet gewoon zou blijven rijden tussen Amsterdam en Dordrecht.

Als er een IC naar Zeeland via de HSL gaat rijden lijkt me dat het een verlenging wordt van de bestaande ICd [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie].

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 15:14
door RobertT
nvdw schreef:De vraag is vooral: waar willen reizigers uit Walcheren en Zuid-Beveland (want daar hebben we het concreet over) naartoe?

Vanuit politiek opzicht is het natuurlijk prachtig roepen om een verbinding met de Randstad, want dat raakt aan latente Calimerogevoelens die in de perifere landsdelen zouden moeten leven. Of die gevoelens ook zo bij de plaatselijke bevolking leven, en of die gelenigd kunnen worden met een snellere treinverbinding naar Amsterdam, is nog maar de vraag.

Als je elke dag van Vlissingen naar Amsterdam pendelt, dan kan het 2,5 uur of 3 uur enkele reis zijn - het is evengoed een wereldreis. Leuk dat de persoonlijke intercity (de auto) dan iets sneller is omdat die minder omwegen maakt, je moet nog steeds minimaal vijf uur op een dag sturen.
Ik denk dat je hier zeker een punt hebt.De verbinding met Breda/Tilburg is zeker net zo belangrijk,de randstad is vooral Rotterdam vanuit Zeeland.
En zoals hier ook al werd opgemerkt,je hebt te maken met een relatief dunbevolkt gebied.Dan is een versnelling door een IC in te leggen eventueel in combinatie met de HSL Rotterdam-Schiphol het maximaal haalbare.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 15:23
door Aking
Geen kabelbaan? -o-

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 15:56
door Staatslijn K
In veel toekomstplannen wordt al een directe verbinding tussen Dordrecht en de HSL genoemd. Het verlengen naar Zeeland klinkt dan erg aantrekkelijk. Ook een aansluiting naar Roosendaal op de HSL. Omdat de tijdwinst groot is en omdat het kwa materieel weinig uitmaakt. Voor Dordrecht gaat wel weer een verbinding met het zuiden verloren. Zelf had ik de voorkeur gegeven aan een sprinter tot Goes en dan zoals in West-Friesland, de Noordkop en Deurne-Venlo alle stations bedienen. Al zou een halfuurs knoop in Roosendaal en een kwartierdienst tussen de 3 grote stations in Zeeland bedienen.

Moeilijk

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 16:05
door CamilleKreemers
Ik vraag me af of je daar niet het hele systeem kan omvormen.

Voorbeeld
IC3600 inkorten tot Breda
IC12200 De basis-IC maken, waarbij in daluren een uursdienst rijdt in Zeeland met in de spitsuren enkele extra spitsIC
SPR2200 De stoptrein Breda - Vlissingen maken en dan eventueel koppelen op de trein naar Tilburg.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 20:00
door SuperGhost
Waarom zou je de huidige intercity Zwolle - Roosendaal inkorten tot Breda om vervolgens een sprintertje Vlissingen - Breda ervoor terug te geven? Welk voordeel zit daaraan? Ik denk dat het dan voordeliger is voor de reiziger om de IC Zwolle - Roosendaal te verlengen naar Vlissingen, waarbij die in Roosendaal (vanuit Vlissingen gezien) vlak voor de snelle IC aankomt, zodat er een korte overstap ri. Rotterdam en verder ontstaat (voor sprinterstations 2x p/u van belang, voor de IC-stations 1x p/u, aangezien de snelle IC maar 1x p/u moet gaan rijden binnen Zeeland). De IC Zwolle - Vlissingen (als die tegen die tijd al niet vanuit Utrecht i.p.v. Zwolle komt) kun je dan wellicht extra op Tilburg Universiteit laten stoppen, zodat de verbinding vanuit Zeeland naar deze universiteit aanzienlijk beter wordt.