Pagina 5 van 5

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:27
door MetroRET
1 minuut eerder rijden tussen Zl en Ah, korter stationnement in Ah, pad wisselen met de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie], kruising [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rondom Wc verplaatsen naar de andere zijde van de brug, kort stationnement in Ht en Bd.

Code: Selecteer alles

Zl 	V	:19/:49		Rsd	V	:06/:36
Wh 	+	:28/:58		Etn	+	:15/:45			
Ost	+	:05/:35		Bd 	A	:24/:54
Dv 	A	:13/:43		Bd 	V	:26/:56
Dv 	V	:14/:44		Tb 	A	:08/:38
Zp 	A	:25/:55		Tb 	V	:10/:40
Zp 	V	:26/:56		Ht 	A	:26/:56
Dr 	+	:05/:35		Ht 	V	:28/:58
Ah 	A	:17/:47		O  	+	:11/:41
Ah 	V	:19/:49		Nm 	A	:27/:57
Nm 	A	:01/:31		Nm 	V	:29/:59
Nm 	V	:03/:33		Ah 	A	:11/:41
O  	A	:18/:48		Ah 	V	:13/:43
O  	V	:20/:50		Dr 	+	:24/:54
Ht 	A	:02/:32		Zp 	A	:04/:34
Ht 	V	:04/:34		Zp 	V	:05/:35
Tb 	A	:19/:49		Dv 	A	:17/:47
Tb 	V	:21/:51		Dv 	V	:18/:48
Bd 	A	:03/:33		Ost	+	:25/:55
Bd 	V	:05/:35		Wh 	+	:01/:31
Etn	+	:13/:43		Zl 	A	:11/:41
Rsd	A	:23/:53 

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:41
door Western Soldier
Waarom die minuten in Oss niet verplaatsen naar 's-Hertogenbosch of in elk geval één ervan, dan heb je meer kans de treinen daar te halen, terwijl er in Oss niets te halen valt.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:43
door JothamvW
En welk pad moet de [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] dan krijgen?

Die vertrekt momenteel om :01/:31 uit Nijmegen, en kan niet later gaan rijden i.v.m. de kering in Wijchen.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:46
door MetroRET
Had verdere details eromheen nog niet uitgewerkt :mrgreen:

Maar als ik eens kijk naar een idee wat ik eerder eens had uitgewerkt:

Code: Selecteer alles

Zp 	V	:07/:37		Wc 	V	:22/:52
Dr 	+	:18/:48		Nm 	A	:03/:33
Ah 	A	:06/:36		Nm 	V	:04/:34
Ah 	V	:08/:38		Est	+	:13/:43
Est	+	:17/:47		Ah 	A	:22/:52
Nm 	A	:26/:56		Ah 	V	:25/:55
Nm 	V	:27/:57		Dr 	+	:13/:43
Wc 	A	:08/:38		Zp 	A	:23/:53
Het patroon van de [serie=Stoptrein|2020|Arnhem - Tiel31100[/serie] had ik hierbij wel aangepast (want anders is deze niet mogelijk inderdaad).

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 21:11
door Wubbo
Die .53 kwam van mij, maar om die te halen heb je allerlei kunstgrepen nodig. Je moet dan dus 10 minuten winnen. 6 daarvan liggen voor de hand (3 uit het stationnement Den Bosch en 3 uit het stationnement Breda), die andere 4 zijn lastig. Je zou er nog 2 kunnen halen uit het overslaan van Etten-Leur (in combinatie met het doortrekken van de nu in Tilburg Universiteit eindigende sprinter), voor die andere 2 moet je waarschijnlijk inderdaad al in Zwolle gaan klooien of de lijnvoering rondom Den Bosch aanpassen.

En dan hebben we nog niet gekeken naar hoe dat op de baanvakken en de stations past. Nee, dat die stop in Breda ooit korter kan geloof ik wel (dan moet er vooral in België een ander pad gezocht worden), maar de rest is erg lastig. Het optimaal maken wordt dus echt een uitdaging.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 21:17
door MetroRET
Lange stop in Ah valt dus ook wat winst te halen, maar om dan niet in de knoei te komen met de enkelsporige brug bij Rvs, moet je inderdaad de keertijd van Zl met 2 minuten verkorten, zodat richting Roosendaal vroeg genoeg wordt gereden, zodat de kruising op genoeg afstand van deze brug komt te liggen.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 21:27
door Western Soldier
MetroRET schreef:Had verdere details eromheen nog niet uitgewerkt :mrgreen:

Maar als ik eens kijk naar een idee wat ik eerder eens had uitgewerkt:

Code: Selecteer alles

Zp 	V	:07/:37		Wc 	V	:22/:52
Dr 	+	:18/:48		Nm 	A	:03/:33
Ah 	A	:06/:36		Nm 	V	:04/:34
Ah 	V	:08/:38		Est	+	:13/:43
Est	+	:17/:47		Ah 	A	:22/:52
Nm 	A	:26/:56		Ah 	V	:25/:55
Nm 	V	:27/:57		Dr 	+	:13/:43
Wc 	A	:08/:38		Zp 	A	:23/:53
Het patroon van de [serie=Stoptrein|2020|Arnhem - Tiel31100[/serie] had ik hierbij wel aangepast (want anders is deze niet mogelijk inderdaad).
Maar dan wil ik Tiel ook wel zien.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 21:49
door MetroRET
Uw wens is mijn bevel :mrgreen:

Code: Selecteer alles

Tl:  	V	:20/:50		Ah: 	V	:02/:32
Ktr: 	A	:29/:59		Ahz:	-	:06/:36
Ktr: 	V	:02/:32		Est:	+	:09/:39
Op:  	+	:05/:35		Esta:  -	:10/:40
Hmn: 	+	:08/:38		Vrk:	-	:11/:41
Za:  	+	:12/:42		Za: 	+	:18/:48
Vrk: 	-	:17/:47		Hmn:	+	:21/:51
Esta:	-	:18/:48		Op: 	+	:24/:54
Est: 	+	:21/:51		Ktr:	A	:28/:58
Ahz: 	-	:24/:54		Ktr:	V	:01/:31
Ah:  	A	:28/:58		Tl: 	A	:10/:40

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 22:21
door JothamvW
En volgens mij ligt dat dan weer bij Est in conflict met de 3600, die daar bij jou om ca. :05/:35 langskomt ri. Ah.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 22:24
door MetroRET
Oeps, klein foutje gemaakt hierin. Heb hem aangepast.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 22:53
door SuperGhost
MetroRET schreef:1 minuut eerder rijden tussen Zl en Ah, korter stationnement in Ah, pad wisselen met de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie], kruising [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rondom Wc verplaatsen naar de andere zijde van de brug, kort stationnement in Ht en Bd.

Code: Selecteer alles

Zl 	V	:19/:49		Rsd	V	:06/:36
Wh 	+	:28/:58		Etn	+	:15/:45			
Ost	+	:05/:35		Bd 	A	:24/:54
Dv 	A	:13/:43		Bd 	V	:26/:56
Dv 	V	:14/:44		Tb 	A	:08/:38
Zp 	A	:25/:55		Tb 	V	:10/:40
Zp 	V	:26/:56		Ht 	A	:26/:56
Dr 	+	:05/:35		Ht 	V	:28/:58
Ah 	A	:17/:47		O  	+	:11/:41
Ah 	V	:19/:49		Nm 	A	:27/:57
Nm 	A	:01/:31		Nm 	V	:29/:59
Nm 	V	:03/:33		Ah 	A	:11/:41
O  	A	:18/:48		Ah 	V	:13/:43
O  	V	:20/:50		Dr 	+	:24/:54
Ht 	A	:02/:32		Zp 	A	:04/:34
Ht 	V	:04/:34		Zp 	V	:05/:35
Tb 	A	:19/:49		Dv 	A	:17/:47
Tb 	V	:21/:51		Dv 	V	:18/:48
Bd 	A	:03/:33		Ost	+	:25/:55
Bd 	V	:05/:35		Wh 	+	:01/:31
Etn	+	:13/:43		Zl 	A	:11/:41
Rsd	A	:23/:53 
Ik zie hier al meerdere problemen mee:
1) In Zutphen is dit pad ri. Zwolle helemaal niet beschikbaar, want op dat moment moet het pad al vrij zijn voor de treinen naar Oldenzaal (.06/.36) en Winterswijk (.07/.37) (en die paden liggen vast vanwege het enkelspoor).
2) De hele knoop in Zutphen wordt om zeep geholpen, aangezien vrijwel alle overstappen onhaalbaar worden:
op de IC naar Arnhem:
- verlies overstap vanaf Apeldoorn ri. Arnhem (van 3 naar 1 minuut is onmogelijk)
- verlies overstap vanaf Winterswijk ri. Arnhem (van 4 naar 2 minuten niet-crossplatform is onmogelijk)
- overstap vanaf Oldenzaal wordt erg krap (3 minuten cross-platform is wel haalbaar, maar het omchecken kan in de spits voor problemen zorgen aangezien die trein dan vaak erg druk is)
vanaf de IC uit Arnhem:
- verlies overstap ri. Winterswijk (van 5 naar 3 minuten niet-crossplatform is onmogelijk)
- verlies overstap ri. Oldenzaal (van 4 naar 2 minuten is in spitsrichting niet realistisch vanwege het omchecken)
- verlies overstap ri. Apeldoorn (idem als ri. Oldenzaal)
3) Je hebt in Nijmegen 2 perronsporen nodig voor deze 3600, waar er maar één beschikbaar is (spoor 4b is te kort voor een IC, dus alleen spoor 3 is beschikbaar).
4) Waar wil je de 3100 laten? Als je die in het pad van de huidige 3600 stuurt naar Nijmegen, komt hij om .06/.36 aan in Nijmegen. Keren op de 3000 lijkt me zeer onwenselijk (een kering van 7 minuten moet je voor deze IC's niet willen, is een paar jaar geleden al eens geprobeerd en was geen succes) en dus heb je een extra perronspoor nodig. Alleen spoor 1a is vrij, maar die is niet bereikbaar vanwege een conflict met je aangepaste 7600 (vertrek ri. Arnhem om .04/.34 gaat niet samen met aankomst op spoor 1a om .06/.36). De 3000 kan ook niet op 1a terecht, omdat de sprinter uit Dordrecht al voor een conflict zorgt.
Ook wordt in Zwolle de overstap op de IC's naar Groningen (4 min.) wel wat aan de krappe kant.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 22:59
door MetroRET
Zeg ook niet dat het het meest ideaal is ;-)

Komt dus ook meer vanwege dit:
MetroRET schreef:Lange stop in Ah valt dus ook wat winst te halen, maar om dan niet in de knoei te komen met de enkelsporige brug bij Rvs, moet je inderdaad de keertijd van Zl met 2 minuten verkorten, zodat richting Roosendaal vroeg genoeg wordt gereden, zodat de kruising op genoeg afstand van deze brug komt te liggen.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 23:04
door SuperGhost
Niet ideaal en onhaalbaar zijn nogal verschillende zaken :wink:

Zodra in Nijmegen spoor 5 een perron heeft en spoor 1a vanaf Wijchen beschikbaar is, dan zou je wellicht aan de tijden op het zuidelijke deel kunnen komen door Dieren als stop te schrappen (op Zutphen-Zwolle valt niets te winnen vrees ik, zie punten 1 en 2 die ik aanhaalde). Echter: dan zul je (in ieder geval in de spits) wel de sprinter Dordrecht-Arnhem moeten doortrekken naar Dieren om genoeg capaciteit te kunnen bieden. Ik weet alleen niet of dat inpasbaar is.

Echter zijn we dan natuurlijk al wel wat jaren verder en zal de dienstregeling wellicht sowieso al anders zijn (ETMET moet er ook komen op Arnhem-Utrecht-Schiphol-Den Haag rond die tijd geloof ik, wat weer effect kan hebben op treinen elders in het land)

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 23:21
door MetroRET
Spoor 1a is natuurlijk al bereikbaar vanaf Wijchen, dat is al opzich een hele verademing op Nm,

Hierdoor hoeft de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet meer over de 3e lijn naar Rsd, wordt 1a weer functioneel gebruikt én kan de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] weer met VIRM12 rijden.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 00:32
door SuperGhost
Oh, dat wisseltje is inmiddels al aangelegd? Geweldig! :mrgreen:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 01:11
door DDietzen
Mijn uitgebreide mening over de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]:
Spoiler: show
Dienstregeling hoeft volgens mij echt niet veel lastiger te zijn dan dit (Zl-Zp blijft hetzelfde):

Code: Selecteer alles

Zp 	V	:28/:58		Rsd	V	:08/:38
Dr 	+	:37/:07		Etn	+	:18/:48
Ah 	A	:49/:19		Bd 	A	:26/:56
Ah 	V	:50/:20		Bd 	V	:27/:57
Nm 	A	:03/:33		Tb 	A	:40/:10
Nm 	V	:04/:34		Tb 	V	:41/:11
O  	+	:20/:50		Ht 	A	:57/:27
Ht 	A	:32/:02		Ht 	V	:58/:28
Ht 	V	:33/:03		O  	+	:10/:40
Tb 	A	:49/:19		Nm 	A	:26/:56
Tb 	V	:50/:20		Nm 	V	:27/:57
Bd 	A	:03/:33		Ah 	A	:40/:10
Bd 	V	:04/:34		Ah 	V	:11/:41
Etn	+	:12/:42		Dr 	+	:22/:52
Rsd	A	:22/:52		Zp 	A	:32/:02
Met de aantekening dat ik liever kies voor ruimere rijtijden dan voor langere stationnementen. Inderdaad, 1 minuut op Ah, Nm, Ht en Bd is wellicht krap, maar de trajecten Ah-Nm, Nm-Ht, Ht-Tb, Tb-Bd en (vermoedelijk) Bd-Rsd kunnen allemaal wel een minuutje missen qua rijtijd, als ik kijk naar de paden van andere series en eerdere jaren.

Vwb de [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] (uitwerking richting zuiden): ik zou de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], [serie=Stoptrein|2020|Arnhem - Tiel31100[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] allemaal 1 minuut eerder uit Ah wegsturen. Dan bid ik maar tot mijn atheïstische god dat de [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] verder nog precies genoeg tijd kan wegsnoepen zodra het tragere SGM eruit gaat, anders loopt mijn hele feest in de soep :') Nucleaire optie is het overslaan van Nmgo en/of Nmd, Wijchen zou juichen maar het ideaalbeeld van de 'Nijmeegse S-Bahn' is dan ver weg omdat je dan deels terugzakt naar een halfuursdienst.

Dan moet je verder nog iets met de Sprinters rond Ht en Tb aangezien je daar de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] eruit had geknikkerd. Liefst zou ik de [serie=Sprinter|2020|(Oss -) 's-Hertogenbosch - Deurne4400[/serie] verlengen tot Ah-Ht-Dn maar dan moet je ergens 1 of 2 minuten winnen om de doorkoppeling in Ht mogelijk te maken, en ik betwijfel zeer of dat mogelijk zal zijn. Dus de 'easy way out': [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] maar een klein kwartier stilzetten op Ht (met inhaling door de versnelde [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]), in het pad van de oude [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] door naar Tb en daar kort keren (sorry Tbu :@ ). De [serie=Sprinter|2020|Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit5200[/serie] rijdt dan Ehv-Tb-Ddr met wat gas op de plank om op Zlw-Ddr op blokafstand van de huidige [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] te rijden... héé, rechtstreekse trein Eindhoven-Dordrecht gerealiseerd, dan kan die [serie=Intercity|2020|Eindhoven Centraal - Dordrecht1900[/serie] er ook gelijk uit! (A)
In weinig woorden: ik vermoed dat het weliswaar met wat kunstgrepen mogelijk is om de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] te versnellen binnen de huidige dienstregelingsopzet, maar dat men liever kiest voor robuustheid en lange stops vanwege de knelpunten zoals Western Soldier ook al benoemde. Zullen we dat als 'take-away message' beschouwen, deze [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]-discussie desnoods parkeren in een apart topic en teruggaan naar Zeeland?

Wat dat betreft vermoed ik niets anders dan dat de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] integraal doorgaat naar Zeeland. Die Sprinterserie is bij mijn weten namelijk één van de minst succesvolle van NS (zelfs in de hyperspits krijg je daar je FLIRT-3'tje niet vol) en doorkoppelen richting Zeeland kan ervoor zorgen dat reizigers uit de Randstad er al vanaf Ddr gebruik van gaan maken (waardoor 'ie beter gevuld en dus rendabeler wordt). Daarnaast nog 1x/u een snelle IC ([serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie], [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] of [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]) stoppend in Bgn, Gs, Mdb en Vs.
Het lijkt me stug dat NS IC-materieel blijft inzetten op de stopper in Zeeland als daar 3-4 treinen per uur komen. Immers, de huidige [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] vervoert met 2x/u losse VIRM het grootste deel van de dag lucht. Ik gok dat NS het aftrap-/bijplaatscircus in Rsd liever zou beëindigen (want dat wordt robuuster, scheelt halteertijd en bespaart rangeerpersoneel), dus dan is het ideaal als je met een Sprinter niks hoeft af te trappen en een IC tot 10 bakken ook door kunt sturen.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 01:50
door SuperGhost
Maar als een losse VIRM al te veel voor Zeeland is, waarom zou je dan opeens bij een sprinter + IC (waar de IC dus minder stations gaat aandoen) dan opeens met 10 bakken VIRM willen rijden in Zeeland? Ook dan wil je toch nog gaan aftrappen/bijplaatsen om te voorkomen dat je met te lange treinen in Zeeland hoeft te rijden?
Ik denk dat het dan wellicht eerder zo wordt dat het aftrappen/bijplaatsen op gedeelten van de dag al bij Dordrecht kan gebeuren i.p.v. Roosendaal in dat scenario, omdat zoals je zegt een deel van de reizigers tussen Roosendaal en Dordrecht zal verdwijnen naar de sprinter. Daarnaast zou je om de sprinter nog interessanter te maken (mits het past uiteraard) ook nog kunnen kijken naar evt. nieuwe stations bij bijv. Roosendaal Zuid* (ter hoogte van de Heerma van Vosstraat) en/of Wouw (Plantagebaan).

*al denk ik dat een station in Roosendaal-Zuid effectiever zou zijn aan de lijn van/naar Antwerpen.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 08:03
door MetroRET
SuperGhost schreef:Oh, dat wisseltje is inmiddels al aangelegd? Geweldig! :mrgreen:
Oktober, vorig jaar :mrgreen:

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 08:07
door Roeland
Volgens mij kun je de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ook wel versnellen wanneer je hem op Zwolle - Zutphen ongewijzigd laat. Je moet dan de halteertijden op Ah en Nm tot 1 minuut verminderen (dat kan misschien makkelijker wanneer je de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] standaard met DDZ zou rijden). Dan ben je nog net op tijd over de brug bij Ravenstein. Als je in Nm om .04/.34 vertrekt, rijdt de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rond .14/.44 langs station Ravenstein.
De [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] moet dan in Ht wel een wat langer stationnement (ca. 4 minuten) krijgen, om evt. vertragingen op te vangen.

Wanneer we voor het post-corona-tijdperk uitgaan van een wat lagere vervoervraag, zouden rond Nm de volgende wijzigingen mogelijk kunnen zijn:
* de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] rijdt na Ah niet meer door naar Nm (en sluit goed aan op de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Nm)
* de [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] rijdt na Nm niet meer door naar Wc (en rijdt in avond/zondag na Ah niet meer naar Nm, maar als [serie=Sprinter|2020|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] naar Ed)
* de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] rijdt altijd (ook avond/weekend) 2x/uur tot Ah
In dat geval komt er rond Nm voldoende capaciteit om de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] te versnellen zodat-ie in Roosendaal een keertijd van ca. 10 minuten krijgt.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 08:08
door MetroRET
DDietzen schreef:Mijn uitgebreide mening over de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]:
Spoiler: show
Dienstregeling hoeft volgens mij echt niet veel lastiger te zijn dan dit (Zl-Zp blijft hetzelfde):

Code: Selecteer alles

Zp 	V	:28/:58		Rsd	V	:08/:38
Dr 	+	:37/:07		Etn	+	:18/:48
Ah 	A	:49/:19		Bd 	A	:26/:56
Ah 	V	:50/:20		Bd 	V	:27/:57
Nm 	A	:03/:33		Tb 	A	:40/:10
Nm 	V	:04/:34		Tb 	V	:41/:11
O  	+	:20/:50		Ht 	A	:57/:27
Ht 	A	:32/:02		Ht 	V	:58/:28
Ht 	V	:33/:03		O  	+	:10/:40
Tb 	A	:49/:19		Nm 	A	:26/:56
Tb 	V	:50/:20		Nm 	V	:27/:57
Bd 	A	:03/:33		Ah 	A	:40/:10
Bd 	V	:04/:34		Ah 	V	:11/:41
Etn	+	:12/:42		Dr 	+	:22/:52
Rsd	A	:22/:52		Zp 	A	:32/:02
Met de aantekening dat ik liever kies voor ruimere rijtijden dan voor langere stationnementen. Inderdaad, 1 minuut op Ah, Nm, Ht en Bd is wellicht krap, maar de trajecten Ah-Nm, Nm-Ht, Ht-Tb, Tb-Bd en (vermoedelijk) Bd-Rsd kunnen allemaal wel een minuutje missen qua rijtijd, als ik kijk naar de paden van andere series en eerdere jaren.

Vwb de [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] (uitwerking richting zuiden): ik zou de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], [serie=Stoptrein|2020|Arnhem - Tiel31100[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] allemaal 1 minuut eerder uit Ah wegsturen. Dan bid ik maar tot mijn atheïstische god dat de [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] verder nog precies genoeg tijd kan wegsnoepen zodra het tragere SGM eruit gaat, anders loopt mijn hele feest in de soep :') Nucleaire optie is het overslaan van Nmgo en/of Nmd, Wijchen zou juichen maar het ideaalbeeld van de 'Nijmeegse S-Bahn' is dan ver weg omdat je dan deels terugzakt naar een halfuursdienst.

Dan moet je verder nog iets met de Sprinters rond Ht en Tb aangezien je daar de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] eruit had geknikkerd. Liefst zou ik de [serie=Sprinter|2020|(Oss -) 's-Hertogenbosch - Deurne4400[/serie] verlengen tot Ah-Ht-Dn maar dan moet je ergens 1 of 2 minuten winnen om de doorkoppeling in Ht mogelijk te maken, en ik betwijfel zeer of dat mogelijk zal zijn. Dus de 'easy way out': [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] maar een klein kwartier stilzetten op Ht (met inhaling door de versnelde [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]), in het pad van de oude [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] door naar Tb en daar kort keren (sorry Tbu :@ ). De [serie=Sprinter|2020|Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit5200[/serie] rijdt dan Ehv-Tb-Ddr met wat gas op de plank om op Zlw-Ddr op blokafstand van de huidige [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] te rijden... héé, rechtstreekse trein Eindhoven-Dordrecht gerealiseerd, dan kan die [serie=Intercity|2020|Eindhoven Centraal - Dordrecht1900[/serie] er ook gelijk uit! (A)
Maar hier zie je dus al gelijk het punt, doordat je pas om :04 vertrekt (ipv :03) en al om :26 (ipv :27) aankomt in Nm, kruis je elkaar dus precies op de brug / Rvs.

Verder zijn indd de keuze voor korte stationnementen een optie om dat uit te werken.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 21:20
door Wubbo
Met stationnementen van 1 minuut weet je zeker dat je in de spits te laat gaat rijden. Een beetje te laat richting Roosendaal is ook een beetje te laat richting Zwolle (vanwege de brug bij Ravenstein), en de korte stationnementen daar maken dat minimaal de overstappen in Zutphen en mogelijk ook de overstappen in Zwolle vaak gemist gaan worden. Ik vraag me af of dat het echt waard is.

Van DDZ hebben we nog een paar jaar plezier maar dat gaat ook geen 10 jaar meer mee, daarna zal VIRM het een tijd moeten doen. Ik zou dus vooral uitgaan van de rij-en halteertijden van VIRM en je niet rijk rekenen met DDZ.

En waarom Arnhem - Nijmegen treinen moet verliezen (inclusief een onmogelijk te maken spooropstelling Arnhem) om Zeeland sneller met Amsterdam te verbinden is me een raadsel.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: za 11 jul 2020, 13:54
door reisthijs
Wubbo schreef:Van DDZ hebben we nog een paar jaar plezier maar dat gaat ook geen 10 jaar meer mee, daarna zal VIRM het een tijd moeten doen. Ik zou dus vooral uitgaan van de rij-en halteertijden van VIRM en je niet rijk rekenen met DDZ.
Wordt tegen die tijd DDZ niet vervangen door DDNG? Daarmee zijn vast kortere rij-en halteertijden mogelijk dan met VIRM.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: za 11 jul 2020, 13:59
door Z2N
DDZ wordt vervangen door DDNG, mits de bestelling daarvan niet teveel vertraging oploopt door de huidige financiële situatie van NS.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: za 11 jul 2020, 17:45
door Wubbo
Dan nog is het maar de vraag of dat op de IJssellijn komt te rijden. Ik zou me niet nu al vast willen leggen op een dienstregeling die straks alleen nog maar gehaald kan worden door 1 materieelsoort, waarvan we nog geen idee hebben of die de dienstregeling ook daadwerkelijk kan halen omdat er nog geen enkele ervaring mee is.

Maar wie ben ik.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: za 11 jul 2020, 17:58
door Z2N
Dat is zeker waar, en zelfs met DDNG zijn stops van 1 minuut op grote stations niet realistisch. Het aanpassen van de rijtijden naar bepaalde soorten komt natuurlijk wel voor (de rijtijden in Brabant zijn met de komst van Flirt ook korter geworden), maar dan alsnog is een korte kering in Roosendaal niet realistisch.