Pagina 4 van 5

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 08:19
door MetroRET
En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 09:09
door Staatslijn K
Afgaande op de vertrektijden zou ik voorstellen:
SPR Goes-Breda (sluit in Goes aan naar Vlissingen, kan ook onder een private vervoerder rijden)
IC Zwolle-Roosendaal (Stopt ook in Etten-Leur)
IC Amsterdam-Vlissingen (Stopt op alle stations Goes-Vlissingen). Ik kies niet voor Dordrecht-Roosendaal verlengen omdat deze trein nu aansluit op de knoop en dus de snelste optie is. In theorie kan de sprinter een cross-platform overstap bieden naar Eindhoven.

Tijden Breda:
--.xx --.15 IC Zwolle-Roosendaal
--.15 --.xx IC Roosendaal-Zwolle
--.05 > --.25 Goes > Breda > Goes

Tijden Roosendaal:
--.03 > --.27 IC Zwolle > Roosendaal > Zwolle
--.54 --.00 IC Vlissingen-Amsterdam
--.14 --.17 SPR Goes-Breda
--.00 --.06 IC Amsterdam-Vlissingen
--.13 --.16 SPR Breda-Goes

Tijden Bergen op Zoom:
--.43 --.44 IC Vlissingen-Amsterdam
--.55 --.56 SPR Goes-Breda
--.34 --.35 SPR Breda-Goes
--.46 --.47 IC Amsterdam-Vlissingen

Tijden Goes:
--.22 --.24 IC Vlissingen-Amsterdam
--.06 --.08 IC Amsterdam-Vlissingen
--.03 < --.27 SPR Breda > Goes > Breda

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 09:11
door Suus
Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 09:18
door Staatslijn K
Suus schreef:Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.
Ja misschien wel, maar als je een veel snellere verbinding hebt met Eindhoven heb je toch al redelijk wat compensatie. Daarnaast zou je in theorie ook kunnen zeggen dat eens per uur de sprinter doorrijdt naar Dordrecht en eens per uur naar Breda. Het andere half uur rijdt een sprinter van Roosendaal naar Breda of Dordrecht. In Dordrecht sluit je dan redelijk goed aan naar Rotterdam. Het zou wel passen

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 10:20
door Roeland
MetroRET schreef:En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?
Omdat er vanuit Breda al genoeg treinen naar Rotterdam e.v. rijden. En omdat er ook vanuit België al rechtstreekse treinen naar Rotterdam e.v. rijden.
En ook omdat de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nu in Breda onnodig lang moet wachten voor die rangerende Benelux.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 10:23
door Roeland
Suus schreef:Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.
Als ieder station rechtstreeks met Dordrecht (en met Hoogeveen, en met Piekenhoef, en met ...) verbonden moet zijn, krijg je nooit een optimale dienstregeling.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 12:04
door SuperGhost
Roeland schreef:
MetroRET schreef:En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?
Omdat er vanuit Breda al genoeg treinen naar Rotterdam e.v. rijden. En omdat er ook vanuit België al rechtstreekse treinen naar Rotterdam e.v. rijden.
En ook omdat de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nu in Breda onnodig lang moet wachten voor die rangerende Benelux.
Volgens mij moet de 3600 in Breda juist zo lang wachten omdat de kering in Roosendaal anders te kort is (vergeet immers niet dat die in Zwolle ook al kort is) en er anders nog geen ruimte in Roosendaal is voor binnenkomst van die 3600. Een kering van slechts 4-6 minuten voor de 3600 in Roosendaal is zeer onverstandig.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 12:21
door Suus
Roeland schreef:
Suus schreef:Maar daarmee voldoe je dus niet aan de wens dat alle stations hun verbinding met Dordrecht behouden, wat wel was beloofd.
Als ieder station rechtstreeks met Dordrecht (en met Hoogeveen, en met Piekenhoef, en met ...) verbonden moet zijn, krijg je nooit een optimale dienstregeling.
Dat snap ik, maar het is door de overheid belooft dus het lijkt mij erg lastig voor NS om het te negeren.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 13:26
door Roeland
Suus schreef:Dat snap ik, maar het is door de overheid belooft dus het lijkt mij erg lastig voor NS om het te negeren.
Als NS alles wat de overheid ooit beloofd heeft, ook letterlijk had gedaan, dan zag het spoorvervoer er nu wel ietsje anders uit...

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 13:42
door JothamvW
De 10 minuten kering van de 3600 in Zwolle is lang? De 3900 keert ook gewoon in 8 minuten in Heerlen, de 3500 in 5 minuten in Venlo en de 2100 in 5 minuten te Den Haag Centraal (en 10 te Amsterdam Centraal).

Om nog maar te zwijgen van Sprinters, waar keringen van langer dan 10 minuten eerder uitzondering dan regel zijn.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 13:57
door Suus
Een kering van 4 minuten in Roosendaal is te kort.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 17:06
door Gamma
SuperGhost schreef:
Roeland schreef:
MetroRET schreef:En hoezo moet de Benelux ineens niet meer naar Rotterdam en verder ? :?
Omdat er vanuit Breda al genoeg treinen naar Rotterdam e.v. rijden. En omdat er ook vanuit België al rechtstreekse treinen naar Rotterdam e.v. rijden.
En ook omdat de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nu in Breda onnodig lang moet wachten voor die rangerende Benelux.
Volgens mij moet de 3600 in Breda juist zo lang wachten omdat de kering in Roosendaal anders te kort is (vergeet immers niet dat die in Zwolle ook al kort is) en er anders nog geen ruimte in Roosendaal is voor binnenkomst van die 3600. Een kering van slechts 4-6 minuten voor de 3600 in Roosendaal is zeer onverstandig.
Onjuist, betreft het conflict met de IC Brussel.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 17:10
door MetroRET
Is het niet beide.... want ook voordat de [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] via Breda ging, reed de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de huidige tijden.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 17:19
door Daniel
Was het niet zo dat er op een zeker moment paden via zowel Breda als Roosendaal gepland waren, om zo wanneer het mogelijk werd snel om te kunnen schakelen?
Het conflict zat 'm bij mijn weten in elk geval in de gelijkvloerse kruising met de Benelux die vanuit Breda de HSL naar Noorderkempen op gaat.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 17:22
door MetroRET
Maar dat was pas op het moment dat de Beneljx daadwerkelijk via de HSL ging rijden.

Tevens, als je in Breda een korte stop zou hebben, krijg je in Roosendaal een aankomsttijd én vertrektijd van :00/:30.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 17:46
door Western Soldier
Ik ben het inderdaad wel eens dat de kering in Roosendaal niet kort moet zijn, want inderdaad 10 minuten in Zwolle is kort voor een trein die zich in alle mogelijke bochten moet wringen. Enkelspoor Olst-Deventer, gelijkvloerse kruisingen te Deventer, Knoop Zutphen + brugtijden, gelijkvloerse kruising met zichzelf en de stoptrein uit Apeldoorn, gelijkvloerse kruising bij Arnhem Velperpoort, Arnhem - Nijmegen, inclusief gelijkvloerse kruisingen met stoptrein uit Tiel, brug bij Ravenstein, gelijkvloerse kruising bij Tilburg en bij Breda, om vervolgens enige ruimte te hebben door een lange kering in Roosendaal. De stop bij Breda zou korter kunnen, maar een lange kering is dan niet mogelijk in Roosendaal. Als Bergen op Zoom een keermogelijkheid zou hebben dan zou dat een optie zijn om hem toch een ruime kering te kunnen geven. De sprinter uit Zeeland naar Breda sturen is een optie, maar dan moet hij door in de richting van Tilburg en daarna in elk geval verder, keren in Breda lijkt mij niet verstandig.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 18:56
door Wubbo
MetroRET schreef:Is het niet beide.... want ook voordat de [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] via Breda ging, reed de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in de huidige tijden.
Het is tot nu toe beide. Die 9200 ligt inderdaad precies op het verkeerde moment, maar zelfs als die weg is kom je in Roosendaal dusdanig uit dat je er 30 minuten keert. Daarvoor heb je 2 sporen nodig, terwijl je er tegelijkertijd ook 2 nodig hebt voor de IC Vlissingen (en 1 voor de sprinter uit Dordrecht en 1 voor dat geval uit België). Dat zijn 6 sporen waarvan er minimaal 4 op lengte moeten zijn voor ICs. Roosendaal heeft wel 6 sporen (spoorfases) maar daarvan is er eigenlijk maar eentje die een lengte heeft die past bij de IC die er rijdt (spoor 3a). Je hebt dus perronverlengingen nodig om alle wensen te kunnen inpassen.

Het liefst zou je met de 3600 rond .53 aan willen komen; dan kun je rond .56 weg met de Vlissingen-IC; rond .04 komt de trein uit Vlissingen dan weer aan en dan kun je rond .07 weer naar Breda met de IC. Maar een rijtijdwinst van 10 minuten voor de 3600 is zeker voor dienstregeling 2023 een illusie.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 19:09
door SuperGhost
Ik denk dat er pas een mogelijkheid ontstaat als de stop op 's-Hertogenbosch (5 min.) ook korter kan. Daarvoor moet echter eerst Vught Aansluiting kruisingsvrij gemaakt worden. Ik denk dat dan het wellicht wel mogelijk is om eerder in Roosendaal aan te komen. Nadeel blijft dan wel dat je dan bij beide uiteinden een korte kering krijgt en de toch al vertragingsgevoelige 3600 (die nu juist in 's-Hertogenbosch nog vertragingen in kan lopen) dan zijn vertragingen haast niet meer weg kan werken.

Een optie zou dan wellicht kunnen zijn dat je in 's-Hertogenbosch een knip gaat aanbrengen in de huidige intercity en dan andere routes gaat hanteren, zoals ProRail ook al suggereerde met haar ideeën voor 8x p/u op de drukste assen. Dan krijg je dus een IC/Sneltrein ...-Utrecht-Roosendaal en een IC Zwolle-Eindhoven

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 19:52
door Western Soldier
Je zou ook een intercity Roosendaal-Eindhoven-Venlo kunnen inleggen en dan de huidige intercity direct treinen die in Breda eindigen kunnen doorkoppelen aan de intercity naar Utrecht. Dan krijgt Roosendaal op die manier ook een verbinding met Eindhoven en dan heb je een kortere intercity die minder vertragingsgevoelig is richting Roosendaal, waardoor je daar met een kortere kering uit de voeten kan.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 19:54
door MetroRET
Maar de genoemde :53 - :07 is toch met 14 minuten toch vrij netjes, is tenslotte langer als de 10 minuten die er totaan 2016 in zat te Rsd, en dat tesamen met de toen in Zwolle nog slechts 7 minuten durende keertijd.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 19:59
door Western Soldier
Maar dat was nog toen die intercity stopte op tussengelegen stations tussen Arnhem Centraal en Nijmegen.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:01
door MetroRET
Dan nog, dat hoeft dan nog niet te betekenen dat de keertijden dan ineens wel kort zouden kunnen ;-)

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:03
door Western Soldier
Maar op dit moment keert de intercity in Roosendaal van .03 tot .27, dus is 24 minuten.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:05
door MetroRET
En vroeger in 10, en in het punt wat hierboven genoemd was, werd een voorbeeld van 14 minuten genoemd en vervolgens te kort bevonden.

Re: Snellere Intercity Amsterdam - Zeeland

Geplaatst: do 09 jul 2020, 20:12
door Western Soldier
Ja, maar de kering is 4 of 6 minuten als je in Breda de stop verkort waar het hier volgens mij om te doen is en waardoor er in Roosendaal een langere aansluiting op de treinen naar Zeeland kan ontstaan, geen 14. Tenzij je aangeeft hoe je dat zou doen.