Ideale concessiegrootte / bestek

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Tja, de sociale functie uit het OV wegsnijden is echt niet zo moeilijk. Je kunt je dan wel afvragen waarom we in Nederland nog miljarden subsidie per jaar in het OV steken. Laat het dan maar ook echt volledig aan de vrije markt over, zoals in grote delen van het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Er zijn meer belangen dan van alleen de stad Groningen, waar toch maar een minderheid van de bevolking van Groningen-Drenthe woont.

Maar het OV-bureau voert wel meer regie, heeft meer visie en doet meer onderzoek dan de meeste provincies. Dat klopt. Bij de meeste provincies kun je je afvragen waarom ze de OV-taak zo graag wilden hebben, als ze het toch niet serieus nemen en alleen een zak subsidiegeld klaarzetten voor een aanbesteding, waarbij de aanbesteding dan het liefst nog door een adviesbureau uitgevoerd wordt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door SuperGhost »

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat in het VK wel volledige marktwerking is, want dat is helemaal niet mogelijk. Ook in het VK zijn het allemaal concessies die door de overheid vergeven zijn. De markt (de reizigers) bepaalt dus niet, maar de overheid bepaald. Ook in het VK zijn het allemaal commerciële vervoerders die een stoelendans mogen doen wie de komende jaren de rol van monopolist namens de overheid mag overnemen.
Het verschil is alleen dat de concessies weliswaar kleiner zijn, maar als klant heb je nog steeds geen keuze. Als je met de trein van X naar Y wilt, heb je maar de keuze uit één vervoerder (tenzij je het geluk hebt dat je bij een station langs een samenloopvak woont, maar dan blijft de keuze alsnog beperkt tot de monopolisten van de trajecten van dat samenloopvak)
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Ik heb het over de bus.
Ik heb familie in het VK wonen. Daar wordt de meerderheid van het busvervoer commercieel georganiseerd. Dus met 0 subsidie. Die vervoerders bepalen dus ook zelf wanneer ze wel en niet rijden. Als reiziger kan dus zo maar in ene je buslijn per volgende week opgeheven worden (net als in Nederland Flixbus dat zelf bepaalt, maar dan dus op lokaal en regionaal niveau). Vanwege het sociale belang van sommige buslijnen en busritten koopt het lokaal bestuur daar wel extra ritten en lijnen in. In het busboekje/op de lijnfolder staat bij die ritten en lijnen dan ook precies beschreven dat ze door de overheid ingekocht zijn en tot wanneer. Als reiziger weet je dan dus iets beter dat die bussen voorlopig nog blijven rijden. Maar in de praktijk viel me op dat dat maar bij heel weinig lijnen en ritten staat. De bulk van het vervoer is dus volledig markt, door verschillende bedrijven, en blijkbaar 100% kostendekkend. Er rijden dan ook wel aardig wat oude gammele bussen.

Maar het is een belangrijk verschil met Nederland waar de meeste busconcessies rond of zelfs onder 50% kostendekkingsgraad bkijven hangen. Dat is geen echte marktwerking. Prima vanuit de sociale functie, maar bescherm dan ook juist de sociale buslijnen. Maar dat doen de provincies niet. Die verplichten meestal alleen de sterke lijnen in een concessie. Volstrekt onnodig, want die lijnen worden altijd wel aangeboden, en de verplichtingen leiden er meestal alleen maar toe dat ook bij die lijnen potenties niet benut worden door de verplichte lijnvoering.

Maar goed, dat is off topic, want het ging over de ideale concessiegrootte. Aansturing van het OV heeft daar uiteraard mee te maken, maar zou eigenlijk een afgeleide moeten zijn van de concessiegrootte. Nu is het in Nederland wel andersom: de aansturing door de provincies leidt tot belachelijk grote concessies.
Laatst gewijzigd door Abus op wo 22 jul 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Jef400 »

Dat is overigens niet helemaal waar. Verschillende steden als Blackpool en Cardiff hebben bijvoorbeeld nog gemeentelijke vervoersbedrijven. Daarnaast verschilt het minimum bedieningsniveau van plaats tot plaats. In landelijk gelegen gebieden zul je dan ook meer gekochte lijnen zien dan in stedelijk gebied waar het toch wel gaat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Abus »

Dat klopt. En in Londen wordt alles door TfL geregisseerd (behalve de langeafstandsbussen). Maar zo'n grote drukke stad hebben we in Nederland niet.
Nederland is meer te vergelijken met de rest van het VK. En ook hier hebben we natuurlijk nog altijd een paar gemeentelijke vervoerbedrijven, die prima functioneren.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Post »

Abus schreef:Er zijn meer belangen dan van alleen de stad Groningen, waar toch maar een minderheid van de bevolking van Groningen-Drenthe woont.
Ja, maar het meeste vervoer is wel op de stad Groningen gericht, zie ook het succes van lijn 300 en 312. Daarnaast heeft Emmen zonder directe inspraak nog een redelijke stadsdienst, dus niet aan tafel zitten is in dit geval niet perse een probleem. Dat de kleinere dorpen niet goed ontsloten worden is een kip ei verhaal. Veel mensen hebben een auto en zullen daarom niet snel een bus nemen die 1x per uur rijdt, waardoor vaker rijden niet interessant is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten