Ideale concessiegrootte / bestek

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door CamilleKreemers »

Door het mislukken door fraude in IJssel-Vecht (net als Limburg een aantal jaren terug), wil ik weten op welke wijze wij als hobbyisten denken de markt te kunnen verbeteren. De jaren sinds het oprichting van de Wet Personenvervoer 2000 merken wij allen dat concessies steeds groter worden. EBS heeft puur de MRDH-concessies gewonnen omdat ze daar het level-playing-field hebben beinvloed door het beschikbaar stellen van een lening.

Globaal zijn er twee vragen:
1. Wat is een ideale grootte voor een concessie?
2. Op welke wijze kunnen we de aanbesteding zo inrichten dat vervoerders doorlopend ontwikkelen EN er fors minder risico's zijn voor de betrokken partijen?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Roeland »

Een goede en interessante vraag.
Laten we eerst eens een paar voorbeelden noemen waar het best wel goed lijkt te gaan:

* Groningen / Drenthe: grote concessie, stromen vooral gericht op stad Groningen (over provinciegrens heen), goede samenwerking Q-buzz en OV-bureau van de provincies
* Almere: relatief kleine concessie voor één stad plus de R-netlijnen (alleen jammer dat het PvE doortrekking van de 326 naar Utrecht Uithof onmogelijk maakte)
* Voorne-Putten: relatief kleine concessie, met logische grenzen, sterk gericht als feeder van de metro
* Arnhem / Nijmegen: relatief grote concessie, logisch samenhangend gebied, alleen rond Druten is er een (vervoerkundig onlogische) hobbel (had echter makkelijk opgelost kunnen worden door de 42 en de 89 uit te ruilen tussen Rivierenland en Breng)
* Provincie Utrecht, hoewel West en Oost (vervoerkundig gezien) twee niet-samenhangende gebieden zijn: volgens mij heeft Syntus hier best wel wat geoptimaliseerd in de dienstregeling. Ook al heeft de afstemming tussen Syntus en Qbuzz rond lijn 50 wel een paar jaar geduurd :oops:

En (opvallend genoeg): Haarlem: is middelpunt van concessie Haarlem-IJmond, maar de belangrijkste lijnen (300, 340, 346) vallen onder de concessie AML. Pluspunten zijn: dezelfde vervoerder, tariefintegratie.

Dan een paar voorbeelden waar het (volgens mij) wat minder goed lijkt te lopen qua omvang / eisen (los van IJssel - Vecht):
* Friesland: twee concessies (met één vervoerder), met inefficiënte overlap (bijv. lijn 20 en 55) en verschillende materieeleisen per concessie. Zou veel efficiënter zijn in één concessie (dat gaan ze trouwens ook doen bij de volgende aanbesteding). En dan natuurlijk die geknipte 315 in Emmeloord. Had die nou echt niet tot Lelystad kunnen blijven doorgetrokken, met wat goede wil? Wel vragen om miljarden voor een Lelylijn, en tegelijkertijd je Lelystad-lijn knippen?
Aan de Drentse kant doet Fryslãn het weer wel goed, met de tot in Assen doorlopende lijnen 14/84/114/115.
* Zwolle: mijn gevoel zegt mij, dat de integratie van IJsselmond- en Veluwse lijnen in het stadsnet beter zou kunnen.

Zelf denk ik dat te grote concessies niet efficiënt zijn. Zo zou ik bijvoorbeeld Utrecht-stad en Utrecht Provincie liever twee gescheiden concessies laten (dus net zoals nu).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef: * Arnhem / Nijmegen: relatief grote concessie, logisch samenhangend gebied, alleen rond Druten is er een (vervoerkundig onlogische) hobbel (had echter makkelijk opgelost kunnen worden door de 42 en de 89 uit te ruilen tussen Rivierenland en Breng)
Dieptepunt bij de 'Breng' concessie is toch wel de spoorverbinding Arnhem-Doetinchem, waar twee maatschappijen op rijden.

Concessies moeten bij voorkeur klein blijven. Nu zijn er veel concessies 'to big to fail' waardoor een opdrachtgever niet echt durft in te grijpen en een slecht presterende vervoerder(zowel financieel als kwalitatief) kan blijven aanmodderen.

In Arnhem-Nijmegen had de concessie prima in tweeën gedeeld kunnen worden, met als eis dat de doorgaande buslijnen gezamelijk geëxploiteerd zouden moeten worden (zoals nu gebeurt tussen Tiel en Nijmegen, Arnhem en Doetinchem en Arnhem-Dieren-Apeldoorn).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Suus »

De vervoerders hadden ook wel optimalisaties in het Utrechtse streekvervoer kunnen uitvoeren als West en Oost gescheiden concessies waren geweest. Het samenvoegen is vooral uit gemak voor de opdrachtgever gebeurd, de reiziger heeft er weinig aan.

Limburg heeft twee gescheiden busnetten, het busnet in Zuid-Limburg is nergens verbonden met dat van de rest van Nederland, dat kan dus ook vrijwel probleemloos in twee concessies.

En ik ben van mening dat treindiensten en busdiensten niet samen in een concessie behoren, aangezien er veel buitenlandse vervoerders zijn die wel spoorvervoer willen aanbieden maar geen busvervoer. Waarom zijn bedrijven als Go-Ahead, National Express en MTR niet geïnteresseerd in Nederland maar wel in Duitsland, Noorwegen, Zweden en Finland?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Western Soldier »

De vraag is vanuit welke invalshoek je dit bekijkt. Kijk je naar de economisch/financiële kant van het vraagstuk dan denk ik dat het pluspunten oplevert. Kijk je vanuit de maatschappelijke invalshoek dan zie ik toch vooral minpunten denk ik. Kijkend naar de eigen concessie waar ik woon Arnhem/Nijmegen dan zie ik als resultaat dat vervoer voor de kleinere reisrelaties allemaal zijn wegbezuinigd. Denk aan de Bronbeeklaan in Arnhem, waar een kleine reizigers was, maar waar het wel een grote groep ouderen betrof die dankzij het OV zelfstandig naar Presikhaaf konden reizen. Was dat een efficiënte route? Nee het was een zeer omslachtige route, maar voor die oudere mensen daar was het een prachtige manier. Nu zijn ze meer afhankelijk van anderen.

Een ander voorbeeld zijn de plaatsen tussen Zevenaar en Tolkamer die op zondag geen OV meer hebben met als reden dat het niet voldoende vervoersvraag heeft. Echter heeft het maatschappelijk gevolgen, namelijk dat plaatsen op zondag totaal onbereikbaar zijn. Nog een ander voorbeeld is Klarendal waar in de avonduren en in het weekend geen bediening meer is buiten lijn 3. Het is een grote wijk en mensen die niet in staat zijn op een andere manier zich te verplaatsen worden afhankelijk van anderen. Rozendaal heeft eveneens op zondag geen bediening meer en rond Schaarsbergen willen ze ook al snijden. Tot slot het geharrewar rond Heteren. Er is een aantal jaren geprobeerd om diensten op te zetten naar Wageningen, maar elk stranden ze vanwege te weinig reizigers. Oke, op sommige momenten heb je een verbinding met een overstap in Renkum, maar dat is natuurlijk zeer omslachtig. Voor het overgrote deel van de tijd kunnen mensen in Heteren enkel naar Arnhem met als resultaat dat mensen in Heteren naar het westen gruwelijk lang onderweg is.

Ja alle genoemde lijnen waren onrendabel, maar openbaar vervoer mag wat kosten. Openbaar vervoer is namelijk net als politie, brandweer, zorg en onderwijs een publieke dienst dat nou eenmaal geld kost als je een goed OV netwerk wilt hebben en waar je nou eenmaal onrendabele lijnen hebt. Het is prima dat het wordt aanbesteedt, maar dan moeten de opdrachtgevers aan de hand van de politiek er wel meer geld aan uitgeven. Op dit moment is het openbaar vervoer net als de brandweer, politie, zorg en onderwijs gewoon slecht. Bij al deze publieke diensten is het geld wat er door de overheid in gestoken wordt te weinig om goed te functioneren. De kern van goed werkend OV is wat mij betreft dat elk dorp tussen 6.00 en 0.00 toegang moet hebben tot openbaar vervoer. In de extreem dunbevolkte gebieden met veel kleine plaatsen is het prima om een busdienst te hebben die op zondagen elke 2 uur rijdt, maar ik vind wel dat dat het minimale is wat elk dorp zou moeten hebben. Op die manier kan iedere persoon binnen Nederlandse grenzen met OV reizen als hij of zij dat wilt. Dat is ook prima met marktwerking te bereiken, maar dan moet de overheid zich harder opstellen en er geld voor uittrekken wat er echt voor nodig is. In de contracten met vervoerders moet gewoon staan dat de opdrachtgevers ten alle tijden als de vervoerder geld gaat vragen om diensten te blijven rijden, zoals in de kwestie rond Heteren gebeurd een andere vervoerder gaat zoeken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Roeland »

Als ik voor de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland een concessie-indeling zou moeten adviseren, zouden we misschien wel uitkomen op:

Gelderland:
A. Spoorlijnen Arnhem - Winterswijk, Tiel - Elst/Arnhem, Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn
B. Spoorlijn Amersfoort - Ede
C. Busvervoer Arnhem (Breng noord, incl. huidige buslijnen tussen Arnhem en Nijmegen CS) + Achterhoek-west + lijn 84/86/88 Wageningen + Rivierenland ten noorden van de Waal
D. Nijmegen (huidige Breng-concessie ten zuiden van de Waal) + Rivierenland ten zuiden van de Waal
E. Concessie Veluwe (minus lijn 84/86/88 Wageningen)

Flevoland:
F. Concessie busvervoer Flevoland (behalve Almere), waarbij lijn 141/641 en 76 bij Flevoland blijven, en lijn 71, 75 en 143 naar Overijssel gaan

Overijssel:
G. Spoorlijnen Zutphen - Oldenzaal + Enschede - Zwolle + Zwolle - Kampen
H. Spoorlijnen Zwolle - Emmen + Almelo - Hardenberg
I. Busvervoer Midden-Overijssel + IJsselmond (deel Overijssel, incl. lijn 71, 75 en 143)

Overijssel + Gelderland:
J. Busvervoer Twente + Achterhoek-oost

Dan kom ik uit op 6 busconcessies voor Oost, waar ze nu 3 willen doen (en waar ze nu ook 6 concessies hebben). Eigenlijk zijn de belangrijkste veranderingen t.o.v. nu:
- Breng + Achterhoek/Rivierenland wordt gesplitst in Noord en Zuid (C en D)
- Van IJsselmond worden de Overijsselse lijnen overgeheveld naar Midden-Overijssel
- de lijnen van Achterhoek-noordoost gaan over naar concessie Berkel - Dinkel
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef:Dan een paar voorbeelden waar het (volgens mij) wat minder goed lijkt te lopen qua omvang / eisen (los van IJssel - Vecht):
* Friesland: twee concessies (met één vervoerder), met inefficiënte overlap (bijv. lijn 20 en 55) en verschillende materieeleisen per concessie. Zou veel efficiënter zijn in één concessie (dat gaan ze trouwens ook doen bij de volgende aanbesteding). En dan natuurlijk die geknipte 315 in Emmeloord. Had die nou echt niet tot Lelystad kunnen blijven doorgetrokken, met wat goede wil? Wel vragen om miljarden voor een Lelylijn, en tegelijkertijd je Lelystad-lijn knippen?
Aan de Drentse kant doet Fryslãn het weer wel goed, met de tot in Assen doorlopende lijnen 14/84/114/115.
En ook alleen maar omdat Arriva een tijd lang alle concessieregels aan zijn laars heeft gelapt en alles door elkaar liet rijden. Dat bespaart ze ook geld.

Ik vraag me wel af of altijd de concessie groter maken wel een voordeel is. In GD is bijvoorbeeld de overheid verantwoordelijk voor ontwikkeling van OV.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Littlebusdriver »

Roeland schreef: En (opvallend genoeg): Haarlem: is middelpunt van concessie Haarlem-IJmond, maar de belangrijkste lijnen (300, 340, 346) vallen onder de concessie AML. Pluspunten zijn: dezelfde vervoerder, tariefintegratie.
De genoemde lijnen zijn belangrijk voor de regio Amstelland Meerlanden en niet zozeer voor Haarlem IJmond. Daarom vallen ze onder AML.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Wubbo »

The Greyhound schreef:Concessies moeten bij voorkeur klein blijven.
Wat is dan je definitie van klein?
Suus schreef:Waarom zijn bedrijven als Go-Ahead, National Express en MTR niet geïnteresseerd in Nederland maar wel in Duitsland, Noorwegen, Zweden en Finland?
National Express doet toch ook treinen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door ArrivaBas »

Alle vervoerders die Suus noemt houden zich voornamelijk bezig met treinvervoer. Juist op het gedeelte met stads- en streekbussen zitten ze niet te wachten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door CamilleKreemers »

En het aangaan van samenwerking tussen twee bedrijven is geen optie?

Voorbeeld een samenwerking tussen EBS en Virgin Rail.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Meltrain »

Stuur eens een e-mail naar de betrokkenen, zou ik zeggen. :pos:
(Al is me niet helemaal duidelijk wie je bedoelt met Virgin Rail. Ik ken wel Virgin Trains, maar dat bestaat nu niet meer.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door SuperGhost »

Grote concessies hebben zowel voor- als nadelen, maar kleine concessies ook natuurlijk. Het is denk ik waar de opdrachtgever het meeste waarde aan hecht.

Voor wat de Regio Oost-concessies betreft zou je kunnen inkrimpen tot de volgende concessies (het waterthema houdt ik er maar even in m.u.v. de stadsconcessies):
Stadsvervoer Arnhem
Arnhem, Oosterbeek, Velp, Schaarsbergen, Westervoort, Duiven, Huissen, Elden
huidige stadslijnen + lijn 60/62 (ingekort tot Duiven), 331 (alleen het deel Arnhem-Velp)

Stadsvervoer Nijmegen
Nijmegen, Beuningen, Wijchen, Berg en Dal, Groesbeek, Malden, Ooij, Millingen
huidige stadslijnen (m.u.v. lijnen 3 en 12 en lijn 14 tussen Arnhem en Nijmegen CS) + lijnen 80, 82 en 331 (alleen het deel Nijmegen CS - Weezenhof)

Stadsvervoer Zwolle
Zwolle, Dalfsen, Lemelerveld, Heino, Wijhe, Olst
huidige stadslijnen + lijnen 161, 166, 167

Twentestad
Glanerbrug, Enschede, Hengelo, Borne, Zenderen, Almelo
huidige stadslijnen Enschede, Hengelo en Almelo + streeklijn 51

Stedendriehoek
Zutphen, Apeldoorn, Deventer, Raalte
huidige stadslijnen Apeldoorn, Deventer en Zutphen + streeklijnen 81, 82 en 165

Rijn-Waal
Gendt, Bemmel, Elst, Heteren, Zetten, Dodewaard, Opheusden, Kesteren, Maurik, Renkum, Wageningen, Bennekom
huidige lijnen 3 (Nijmeegse lijn), 14 (alleen Arnhem CS - Nijmegen CS), 33, 35, 44, 45, 51, 54, 56, 352, 84, 86, 88, 300, 331 (alleen Arnhem CS - Nijmegen CS) + Trein Arnhem-Tiel

Lek-Maas
Culemborg, Geldermalsen, Tiel, Zaltbommel, Hedel, Beneden-Leeuwen, Druten, Ewijk
huidige lijnen 12, 42, 46, 47, 49, 67, 68, 85, 89, 146, 165, 166

(Oude-)IJssel
Dinxperlo, Gendringen, Terborg, 's-Heerenberg, Zevenaar, Tolkamer, Doetinchem, Doesburg, Dieren, Rheden, Eerbeek, Beekbergen
huidige lijnen 24, 26, 27, 28, 29, 40, 43, 60 (Zevenaar-Tolkamer), 91, 109, 231, 293 + Stadsdienst Doetinchem + Trein Arnhem-Winterswijk

Berkel
Varsseveld, Lichtenvoorde, Winterswijk, Groenlo, Eibergen, Ruurlo, Borculo, Lochem, Holten, Goor, Rijssen, Haaksbergen
huidige lijnen 23, 51, 52, 53, 56, 59 (alleen Haaksbergen-Hengelo), 62 (alleen Borculo-Enschede), 72, 73, 74, 95, 96, 97 + Treinen Apeldoorn-Winterswijk + Zutphen-Oldenzaal

Dinkel
Losser, Oldenzaal, Denekamp, Ootmarsum, Tubbergen, Vriezenveen, Westerhaar, Ommen, Hardenberg
huidige lijnen 59 (behalve op Hengelo-Haaksbergen), 60, 61, 62 (behalve op Borculo-Enschede), 64, 66, 80, 81, 83 + Trein Almelo-Hardenberg

IJsselmond
Dedemsvaart, Nieuwleusen, Hasselt, Genemuiden, Kampen, Steenwijk, Emmeloord, Urk, Swifterbant, Lelystad, Dronten, Biddinghuizen
huidige lijnen 70, 71, 74, 75, 76, 77, 141, 143, 145, 146, 147, 148, 149, 171 + Stadsdienst Lelystad

Veluwe
Elburg, Harderwijk, Nijkerk, Hoevelaken, Barneveld, Voorthuizen, Epe, Heerde, Ede
huidige lijnen 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 111, 142, 159, 160, 170, 201, 202, 203, 204 + Stadsdiensten Harderwijk + Ede + Valleilijn

Treinen Overijssel
Treindiensten Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede en Zwolle - Emmen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Meltrain »

Je bent in het overzicht nog de lijnen 29, 30, 40 en 83 vergeten.
Zelf zou ik dan 29, 40 en 83 bij Stadsvervoer Zwolle voegen en 30 bij Dinkel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door SuperGhost »

Ik heb het ook wat snel in elkaar gezet. Maar is de 30 niet van Drente?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door ArrivaBas »

Kleine concessies voor louter stadsdiensten zijn niet interessant. Zeker een concessie Stadsdriehoek met drie eilanden is niet interessant voor vervoerders.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Suus »

Ik denk dat de concessies van SuperGhost wel iets groter kunnen. Integratie van stads- en streekbussen die redelijk op dezelfde corridor in de stad rijden kan prima. Maar Nijmegen en Arnhem zijn grote steden die allebei een concessie voor hun eigen regio kunnen dragen. De kunst is met kleinere concessies ervoor te zorgen dat doorgaande verbindingen zoals Arnhem - Doesburg - Doetinchem of Tiel - Druten - Nijmegen geen gemene knippen krijgen op ongure busstations op plekken waar niemand wil zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door SuperGhost »

Ik probeerde dus ook de kleinst mogelijke concessies te bedenken waarbij je dus dat soort wenselijke doorgaande lijnen niet zou knippen (of waar mogelijk gewenste doorgaande lijnen kunnen ontstaan). Een beetje het andere uiterste van de huidige situatie schetsen dus.

Ik ben zelf niet zo'n hele fan van kleine concessies, omdat ik denk dat de overheadkosten dan te groot worden (relatief gezien). Maar tegelijk volg ik wel de kritiek dat de huidige bedachte concessies wellicht te groot zijn.

Arnhem en Nijmegen scheiden kan wel, maar wat doe je dan met bijv. lijnen 14 en 331 die in beide steden ook een functie als stadslijn heeft? Je moet dan echt goede afspraken maken, ook qua actieproducten (het zou raar zijn als bijv. een deel van Nijmegen geen gebruik kan maken van een Nijmeegs actiekaartje omdat er een Arnhemse lijn als stadslijn rijdt, of wellicht andersom). Aangezien die steden steeds dichter op elkaar groeien en het gebied (zeker rond Elst) aan elkaar aan het groeien is, lijkt me dat je Arnhem en Nijmegen wellicht beter bij elkaar kan houden. Maar je zou dan wellicht wel een paar streeklijnen eruit kunnen halen om die concessie kleiner te maken (denk aan lijnen 85, 89 en 12 van/naar Druten die dan naar een regionale concessie kunnen).
Laatst gewijzigd door SuperGhost op zo 12 jul 2020, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door DrechtBlub »

Concessies van dat formaat zouden het wél een stuk makkelijker maken voor nieuwe bedrijven om de OV markt binnen te dringen: Iets wat één van de grootste problemen van het huidige systeem zou oplossen: Het feit dat de markt de-facto nagenoeg compleet gesloten is voor nieuwe bedrijven.
Ik blub in het Drecht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Jef400 »

Ik heb nu bijvoorbeeld over de concessie Noord-Holland-Noord na zitten denken. Daar heb je grofweg vier deelnetten die slechts op de rand elkaar aanraken. Het voordeel van kleinere concessies zou zich hier wel uitspelen omdat de pakketten elkaar niet overlappen, de concessies uit niet heel veel bussen en lijnen bestaan waardoor er niet heel veel complicaties optreden, en er weer naar maatwerk voor de regio's gekeken kan worden. Buurtbussen met versterkingsritten zoals op lijn 438, een lijn 617 die op een paar uur overdag na niet onderdoet voor een streeklijn en zo.

Alkmaar:
lijnen 1, 2, 3, 4, 8, 10, 123, 129, 151, 157, 160, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 169, 251, 407, 408, 409, 410, 606, 660, 866, 868, N60, N69

Hoorn:
lijnen 11, 14, 128, 132, 133, 134, 136, 139, 232, 412, 415, 438, 612, 617, 636, 650, 655

Schagen/Den Helder:
lijnen 30, 31, 33, 34, 135, 152, 156, 250, 406, 411, 416, 417, 652, 653, 658

Texel:
lijn 28 + Texelhopper
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door SuperGhost »

Die concessie Texel lijkt me veel te klein.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door JothamvW »

Ik zie persoonlijk wel iets in een gezamenlijke concessie voor alle waddeneilanden; inclusief de veren.

Misschien dat het wel semi-rendabel is om vanaf Texel ook boten naar Harlingen te hebben bijvoorbeeld, dat zou zo'n concessiehouder dan ook kunnen doen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Jef400 »

SuperGhost schreef:Die concessie Texel lijkt me veel te klein.
Ja, aan de andere kant zou zoiets wat kunnen zijn voor een kleine busboer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Wubbo »

De Waddeneilanden zijn ideale concessies om samen met iets anders uit te voeren. Op het moment dat het op de Wadden druk is (de vakanties) is het elders juist rustig. Je kan dus makkelijk bussen doorschuiven in de piekperiode.

Alle eilanden bij elkaar (zonder combinatie met het vasteland) lijkt me geen schaalvoordelen op te leveren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideale concessiegrootte / bestek

Bericht door Suus »

Een deel van het schoolvervoer wat in de zomer wegvalt in NHN wordt gecompenseerd door het rijden van zomerlijnen naar de kust. In die zin is het wel handig om wat van die zaken te verenigen in één concessie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten