Nieuw netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Staatslijn K »

Hoe zien we eigenlijk de situatie op de lijnen Utrecht - Zwolle, Hilversum - Deventer, Hilversum - Utrecht, Baarn - Utrecht en Amersfoort - Ede-Wageningen eigenlijk voor ons? Is een sneltrein die alle middelgrote stations op Utrecht - Zwolle bedient mogelijk naast de SPR en IC?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuw netwerk

Bericht door SuperGhost »

Utrecht-Zwolle
Voor Utrecht-Zwolle ben ik benieuwd of het volgende past met een infra-aanpassing voor één station:
- station Nunspeet verplaatsen naar de noordzijde van de overweg (het ligt nu aan de zuidzijde), zodat het langs de zijsporen komt te liggen en IC hier sprinters kunnen inhalen.
- Wellicht dat dan een kwartiersdienst per IC/sneltrein past, waarbij de 2 extra snelle treinen dan in Nunspeet de sprinter inhalen.
- Dit maakt de sprinter wel 4-5 minuten langzamer voor alles ten noordoosten van Nunspeet. Om dit voor die reizigers te beperken zou je die 2 extra snelle treinen dan in Harderwijk kunnen laten stoppen, waardoor ze hier over kunnen stappen van sprinter naar IC/sneltrein. Alleen Ermelo heeft dan nog een langzamere reis naar Amersfoort en Utrecht.
- Dit maakt die 2 extra snelle treinen dan wel wat langzamer. Je zou dan deze in Zwolle wel om het kwartier kunnen laten vertrekken, waardoor dan tussen Amersfoort en Utrecht samen met de IC uit Enschede een 10-minutendienst kan ontstaan.

(Hilversum-)Amersfoort-Deventer
Op Amersfoort-Deventer zou ik ook tussen de spitsen in de kwartiersdienst blijven rijden (is maar 1 extra rit per uur), zeker vanwege de aansluitingen in Apeldoorn (van/naar Zutphen) en Deventer (van/naar Zwolle).
Als je zoals hierboven ETMET op Utrecht-Amersfoort zou maken, dan zou de korte slag tot Deventer niet meer naar Utrecht kunnen, dus zou die ook in de spits van/naar Amsterdam Centraal blijven rijden (of Schiphol als je dat veranderd). Omdat de vraag naar Utrecht groter is dan die naar Hilversum/Amsterdam/Schiphol, zou ik dan de intercity's uit Enschede altijd naar Utrecht sturen, zodat vanuit Deventer en Apeldoorn de minimaal 2 rechtstreekse verbindingen met Utrecht behouden die men graag wil (nu in de spits weliswaar 3 en daarbuiten 1). Uiteraard wel de IC uit Enschede in Amersfoort verknoopt houden met de IC naar Hilversum en verder (of dat nu Schiphol of Amsterdam C is).

Amersfoort-Ede-Wageningen
LOK ME NIET UIT!!! (A)
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Hier had ik al gedeeld, wat ik als treinseries zie. Ik heb nu ook een tab met de lijnvoeringen geplaatst. Alle stations moeten nog wel worden samengevoegd. Ook reken maar zelf uit wat de tegenrichting qua tijden heeft. symmetrie is overal 00/30 en bijna elke serie gaat 2x/uur (enkele uitzonderingen aanwezig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

Staatslijn K schreef: di 03 nov 2020, 18:20 Hoe zien we eigenlijk de situatie op de lijnen Utrecht - Zwolle, Hilversum - Deventer, Hilversum - Utrecht, Baarn - Utrecht en Amersfoort - Ede-Wageningen eigenlijk voor ons? Is een sneltrein die alle middelgrote stations op Utrecht - Zwolle bedient mogelijk naast de SPR en IC?
Als je accepteert dat de Sprinter niet meer volledig Utrecht - Zwolle rijdt wel, anders krijg je inderdaad inhaal-constructies maar die kosten relatief veel tijd.

Voor Utrecht Zwolle ben ik wel gecharmeerd van het zonetreinmodel: naast een snelle trein een trein die stoppend rijdt van Utrecht naar Amersfoort (Centraal, Schothorst of Vathorst), een trein die snel is tussen Utrecht en Amersfoort, dan stoppend naar Harderwijk en dan weer snel naar Zwolle, en een trein die snel is tussen Utrecht en Harderwijk en dan stoppend naar Zwolle gaat. Daarmee krijgt Harderwijk zijn snelle verbindingen en ontstaat ruimte voor de extra ICs.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Staatslijn K »

In 't Harde heb je een 3e spoor en volgens mij kun je daar ook keren. Wellicht is het mogelijk of treinen daar te keren. Dan kan zowel worden gekozen voor een sprinter die niet alle stations een directe verbinding met Zwolle oplevert of een sneltrein die wat minder goed inpasbaar is. Het vervelende is dat alle stations ten oosten van Ermelo naar verhouding de meeste reizigers richting Zwolle hebben, maar absoluut weer meer naar Utrecht. Een sneltrein kan wat dat betreft het beste een aanvulling zijn en dan is keren in 't Harde een goede mogelijkheid
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef:Utrecht-Zwolle
Voor Utrecht-Zwolle ben ik benieuwd of het volgende past met een infra-aanpassing voor één station:
- station Nunspeet verplaatsen naar de noordzijde van de overweg (het ligt nu aan de zuidzijde), zodat het langs de zijsporen komt te liggen en IC hier sprinters kunnen inhalen.
Volgens mij bedoel je Putten in plaats van Nunspeet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Staatslijn K »

Ik veel PHS plannen gaan maar 4 van de 6 treinen op Utrecht - Arnhem door naar Nijmegen. Is het misschien mogelijk om 2 daarvan door te trekken naar Zutphen?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb de ICE-Berlijn/Keulen en de toekomstige IC-Keulen in dat pad gelegd. Ik kan anders met 6/6 op Amsterdam CS - Arnhem niet uitkomen. Ik weet alleen niet of die treinen ooit gaan komen.

Momenteel heb ik:

IC Utrecht -> Nijmegen: A.34/.54/.04/.24 en V.41/.01/.11/.31
IC Zwolle -> Den Bosch: A .20/.50 en V.22/.52

De extra IC Utrecht -> Arnhem sluit dus aan op de IC Zwolle naar Nijmegen.
De IC Zwolle naar Nijmegen sluit aan op de IC van .26/56 ri Utrecht met aansluiting van 6 minuten)
Jouw voorstel gaat dan 6 minuten voor de andere IC rijden. Die gaat dan in Zutphen denk ik voor problemen zorgen.

Daarnaast heeft de provincie de wens om een RegioExpress tussen Winterswijk en Doetinchem te maken. Ik heb de meest optimale dienstregeling daarvoor al gemaakt, met uitgangspunt van provincie dat het haalbaar moet zijn en de trein in Zutphen EN Winterswijk moet blijven aansluiten. Dan kom ik op de volgende tijden uit:

RegioExpress Winterswijk: A .14/.44 en vertrek .16/.46
Stoptreinen Doetinchem: A. .12/.27/.42/.57 en Vertrek .03/.18/.33/.48
De keringen zijn dan 4 minuten tussen alle regionale series.

Ik heb 1x/2uur de ICE deels geintegreerd en dan korte serie ernaast Utrecht - Arnhem om de tussenliggende plekken te bedienen.
Die ICE is behoorlijk vervelend voor mooie patronen.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 05 nov 2020, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

Bedoel je dan dat je de ICE integreert in de IC-dienst tussen Utrecht en Arnhem? Is dat wel verstandig? De ICE heeft namelijk (buiten de pandemie) niet veel capaciteit over om toeslagvrij te worden, laat staan om reizigers mee te nemen van/naar Ede.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel heb ik de volgende series op het A2-traject:

dagdekkend:
IC30: Den Helder - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Nijmegen (dagdekkend)
IC31: Den Haag - Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Venlo (dagdekkend)
grofweg 7-19 uur aankomst Utrecht (vanuit/naar Alkmaar) of Amsterdam (vanuit/naar Maastricht)
IC32: Den Helder - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Sittard - Maastricht
IC33: Den Haag - Schiphol - Utrecht - Arnhem
IC133: Den Haag - Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Sittard - Maastricht
dagdekkend:
IC34: Enkhuizen - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Sittard - Heerlen (als IC32 niet rijdt, uursdienst Maastricht en uursdienst Heerlen)
IC35: Breda/Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam - Schiphol (via Den Haag) - Utrecht - Arnhem - Nijmegen (dagdekkend)

De IC32 past niet met de ICE erbij, aangezien de tijden van de ICE momenteel gelijktijdig zijn als de IC-serie zoals ik het had gepland. Er rijden dus als de ICE rijdt een kortere IC32 tussen Alkmaar en Amsterdam en een kortere IC33 tussen Utrecht en Arnhem. De ontbrekende ritdelen van de IC32 en 33 worden tot een IC133 gevormd met route. Dit heb ik vandaag pas aangepast, omdat ik de ICE codes niet wist.

Huidige oplossingen zijn al dat er een nieuwe serie is in geval van ICE en de stoptrein tussen Utrecht en Veenendaal stopt op deze momenten NIET op Maarn om te pogen voor de ICE te racen naar Veenendaal. Daarnaast had ik de perfecte omloop voor de Connexxiontreinseries om door te gaan naar Arnhem. De ICE zorgt ervoor dat de kering wel heel krap wordt in Arnhem met 4 minuten. Ik moet die dienstregeling door deze wijziging nog invoeren in Excel. Ik werk aan een sheet met alle series en de relevante overstappen die gemaakt kunnen worden. Het is alleen een behoorlijk aantal series in Nederland.

DE IC35 rijdt in uursdienst door naar Breda in aansluiting op mijn internationale ICd naar Brussel en door ruimtegebrek in Dordrecht trek ik "korte rit" de andere halfuur door naar Roosendaal.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 05 nov 2020, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

Ik ben nou wel benieuwd naar je uitwerking voor Utrecht - Arnhem/Rhenen, want Maarn inhalen om 1x/uur de ICE door te laten klinkt niet heel positief.

Overigens is 4 minuten kering niet heel bijzonder: in Kerkrade wordt momenteel in drie minuten gekeerd, en alle ritten van Alphen - Gouda keren in Alphen in 4 minuten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

maar mag je ook in 4 minuten keren op dit soort drukke trajecten. Niet zonder respect, maar een traject als Kerkrade heeft weinig invloed op de rest, waar een traject als Utrecht - Arnhem best meer invloed kan hebben

Ik zat daarnaast te denken. Hoe haalbaar is een Thalys / ICE vanuit Den Haag voor regeringen of zakenlui?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

CamilleKreemers schreef: do 05 nov 2020, 21:14 maar mag je ook in 4 minuten keren op dit soort drukke trajecten. Niet zonder respect, maar een traject als Kerkrade heeft weinig invloed op de rest, waar een traject als Utrecht - Arnhem best meer invloed kan hebben
Ja hoor, de 2000 maakt ook in vier minuten kop in Utrecht Centraal.
CamilleKreemers schreef: do 05 nov 2020, 21:14 Ik zat daarnaast te denken. Hoe haalbaar is een Thalys / ICE vanuit Den Haag voor regeringen of zakenlui?
Dat is gissen. Ik zou zeggen dat het voordeel van een rechtstreekse trein voor een bestemming als Den Haag al snel wordt ingehaald door een beperkt aanbod van rechtstreekse treinen: zakenreizigers zijn vaker gebonden aan specifieke tijden, en als op die momenten geen rechtstreekse verbinding bestaat wordt er gewoon gekozen voor een indirecte verbinding met overstap in Rotterdam of Utrecht. Zeker voor Thalys, waar die enkele rechtstreekse trein moet concurreren met 10, 12 of 14 treinen per uur met overstap, is dat overstappen niet eens zo heel erg meer. Dus als die trein precies aansluit op de vraag kan het lonen, anders zou ik het niet doen. En aansluiten op reisbewegingen moet ook financieel lonen natuurlijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef: do 05 nov 2020, 19:49 Daarnaast heeft de provincie de wens om een RegioExpress tussen Winterswijk en Doetinchem te maken. Ik heb de meest optimale dienstregeling daarvoor al gemaakt, met uitgangspunt van provincie dat het haalbaar moet zijn en de trein in Zutphen EN Winterswijk moet blijven aansluiten. Dan kom ik op de volgende tijden uit:

RegioExpress Winterswijk: A .14/.44 en vertrek .16/.46
Stoptreinen Doetinchem: A. .12/.27/.42/.57 en Vertrek .03/.18/.33/.48
De keringen zijn dan 4 minuten tussen alle regionale series.
Wat bedoel je hiermee?
Komt er dan een losse treindienst tussen Winterswijk en Doetinchem? Moeten reizigers dan voortaan altijd overstappen in Doetinchem?
En waarom heet die trein dan ineens RegioExpress?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

De provincie Gelderland wil dat er een sneltrein komt tussen Winterswijk en Arnhem om de regio in de Achterhoek beter te ontsluiten met de trein.
Deze sneltrein stopt op alle stations tussen Winterswijk en Doetinchem en gaat dan in een keer door naar Arnhem. Daarnaast moet de kwartiersdienst Doetinchem - Arnhem met stops op alle stations blijven behouden. Hier staat meer informatie erover.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Meltrain »

Uit dat artikel begrijp ik dat het volgende op de planning staat:
1x/uur RE Arnhem - Winterswijk
1x/uur St Arnhem - Winterswijk
3x/uur St Arnhem - Doetinchem (15/15/30, zodat er een kwartierdienst is i.c.m. bovenstaande stoptrein)

(Bovendien is het nèt wat anders dan wat jij schreef. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

oh, hun rapport meldt dat 2x RE en 4x SP moet komen als einddoel, maar dat ze niet weten of de ICE/RE in de weg zit dan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuw netwerk

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef: wo 04 nov 2020, 16:52
SuperGhost schreef:Utrecht-Zwolle
Voor Utrecht-Zwolle ben ik benieuwd of het volgende past met een infra-aanpassing voor één station:
- station Nunspeet verplaatsen naar de noordzijde van de overweg (het ligt nu aan de zuidzijde), zodat het langs de zijsporen komt te liggen en IC hier sprinters kunnen inhalen.
Volgens mij bedoel je Putten in plaats van Nunspeet.
Klopt, en ik zet 1 joker in (A) :oops:
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Staatslijn K »

Ik weet niet of er een topic is waar dit voorstel beter past, dus plaats ik hem maar hier:

De huidige keertijd van de intercity in Leeuwarden is 32 minuten. Wanneer de 600 en 1800 niet in Meppel (3 minuten in beide richtingen) zouden stoppen kun je in 10 minuten keren in Leeuwarden en zo een treinstel uitsparen. Meppel heeft al 2 sprinters vlak voor de IC dus de reistijd ten zuiden van Zwolle neemt nauwelijks toe. Aan de andere kant verbeteren de aansluitingen in Leeuwarden en kan het vrijgekomen treinstel worden gebruikt voor bijvoorbeeld een directe IC Amsterdam CS - Lelystad C (in ieder geval nuttiger dan een half uur stil staan) en komt er een spoor vrij in Leeuwarden. Aan de andere kant keren de treinen uit Den Haag en Rotterdam dan op elkaar in plaats van zichzelf.

Waarom is daar niet aan gedacht, de reizigers die het kost wegen toch op tegen de redelijke besparing en de reistijd tussen Meppel en Leeuwarden. De aansluiting tussen Hoogeveen en Leeuwarden verslechterd wel
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
PHS

Re: Nieuw netwerk

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Ardan »

Vroeger, misschien dat sommige ouwe rotten hier het zich nog wel kunnen herinneren, werden treinen op de eindpunten in de periferie nog wel eens schoongemaakt. Doekje door de plee en de prullenbakjes geleegd. Daarvoor is een langere kering dus juist weer handig, ook om wat buffer te hebben voor vertraging.

Geen idee of dit soort argumenten tegenwoordig nog meespelen hoor. Eindpuntreiniging geloof ik sowieso niet meer.
Ik doe ook maar wat
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

De IC in Groningen werd laatste keer dat ik zag nog wel qua prullenbak geleegd
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Roeland »

Staatslijn K schreef: wo 27 okt 2021, 21:15 De huidige keertijd van de intercity in Leeuwarden is 32 minuten. Wanneer de 600 en 1800 niet in Meppel (3 minuten in beide richtingen) zouden stoppen kun je in 10 minuten keren in Leeuwarden en zo een treinstel uitsparen.
Lijkt mij een prima idee. Maar het moet natuurlijk wel passen met de brugopeningen in Friesland?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

Staatslijn K schreef: wo 27 okt 2021, 21:15De huidige keertijd van de intercity in Leeuwarden is 32 minuten. Wanneer de 600 en 1800 niet in Meppel (3 minuten in beide richtingen) zouden stoppen kun je in 10 minuten keren in Leeuwarden en zo een treinstel uitsparen.
32+2x3 is toch 8 minuten en geen 10? Daarnaast vraag ik me af of je 3 minuten wint met het vervallen van de stop in Meppel, over het algemeen levert het schrappen van een stop 2 minuten op.
Staatslijn K schreef: wo 27 okt 2021, 21:15Waarom is daar niet aan gedacht, de reizigers die het kost wegen toch op tegen de redelijke besparing en de reistijd tussen Meppel en Leeuwarden. De aansluiting tussen Hoogeveen en Leeuwarden verslechterd wel
Of er niet aan gedacht is kunnen wij natuurlijk niet bepalen, misschien is er wel aan gedacht maar is het niet uitgevoerd. Die aansluiting tussen Hoogeveen en Friesland is er wel eentje waar ik het Locov wel eens over gehoord heb.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Staatslijn K »

Foutje van mij, de keertijd in Leeuwarden is 34 minuten, wanneer de IC Meppel overslaat, kunnen de sprinters 1 minuut eerder uit Zwolle vertrekken. Wanneer de sprinter tussen Leeuwarden en Meppel in beide richtingen van hetzelfde spoor vertrekt (net zoals bijvoorbeeld Zutphen) zou de overstap zelfs maar 6 minuten extra zijn. De wachttijd in Zwolle is minimaal 5 minuten en ten noorden van Meppel wordt de IC nergens gehinderd door andere treinen.

Helaas blijft een opvolgtijd van 3 minuten nodig, het zou ook voor spoorwegovergangen al veel schelen als het 2,5 had kunnen zijn.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten