Nieuw netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Zou het zin hebben om de semi-kwartiersdienst Hengelo - Amersfoort tot een kwartiersdienst te verbeteren in de spitsuren?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Bemined »

Welke semi-kwartierdienst bedoel je, de IC Berlijn die daar eens per 2 uur als extra trein rijdt? Ik zie dat niet echt als een semi-kwartierdienst, zeker aangezien de eerste IC Berlijn pas na de ochtendspits rijdt. Een kwartierdienst kan trouwens nog een flinke puzzel worden want het spoor is hier best vol, richting Hengelo zit er nu een goederenpad in het halve uur na de IC Berlijn.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuw netwerk

Bericht door DDietzen »

Ik denk ook niet dat een extra trein daar zo heel hard nodig is, met de 1600 en 1700 dek je de vervoersvraag al voldoende af (zolang er tenminste niet pas wordt bijgeplaatst / al wordt afgetrapt in Dv, anders kan het misschien nog krapjes worden).
De enige voor de hand liggende reden die ik zie voor structureel meer treinen tussen Hgl en Dv, is als je de IC Berlijn ooit wilt verdichten naar een uursdienst, maar meer dan 3 IC's per uur op dat stuk heb je qua capaciteit echt niet nodig.

Als je daar echt zo graag extra capaciteit wilt in de spits, laat dan elke werkdag een 244 rijden die rond 7u in Hgl is en tegen 9u in Asd aankomt. Dat kost immers geen extra materieel: de betreffende loc+stam zouden anders tot 11u in het Amsterdamse staan flierefluiten om dan pas de 145 te verzorgen. Het is dus een relatief goedkope oplossing voor een slordige 600 extra zitplaatsen in de ochtendspits, waarmee je het tevens voor de regio Bentheim mogelijk maakt om vlot en comfortabel om 9u in Amsterdam te staan (zonder tweemaal te moeten overstappen en een halfuur in Hengelo duimen te draaien).
De andere kant op laat je dan het hele jaar door zowel de 243 als 245 rijden, om goed uit te komen met je materieelomloop.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuw netwerk

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat een kwartiersdienst per IC Twente-Amersfoort gewoon te veel is. Wat hooguit zou kunnen is als ze Almelo en wellicht Hengelo 4 treinen per uur geven naar Amersfoort door de sprinter naar Apeldoorn in Deventer vast te maken aan de huidige 'spits' IC (je houdt dan een losse sprinter Apeldoorn-Deventer over). Dat zou op Deventer-Amersfoort dan voor een iets betere spreiding zorgen en ook voor een terugkomst van de knoop in Deventer. De Twentse sprinterstations zouden dan wel volledig door de regionale vervoerder gereden moeten worden in de spits (daarbuiten gebeurd dat uiteraard al). Dat kan in principe prima door de trein Hardenberg-Almelo in de spits te verlengen naar Enschede.

Maar vooralsnog lijkt het me beter als ze toewerken naar 4x p/u op Amersfoort-Deventer tussen de spitsen in. Dat vergt immers maar 1 extra rit per uur en levert in Apeldoorn (overstap van/naar Zutphen) en Deventer (overstap van/naar Zwolle) ook voordelen op.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nieuw netwerk

Bericht door DDietzen »

Een koppeling van de 7000 Es-Dv aan de 2000 Dv-Gvc zie ik niet als heel praktisch, omdat je dan zit met enorme verschillen in perronlengte (Dvc heeft maar 165m perronlengte ofzo, Amri is ook niet heel lang) en dus treinlengte (want zelfs in coronatijd reed de 2000 regelmatig met ICM-12), waardoor je als een dolle moet gaan aftrappen en bijplaatsen in Dv.

Wat wel nog zou kunnen voor die 4 rechtstreekse treinen per uur tussen Twente en Amf, is de 2000/1500 opheffen op Dv-Amf en in plaats daarvan de 7000 doortrekken naar Amf. Het ligt dan gevoelsmatig voor de hand om die sprinter ook in het dal door te trekken, dus heb je daar je 4 treinen per uur op Apd-Amf in het dal. (Dat zal immers rendabeler zijn dan 4 volwaardige IC's per uur.) De spreiding zal daar waarschijnlijk niet perfect 15/15 zijn, omdat de 7000 anders bij Hgl in de knoei komt met de 1600/1700, maar een 10/20-verdeling is ook geen schande, zou ik zeggen.
Ik weet echter niet of je met zo'n plan genoeg zitplaatsen biedt op Apd-Amf... ik vermoed dat het net-wel-net-niet past. Dus daar haal ik weer mijn idee voor een 244 als ochtendspitsversterking van stal :D
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuw netwerk

Bericht door SuperGhost »

Aftrappen/bijplaatsen gebeurd in Deventer voor de IC van/naar Enschede natuurlijk al, dus je zou als je de 2000 en de IC-Enschede met hetzelfde materiaal laat rijden materiaal kunnen laten uitwisselen in Deventer. Dat zou in principe geen probleem hoeven zijn.

De sprinter Almelo-Apeldoorn doortrekken naar Amersfoort kan weliswaar, maar is in de spits denk ik te krap qua capaciteit (of je moet alsnog koppelen/aftrappen, maar dan kun je net zo goed een IC ervan maken) en verminderd natuurlijk het aantal rechtstreekse verbindingen vanaf Deventer en Apeldoorn naar Utrecht en levert 2 extra kerende treinen in Amersfoort op, wat al krap aan de ruimte zit. Ik denk dat daar in de spits zelfs helemaal geen ruimte voor is. Alleen op de middensporen is er ruimte voor kerende treinen en daar staan dan al 4 kerende treinen (IC naar Den Haag, IC naar Amsterdam, SPR naar Ede/Barneveld en de spitssprinter van/naar Harderwijk).
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Bemined »

De 7000 zit nu vlak voor de 1600 bij aankomst in Apeldoorn, daar kan je niet echt een kwartierdienst van maken. En verlengen van de 2000 wordt ook lastig omdat je dan net als de IC Berlijn een lange stop in Deventer krijgt omdat je dan de 3600 voor moet laten.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik dacht eraan om in de spitsperiode (Ochtend richting Amersfoort en Middag naar Twente) de volledige kwartiersdienst te doen. Dus voorbeeld a la Enkhuizen of Den Helder bepaalde 2000-ritten in Enschede beginnen/eindigen. Ik heb niet gekeken daarbij of dat wel op het spoor past.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten