Nieuw netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Roeland »

Voor Middelburg is dat het makkelijkste: de sprinter Dordrecht - Roosendaal doortrekken naar Goes en de IC niet meer laten stoppen op die kleine stations.
Voor de andere steden zou je IC-stations kunnen overslaan, daarmee wordt de IC wat sneller. Maar daarmee tref je meer reizigers dan dat je er reizigers mee vooruit helpt. Bijv. Roermond of Heerenveen of Almelo overslaan betekent ca. 3 min. kortere reistijd voor doorgaande reizigers, maar 10 tot 20 minuten extra reistijd voor Roermondse, Almelose en Heerenveense reizigers.
Baanvaksnelheid verhogen is in de praktijk vaak lastig, omdat je zit met bochten, overwegen en perrons van tussenliggende stations.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

Snelheid verhogen tot 160 kan wel relatief makkelijk, daarmee mag je nog langs een perron rijden (wat Thalys ook gedaan heeft). Als zulke snelheden gereden kunnen worden heeft dat al een aanzienlijk effect. Belangrijker is echter dat zulke snelheden constant gereden kunnen worden, tussen Zwolle en Assen moet bijvoorbeeld meermaals worden afgeremd vanwege krappe bochten bij onder andere Staphorst, Meppel en Hoogeveen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuw netwerk

Bericht door Suus »

Thalys reed 160 km/uur op een baanvak zonder overwegen. Hoewel er de afgelopen jaren flink wat overwegen zijn verdwenen zijn er nog steeds veel overwegen die wel aangepast moeten worden bij een snelheidsverhoging om voldoende ontruimingstijd te houden. En in een groot deel van het land zal ook de bodemgesteldheid een probleem zijn bij een snelheidsverhoging, vaak is de bodem dusdanig zacht dat golfbewegingen kunnen optreden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Meltrain »

In het hypothetische geval dat geld geen enkele rol speelt, zou je eigenlijk een nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Hoogeveen willen aanleggen.
Deze takt dan net na Herfte af van de bestaande lijn en gaat via Nieuwleusen en Zuidwolde naar Hoogeveen, waar met een tunnel de plaats gekruist wordt en net ten noorden van Hoogeveen weer op de bestaande lijn aangetakt wordt.
Er kunnen dan stations komen in Nieuwleusen, Balkbrug en Zuidwolde en een nieuw station Hoogeveen Centrum in de tunnel onder het centrum.
De doorgaande treinen (zowel IC als Sprinter) nemen de nieuwe lijn en over de oude lijn blijft alleen nog een Sprinter Meppel - Assen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

Suus schreef: di 27 okt 2020, 11:05 Thalys reed 160 km/uur op een baanvak zonder overwegen. Hoewel er de afgelopen jaren flink wat overwegen zijn verdwenen zijn er nog steeds veel overwegen die wel aangepast moeten worden bij een snelheidsverhoging om voldoende ontruimingstijd te houden. En in een groot deel van het land zal ook de bodemgesteldheid een probleem zijn bij een snelheidsverhoging, vaak is de bodem dusdanig zacht dat golfbewegingen kunnen optreden.
Overwegen aanpassen is natuurlijk geen grote klus, kwestie van de aanrijlussen verleggen. Bodemdaling is wel een serieus probleem, maar ook niet overal: Zwolle - Assen verloopt vrijwel integraal over zandgrond, net als het spoor op de Veluwe, goede delen van Salland-Twente en het grootste deel van Limburg en Brabant. De grootste problemen met spoorstabiliteit zijn er in de Randstad, maar daar is snelheidsverhoging vanwege de kortere halteafstand toch al geen haalbare kaart.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Nieuw netwerk

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

Zwolle-Assen is inderdaad prettig snel, maar die paar bochten op 140 berijden in plaats van 80 maakt natuurlijk wel een serieus verschil. De bocht van Hoogeveen kost één minuut rijtijd, aan Meppel/Staphorst ben je twee minuten kwijt. Als je dat aanpakt verkort je de reistijd meer dan met bijvoorbeeld 160 km/h rijden tussen Hoogeveen en Assen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Nieuw netwerk

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Bemined »

Ik denk dat deze discussie meer iets voor een apart onderwerp is dan voor hier ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Klaasje »

Harder dan 140 km/h een overweg passeren is voor nieuwe situaties verboden. Dus bij een hogere snelheid moeten ze allemaal weg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuw netwerk

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef: di 27 okt 2020, 11:46 Je hebt gelijk dat het aanpakken van die bochten een 'quick win' zijn vergeleken met het verhogen van de baanvaksnelheid naar 160 km/u.
Mijn idee is echter dat de reizigers op dit traject niet veel gaan merken van een paar minuten tijdwinst, omdat de totale reistijd nog steeds fors blijft. Zeker voor reizigers tussen Friesland/Groningen en de Randstad gaan er echt niet veel op vooruit als ze sneller door de bochten bij Staphorst, Meppel en Hoogeveen gaan. Daarom voel ik meer voor grote stappen, als het afsnijden van Meppel met een nieuwe mini-HSL en het ombouwen van Zwolle - Groningen naar 200/230 km/u.
Dat vergt een enorme investering, volgens mij moet je dan het spoor heraanleggen (die moet dan nog steviger zijn, toch?) en moet sowieso de complete bovenleiding aangepast worden (was daar geen 25kV voor nodig?) en daarmee moet NS dus ook de treinen aanpassen. Daarnaast moet je alle sprinterstations (mogen niet meer aan het doorgaande spoor) aanpassen. Ik vrees dat 'Den Haag' die absoluut niet rendabel vind voor de relatief lage reizigersaantallen die er voordeel van hebben. Het ombouwen van de spoorlijn van Utrecht naar Arnhem tot een HSL-Oost waar een veelvoud van de reizigers gebruik van maken is immers ook afgeschoten omdat men dat onrendabel vond.

Als er over aanpassen naar 200 km/h of hoger gaat worden gesproken, denk ik eerder dat Utrecht-Arnhem(-Emmerich), Utrecht-Eindhoven aan de beurt komen. Daar hebben immers veel meer reizigers voordeel bij en is dus veel rendabeler. Daarnaast maakt Utrecht-Arnhem(-Emmerich) ook het internationale verkeer (ICE) veel sneller, want nogal belangrijk wordt gevonden vanwege het terugdringen van het vliegverkeer op korte afstanden. Voor de rest van het land vrees ik dat men dat niet gaat doen, daar mag je hooguit op 160 hopen denk ik. Daarbij zal wellicht ook eerst naar (Amsterdam-)Amersfoort-Hengelo gekeken worden vanwege de IC-Berlijn (ook weer vanwege het terugdringen van vliegverkeer op korte afstand)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 27 okt 2020, 11:22
Meltrain schreef: di 27 okt 2020, 11:06 In het hypothetische geval dat geld geen enkele rol speelt, zou je eigenlijk een nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Hoogeveen willen aanleggen.
Deze takt dan net na Herfte af van de bestaande lijn en gaat via Nieuwleusen en Zuidwolde naar Hoogeveen, waar met een tunnel de plaats gekruist wordt en net ten noorden van Hoogeveen weer op de bestaande lijn aangetakt wordt.
Er kunnen dan stations komen in Nieuwleusen, Balkbrug en Zuidwolde en een nieuw station Hoogeveen Centrum in de tunnel onder het centrum.
De doorgaande treinen (zowel IC als Sprinter) nemen de nieuwe lijn en over de oude lijn blijft alleen nog een Sprinter Meppel - Assen rijden.
Helemaal eens met een spoorlijn Zwolle-Hoogeveen, maar waarom kies je voor zo'n duur tracé met nieuwe stations and tunnels?
Omdat ik zo gelijk enkele tussenliggende plaatsen een aansluiting op het spoorwegnet kon geven. :D
Helaas kom je dan in Hoogeveen precies verkeerd uit, dus koos ik maar voor een tunnel zoals in Nijverdal. In de praktijk zal dit natuurlijk nooit of te nimmer gerealiseerd worden, dus vandaar ook de situatie dat geld geen enkele rol speelt.

Hmm, als ik Balkbrug en Zuidwolde nu eens aan de westkant passeer en vervolgens net ten westen van Hoogeveen de bestaande spoorlijn kruis, ken ik tussen Wijster en Beilen er weer op aansluiten. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

We kunnen alleen daarvan dromen. dan heb ik de hele randstad op 4 sporen gezet namelijk. heerlijk alle IC's en Sprinters apart daar. En dan sprinters direct naar 6 tot 12x/uur
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuw netwerk

Bericht door trolly »

SuperGhost schreef: di 27 okt 2020, 13:58
PHS schreef: di 27 okt 2020, 11:46 Je hebt gelijk dat het aanpakken van die bochten een 'quick win' zijn vergeleken met het verhogen van de baanvaksnelheid naar 160 km/u.
Mijn idee is echter dat de reizigers op dit traject niet veel gaan merken van een paar minuten tijdwinst, omdat de totale reistijd nog steeds fors blijft. Zeker voor reizigers tussen Friesland/Groningen en de Randstad gaan er echt niet veel op vooruit als ze sneller door de bochten bij Staphorst, Meppel en Hoogeveen gaan. Daarom voel ik meer voor grote stappen, als het afsnijden van Meppel met een nieuwe mini-HSL en het ombouwen van Zwolle - Groningen naar 200/230 km/u.
Dat vergt een enorme investering, volgens mij moet je dan het spoor heraanleggen (die moet dan nog steviger zijn, toch?) en moet sowieso de complete bovenleiding aangepast worden (was daar geen 25kV voor nodig?) en daarmee moet NS dus ook de treinen aanpassen. Daarnaast moet je alle sprinterstations (mogen niet meer aan het doorgaande spoor) aanpassen. Ik vrees dat 'Den Haag' die absoluut niet rendabel vind voor de relatief lage reizigersaantallen die er voordeel van hebben. Het ombouwen van de spoorlijn van Utrecht naar Arnhem tot een HSL-Oost waar een veelvoud van de reizigers gebruik van maken is immers ook afgeschoten omdat men dat onrendabel vond.
Alles bij elkaar vormen deze argumenten uiteraard de business case voor de Lelylijn. Die snijdt niet alleen de boog bij Hoogeveen flink af, maar kan ook qua baanvaksnelheid in zo'n beetje elke mogelijke smaak aangelegd worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Klaasje »

Daarnaast heeft die zijn eigen vervoerwaarde op met name Heerenveen-Groningen door ook Drachten aan te doen.
PHS

Re: Nieuw netwerk

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Klaasje »

Nou... De reistijd Groningen-Utrecht wordt zeker 20 minuten korter via Almere. Zeg dat niet te snel.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Gamma »

Met overstap in Almere of Amsterdam Zuid?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Bemined »

De afstand Groningen - Assen - Zwolle - Amersfoort - Utrecht verschilt nauwelijks van Groningen - Heereveen - Lelystad - Almere - Hilversum - Utrecht. Afhankelijk van de precieze route van de Lelylijn kan het tweede zelfs een kilometertje korter zijn. Dus als het een spoorlijn wordt waar je 200km/u kan rijden kan het sneller zijn. Probleem is echter dat de meeste reizigers op Zwolle - Amersfoort niet in Groningen instappen maar pas later ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Klaasje »

Gamma schreef: wo 28 okt 2020, 09:14 Met overstap in Almere of Amsterdam Zuid?
Almere en de huidige langzame sprinter Almere-Utrecht (dan wel met gunstiger overstap).
PHS

Re: Nieuw netwerk

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Klaasje »

Ik ga uit van 200 km/h met één stop in Heerenveen tussen Groningen en Almere. 200 km/h lijkt mij een heel normale snelheid als uitgangspunt voor een "conventionele" spoorlijn over dit tracé.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Staatslijn K »

Zou het mogelijk zijn om de IC Amsterdam CS - Amersfoort CS altijd door te laten rijden naar Deventer? Misschien in de spits doorkoppelen naar Enkhuizen en als Hoorn nog groeit kun je misschien elk kwartier Amsterdam - Hoorn rijden

Hetzelfde voor de IC Amsterdam CS - Almere C, deze trein heeft een lange keertijd in Almere, misschien kun je door naar Lelystad?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

Staatslijn K schreef: do 29 okt 2020, 21:57 Zou het mogelijk zijn om de IC Amsterdam CS - Amersfoort CS altijd door te laten rijden naar Deventer? Misschien in de spits doorkoppelen naar Enkhuizen en als Hoorn nog groeit kun je misschien elk kwartier Amsterdam - Hoorn rijden
Hier is men juist afgelopen december van afgestapt, omdat het aandeel reizigers dat vanaf Apeldoorn/Deventer richting Utrecht en verder reisde groter was dan het aandeel reizigers richting Hilversum/Amsterdam.
Hetzelfde voor de IC Amsterdam CS - Almere C, deze trein heeft een lange keertijd in Almere, misschien kun je door naar Lelystad?
Dit gebeurde in de dienstregelingjaren 2013 t/m 2016 al, maar daar is men daarna van afgestapt , omdat de trein anders drie minuten voor/na de IC's richting Zwolle en verder rijdt. Bovendien werd er in die tijd ook lang gekeerd in Lelystad, waardoor je een omloop extra kwijt was.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel werk ik hier aan het plaatsen van de hele dienstregeling. Zodra het definitief klaar is, zal ik het overkopieren. Ik ben wel benieuwd naar enkele koppelingen die jullie gaan voorstellen. Weet iemand de precieze bedieningseisen van NS-HRN?

Ik heb de patroontijden grotendeels klaar (in een richting) en werk nu aan het plannen in de andere richting. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op halfuursdiensten per serie te zitten.

@Staatslijn K, Ik heb de koppeling IC Vlissingen - Amsterdam - Deventer bedacht. Ik denk dat dat makkelijker is qua reizigersaantallen. Die IC Almere - Amsterdam rijdt direct na de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag (na invoer ICNG naar Breda). Je gaat dan heel erg moeilijk doen qua spoorruimte daar met dubbel spoor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten