Nieuw netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Hallo allen,

Momenteel werk ik aan een netwerk voor de toekomst, waarin ik zoveel mogelijk de capaciteit van het Nederlands Spoor wil verhogen. Ik ga uit van de huidige infra met enkele wijzigingen en de plannen die NS en andere vervoerders al hebben bekend gemaakt.

Uitgangspunt is zoveel mogelijk 6x/uur in de Randstad en 4x/uur spits erbuiten.

Mijn vraag is of er trajecten en stations zijn die ik voor de toekomst kan toevoegen naar jullie mening?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd naar je plannen voor Rotterdam Lombardijen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Momenteel ben ik druk bezig alles in een kaart te zetten. Echter merk ik dat in ExcelOnline niet genoeg kleuren aanwezig zijn om alles een kleur te geven. Daarnaast loop ik ertegen dat op sommige plekken wel heel veel geplaatst moet worden.

PS: wat is er speciaal aan Lombardijen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

Waarom ga je uit van 6x per uur? De overgang van 6 naar 4x per uur is altijd lastig, en de verwachting is niet dat de huidige 6x per uur op Amsterdam - Eindhoven lang voldoende gaat zijn (een en ander afhankelijk van de Corona-ontwikkelingen natuurlijk). Ik zou dus uitgaan van 8x per uur.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik kan niet meer proppen op de dubbel spoor dat overal ligt. Ik heb nu al dat de IC naar Den Haag Centraal vanuit Leiden moet worden versloomd om de sprinters te passen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

Maar daar liggen 4 sporen? 8x IC Den Haag Centraal, 8x IC Den Haag HS en 8x Sprinter Den Haag Centraal past daar prima, als je alle IC's over de binnensporen stuurt en de Sprinters over de buitensporen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw netwerk

Bericht door ArrivaBas »

In Zuid-Holland zijn de baanvakken Dordrecht-Schiedam Centrum, Rijswijk-Leiden en Gouda-Utrecht viersporig. Het stuk tussen Schiedam en Rijswijk staat nog op de nominatie om verdubbeld te worden. Het nieuwe station Delft is daar al op voorbereid.
Nieuwe stations zijn momenteel niet in aanbouw (Correct me if I'm wrong). Wel kan het interessant zijn om in de agglomeratie Parkstad de dienstregeling zo in te richten dat Heerlen De Kissel eventueel weer open kan. Tussen Heerlen en Landgraaf is wel een tweede spoor gepland.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Nieuw netwerk

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik merk dat bijvoorbeeld Uitgeest - Amsterdam, Amsterdam - Leiden via Haarlem, Almere/Hilversum - Weesp - Amsterdam CS/Schiphol, Den Haag/Rotterdam - Utrecht nog allemaal dubbelspoor is. Op al die trajecten is het dus passen of opgeven met 6 treinen per uur en helemaal bij 8 treinen per uur.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Nieuw netwerk

Bericht door ODRAIL »

ArrivaBas schreef: do 15 okt 2020, 19:28 In Zuid-Holland zijn de baanvakken Dordrecht-Schiedam Centrum, Rijswijk-Leiden en Gouda-Utrecht viersporig.
Gouda - Utrecht is niet geheel viersporig hoor. Tussen Gouda en Woerden is het nog tweesporig.

Over dit stuk (eigenlijk zijn het twee stukken) word al sinds de jaren '80 van de vorige eeuw over gepraat om het viersporig te maken. Maar het is vrij duur om dit te doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

Gouda Goverwelle - Woerden is het tweesporige stuk.
Maar 6 IC's en 6 Sprinters treinen per uur op Gouda - Den Haag Centraal past ook niet als je geen infra-uitbreiding of trage ICs plant. 4 IC's, 4 sneltreinen en 4 sprinters is waarschijnlijk met minder maatregelen in te passen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Roeland »

Zelf ga ik liever uit van 4-4 als basis (4x/uur IC en 4x/uur sprinter), op de drukste trajecten aangevuld met 4x/uur sneltrein. Dan krijg je 4-4-4. Dat past beter op de infra, en dat sluit ook beter aan in bijv. Eindhoven of Amersfoort.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuw netwerk

Bericht door umbusko »

Perrons op Maastricht Noord richting Sittard zouden leuk zijn, maar dat plan is in de ijskast gezet; wel met de vraag om de benodigde grond vrij te houden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Aking »

Ik mis Berghem-Piekenhoef nog...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuw netwerk

Bericht door SuperGhost »

En de doorgetrokken Valleilijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Aking schreef: vr 16 okt 2020, 00:57 Ik mis Berghem-Piekenhoef nog...
Oke, extra regel, WAAR moet het station erbij komen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuw netwerk

Bericht door trolly »

Er zijn vast uitzonderingen, maar meestal geeft de stationsnaam een indicatie van de plek waar het station ligt :idea:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Nieuw netwerk

Bericht door JordiBrabant »

Naast inderdaad Berghem zonder Piekenhoef (voormalig km 44,3), staan ook nog een of twee stations op de lijn Tilburg- Den Bosch op het verlanglijstje van de Provincie. De keuzes kunnen vallen op Berkel-Enschot, Udenhout of Vught West, voormalig bij respectievelijk km 5,0; 7,9 en 19,2.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Roeland »

Wellicht kunnen ook Zwolle-zuid en Deventer-noord worden meegenomen? De IC hoeft dan niet meer in Wijhe en Olst te stoppen. Daarvoor komt dan een sprinter Zwolle - Deventer.
Met de huidige infra kunnen die 4 stations bediend worden door die sprinter zowel in Zwolle als in Deventer ca. 3 minuten na de IC te laten vertrekken.

Verder heb je Leeuwarden-Werpsterhoek tussen Lw en Grou.
En ik dacht dat potentiële stations in Bathmen en Staphorst ook regelmatig genoemd worden in Overijssel?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Bemined »

ArrivaBas schreef: do 15 okt 2020, 19:28Het stuk tussen Schiedam en Rijswijk staat nog op de nominatie om verdubbeld te worden.
Rijswijk - Delft Zuid wordt verdubbeld, Delft Zuid - Schiedam Centrum nog niet. Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal is nog onduidelijk, dat is nu effectief driesporig omdat de twee lage sporen bij Rotterdam op één en hetzelfde wissel uitkomen en dus niet gelijktijdig gebruikt kunnen worden.

Op zich hoeven tweesporige baanvakken zonder stations echter geen belemmering te zijn voor een hoge frequentie. Het is zelfs met de oude conservatieve plannormen mogelijk 20 treinen per uur over de vrije baan te sturen als er niet gestopt hoeft te worden. Het legt echter wel beperkingen op voor de tijdligging van je treinen, als de rijtijden van de sprinters en intercity's niet perfect goed uitkomen krijg je te maken met of een lange stop voor de sprinter of een trager ingelegde intercity.

Maar vergeet niet dat een lijnvoering bedenken is heel iets anders dan een dienstregeling maken. Tenzij je een netwerk maakt dat nauwelijks tot geen overlap tussen corridors kent moet je rekening houden met de zeer complexe samenhang van tijdliggingen op verschillende corridors. Zo heeft van de intercity uit Zwolle invloed op hoe laat je sprinter in Dordrecht kan vertrekken. Je kunt dus niet zomaar lijntjes trekken met "ik wil hier 6 treinen per uur" zonder te kijken naar het gehele plaatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Eens, daarom bouw ik ook de hele dienstregeling mee en bij knelpunten zoek ik naar een oplossing. Enige dat ik niet kan inzien is op alle emplacementen de dienstregeling mogelijk zal zijn. Ik werk nog aan een manier daarvoor om dat in te zien.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Bemined »

Heb je ook informatie over de dienstregelingen van goederentreinen? Want waar je de rijtijden van reizigerstreinen kan terugvinden (en de doorkomsttijden kunt bepalen aan de hand van de vele cabineritten op youtube) zijn die van goederentreinen schaarser. Terwijl die wel degelijk een belangrijke factor zijn, zo heb je goederentreinen Kijfhoek - Rotterdam Centraal - Gouda - Amsterdam Bijlmer - Weesp - Amersfoort - Deventer - Bad Bentheim welke nogal wat corridors doorkruisen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

CamilleKreemers schreef: vr 16 okt 2020, 16:07 Eens, daarom bouw ik ook de hele dienstregeling mee en bij knelpunten zoek ik naar een oplossing. Enige dat ik niet kan inzien is op alle emplacementen de dienstregeling mogelijk zal zijn. Ik werk nog aan een manier daarvoor om dat in te zien.
Ik neem aan dat je sporenplan.nl al kent?
Emplacementen zijn beperkender in een dienstregeling dan de baanvakken ertussen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Vroeger kon je goederenpaden vinden op de site van ProRail. Ik gok het nu als gemiddeld 40km/h. Ik kan dat namelijk niet uit Somda vissen.

Sporenplan ken ik. Ik probeer zoveel mogelijk al inzichtelijk te maken per knooppunt hie de treinloop op de emplacementen zal lopen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuw netwerk

Bericht door umbusko »

Wat is het doel van dit project? Een realistische voorspelling van de toekomst maken? Een "ideale" toekomstsituatie maken? Op papier zetten wat alle plannen lijken te suggereren om dan te kijken of er zaken opvallen waar te weinig over nagedacht lijkt te zijn? Iets anders?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten