Nieuw netwerk
Re: Nieuw netwerk
Normaal wordt een overstaptijd van 3 minuten aangehouden wanneer twee treinen achter elkaar staan aan hetzelfde perron. Maar die norm kijkt niet naar hoe lang die treinen zijn, een boemeltje van één los treinstal zal in de praktijk wel met 2 minuten moeten kunnen, terwijl een intercity van 10 bakken het met die 3 minuten nog moeilijk zal krijgen.
-
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuw netwerk
Kan ik een aantal treinen in gelijke richtinf op de volgende manier inleggen:
01 vertrek IC1; 03 aankomst IC2 met vertrek 05.
Sommige stations (Schiphol) kunnen anders op bepaalde momenten niet.
01 vertrek IC1; 03 aankomst IC2 met vertrek 05.
Sommige stations (Schiphol) kunnen anders op bepaalde momenten niet.
Re: Nieuw netwerk
@Z2N: Van Delden naar Goor in 6 minuten is best pittig, de afstand is zo'n 11 kilometer.
Re: Nieuw netwerk
Nee. Tussen vertrek en aankomst zou 4 minuten moeten zitten. 3 wordt nog wel eens gehaald, 2 zeker niet. Uitgaande van aankomst en vertrek op hetzelfde perronspoor.CamilleKreemers schreef: ↑zo 25 okt 2020, 16:31 Kan ik een aantal treinen in gelijke richtinf op de volgende manier inleggen:
01 vertrek IC1; 03 aankomst IC2 met vertrek 05.
Re: Nieuw netwerk
Dat ligt aan de plaatsing van de seinen. De standaardwaarde die tot dit jaar in de netverklaring van ProRail stonden gingen uit van 4 minuten tussen vertrek en aankomst op hetzelfde spoor. Als ik naar de huidige dienstregeling kijk bij Schiphol zie ik die 4 minuten nog steeds terug. Standaardwaarde slaat echter op situaties waarin de werkelijke opvolgtijd niet bekend is. Weet je die wel dan kan die gehanteerd worden, met natuurlijk de vereiste marge erop.CamilleKreemers schreef: ↑zo 25 okt 2020, 16:31 Kan ik een aantal treinen in gelijke richtinf op de volgende manier inleggen:
01 vertrek IC1; 03 aankomst IC2 met vertrek 05.
Even een willekeurige cabinerit erbij pakkend: https://youtu.be/0Q_dRaQsnDE
Op 28:26 zie je het gele sein veranderen in geel+4, indicatie dat het eerste deel van de rijweg (over het overloopwissel naar spoor 3) ingesteld is maar het perron nog niet vrij is. Om 28:57 zie je in de verte een sein verspringen van geel naar groen, dat is met moment dat spoor 2 vrijgekomen is en de rijweg ingesteld is. Vervolgens om 30:46 komt de trein tot stilstand en vertrekt deze weer om 31:46. Het moment dat de achterkant van de trein het perron uit is moeten we gokken, om 32:05 hoor je de voorkant van de trein over de ES-las rijden, de achterkant zal rond 32:20 op dat punt geweest moeten zijn schat ik. Vanaf dat moment kan de rijweg voor de volgende trein ingesteld worden, wat ook enkele seconden zal duren.
- Vertrek tot vrijkomen perron: 34 seconden
- Instellen rijweg: 10 seconden?
- Volgende trein vanaf veilig komen sein tot stilstand: 109 seconden
Re: Nieuw netwerk
Dat moet alsnog haalbaar zijn: Delden - Goor is 9,7 kilometer, als je dat op 140 km/h rijdt zonder tussenstop red je dat binnen 4,5 minuut. Tel daar 1,5 minuut extra bij op voor optrekken/afremmen kom je op 6 minuten uit, om een kwartiersdienst in te passen heb je 6,5 minuut rijtijd nodig. Ik denk dat het haalbaar is (op de terugweg had ik 7 minuten ingepland, gemiddeld dus 6,5 minuut per rit).
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuw netwerk
In de huidige dienstregeling is dat ook al het geval (alleen dan andersom: Goor->Delden in 6 en Delden->Goor in 7) en dat is met het langzame LINT-materiaal dat bovendien een Vmax van 120 km/h heeft.
Lijkt me dat je dan ervan zou mogen uitgaan dat je met sneller optrekkend elektrisch materieel (dat wel de baanvaksnelheid van 130 kan halen) toch minimaal diezelfde rijtijd moet kunnen halen?
Lijkt me dat je dan ervan zou mogen uitgaan dat je met sneller optrekkend elektrisch materieel (dat wel de baanvaksnelheid van 130 kan halen) toch minimaal diezelfde rijtijd moet kunnen halen?
Re: Nieuw netwerk
Acceleratie van SLT en SNG zijn echt heel vlot, die zitten in 90 seconden op 140km/u. Tijdverlies van een stop is dan ook maar rond de minuut (exclusief halteertijd van 42 seconden bij tweemansbediening of 30 seconden bij eenmansbediening). Dus een stuk van 9,7 kilometer met baanvaksnelheid integraal 140km/u kan je met een SNG in net iets meer dan 5,5 minuut afleggen inclusief rijtijdmarge gemeten vanaf vertrek tot aankomst.
Re: Nieuw netwerk
Als de Lintjes de baanvaksnelheid op ZHO niet eens halen, waarom worden ze dan niet verplaatst naar trajecten met een lagere baanvaksnelheid? Bijvoorbeeld 2 dubbele composities naar Apeldoorn-Zutphen, 1 dubbele en 2 enkele naar Leeuwarden-Harlingen (beide max 100 km/h en bij mijn weten geen bijzonder krappe dienstregeling). De vrijkomende Spurtjes halen immers met gemak de 130 van ZHO.
Het verschil in vervoerders zou geen punt moeten zijn, Arriva (en voorheen Veolia) gebruikt immers al een aardige tijd Syntus-Lintjes op de Maaslijn.
Het verschil in vervoerders zou geen punt moeten zijn, Arriva (en voorheen Veolia) gebruikt immers al een aardige tijd Syntus-Lintjes op de Maaslijn.
-
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuw netwerk
Hoe oud zijn die Lintjes? Ze raken toch op leeftijd ondertussen?
Re: Nieuw netwerk
Ik heb me laten vertellen dat de Lintjes niet echt langzamer zijn dan de diesel-GTWs uit Noord-Nederland. Ze hebben iets meer vermogen (630kW vs 600kW) en zijn 3 ton dan een 2/6je, dus dat zou iets vlotter moeten zijn. Dan is de vraag hoeveel je echt wint met de hogere topsnelheid.
Re: Nieuw netwerk
De stellen die nu nog bij Keolis Blauwnet dienst doen zijn van 2002-2003. Ze hebben in 2013 een grote revisie gehad bij Alstom. Het model is met wat aanpassingen ook nog steeds in productie dus een volgende revisie voor nog eens tien jaar is zeker een mogelijkheid.CamilleKreemers schreef:Hoe oud zijn die Lintjes? Ze raken toch op leeftijd ondertussen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nieuw netwerk
Diesels staan bekend om een wat lagere aanzet, dus daar zal een GTW wel wat winst op pakken want die zijn dieselelektrisch. Maar puur qua vermogen zijn deze treinen niet veel trager. Althans de korte variant niet, een GTW 2/8 heeft evenveel vermogen maar meer massa. Overigens moet die 630kW maal twee vermoed ik want anders is zo'n stel niet vooruit de branden, dat zal het vermogen van een enkele motor zijn.
Re: Nieuw netwerk
Vandaar ook mijn idee om het emplacement van Zutphen te versnellen, daarmee kun je dan om :03/:33 aankomen. De aansluitingen in Zutphen zijn echter nog aan veranderingen onderhevig (plannen voor Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn), vandaar dat ik de tijden gebaseerd heb op de knoop die nu in Hengelo bestaat.JordiBrabant schreef: ↑zo 25 okt 2020, 15:32 Wel knap: in een kwartiersdienst, laten we het maar robuuste aansluitingen noemen, van 17 minuten creëeren in Zutphen. Of is 2 minuten genoeg voor treinen die achter elkaar staan?
Re: Nieuw netwerk
Volgens Wikipedia heeft de Limburgse diesel-GTW 2x300kW, dus ik verwacht niet die 630kW toch wel aardig klopt. En anders hebben de Linten behoorlijk veel meer vermogen dan de (Limburgse) GTWs.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Nieuw netwerk
Is de stoptrein Zutphen - Oldenzaal eigenlijk erg druk dat hij daarom elk kwartier kan rijden? Op het stuk Goor-Oldenzaal wil ik er nog wel in mee gaan (al is het nog aardig wat treinen voor Oldenzaal zo). Maar misschien is het wel een drukke lijn, al heb ik nooit een kwartierdienst op de volledige lijn langs zien komen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuw netwerk
Ik vraag me ook af of dat op Goor-Zutphen sowieso nuttig zou zijn, want vrijwel iedereen wil daar overstappen op de IC naar Arnhem en Zwolle of de stopper naar Apeldoorn. Zo'n 3e/4e trein zal in Zutphen nergens op aansluiten. Ik denk dat die daardoor vooral lucht gaan vervoeren.
-
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nieuw netwerk
Wellicht is het mogelijk om de IC Amsterdam - Deventer door te trekken naar Arnhem en dan door op de IC naar Utrecht door? Dan heb je 4x/uur een trein.
Ik had wel in de spits de Sprinters Winterswijk - Zutphen doorgetrokken als sneltrein naar Apeldoorn.
Ik had wel in de spits de Sprinters Winterswijk - Zutphen doorgetrokken als sneltrein naar Apeldoorn.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nieuw netwerk
Hoe ga je dan De Maten, Klarenbeek en Voorst-Empe 2x per uur bedienen? De huidige avondsneltrein past alleen maar door de stoptrein 1x p/u te laten rijden. Overdag wil Gelderland (de opdrachtgever) 2x p/u een trein hebben voor die stations.
Re: Nieuw netwerk
Een GTW heeft op zich wel een aardig gestroomlijnde kop, maar zeker voor een GTW 2/8 vind ik 600kW niet echt genoeg om het de naam 'Spurt' te geven. De verhouding massa<>gewicht zou dan fors lager zijn dan bij de sprinters van de NS. Maar ik moet toegeven, ik heb geen ervaring met die treinen en hoe snel dan wel niet snel ze accelereren.
Re: Nieuw netwerk
Bij lage snelheden zijn ze wel vlot maar boven de pak 'm beet 100 gaat stront toch echt sneller door een trechter...
Let overigens wel op: een Lint is dieselmechanisch. Die heeft dus een overbrengingn waarbij je niet over het hele snelheidsbereik een gelijk vermogen hebt. Dat heeft een GTW nagenoeg wel.
Let overigens wel op: een Lint is dieselmechanisch. Die heeft dus een overbrengingn waarbij je niet over het hele snelheidsbereik een gelijk vermogen hebt. Dat heeft een GTW nagenoeg wel.
Re: Nieuw netwerk
Waarom is de halteertijd bij tweemansbediening langer? Ik dacht juist dat het andersom was, omdat bij eenmansbediening de machinist alles moet doen (kijken, fluiten, kijken, deuren sluiten, kijken, terug naar zijn stoel lopen, vertrekken) en het werk bij bij tweemansbediening beter verspreid wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nieuw netwerk
Na het de trein kijken of er niemand tussen de deuren zit kost het instappen, en sluiten van de laatste deuren ook tijd.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Nieuw netwerk
Wat zouden eigenlijk realistische plannen zijn om de reistijden naar bijvoorbeeld Middelburg, Leeuwarden, Groningen, Maastricht en Twente te verlagen?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Nieuw netwerk
Dat ligt eraan vanaf waar je kijkt.
Arriva introduceert bijvoorbeeld in december (tijdens de spitsuren) een sneltrein tussen Winschoten en Groningen, zodat de reistijd naar Groningen vanuit Winschoten verlaagd wordt.
Arriva introduceert bijvoorbeeld in december (tijdens de spitsuren) een sneltrein tussen Winschoten en Groningen, zodat de reistijd naar Groningen vanuit Winschoten verlaagd wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten