Pagina 7 van 9

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: do 29 okt 2020, 22:48
door Z2N
Ziet er boeiend uit, ik heb wat bedenkingen bij bepaalde doorkoppelingen maar laat me graag verrassen met nieuwe inzichten! En zolang je maar niet denkt de 8800 met losse DDZ-4 te kunnen rijden ben ik wel benieuwd!
CamilleKreemers schreef: do 29 okt 2020, 22:41 Weet iemand de precieze bedieningseisen van NS-HRN?
Simpel gezegd: 1x per half uur een trein tussen alle stations op doordeweekse dagen tussen 06:00 en 19:00, daarbuiten 1x/uur. Er bestaan enkele uitzonderingen, zoals Maarn - Veenendaal-De Klomp, die niet bediend hoeven te worden.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: do 29 okt 2020, 23:11
door CamilleKreemers
Is dat een harde eis?

Ik ben bijvoorbeeld ri Vlissingen, Den Helder, Maastricht, Heerlen en Venlo de eerste aankomst bedacht rond 7 uur. Deze eis maakt dat al die IC's een vroegere rit moeten krijgen (en dan uiteraard in de avonduren een latere rit.)

PS: Welke koppelingen zie jij niet zitten?

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: do 29 okt 2020, 23:21
door Z2N
Ja*. Voor dit soort eindpunten kan de bestaande dienstregeling je goed sturen, morgenochtend komt de eerste rit bijvoorbeeld om 07:09 aan in Vlissingen. Daarentegen vertrekken vanuit bijvoorbeeld Groningen, Enkhuizen en Enschede de eerste treinen ruim voor 6 uur, en komen de laatste treinen andersom ruim na middernacht aan (trein 587 komt bijvoorbeeld 6 dagen per week rond 02:00 aan in Groningen, in het weekend aangevuld door trein 591 die nog een uur later rijdt).

(En je PS: ik zie geen enkele doorkoppeling bij voorbaat niet zitten, mits de haalbaarheid en het nut goed onderbouwd is.)

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 07:56
door Staatslijn K
CamilleKreemers schreef: do 29 okt 2020, 22:41 Momenteel werk ik hier aan het plaatsen van de hele dienstregeling. Zodra het definitief klaar is, zal ik het overkopieren. Ik ben wel benieuwd naar enkele koppelingen die jullie gaan voorstellen. Weet iemand de precieze bedieningseisen van NS-HRN?

Ik heb de patroontijden grotendeels klaar (in een richting) en werk nu aan het plannen in de andere richting. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op halfuursdiensten per serie te zitten.

@Staatslijn K, Ik heb de koppeling IC Vlissingen - Amsterdam - Deventer bedacht. Ik denk dat dat makkelijker is qua reizigersaantallen. Die IC Almere - Amsterdam rijdt direct na de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag (na invoer ICNG naar Breda). Je gaat dan heel erg moeilijk doen qua spoorruimte daar met dubbel spoor.


Om te beginnen zou ik de SPR Amsterdam CS - Beverwijk - Uitgeest doortrekken naar Hoorn. Vanuit Beverwijk reis je het snelst via Castricum.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 09:08
door Meltrain
Ik ben wel heel benieuwd naar de tussenstations van de verschillende treindiensten.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 13:16
door SuperGhost
Ik neem aan dat je SPR62 Zutphen - Venlo via 's-Hertogenbosch rijdt en niet via Venray?
Hier staat namelijk geen 'via' bij waardoor het lijkt dat hij de korst mogelijk route (via de Maaslijn) rijdt, maar verderop heb je daar al andere treinen voor instaan. Voor de zekerheid vraag ik het toch even.

En ik zie 4 sprinters vanaf Hoorn:
- Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp
- Hoorn Kersenboogerd - Veenendaal Centrum
- Hoorn - Hoofddorp (niet 's avonds en zondags)
- Hoorn - Rhenen (niet 's avonds en zondags, in dagdal en zaterdags Alkmaar-Rhenen)
Er staan echter geen via's bij. Hoe rijden die dus? Die laatste lijkt me (vanwege de inkorting tot Alkmaar) via Obdam en Alkmaar te rijden. Echter rijdt die dus niet altijd. Is Hoorn K - Veenendaal de andere via Alkmaar dan? Als dat zo is, waarom voor Hoorn-Hoofddorp heb je dan niet dezelfde nummering gehanteerd als elders (bij een verdubbelende serie gewoon eenzelfde serienummer, maar dan met een 1 ervoor)?

Daarnaast zie ik dat je de sprinters Rotterdam(/Den Haag)-Gouda-Breukelen-Amsterdam C hebt ingekort tot Breukelen ten gunste van de sprinters uit Utrecht. Is dat niet voor meer reizigers nadelig dan voordelig?

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 14:17
door CamilleKreemers
@ Superghost, Ik heb enkele tussenstations toegevoegd.

De treinen naar Hoorn ga ik denk ik nog aanpassen. Ik kom in Hoorn namelijk niet uit qua perroncapaciteit.
De treinen naar Breukelen had ik oorspronkelijk zo gedaan om de treintypes gescheiden te houden. de Utrecht - Rhenen treinen gaan SNG en de treinen door Woerden zijn SLT. Echter kom ik op aantallen niet meer uit, dus moet ik series op combi-inzet gaan hanteren. De treinen in Den Haag en Rotterdam keren namelijk op elkaar en de Utrechtseries.

Kan iemand mij het nut uitleggen van de enige sprinterslag Den Helder - Alkmaar met een SNG: 204097 en 707384??

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 20:47
door Suus
Opstelcapaciteit. Boven het Noordzeekanaal is daar een gruwelijk tekort aan. Er staan tegenwoordig ook al treinen 's nachts in Zaandam als overloop van Alkmaar en in Heerhugowaard komt een nieuw opstelterrein terwijl dat van Alkmaar blijft bestaan.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 21:53
door CamilleKreemers
Suus, okay. dat klink ook wel ergens logisch. Het is echter uitsluitend dat slagje (V Den Helder om 0:04, A Alkmaar 0:38 en terug V Uitgeest 1:43 en A Den Helder 2:35) dat met SNG rijdt.

Is het niet handiger om dan heel Alkmaar naar Heerhugowaard te verplaatsen? dan houdt je alles bij elkaar.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 22:25
door Suus
In Alkmaar wordt er nu bij de intercity's redelijk veel gerangeerd over de gehele dag heen, er wordt flink versterkt en afgetrapt. Door het intercitymaterieel in Alkmaar te blijven opstellen voorkom je dat er de gehele dag met leeg materieel heen en weer gereden moet worden van en naar Heerhugowaard. Het materieel voor de sprinters, die overdag grotendeels in dezelfde samenstelling blijven rijden, gaat dan in Heerhugowaard opgesteld worden. Je hebt dan alleen aan het begin en het einde van de inzet lege bakkilometers.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: za 31 okt 2020, 08:30
door Wubbo
Trein 7384 komt normaalgesproken uit Rhenen, en rijdt daarom met sprintermaterieel.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 09:13
door Roeland
Suus schreef: vr 30 okt 2020, 22:25 In Alkmaar wordt er nu bij de intercity's redelijk veel gerangeerd over de gehele dag heen, er wordt flink versterkt en afgetrapt. Door het intercitymaterieel in Alkmaar te blijven opstellen voorkom je dat er de gehele dag met leeg materieel heen en weer gereden moet worden van en naar Heerhugowaard. Het materieel voor de sprinters, die overdag grotendeels in dezelfde samenstelling blijven rijden, gaat dan in Heerhugowaard opgesteld worden. Je hebt dan alleen aan het begin en het einde van de inzet lege bakkilometers.
Is het dan niet handiger om, tussen de spitsen, met wat langere IC's naar Den Helder door te rijden, dan in Alkmaar al die rangeerbewegingen?

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 11:07
door Klaasje
Nou, daar zitten een paar beperkingen. Bijvoorbeeld dat boven Alkmaar geen treinen van 12 bakken langs de perrons passen. Bovendien zijn in de daluren helemaal geen lange treinen nodig op de andere delen van het traject. Dus wil je de treinen wel inkorten om onnodige kosten te voorkomen. De enige plekken waar dat heel goed kan op de A2 en A12 zijn Alkmaar, Den Helder, Nijmegen en in Eindhoven en zuid-Limburg. Als je wilt dat dat zin heeft moet je dat bij de eerste gelegenheid doen. Vaak zit maar één slag tussen de ochtend- en avondspits bij dit soort afstanden. Daarnaast zijn de ideale samenstellingen van de avondspits anders dan voor de ochtendspits waardoor het hele aftrap- en bijplaatsplaatje ook een functie heeft in een efficiënte spitsinzet van treinen.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 11:27
door Bemined
In Amsterdam kwam toch een nieuw opstelterrein, dat met de verbouwing van het emplacement van Amsterdam Centraal ook een verbeterde aansluiting krijgt op de A2 corridor? Dan is aftrappen in Amsterdam in de nieuwe situatie mogelijk een goede optie.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 13:25
door Roeland
Maar heb je rond station Asd wel de spoorcapaciteit voor die extra treinbewegingen die door aftrappen ontstaan?

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 16:08
door Klaasje
Bemined schreef:In Amsterdam kwam toch een nieuw opstelterrein, dat met de verbouwing van het emplacement van Amsterdam Centraal ook een verbeterde aansluiting krijgt op de A2 corridor? Dan is aftrappen in Amsterdam in de nieuwe situatie mogelijk een goede optie.
Als een handjevol internationale treinen al ervoor zorgen dat je niet PHS Amsterdam-Alkmaar kunt rijden, kunnen die leegmat-bewegingen er vast ook niet makkelijk doorheen.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 16:11
door Bemined
Daarom komt er ook een dive-under waardoor de A2 corridor naar boven gaat, dan kun je aan- en afvoeren naar Westhaven zonder andere corridors te kruisen.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 17:16
door Klaasje
Maar dat is dus juist het punt niet: treinpaden en ruimte langs het perron zijn het issue.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 17:18
door Bemined
Ook dat probleem wordt volgens mij keurig opgelost door de A2 corridor vier vaste perronsporen toe te wijzen mét perronfasen.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 17:29
door SuperGhost
Volgens mij kunnen die perrons niet 2 IC's achter elkaar aan. En aangezien IC's en sprinters elkaar moeten inhalen, zijn er maar 2 perrons beschikbaar voor IC's (1 per richting). Met elke 10 minuten een intercity en de intercity's moeten daar 3-4 minuten stilstaan i.v.m. het betrouwbaar houden van de dienstregeling, dan heb je al geen/weinig ruimte meer voor het aftrappen en bijplaatsen lijkt me.
Komt nog bij dat de spitsintercity uit Enkhuizen er ook nog op terecht moet (hierbij ga ik nog uit van 4 IC's naar Alkmaar, waardoor de reguliere IC naar Enkhuizen binnen het ETMET valt, anders moeten er zelfs nog 4 kerende IC's uit Enkhuizen bij).

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 17:50
door Bemined
Als de intercity's 3 à 4 minuten stilstaan in Amsterdam is die inhaling van de sprinter natuurlijk ook niet echt meer nodig. Intercity stopt t/m Zaandam op dezelfde stations als de sprinter, dus sprinter zou zelfs iets uit kunnen lopen op de IC hier omdat sprintermaterieel sneller optrekt en korter halteert.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:12
door Staatslijn K
Het mooiste is dat Alkmaar 6 treinen naar Amsterdam krijgt en Enkhuizen 4. Dit is wellicht in te passen door een cross platform tussen Alkmaar en Enkhuizen. Dan zou je elk kwartier kunnen rijden naar Hilversum of Almere of elk kwartier naar één van beide. Van de 6 IC's op Amsterdam - Alkmaar hoeven er twee niet te stoppen tussen Alkmaar en Zaandam. De treinen naar Den Helder lenen zich het best hiervoor.

Een mogelijke vertrekstraat vanaf Sloterdijk richting Amsterdam CS zou kunnen zijn:
. 00 IC Den Helder - Nijmegen (geen non stop Alk-Zdm)
. 10 IC Enkhuizen - Maastricht
. 10 IC Alkmaar - Deventer (of Almere C)
. 20 IC Schagen - Heerlen (in de spits naar Den Helder)
. 25 IC Enkhuizen - Almere C (of Amersfoort)

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:13
door SuperGhost
Die sprinter moet natuurlijk ook wel een paar minuten in Amsterdam stilstaan om de vele in/uitstappers te faciliteren en de betrouwbaarheid te waarborgen. Daarnaast moet de sprinter wel tot Wormerveer de IC voor kunnen blijven. Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk is slechts 2-sporig (de sporen van/naar Haarlem en Schiphol uiteraard niet meegerekend) en tussen Sloterdijk en Zaandam maar 3-sporig. Je kunt dus niet rijdend inhalen (tussen Sloterdijk en Zaandam kan dat met een 3e spoor niet, want als je dat in beide richtingen en 6x per uur wilt laten doen, is dat onmogelijk) en moet je dus op Centraal of Sloterdijk de sprinter door de IC laten inhalen.

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:32
door Wubbo
Die Sprinter hoeft toch helemaal niet ingehaald te worden als hij op Bijlmer achter de IC invoegt? Tot Zaandam heeft die Sprinter maar 2 extra stops, het rijtijdverschil tussen IC en Sprinter is dus te verwaarlozen (ik vermoed dat een Sprinter dit zelfs sneller doet).

Re: Nieuw netwerk

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 18:38
door Bemined
De sprinter doet nu 39 minuten over Bijlmer - Wormerveer, de intercity 33 minuten (met een stop van 4 minuten te Amsterdam). Die inhaling is dus inderdaad niet per se nodig. Te Amsterdam kun je sprinter en IC wat dat betreft op hetzelfde perron afhandelen, sprinter op de voorste fase zodat de IC kan binnenkomen terwijl de sprinter vertrekt.