Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS

Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Heb je bepaalde criteria gehanteerd om te bepalen waar de sneltrein wel en niet stopt, of is het meer het gevolg van wat paste in de dienstregeling qua opvolgtijd? De dienstregeling lijkt trouwens ook nogal asymmetrisch te zijn, is dat bewust omdat je het anders niet passend kreeg?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Suus »

Sowieso gaat er iets mis met je rijtijden op Gouda - Rotterdam. Hoe kan een sprinter Rotterdam Alexander - Rotterdam Centraal met een tussenstop evenveel rijtijd hebben als de intercity. Dan heeft de intercity teveel of de sprinter te weinig.

Wat is ook de waarde van een sneltrein en een sprinter vlak achter elkaar aanrijden tussen Rotterdam Centraal en Gouda als je met de sneltrein alleen Capelle overslaat? Die treinen zitten qua markt enorm in elkaars vaarwater dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Dat zullen afrondingsverschillen zijn, volgens de NS reisplanner doen de 500 en 4000 inderdaad even lang over Alexander - Centraal in de herfst (met de blaadjes op de rails dienstregeling) maar dat zijn natuurlijk de op hele minuten afgeronde tijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Suus »

Ik zie in de reisplanner van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Alexander toch echt een reistijd van 8 minuten voor de 500, 600 en 2000 een reistijd van 10 minuten voor de 4000 en 7700. De andere kant op van Rotterdam Alexander naar Rotterdam Centraal is het 9 minuten voor de IC en tien voor de sprinter.

Een rijtijd van tien minuten voor de IC tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal lijkt mij dus te veel en in dit concept eerder gedaan om de opvolgtijd van 3 minuten op orde te houden, maar dat lijkt mij toch niet de bedoeling van een IC.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Het verschilt per treinserie. Richting Rotterdam doen de 2800 en 600 het in 9 minuten, de 500 en 4000 mogen er 10 minuten over doen en de 7700 krijgt er zelfs 11 minuten de tijd voor. Maar zoals gezegd, die trage 500 is alleen in de herfst vanwege afrondingsverschillen. Eigenlijk kun je geen uitspraken doen over reistijden op basis van de reisplanner, want die tijden zijn afgerond op hele minuten terwijl er in tienden van een minuut gepland wordt.

Perronopvolging van 3 minuten te Alexander lijkt me trouwens ook erg optimistisch met de huidige seinplaatsing. Dus als je dat wilt uitvoeren moet je seinverdichting toepassen. De 7700 heeft richting Gouda nu al moeite met de geplande opvolgtijd van 5 minuten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Z2N »

De inpassing op Leiden - Woerden houdt geen rekening met het nu in planning zijnde station Hazerswoude-Koudekerk, hoe denk je daarover?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Heb je ook de spooropstellingen op de stations uitgewerkt? Mijn eerdere uitwerkingen liepen vaak stuk op Den Haag Centraal, waar je ergens een keer moet kruisen. In Rotterdam kun je nog iets meer klooien, maar daar past ook niet alles.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

PHS schreef: vr 30 okt 2020, 23:43Je vraag over de symmetrie snap ik niet helemaal, want naar mijn gevoel is het model meer symmetrisch dan de huidige dienstregeling.
Kijk eens goed naar je aankomsten op Rotterdam Centraal bijvoorbeeld, de sprinter, sneltrein en intercity komen in die volgorde achter elkaar binnen. Dan zouden de kerende treinen in omgekeerde volgorde moeten vertrekken, dus eerst de intercity, 3 minuten later de sneltrein en 3 minuten daarna de sprinter. Je volgorde hier is echter eerst IC, dan sprinter en dan sneltrein. Daarnaast kloppen de tijden niet, de sprinter komt om 8:44 aan in Rotterdam, dan moet de kerende sprinter er om 9:16 uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Daniel »

PHS schreef: vr 30 okt 2020, 23:43De Sprinter bedient overigens Gouda Goverwelle, Woerden, Breukelen en Amsterdam, de Sneltrein Utrecht - Rotterdam biedt daarentegen een rechtstreekse en snellere verbinding tussen Utrecht Centraal en de Rotterdamse sprinterstations m.u.v. Capelle Schollevaar. In zoverre hebben deze treinen dus een eigen markt.
Maar als je het voor de capaciteit doet: waarom slaat je sneltrein dan juist Capelle Schollevaar over (dat heeft nagenoeg evenveel instappers als Nieuwerkerk a/d IJssel) en stop je wel op Rotterdam Noord (wat zo'n 1000 instappers minder heeft per dag)?

Rotterdam Noord heeft ook minder toegevoegde waarde voor een extra stop naar mijn idee: als je snel wilt reizen dan hebben zo'n beetje alle wijken in de omgeving van het station ook snelle verbindingen naar Rotterdam Centraal (in sommige gevallen is dat simpelweg een kwestie van de andere kant op fietsen) of juist naar Rotterdam Alexander. Alleen Schiebroek en Hillegersberg zijn sterker op Rotterdam Noord gericht qua OV-verbindingen.
In het totale plaatje van het OV-netwerk lijkt Capelle Schollevaar daarmee een logischer stop, voor reizen via Rotterdam Noord bestaan veel meer logische alternatieve verbindingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Welke cijfers kijk jij naar? Volgens de NS was t/m 2018 (recenter kan ik niet vinden) juist Capelle Schollevaar het rustigste station op deze lijn, al is het verschil met Rotterdam Noord niet zo groot. Tenzij er de laatste 1,5 jaar een grote verschuiving heeft plaatsgevonden is juist Nieuwerkerk de drukste sprinterhalte op deze lijn met een forse voorsprong op de andere twee haltes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Daniel »

Ik heb scheef gelezen en wat jij stelt klopt, maar dan nog zou het in het totale netwerk logischer zijn om van de twee rustigste stations juist op Capelle Schollevaar i.p.v. Rotterdam Noord te stoppen als je een sneltrein zou toevoegen.
Juist gezien de omgeving van Rotterdam Noord zoals geschreven dus voor een flink deel al aangesloten is op de IC-stations in de omgeving, terwijl Schollevaar dat juist in mindere mate is. (Je hebt wel een bus naar Alexander, maar door de aard van de lijn ben je dan ook gelijk alle tijdwinst van een snellere trein kwijt).
Vooral in de richting Rotterdam Centraal is een extra trein op Rotterdam Noord echt overkill (concurreert immers met een metro en meerdere rechtstreekse tramverbindingen), richting Utrecht kost juist een overstap op Rotterdam Alexander relatief weinig extra reistijd in de dienstregeling van PHS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Mijn indruk is altijd dat Rotterdam Noord vooral gebruikt wordt voor reizigers de andere kant op. De site van ProRail lijkt dat te bevestigen onder het kopje Reizigerspunctualiteit, hier kun je een station selecteren en dan
worden de 20 meest gebruikte bestemmingen getoond. Vanaf Rotterdam Noord zie je dan Alexander (blijkbaar veel reizigers die slechts één station meerijden) maar ook de stipjes van Gouda en Utrecht zijn groter dan die van Rotterdam Centraal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Bemined schreef: za 31 okt 2020, 09:00Daarnaast kloppen de tijden niet, de sprinter komt om 8:44 aan in Rotterdam, dan moet de kerende sprinter er om 9:16 uit.
Dat is als je uitgaat van symmetrie om .00 en .30. Maar je kan symmetrie natuurlijk ook op elk willekeurig ander tijdstip leggen. Als je symmetrie om .46 ligt, krijg je aankomst om .44 en vertrek om .48.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Je kunt niet per treinserie een andere symmetrie gaan hanteren, de sprinters en sneltreinen hanteren hier een andere symmetrietijd. Sowieso is het hele idee van een symmetrietijd dat deze landelijk is, de intercity's moeten tenslotte in Zwolle ook weer in de knoop vallen. Alleen decentrale lijnen zijn soms enkele minuten verschoven omdat bij enkelsporige lijnen het verschuiven van de symmetrietijd vaak de enige manier is om de dienstregeling in te passen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Daniel »

Bemined schreef: za 31 okt 2020, 11:15 Mijn indruk is altijd dat Rotterdam Noord vooral gebruikt wordt voor reizigers de andere kant op.
Dat pleit echter juist tegen de sneltrein (die richting Gouda bijna net zo vaak stopt als de Sprinter, je bent alleen een overstap kwijt). Datzelfde gaat overigens ook op bij Nieuwerkerk a/d IJssel waar de grootste bestemming Rotterdam Centraal lijkt te zijn terwijl die kant op de sneltrein juist amper sneller is.
Het lijkt dus bijna niet te doen om een sneltrein zodanig in te plannen dat je de reizigers die er echt wat aan hebben profiteren: immers zou je dan vanaf Rotterdam Noord juist Nieuwerkerk willen overslaan, maar vanuit Nieuwerkerk voegt de stop op Rotterdam Noord daarentegen weinig toe. En voor twee verschillende sneltreinen lijkt de markt me weer te klein (en de spoorlijn te druk), hoewel je pas dan de volledige potentie eruit zou halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Gebruikersnaam »

Klopt het dat je met dit model tussen Gouda en Woerden geen ruimte meer overhoudt voor andere treinen (goederen, omgeleide Thalys, LM etc.)?
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Staatslijn K »

Ik zou eigenlijk kiezen voor elke 10 minuten een IC naar zowel Den Haag als Rotterdam. Ik zou het zo doen dat de IC's in een 10-5-10-5 patroon binnenlopen in Gouda. De treinen van Rotterdam en Den Haag naar Amersfoort rijden zonder tusssenstop in Gouda. In Gouda sluiten ze zo op de sprinters aan dat je in een 10-20 patroon kan rijden op Rotterdam / Den Haag - Gouda. In Woerden komen er twee sprinters uit Leiden bij voor de 10 minuten dienst Woerden - Houten Cas/Geldermalsen

Rotterdam krijgt 4 sprinters per uur naar Uitgeest
Tussen Leiden en Utrecht rijden alleen sprinters via de directe lijn, dit omdat de bodem daar geen zware treinen kan dragen en omdat de route via Amsterdam Zuid beter aansluit op het landelijke IC-net.

Mocht de snelle NO niet passen zou ik stoppen in Zoetermeer en Nieuwerkerk a/d IJssel (want das was de grootste toch?) voor betere verbindingen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Elke 10 minuten moet volgens mij haalbaar zijn zonder spoorverdubbeling maar zal wel seinoptimalisatie vereisen en ik vermoed een IC stop in Zoetermeer. Een en ander hangt af van hoe je de dienstregeling opzet, ik ben zelf geen fan van 10/20 intervallen voor sprinters, dat is een verslechtering ten opzichte van het huidige aanbod. Maar een 10/10/10 interval voor sprinters is lastiger, bij 10/20 kun je de intercity's nog in een 11/9/10 interval leggen als het net niet past, met 6 sprinter en 6 intercity's per uur gaat dat niet.

Maar met seinoptimalisatie, snelle sprinters en korte halteertijd vermoed ik dat je nog wel een 6+6 dienstregeling kunt maken. IC Rotterdam Woerden is nu circa 27 minuten, sprinter circa 35 minuten. Met genoemde optimalisaties zou deze sprinter de IC voor kunnen blijven tot Woerden. Vanuit Den Haag is dat geen optie, die heeft een extra stop en moet in Gouda Goverwelle dus de intercity voorbij laten gaan. Ik zou daarom de sprinters uit Rotterdam door laten gaan en die uit Den Haag laten keren.

Dienstregeling zit dan heel strak in elkaar, SPR uit Rotterdam 2 minuten achter de IC aan en 2 minuten voor de volgende IC aankomen in Woerden. IC uit Den Haag moet dan 4 minuten voor de IC uit Rotterdam, SPR uit Den Haag 2 minuten achter die IC aan en keren op Gouda Goverwelle. Ruimte om te schuiven is er nauwelijks, perronopvolging in Gouda is ook erg krap, eigenlijk zou je een extra eilandperron willen hebben. Voor goederentreinen is dan ook geen ruimte, dan moet je een van de sprinters schrappen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Volgens mij past het dan net niet. Als de IC om .00 vertrekt uit Rotterdam is die om .27 in Woerden, de volgende IC vertrekt dan om .10 uit Rotterdam en is om .37 in Woerden. De sprinter vertrekt om .02 uit Rotterdam en is dan ook om .37 in Woerden. Je mist dus 2 minuten.

Wat volgens mij wel kan is de IC non-stop door Gouda en daarbij de sprinter inhalen die stopt in Gouda en Gouda Goverwelle. Dan kun je de extra halteertijd van die twee stops mooi gebruiken voor de inhaling en kost het voor die sprinter geen of nauwelijks extra rijtijd.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Vandaar ik die kortere halteertijden ook noemde. Als je die toepast, zoals men bij OV-SAAL ook van plan is, dan wordt je sprinter zo'n 1,5 minuut sneller. Tel daarbij op dat de viersporigheid bij Woerden al ruim voor het station begint dan is dat net genoeg om de IC voor te blijven (de 30 seconden tijdverlies door het afremmen hoef je niet mee te rekenen omdat de trein pas op het viersporige deel gaat afremmen).

Ik maak me overigens meer zorgen hoe je al die intercity's in Utrecht kunt ontvangen. Met 12 intercity's uit Gouda wordt dat heel druk, en dan moet je ook nog de sneltrein uit Leiden ergens kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Daniel »

Ik denk dat het ontvangen zelf in Utrecht nog niet het grootste probleem is: dat zou op zich nog wel passend te krijgen moeten zijn met een alternerend aankomstspoor en dan treinen naar het tailtrack op OZ doorsturen.
Groter probleem is alleen dat die treinen niet (of in elk geval niet allemaal) door naar dat tailtrack kunnen maar ook deels weer naar Amersfoort moeten vertrekken. En dat verdubbelt zo weer het aantal kruisende bewegingen aan de noordkant van Utrecht Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door Bemined »

Dat is natuurlijk onderdeel van het ontvangen van treinen ;) Je kunt een trein niet magisch laten verdwijnen zodra deze op het eindpunt aankomt, dus om 12 intercity's te ontvangen moet je die treinen ook weer kunnen laten vertrekken. Hoe dat hangt ook weer af van hoeveel treinen je naar Amersfoort wil sturen en hoe hard de eis is om zowel Rotterdam als Den Haag rechtstreeks met Amersfoort te verbinden. Simpelste zou zijn 6 treinen uit Rotterdam door naar Amersfoort en 6 uit Den Haag laten keren, maar of dat aansluit bij de wensen en eisen?

In theorie is elk afzonderlijk probleem wel op te lossen, maar de vraag is of alle oplossingen ook samen uit te voeren zijn. Zo zou je in Utrecht kunnen inzetten op een korte kering van 4 minuten voor de intercity's, maar komen de keringen in Den Haag en Rotterdam dan nog wel uit? Dat is het lastige van dit soort puzzels, verschuif je treinen met een minuut om een conflict op punt A op te lossen en je creëert een nieuw conflict op punt B.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Het Groene Hart netwerk: Breukelen/Utrecht - Leiden/Den Haag/Rotterdam. Een model voor een dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Daarom is het ook belangrijk om goede lange termijnplannen te maken, maar ook om dit goed door te rekenen en te bespreken met reizigersverenigingen en lokale/regionale overheden. Dan kun je immers ook goed kijken waar er problemen zijn en waar er dus extra infra nodig is.

En volgens mij is dat voor de ETMET-as Utrecht-Nijmegen bijv. fout gegaan. De dienst die NS wilde bleek opeens niet inpasbaar en de aanname dat de treinen uit Tiel niet meer verder zouden rijden dan Elst bleek fout (regio weigerde dit idee en ze hadden het recht om tot Arnhem te rijden). Maar inmiddels zijn Driebergen-Zeist en Elst al op basis van die plannen verbouwd en is Ede-Wageningen al aangebesteed op basis van die plannen. Nu moet Elst opnieuw aangepakt worden, krijgt Ede-Wageningen een nutteloos keerspoor en had de verbouwing van Driebergen-Zeist vast ook anders geweest.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten