Een essay over de trage ICE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Suus »

Een ICE die om 6:28 uit Amsterdam Centraal vertrekt lijkt mij geen vervanger van een nachttrein?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

Mij ook niet nee. Maar wellicht kan Daniel dat even uitleggen? :s
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Bemined »

Er zijn ter compensatie van het wegvallen van de nachttrein wel enkele aanpassingen gedaan in de dienstregeling van de ICE. Zo is ICE 222 toegevoegd ter compensatie van de nachttrein om zo toch vroeg in de ochtend in Amsterdam aan te kunnen komen vanuit Duitsland. De vervroeging van ICE 121 staat er echter los van, die was al een half jaar voor het verdwijnen van de nachttrein vervroegd met als een van de argumenten dat er op de oude tijd niet in Keulen gestopt kon worden (ICE 121 stopte destijds inderdaad in Köln Messe ipv Hbf).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door SuperGhost »

Hij is niet zo'n ochtendpersoon? (A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef: wo 11 nov 2020, 22:32
Wubbo schreef: wo 11 nov 2020, 22:06 Op de Betuweroute moeten goederentreinen minimaal 10 minuten uit elkaar liggen vanwege capaciteitsbeperkingen in de Sophiaspoortunnel. In jouw voorstel komen ze in een 5-minutendienst terecht, wat betekent dat de voorste daarvan minimaal 10 minuten moet zien te verliezen tussen de tunnel en de grens. Dat is toch wel een achteruitgang. Het huidige aantal rijmogelijkheden de grens over is 6, daar zit dus ook nog achteruitgang in.
Als er maar 6 treinen per uur (elke tien minuten door de bottleneck van de Sophiaspoortunnel) over de Betuweroute kunnen rijden zit je binnenkort al met een probleem, de zuidwestboog van Meteren komt eraan. Die neemt een goede slok van die capaciteit dan op, omdat het gros van de Brabantroute-treinen daar overheen moeten. De grensovergang van Emmerich mag bovendien maar door maximaal 192 goederentreinen per dag gebruikt worden (Ontwerptracébesluit Zuidwestboog Meteren, p. 80 (100 van de .pdf)), dat is gemiddeld vier goederentreinen per uur. Gegeven het feit dat er 's avonds en 's nachts, als er meer goederentreinen rijden (om 's ochtends voor de start van de werkdag aan te komen op de bestemming) meer ruimte is denk ik dat je zo wel goed zit, de RE 49 rijdt niet 's avonds en in het weekend. En desnoods zijn er extra paden in te plannen, maar dan mét tussenstop in Emmerich.
Dat de Sophiatunnel hoe dan ook een bottleneck wordt is zeker waar, maar dat maakt het punt op de grensovergang niet anders. Sowieso is 192 treinen precies 4/uur/richting, maar bij goederen weet je zeker dat niet elke rijmogelijkheid gevuld is. Je moet dus zeker 6 rijmogelijkheden hebben om recht te doen aan de flexibiliteit van het goederenvervoer. Er mag best een uur inzitten waarin dat niet zo is, maar geen 12 uur per dag.

En goederentreinen moeten echt niet allemaal 's ochtends op de bestemming aankomen. Veel vervoer is gericht op Italië en Polen, dat haal je sowieso niet in een nacht. Als ik het goed heb is (of was) het drukste moment van grensovergang Venlo dinsdag tussen 11.00 en 13.00.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: do 12 nov 2020, 18:40 Hij is niet zo'n ochtendpersoon? (A)
Juist wel :p
Suus schreef: do 12 nov 2020, 17:28 Een ICE die om 6:28 uit Amsterdam Centraal vertrekt lijkt mij geen vervanger van een nachttrein?
en-es schreef: do 12 nov 2020, 17:37 Mij ook niet nee. Maar wellicht kan Daniel dat even uitleggen? :s
Misschien niet direct, maar als je oorspronkelijk met een nachttrein gereisd zou hebben om in de loop van de ochtend op je bestemming in Duitsland te kunnen zijn (waar de toenmalige eerste ICE net te laat voor aankwam) kan het natuurlijk wel een alternatief zijn om in plaats daarvan 's ochtends heel vroeg te vertrekken (met die nu vroeger vertrekkende ICE) zodat je alsnog in de loop van de ochtend op je bestemming aankomt.
Puur qua timing dus, qua uitgerust aankomen is het niet persé vergelijkbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Gebruikersnaam »

Wat betreft de goederentreinen denk ik dat het belangrijkste om te weten is, dat ze wel een dienstregeling hebben, maar absoluut niet klokvast zijn. Vertraging ontstaat snel (m.n. in Duitsland waar men vaak niet verder kijkt dan het eigen Stellwerk), de behoefte van de klant kan van de één op de andere dag veranderen. Daarnaast is er ook vervoer dat gewoon 24/7 doorgaat (denk aan het ertsvervoer tussen Rotterdam en Dillingen, of de hele rambam aan kolentreinen naar diverse bestemmingen in Duitsland). Tot slot zijn er ook nog zat goederentreinen die alleen facultatief rijden, die hebben geen dienstregeling in het jaarplan (denk aan werktreinen, losse loc ritten, proefvervoertjes etc.).

Als ik een drukste moment moest bepalen dan zou ik zaterdagochtend willen nomineren, wegens gesloten terminals op zondag, maar het is lastig te zeggen.

Tl;dr, op het aantal goederentreinen is moeilijk te anticiperen, plannen op het minimum lijkt me onverstandig. Oh, en bedenk ook dat de Betuweroute op het Nederlandse deel nog wel eens kapot wil zijn (tunnelstoring, beveiligingsstoring, stroomstoring is allemaal al voorgekomen). Wat doe je dan?
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door hidihi »

Ik ben het eens met het artikel dat de reistijden korter moeten worden, maar de mening dat je zo maar reistijden kunt verkorten vindt ik te makkelijk gezegd De reden is dat er veel zaken op de achtergrond spelen. Het eerste probleem die ook andere genoemd hebben, is het goederenvervoer. Duitsland heeft veel goederenvervoer, maar er zijn geen doorgaande baanvakken exclusief voor goederenvervoer en weinig baanvakken waar enkel goederentreinen en stoptreinen rijden. Doordat snel en langzaam vervoer in Duitsland door elkaar heen gaan, zit je met een zeer vertagingsgevoelig product. Een ander probleem is de lage frequentie en de reservatie van de ICE trein. Veel van de binnenlandse ICE treinen rijden 1x pr uur. De frequentie lijkt redelijk, maar dat is het eigenlijk niet. Als een aansluiting van en naar een ICE trein mislukt betekend dat, dat mensen een uur moeten wachten. Ook moet je al die reizigers in 1 trein zien te krijgen. Daarom probeert de DB een product te krijgen die veel minder vertagingsgevoelig is.

De DB kan er voor kiezen om meer richting een Nederlands model te gaan. Een grotere frequentie (dus IC en ICE treinen minstens elk half uur te laten rijden) en geen reservatie plicht in voeren. Een voordeel is dat als reizigers minder lang hoeft te wachten bij een gemiste aansluiting en dat je ook minder speling in de lijnen hoeft te bouwen. Ook past het model van ferquenter rijden, beter bij het ICE model. De ICE trein is bedacht om een concurrentie strijd te voeren met de auto. Een voordeel van de auto is, dat je kunt vertrekken wanneer je maar wilt. Met het huidige ICE model kun je wel voor flexibel reizen kiezen maar dat kost een godsvermogen. Ik denk dat flexibel reizen ook een goed model is om te kunnen concurreren met het vliegtuig. Het nadeel van een vliegtuig is dat je moet vertrekken op een tijdstip dat het de vliegtuig maatschappij goed uitkomt. De trein kan op dat punt een voordeel ten opzichte van het vliegtuig hebben, maar dan moeten bepaalde zaken op het gebied van de ticketverkoop wel anders worden gedaan.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

Reservatieplicht? Sinds wanneer is plaatsreservering verplicht in ICE's? :o
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door hidihi »

en-es schreef: vr 13 nov 2020, 14:26 Reservatieplicht? Sinds wanneer is plaatsreservering verplicht in ICE's? :o
Als ik voor het betaalbare tarief wil reizen, moet ik van te voren reserveren. Ik kan wel op een willekeurig moment naar een station komen en op de ICE stappen, maar dan betaal ik 9 van de 10 keer de volle prijs. Dus in theorie heb je gelijk, je hoeft inderdaad geen reservering te hebben, maar in praktijk ga je eigenlijk niet zonder reservering met de ICE op pad.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

Je bedoelt dus treinbinding. In feite pleit je voor vaste prijzen in elke trein? Zonder treinbinding?
PHS

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door hidihi »

en-es schreef: vr 13 nov 2020, 14:45 Je bedoelt dus treinbinding. In feite pleit je voor vaste prijzen in elke trein? Zonder treinbinding?
Ja eigenlijk klopt dat wel. Ik wil eigenlijk zien dat je de prijs betaald voor het traject die je bereist en niet voor de treinen waar je in zit. Met mijn systeem is het wel belangrijk om een lagere kilometerprijs te berekenen voor langere trajecten om te kunnen blijven concurreren met het vliegtuig. Je kunt er eventueel wel voor kiezen om mensen een dag te laten reserveren (alleen als extra optie), waardoor je mensen een kleine beloning kunt geven als ze op een rustiger dag gaan reizen. Ik vindt het trouwens wel belangrijk dat mensen nog steeds een bed reserveren op een nachttrein, maar zitplaats reservering hoeft voor mij niet zo nodig(tenzij dat wettelijk echt noodzakelijk is, zoals bij de Eurostar)
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Bemined »

Ik ben voor. Het is een van de zaken die ik in Nederland erg prettig vind, je kan elke trein pakken en hoeft niet weken van te voren te boeken voor voordelige tarieven. Maakt het OV veel aantrekkelijker voor dagjes uit wanneer je niet exact weet hoe laat je terug wilt of de flexibiliteit wilt je reisschema aan te passen naar aanleiding van bijvoorbeeld het weer. In combinatie met de hoge frequenties hier is reizen veel meer ontspannend. Als er een Europese OV-Chipkaart is waarmee je op saldo kan reizen en er op alle grensverbindingen ten minste een halfuurdienst is pak je veel sneller onvoorbereid de trein voor een dagje net over de grens in België of Duitsland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Suus »

PHS schreef:@Z2N: hoe zou je er tegenaan kijken als de verbinding Nederland - Zwitserland voortaan met een Thalys/TGV via Frankrijk in plaats van met een ICE via Duitsland zou worden aangeboden?
Ondanks dat de route via Parijs enorm om is, zou het de reistijd in mijn inschatting met zo'n vijftien à twintig minuten kunnen verkorten, en ook nieuwe verbindingen in noordoost Frankrijk kunnen aanbieden. Je krijgt bijvoorbeeld Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Antwerpen-C - Brussel-Z - Paris CDG - (Reims/Lorraine) - Strasbourg - Mulhouse - Basel SNCF.
Parijs - Basel rijdt je via de LGV PSE en de LGV Rhin-Rhône een stuk sneller, dus CDG - MLV-Chessy - Dijon-Ville - Besançon TGV - Belfort TGV - Mulhouse-Ville.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

PHS schreef: vr 13 nov 2020, 15:28 @Z2N: hoe zou je er tegenaan kijken als de verbinding Nederland - Zwitserland voortaan met een Thalys/TGV via Frankrijk in plaats van met een ICE via Duitsland zou worden aangeboden?
Ondanks dat de route via Parijs enorm om is, zou het de reistijd in mijn inschatting met zo'n vijftien à twintig minuten kunnen verkorten, en ook nieuwe verbindingen in noordoost Frankrijk kunnen aanbieden. Je krijgt bijvoorbeeld Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Antwerpen-C - Brussel-Z - Paris CDG - (Reims/Lorraine) - Strasbourg - Mulhouse - Basel SNCF.
Als ik dat zo schat ben je dan zo'n 6u30 kwijt (tegenover 6u00 via Köln Messe/Deutz) en vooral heel veel meer geld. Franse treinpaden zijn gruwelijk duur, dus niet alleen maak je meer afstand, je ticketprijzen worden onaantrekkelijk hoog.

En wat betreft de goederentreinen: als je bijkomende paden wil kan dat, maar dan moeten die paden stoppen in Emmerich om de ICE/EC te laten passeren. Die vier per uur die ik had geschetst zijn zonder stops tussen Nederland en de aftakking bij Oberhausen, dat heeft natuurlijk de voorkeur maar op drukke momenten kan je dan alsnog stoppen in Emmerich.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Gebruikersnaam »

Z2N schreef: vr 13 nov 2020, 15:57 En wat betreft de goederentreinen: als je bijkomende paden wil kan dat, maar dan moeten die paden stoppen in Emmerich om de ICE/EC te laten passeren. Die vier per uur die ik had geschetst zijn zonder stops tussen Nederland en de aftakking bij Oberhausen, dat heeft natuurlijk de voorkeur maar op drukke momenten kan je dan alsnog stoppen in Emmerich.
Op zich is dit nog niet het einde van de wereld. Er zijn nog voldoende treinen waarbij van personeel gewisseld wordt of zelfs van tractie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Wubbo »

Past dat op Emmerich (je moet 2x het emplacement oversteken)?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

Ja, ik kom hierop uit:
Afbeelding

Hiermee zijn er vier goederenpaden zonder stop tussen de Betuweroute en Oberhausen, één pad met stop in Emmerich en één pad met stop in Wesel. Het pad dat stopt in Emmerich komt om :52 aan, en kruist dus met enkele minuten marge voor de EC/ICE terug naar Nederland. Om :06 kan dat pad dan verder, direct achter de EC/ICE uit Nederland. Er is dan geen trein uit Oberhausen die in de weg zit, tussen :56 en :12 zit daar een gat. Ook is er een pad dat om :12 aankomt in Wesel om daar gepasseerd te worden door de EC/ICE, en daarna direct om :20 weg gaat. Dit pad kan worden afgehandeld op spoor 3 in Wesel, dat vrijkomt na het vertrek van de RE 5 (die om :05 vertrekt zolang er geen driesporigheid is), en na vertrek van dat pad om :26 de RE 49 vertrekken van dit spoor (het materieel van de RE 49 moet dan tussen de bedrijven door worden afgerangeerd, er is een rangeerspoor beschikbaar). Dit alles wordt in een halfuur afgewerkt, zodat in het andere halfuur hetzelfde de andere kant op kan worden gedaan.

Het pad dat om :04 door Zevenaar komt kan richting Rotterdam niet bestaan (botsing met de ICE), dat pad moet dus van :45 tot :53 opzij in Emmerich.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

Suus schreef: do 12 nov 2020, 15:15 De 105 is zo druk geworden omdat de ICE die daarvoor rijdt nu zo vroeg rijdt dat deze voor de meeste reizigers niet meer te halen is.
Ik heb nog even zitten nadenken over deze uitspraak, en nadat ik er vanmorgen nog steeds mee zat ben ik even de reisplanner gaan gebruiken. De 'ICE die daarvoor rijdt' is ICE 121, die elke dag (behalve zondag) om 06:38 uit Amsterdam Centraal vertrekt. In Noord-Holland zijn er echter een hele sloot aan verrassend vroege treinen, dus zijn er daar maar drie stations die de betreffende trein niet kunnen halen: Voor Zandvoort aan Zee en Overveen is de aansluiting van drie minuten vanuit de eerste sprinter net te krap, en Obdam heeft de eerste trein pas om 06:00. Via Utrecht Centraal (vertrek 07:07) halen ook bijna alle Zuid-Hollandse stations de 121, alleen Dordrecht Zuid 'moet' met de 105 mee. En via Arnhem Centraal kunnen zelfs exotisch gelegen oorden 's ochtends in Frankfurt (Main) zijn, dankzij de 3600 (en aansluitingen) lukt het zelfs vanuit Roosendaal, Akkrum, Haren en Nieuw-Amsterdam. In alle stopplaatsen van de 121 hebben vrijwel alle reguliere stads- en streekverbindingen aankomsten die het mogelijk maken om op de 121 over te stappen, en zelfs met de stadsdiensten elders lukt het, inwoners van Rotterdam-Charlois halen het om met tram 2 voor zevenen in Utrecht te zijn. Nou is de situatie op zaterdag wel anders, dan rijden veel lijnen pas later, maar zelfs dan lukt het om vanuit Hoorn om in Amsterdam te zijn voor de 121. Ik vraag me dan ook serieus af of deze uitspraak wel klopt, dus kan je misschien onderbouwen waarom je dit denkt?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

Het zou ook kunnen dat ICE105 de voorkeur heeft boven ICE121 omdat mensen niet vroeg hun bed uit willen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

Dat kan natuurlijk, maar dat is wat anders dan 'niet te halen'. Bovendien maakt dat half uur dan waarschijnlijk ook niet veel meer uit. ;)

Overigens is het tariefsysteem van de DB wel een manier om mensen dan alsnog in een vroegere verbinding te krijgen. De Sparpreisen zijn een schoolvoorbeeld van Yield Management, als mensen de keuze krijgen tussen een vroegere verbinding die goedkoper gemaakt wordt en een latere verbinding die duurder gemaakt wordt, zullen de stoelen van die vroege verbinding zich ook vanzelf vullen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

Zeker, de minder aantrekkelijke verbindingen zullen vaak goedkoper zijn. Heb ooit eens voor ICE121 nog de goedkoopste 1e klasse tarief naar Frankfurt geboekt drie weken voor vertrek. Was goedkoper dan de goedkoopste 2e klasse tarief voor ICE105. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Suus »

Z2N schreef: za 14 nov 2020, 09:18
Suus schreef: do 12 nov 2020, 15:15 De 105 is zo druk geworden omdat de ICE die daarvoor rijdt nu zo vroeg rijdt dat deze voor de meeste reizigers niet meer te halen is.
Ik heb nog even zitten nadenken over deze uitspraak, en nadat ik er vanmorgen nog steeds mee zat ben ik even de reisplanner gaan gebruiken. De 'ICE die daarvoor rijdt' is ICE 121, die elke dag (behalve zondag) om 06:38 uit Amsterdam Centraal vertrekt. In Noord-Holland zijn er echter een hele sloot aan verrassend vroege treinen, dus zijn er daar maar drie stations die de betreffende trein niet kunnen halen: Voor Zandvoort aan Zee en Overveen is de aansluiting van drie minuten vanuit de eerste sprinter net te krap, en Obdam heeft de eerste trein pas om 06:00. Via Utrecht Centraal (vertrek 07:07) halen ook bijna alle Zuid-Hollandse stations de 121, alleen Dordrecht Zuid 'moet' met de 105 mee. En via Arnhem Centraal kunnen zelfs exotisch gelegen oorden 's ochtends in Frankfurt (Main) zijn, dankzij de 3600 (en aansluitingen) lukt het zelfs vanuit Roosendaal, Akkrum, Haren en Nieuw-Amsterdam. In alle stopplaatsen van de 121 hebben vrijwel alle reguliere stads- en streekverbindingen aankomsten die het mogelijk maken om op de 121 over te stappen, en zelfs met de stadsdiensten elders lukt het, inwoners van Rotterdam-Charlois halen het om met tram 2 voor zevenen in Utrecht te zijn. Nou is de situatie op zaterdag wel anders, dan rijden veel lijnen pas later, maar zelfs dan lukt het om vanuit Hoorn om in Amsterdam te zijn voor de 121. Ik vraag me dan ook serieus af of deze uitspraak wel klopt, dus kan je misschien onderbouwen waarom je dit denkt?
1. Omdat de versterking naar twee treinstellen van de 105 één jaar na het half uur vroeger rijden van de 121 ingevoerd moest worden door een onverwacht grote toename van het aantal reizigers. Het Locov heeft toen ook dringend geadviseerd de 121 weer later te gaan rijden.
2. Omdat mensen niet naast een treinstation wonen, maar bijvoorbeeld enkele kilometers van een station. Dan neemt de reistijd en dus het vroeger staan dusdanig toe dat mensen daar geen zin meer in hebben. Woon je naast een station, dan kan je inderdaad op veel plekken nog een trein rond of net na 6:00 nemen, maar dan sta je al om 5:00 of eerder op. Woon je nog verder van een station, dan moet je in het holst van de nacht op gaan staan. Dan gaat de keuze al heel snel naar een trein anderhalf uur later. Om de 121 vanuit Alphen aan den Rijn te halen, moet je de trein van 6:06 pakken. Maar woon je in de Paddenstoelenbuurt, en reis je met grote bagage zodat je niet kan fietsen, dan moet je al voor 5:41 bij de bushalte staan. Dat is gewoon niet meer comfortabel voor veel reizigers.
3. In het weekend is de 121 voor bijna niemand in Zuid-Holland haalbaar. Daar wonen veel mensen en in het weekend moet je het meer hebben van toeristisch verkeer dan doordeweeks. Maar helaas, de trein is al weg voordat in Utrecht de eerste treinen uit Leiden, Den Haag of Rotterdam aankomen -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten