Een essay over de trage ICE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

De vraag is niet of trein 105 aantrekkelijker is dan trein 121 nu, maar of dat halfuurtje vroeger rijden van de 121 nou zoveel effect heeft. Als 5:41 de bus pakken al niet aantrekkelijk is, waarom zou 06:11 dat dan wel ineens zijn? De 121 rijdt (buiten coronatijden) niet leeg rond, dus er is een vraag naar. Die vraag zal eerder komen van het zakelijke domein (de 121 is de enige trein die 's ochtends vanuit Nederland rechtstreeks naar Frankfurt-stad rijdt), maar er is ook een belangrijke recreatieve vraag. Dit alles gaat natuurlijk buiten de vraag om of de trein fysiek te halen is, want dat is 5 dagen op 6 wel zo.

Dat de 121 voor de zaterdag eigenlijk te vroeg rijdt is trouwens ook wel waar, maar dat zou dan op zondag ook moeten gelden voor trein 105. Nou wil het geval dat ik jaren lang elke zondagochtend forensde met trein 8825, die in Utrecht aansluit op trein 105 naar Basel. In Alphen is er op dat moment geen ander openbaar vervoer, en toch stond er minstens elke paar weken (en in de zomer wekelijks) wel iemand op het perron die duidelijk met die ICE meeging. Als backpackers met de fiets naar het station kunnen komen (of door de ouders of de taxi op het station afgezet kunnen worden) op de zondag, moet dat ook lukken op andere dagen. Zolang de tickets van de goedkopere optie maar aantrekkelijk genoeg zijn zullen er mensen zijn die voor die optie kiezen, zelfs mensen die niet van vroeg opstaan houden vinden goedkoper op vakantie gaan vaak wel fijn. Het enige probleem is dan inderdaad wel dat je alleen op zaterdag de 121 niet kan halen, maar dat betekent niet dat die trein doordeweeks niet haalbaar is. Op de zaterdag kan je wel kijken of je een halfuur later kan vertrekken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door waldo79 »

Nou, ik kan je vertellen dat er een wereld van verschil zit in vertrekken om 5.41 of 6.11 uur. Het is een psychologische grens...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

Dat kan voor een deel van de bevolking zo zijn, maar trein 121 reed voor de pandemie niet leeg rond (anders zou hij niet als zodanig bestaan), dus er is een publiek voor. Dat vind ik ook niet zo gek, Thalys rijdt al sinds 2010 een trein die rond kwart over zes uit Amsterdam vertrekt, bijna een half uur eerder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door 530 »

https://www.treinreiziger.nl/klm-ns-sch ... ale-trein/ hier wordt gesproken over een uitbreiding van de treinen richting Düsseldorf en Frankfurt. Een van de onderzoeken die gedaan worden, is om de extra treinen richting Amsterdam Zuid/Schiphol laten gaan.

Ik hoop persoonlijk op extra IC's tussen Schiphol Airport - Amsterdam Zuid - Utrecht C - Arnhem C - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - (Düsseldorf Flughafen) - Düsseldorf Hbf - Köln Hbf uitgevoerd worden met ICNG's.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

Is het weer zover. Met veel bombarie plannen aankondigen waar niks van terecht komt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door SuperGhost »

In hoeverre past de ICE straks met ETMET nog fatsoenlijk tussen de binnenlandse treinen op Arnhem-Utrecht(-Amsterdam)?
Is het wellicht anders geen optie om met ICNG elk uur een intercity te rijden die tot Köln Hbf rijdt (uiteraard wel met goede overstap op een ICE naar Frankfurt-Basel/München) en in NL geïntegreerd rijdt met de IC die anders in Arnhem zou eindigen?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Bemined »

ETMET is nog niet zo'n probleem, in het 4+4+4 model voor de verdere toekomst krijg je wel spitsuitsluiting voor de ICE, deze kan dan alleen nog buiten de spits rijden en zal dan vermoedelijk ten koste gaan van een binnenlandse trein.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door cassie127 »

Zi het topic nu pas... Maar waarom er niet voor kiezen die ICE Amsterdam - München ook over Messe/Deutz te sturen? Scheelt weer 10 minuten wat zeker op langere verbindingen soms net het verschil kan maken. De stop op Pasing snap ik aan de ene kant, maar daar stoppen tegenwoordig nauwelijks nog ICE's en als ik nu kijk naar de vertrekkende treinen vanaf Pasing op het moment dat je het nu gepland hebt, oogt die stop nogal overbodig. Aansluitingen richting Garmisch zijn langer dan 30 minuten en voor de richtingen Geltendorf, Buchloe en Memmingen, stap je in Ulm of Augsburg al uit.

Dus als je deze twee stops nog zou veranderen kun je nog weer een minuut of 13 a 14 sneller zijn. Daardoor wordt de EC trein naar Klagenfurt haalbaar en kun je ook een uur sneller in Wenen zijn (met overstap in Salzburg). Overigens zit die trein vanaf Ulm net voor je en eigenlijk al in de weg.

Die overstap in München is vanuit Nederland nu in bijna alle gevallen al snel meer dan één uur aangezien er in die richting maar één keer per twee uur een trein rijdt (ook vanaf Salzburg)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door waldo79 »

Misschien dat er in Pasing een stop is, omdat andere treinen die halte overslaan? En ik ben niet te bekend in München, maar misschien is het een belangrijk doel binnen de stad?
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door cassie127 »

Pasing is het westelijke station nabij München, je kunt er overstappen op de S-bahn en regionale treinen. twee derde van de staduitgaande s-bahn treinen en regionale treinen rijden echter terug naar waar jij vandaan komt waardoor Augsburg een logischere uitstapplek heeft. Verder kent het station alleen busverbindingen en een tramverbinding langs de sporen naar München Hbf. Die stop IC/ICE in München Pasing zou dus ook door een andere trein kunnen worden overgenomen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door ArrivaBas »

München-Pasing was vroeger altijd een belangrijkere stop buiten het stadscentrum. Het verbaast me niet dat die stop is vervallen door de concurrentie met langeafstandsbussen, die in München vlak naast het Hauptbahnhof vertrekken. Er stopt voor zover ik op Google Maps kan zien nog wel wat Fernverkehr, maar omdat de meeste hoofdlijnen naar het westen al voor Pasing lijken af te takken, is deze stop buiten het winterseizoen niet interessant, zeker vanuit Nederland. Tijdens de winter zie ik met skigebieden in Garmisch-Partenkirchen en rondom Reutte wel enig potentieel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door nvdw »

Als je een bestemming richting Garmisch of Lindau hebt, scheelt het je weer terugsteken vanaf Hbf. Een halfuur overstaptijd is met de ‘DB-Pünktlichkeit’ misschien niet eens zo gek ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door cassie127 »

Op Hauptbahnhof heb je als je niet over Köln Hbf gaat maar over Messe Deutz en niet op Pasing stopt, zo'n 30 minuten overstap op de regionale treinen naar Garmisch-Partenkirchen - Innsbruck Hbf en Reutte - Vils wat op München Pasing met de huidige dienstregeling anders zo'n 45 minuten wachten is. En je geeft dan een betere aansluiting op de treinen richting Salzburg/Klagenfurt, met slechts één overstap
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

En er zijn genoeg gelegenheden voor een hapje en drankje mocht je lang moeten wachten. Er is ook een winkelcentrum naast het station Pasing.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

cassie127 schreef: di 19 jan 2021, 16:02 Zi het topic nu pas... Maar waarom er niet voor kiezen die ICE Amsterdam - München ook over Messe/Deutz te sturen? Scheelt weer 10 minuten wat zeker op langere verbindingen soms net het verschil kan maken. De stop op Pasing snap ik aan de ene kant, maar daar stoppen tegenwoordig nauwelijks nog ICE's en als ik nu kijk naar de vertrekkende treinen vanaf Pasing op het moment dat je het nu gepland hebt, oogt die stop nogal overbodig. Aansluitingen richting Garmisch zijn langer dan 30 minuten en voor de richtingen Geltendorf, Buchloe en Memmingen, stap je in Ulm of Augsburg al uit.
Zoals uitgelegd heb ik, in tegenstelling tot de ICE's naar Frankfurt en Basel en de overige sneltreinen tussen Amsterdam en Keulen, voor de ICE naar München niet gekeken naar de inpassing en aansluitingen. Dit omdat aansluitingen baseren op de huidige dienstregeling niet heel handig is, omdat ik voor die schets al gerekend heb met de nieuwe SFS tussen Stuttgart en Ulm. Daarmee gaan een hoop aansluitingen toch veranderen, dus heeft dat niet veel zin. Maar een zijn wel een paar redenen waarom ik de schets zo gemaakt heb:

1) Materieel- en personeelsplanning: De schets, zoals hij nu is, is feitelijk een ICE Sprinter tussen Keulen en München met een reistijd tussen beide steden van maar 3u55. Dat zal heel wat reizigers trekken denk ik, en aangezien er maar een beperkte hoeveelheid internationaal materieel is kan je dus maar met 1 stel komen vanuit Amsterdam. Om dan toch voldoende capaciteit te bieden moet er waarschijnlijk ergens een tweede stel bij, Köln Hbf (met keren) is daar dan ideaal voor. Bovendien heb ik de ICE naar München in een tweeuursdienst tussen Amsterdam Centraal en Köln Hbf ingepland, waardoor via Köln Hbf personeelstechnisch handiger uit komt.
2) Stoppen in Pasing: Als je op vijf minuten van je eindpunt zit, hoeveel mensen schaadt je dan met een extra stop aan de rand van de stad? Niet iedereen woont in München Hbf, dus ben ik eigenlijk altijd wel fan van een buitenwijkstop: doorgaande reizigers zijn nauwelijks langer onderweg, en voor veel mensen kan de reistijd van deur tot deur korter worden. Bovendien zijn er door op Pasing te stoppen heel wat aansluitingen sneller, met de dienstregeling 2021 zou met deze extra stop de RE naar Garmisch Partenkirchen bijvoorbeeld wél haalbaar worden omdat je geen 15 minuten verliest aan terugsteken via het Hbf. Ik zie die stop eigenlijk als vergelijkbaar met de Thalys-stop op Schiphol, voor heel wat mensen (niet alleen in Amsterdam) worden de reistijden van deur tot deur korter.

Ik ben het met je eens dat de aansluitingen in München Hbf richting Salzburg suboptimaal zijn, maar daar zijn ook andere oplossingen voor te verzinnen, zoals de treindienst naar Salzburg een uur omklappen. Dat is nu niet ideaal, maar zoals gezegd: ik weet niet wat de concept-dienstregeling is voor ná de opening van de infrastructuur die überhaupt nodig is om deze trein met deze tijden te laten rijden. Maar stel, de rijtijden van trein 115/112 blijven vergelijkbaar, dan zijn er andere oplossingen, zoals het schrappen van de stop in München Pasing en (voor die treinen) München Ost. Niet ideaal, wel een optie.
Laatst gewijzigd door Z2N op di 19 jan 2021, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door cassie127 »

Inderdaad naar Salzburg ist het niet optimaal, maar klap je het een uur om, dan is het voor Innsbruck en verder naar Italië weer een langere overstap (dus daar kjn je het nooit goed doen :X )

En ik snap aan de ene kant die stop op Pasing wel, maar op Hauptbahnhof haal je ook alle aansluitingen die je op Pasing ook zou halen (en wat niet sneller is met een overstap in Augsburg). Maar ik ben van mening aangezien er maar weinig Fernverkehrs treinen stoppen, dat een andere trein die stop ook kan overnemen, zeker als dat een overstap op een EC/RJ naar Oostenrijk mogelijk maakt.

Maar ja dat is inderdaad afwachten hoe het er over een paar jaar allemaal precies uitgaat zien. De dienstregeling in het Nahverkehr is de laatste jaren in vertrektijden niet of nauwelijks veranderd rondom München
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

Ik verwacht daar ook geen grote wijzigingen in, op veel zijlijnen zit je natuurlijk met stukken enkelspoor die de dienstregeling nogal in beton gieten.

Overigens is de dienstregeling van de EC's op München-Salzburg ook niet ideaal, doordat de ÖBB een andere symmetrietijd hanteert (14:00 ipv 15:00). Hierdoor worden sommige verbindingen asymmetrisch, zo kan je met een overstap vanaf trein 112/212 wél een dagverbinding creëren tussen Kroatië en Nederland, maar andersom niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten