bezuinigingen streekvervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

bezuinigingen streekvervoer

Bericht door Roeland »

Op het forum lees ik op verschillende topics over een reizigersafname naar 60%, en als gevolg daarvan forse bezuinigingen.
Ik wilde daarvoor even een globaal beeld op papier zetten.

Veronderstel hiervoor een (denkbeeldige) concessie met kostendekkingsgraad 50%.
In 2019 golden (afgerond) de volgende bedragen:
- kosten € 30 mln
- reizigersopbrengsten € 15 mln
- bijdrage provincie € 15 mln
Die € 30 mln kosten zijn als volgt verdeeld:
* ca. € 10 mln materieel (rente, afschrijving, huur, enz.)
* ca. € 10 mln personeel
* ca. € 10 mln brandstof / onderhoud

Bezuinigingsmogelijkheden:
* € 10 mln materieel - geen mogelijkheden (want bussen waren al gekocht / geleased sinds start concessie)
* € 10 mln personeel - beperkt mogelijk (minder uitzendkrachten); vast personeel moet worden doorbetaald
* € 10 mln brandstof / onderhoud - minder DRU's = minder kosten
Door 40% minder reizigers, nemen reizigersopbrengsten af met € 6 mln tot € 9 mln.
Er moet dan een gat van € 6 mln worden gedicht.

Stel, je rijdt 10% minder ritten / DRU's:
* materieelkosten blijven € 10 mln
* personeelskosten dalen naar € 9 mln
* brandstofkosten enz. dalen naar € 9 mln
Er blijft een gat van zo'n € 4 mln. Waarvoor ofwel de vervoerder, ofwel de provincie moet opdraaien.

Stel, je rijdt 20% minder ritten / DRU's:
* materieelkosten blijven € 10 mln
* personeelskosten dalen naar € 8,5 mln
* brandstofkosten enz. dalen naar € 8 mln
Er blijft een gat van zo'n € 2,5 mln. Waarvoor ofwel de vervoerder, ofwel de provincie moet opdraaien.

Vraag aan jullie: zijn deze globale cijfers een beetje realistisch, en geven die ongeveer de verhoudingen weer, waar de streekvervoerders nu voor staan?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: bezuinigingen streekvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Je zou bussen kunnen verkopen OF uit roulatie halen. Bussen totaal niet inzetten maar opleggen kan ook geld besparen, want geen verzekering nodig.

En je gaat er dan ook vanuit dat de provinciale vergoeding gelijk blijft. Veel contracten stellen x DRU = x miljoen euro. Slecgtste geval is dan:
-10% DRU is ook - 10% provincie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: bezuinigingen streekvervoer

Bericht door Suus »

In concessies waar elektrische bussen worden ingezet zullen allereerst de dieselbussen aan de kant gaan. Deze zijn in exploitatie duurder dan elektrische bussen. Ze moeten wel periodiek eventjes gestart worden, maar technisch zijn ze geschikt om stil te staan. Elektrische bussen kunnen juist beter niet lang stilstaan. Ga je dus bezuinigen met een wagenpark met verschillende soorten aandrijving, dan is het dus de moeite waard om met de omlopen te gaan knutselen en zoveel mogelijk inzet van elektrische bussen erin te verwerken.

Concessies waar het meerendeel van het wagenpark al elektrisch is kunnen bij een grote bezuinigingsronde daardoor minder op het materieel besparen dan in diesel-/aardgasconcessies. Tenzij je de elektrische bussen nog in een ander concessiegebied kan inzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten