bezuinigingen streekvervoer
Geplaatst: ma 23 nov 2020, 16:04
Op het forum lees ik op verschillende topics over een reizigersafname naar 60%, en als gevolg daarvan forse bezuinigingen.
Ik wilde daarvoor even een globaal beeld op papier zetten.
Veronderstel hiervoor een (denkbeeldige) concessie met kostendekkingsgraad 50%.
In 2019 golden (afgerond) de volgende bedragen:
- kosten € 30 mln
- reizigersopbrengsten € 15 mln
- bijdrage provincie € 15 mln
Die € 30 mln kosten zijn als volgt verdeeld:
* ca. € 10 mln materieel (rente, afschrijving, huur, enz.)
* ca. € 10 mln personeel
* ca. € 10 mln brandstof / onderhoud
Bezuinigingsmogelijkheden:
* € 10 mln materieel - geen mogelijkheden (want bussen waren al gekocht / geleased sinds start concessie)
* € 10 mln personeel - beperkt mogelijk (minder uitzendkrachten); vast personeel moet worden doorbetaald
* € 10 mln brandstof / onderhoud - minder DRU's = minder kosten
Door 40% minder reizigers, nemen reizigersopbrengsten af met € 6 mln tot € 9 mln.
Er moet dan een gat van € 6 mln worden gedicht.
Stel, je rijdt 10% minder ritten / DRU's:
* materieelkosten blijven € 10 mln
* personeelskosten dalen naar € 9 mln
* brandstofkosten enz. dalen naar € 9 mln
Er blijft een gat van zo'n € 4 mln. Waarvoor ofwel de vervoerder, ofwel de provincie moet opdraaien.
Stel, je rijdt 20% minder ritten / DRU's:
* materieelkosten blijven € 10 mln
* personeelskosten dalen naar € 8,5 mln
* brandstofkosten enz. dalen naar € 8 mln
Er blijft een gat van zo'n € 2,5 mln. Waarvoor ofwel de vervoerder, ofwel de provincie moet opdraaien.
Vraag aan jullie: zijn deze globale cijfers een beetje realistisch, en geven die ongeveer de verhoudingen weer, waar de streekvervoerders nu voor staan?
Ik wilde daarvoor even een globaal beeld op papier zetten.
Veronderstel hiervoor een (denkbeeldige) concessie met kostendekkingsgraad 50%.
In 2019 golden (afgerond) de volgende bedragen:
- kosten € 30 mln
- reizigersopbrengsten € 15 mln
- bijdrage provincie € 15 mln
Die € 30 mln kosten zijn als volgt verdeeld:
* ca. € 10 mln materieel (rente, afschrijving, huur, enz.)
* ca. € 10 mln personeel
* ca. € 10 mln brandstof / onderhoud
Bezuinigingsmogelijkheden:
* € 10 mln materieel - geen mogelijkheden (want bussen waren al gekocht / geleased sinds start concessie)
* € 10 mln personeel - beperkt mogelijk (minder uitzendkrachten); vast personeel moet worden doorbetaald
* € 10 mln brandstof / onderhoud - minder DRU's = minder kosten
Door 40% minder reizigers, nemen reizigersopbrengsten af met € 6 mln tot € 9 mln.
Er moet dan een gat van € 6 mln worden gedicht.
Stel, je rijdt 10% minder ritten / DRU's:
* materieelkosten blijven € 10 mln
* personeelskosten dalen naar € 9 mln
* brandstofkosten enz. dalen naar € 9 mln
Er blijft een gat van zo'n € 4 mln. Waarvoor ofwel de vervoerder, ofwel de provincie moet opdraaien.
Stel, je rijdt 20% minder ritten / DRU's:
* materieelkosten blijven € 10 mln
* personeelskosten dalen naar € 8,5 mln
* brandstofkosten enz. dalen naar € 8 mln
Er blijft een gat van zo'n € 2,5 mln. Waarvoor ofwel de vervoerder, ofwel de provincie moet opdraaien.
Vraag aan jullie: zijn deze globale cijfers een beetje realistisch, en geven die ongeveer de verhoudingen weer, waar de streekvervoerders nu voor staan?