Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door umbusko »

Je kunt waarschijnlijk wel iets versnellen. Als je vijf stops op aanvraag hebt, kun je een kleinere marge nemen dan bij vijf gewone stations.

De optiek van de reiziger weet ik ook zo net nog niet. Als de keuze is tussen stoppen op aanvraag en niet stoppen zal de gebruiker van dat station blij zijn met stoppen op aanvraag. Als de keuze is tussen altijd stoppen of stoppen op aanvraag zal de reiziger die niet op dat station moet zijn blij zijn met stoppen op aanvraag.

Maar het werkt natuurlijk alleen als er een redelijke kans is dat je het station voorbij kunt rijden. En in Nederland zijn er niet zo heel veel stations die daaraan voldoen, denk ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Suus »

Ik denk dat in Nederland bijna alle stations in de normale situatie voldoende reizigers hebben om in alle gevallen een stop te rechtvaardigen.

Bovendien vraag ik mij bij dieseltreinen af of het echt veel scheelt in brandstofverbruik, want er moet nog steeds tijdig afgeremd worden om bij een halte op verzoek met reizigers tijdig tot stilstand te kunnen komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Z2N »

Optrekken van stilstand naar 40 kost wel meer energie dan van 40 naar 80, dus dat scheelt al wat.

Maar zoals terecht aangehaald zijn er in Nederland eigenlijk geen haltes waar een stop-op-verzoek-systeem haalbaar is, zeker niet op het HRN. Misschien dat het op een station als Hindeloopen of De Eschmarke nog wel handig is, maar verder zijn er bijna geen halteringen waarbij niemand in- of uitstapt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Bemined »

Suus schreef: za 06 mar 2021, 13:07 Bovendien vraag ik mij bij dieseltreinen af of het echt veel scheelt in brandstofverbruik, want er moet nog steeds tijdig afgeremd worden om bij een halte op verzoek met reizigers tijdig tot stilstand te kunnen komen.
Dat kan natuurlijk ook moderner, plaats toegangspoortjes op het station en je weet of er iemand op het perron staat :p
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Z2N »

Daar heb je geen poortjes voor nodig, de modernste stationsverlichting heeft nu ook sensoren die weten of er mensen op het perron staan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik vind die voorzieningen op het station nog niet eens het meest spannende, daar kun je best iets bedenken zodat mensen er niet eens een extra handeling voor hoeven te doen. Het aanleren van mensen in de trein dat ze op tijd op het knopje moeten drukken als ze er uit moeten lijkt me veel spannender.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Willem »

In de dienstregeling zul je toch rekening met een stop moeten houden. Tijdwinst zal het dus niet opleveren.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef: za 06 mar 2021, 17:50Het aanleren van mensen in de trein dat ze op tijd op het knopje moeten drukken als ze er uit moeten lijkt me veel spannender.
Dit zal vooral het probleem zijn. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een route waar meerdere stations op aanvraag zijn voordat het volgende 'normale' station aangedaan wordt. Hoe weet je vanaf wanneer je kunt drukken en tot wanneer je kunt drukken? De schermen in de treinen zijn niet betrouwbaar genoeg (te vaak hebben ze defecten of zie je zo veel reclame dat de route pas na enkele minuten weer te zien is, wat soms al te lang kan zijn) en als je dan de route niet kent of het is donker, dan weet je dus niet wanneer je moet drukken.

Ook vraag ik me af of ProRail het wel 'veilig' vind. Wilde ProRail juist niet dat treinen zo ingepland worden dat ze een rood sein kunnen tegenkomen (vertragingen niet meegenomen uiteraard), zodat de situatie voor machinisten voorspelbaar blijft? Bij stations op aanvraag, zal dat minder het geval worden. Ik vraag me dan dus ook af of ProRail hier aan zou willen meewerken.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Bemined »

En vergeet de stop-doorschakelingen niet als er een overweg bij het station ligt, je wilt niet dat de kruising onnodig lang dicht ligt. Sowieso heeft het met een halfuurdienst weinig zin omdat je dan elk kwartier een tegentrein moet kruisen. Dus ik zou zeggen het heeft alleen zin op:
  • Spoorlijnen met een uurdienst of lager.
  • Zonder beveiligde overwegen bij station (dus geen of onbewaakte overwegen).
  • Met een dusdanig laag aantal instappers dat je gemiddeld 2 op de 3 stations voorbij kan rijden.
En ik denk niet dat we hier lijnen hebben die daarvoor in aanmerking komen en ik zou het dus niet als realistische bezuiniging zien.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door VIRM »

Roeland schreef: do 25 feb 2021, 14:34
* de IC Amsterdam CS - Den Haag CS stopt ook in Hillegom en Voorhout (kan grotendeels binnen de huidige 5 min. wachttijd in Leiden); de sprinter Haarlem - Den Haag vervalt; de sprinters vanuit Hoofddorp rijden voortaan altijd door naar Den Haag CS (met korte stop op Leiden), werkdagen 4x/uur, avond/weekend 2x/uur
* de 800 vervalt in de late avond en de vroege zondagochtend tussen Amsterdam en Alkmaar
Volgens mij kun je Hoofddorp - Leiden ook met twee Sprinters per uur rijden. De 3300 inkorten tot Hoofddorp scheelt weer twee omlopen.
In de late uren en het weekend zou je de 3300 helemaal kunnen schrappen door de 2900/3900 extra te laten stoppen op Zaandam Kogerveld, Purmerend Weidevenne, Purmerend en Purmerend Overwhere. Dat wordt bij sommige ritten al gedaan.
De 800 kun je boven Amsterdam Centraal (of eventueel boven Zaandam afhankelijk van de keermogelijkheden) ook in het weekend schrappen. Wellicht kan de 3000 dan een extra treinstel krijgen.
Beul van de blindegeleidelijn
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik vraag me af in hoeverre de reizigersdaling echt blijvend is. Hoe meer vaccinaties en besmettingen er zijn geweest hoe hoger de immuniteit wordt en hoe dichterbij het einde echt in zicht komt. Ik denk dat onder studenten zodra de lessen weer beginnen weer in nagenoeg even grote aantallen gaan reizen als voor corona. De minister kan wel roepen dat sommige dingen blijvend thuis kunnen worden gegeven, maar onder studenten leeft het heel erg om dat echt alleen in uitzonderlijke gevallen te blijven doen. Studenten hebben toch wel ervaren dat de lessen online kwalitatief veel minder zijn en nooit kwalitatief het niveau kunnen halen van lessen op locatie. Dit zeg ik niet alleen vanuit de geluiden die ik hoor binnen mijn eigen studie en vriendenkring, maar ook omdat vanuit mijn studie bestuurskunde daar door andere studenten wel onderzoek naar gedaan is. De verwachting is dan ook dat een zeer groot deel van de lessen ook gewoon weer op locatie gaan plaatsvinden. Onder werkenden zal er wel een afname zijn in OV-gebruik. Het thuiswerken zal vaker gebeuren dan voor corona, al is niet de verwachting dat dit 5 dagen in de week zal zijn en zal er dus ook onder werkenden meer OV-gebruik zijn dan nu tijdens corona. Al met al zal het OV gebruik in 2022 hoe dan ook hoger zijn dan nu, maar lager dan voor corona.

Om die reden zie ik het volgende voor me:
- De tienminutentreinen weer reduceren tot kwartierdiensten. De intercity Schiphol - Venlo krijgt ook een treindeel Heerlen met splitsing in Eindhoven.
- De sprinter Arnhem Centraal - Dordrecht inkorten tot Nijmegen - Dordrecht met indien nodig een stoppende intercity Zwolle - Roosendaal op Elst. Dat laatste kan ik niet helemaal inschatten.
- Sprinter Zutphen - Wijchen op zaterdagen inkorten tot Zutphen - Nijmegen
- Sprinter Almere Centrum - Utrecht Centraal gaat stoppen op alle tussengelegen stations en sprinter Utrecht Centraal - Weesp - Schiphol Airport wordt geschrapt. Om zowel een goede verbinding te houden tussen Weesp en Utrecht en om de overgebleven sprinters op het traject Naarden-Bussum - Hilversum wel een kwartierdienst te laten houden moet de intercity Amsterdam Centraal - Amersfoort stoppen te Weesp.
- Sprinter Apeldoorn - Enschede ook in de spits inkorten tot Apeldoorn - Almelo.
- Sprinter Veenendaal Centrum - Breukelen inkorten tot Driebergen-Zeist - Breukelen.
- Sprinter Houten Castellum - Woerden

Mogelijk dat ik her en der nog wat over het hoofd zie, maar heel veel meer dan dit kun je denk ik toch ook niet doen als bezuinigingen, de kwartierdiensten Gouda - Rotterdam Centraal, Gouda - Den Haag Centraal, Leiden Centraal - Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal bestaan al zolang dat ik dat niet realistisch vind om daarin te snijden. De reizigersaantallen zullen in 2022 niet zo laag zijn dat ze onder de reizigersaantallen van de invoering van die kwartierdiensten zullen komen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door TreinenFreak »

Western Soldier schreef: zo 07 mar 2021, 14:07 Ik vraag me af in hoeverre de reizigersdaling echt blijvend is. Hoe meer vaccinaties en besmettingen er zijn geweest hoe hoger de immuniteit wordt en hoe dichterbij het einde echt in zicht komt. Ik denk dat onder studenten zodra de lessen weer beginnen weer in nagenoeg even grote aantallen gaan reizen als voor corona. De minister kan wel roepen dat sommige dingen blijvend thuis kunnen worden gegeven, maar onder studenten leeft het heel erg om dat echt alleen in uitzonderlijke gevallen te blijven doen. Studenten hebben toch wel ervaren dat de lessen online kwalitatief veel minder zijn en nooit kwalitatief het niveau kunnen halen van lessen op locatie. Dit zeg ik niet alleen vanuit de geluiden die ik hoor binnen mijn eigen studie en vriendenkring, maar ook omdat vanuit mijn studie bestuurskunde daar door andere studenten wel onderzoek naar gedaan is. De verwachting is dan ook dat een zeer groot deel van de lessen ook gewoon weer op locatie gaan plaatsvinden.

- Sprinter Almere Centrum - Utrecht Centraal gaat stoppen op alle tussengelegen stations en sprinter Utrecht Centraal - Weesp - Schiphol Airport wordt geschrapt. Om zowel een goede verbinding te houden tussen Weesp en Utrecht en om de overgebleven sprinters op het traject Naarden-Bussum - Hilversum wel een kwartierdienst te laten houden moet de intercity Amsterdam Centraal - Amersfoort stoppen te Weesp.
Dit rijmt niet echt met elkaar. Ten eerste is het discutabel of het in de dienstregeling past. Maar als je er van uit gaat dat studenten zo snel als mogelijk weer op locatie onderwijs gaan volgen dan lijkt het mij niet een slimme bezuiniging om de directe verbinding naar Amsterdam-Zuid en Duivendrecht voor HvA, UvA en VU studenten op te heffen en de verbinding naar Utrecht en Utrecht Overvecht, over het traject Hilversum-Utrecht CS waar geen intercity is, te halveren voor bijvoorbeeld UU, HU, HKU en Pabo studenten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Sowieso: als je het hebt over realistische opties moet je geen opties benoemen die een volledig herontwerp van de dienstregeling nodig maken. Met splitsen van de 3500 in Eindhoven (het Heerlen-deel staat daar anders 20 minuten stil en dat is vast niet de bedoeling) en een stop van de IC Amsterdam - Amersfoort in Weesp (waar op dat moment de 5700 wordt ingehaald, dus er is geen perronspoor beschikbaar) zit je daar toch al snel aan.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Klaasje »

Hangt ook van de termijn af natuurlijk. Voor 2023/2024 kan veel meer dan direct na de crisis of in 2022. Helaas is de onzekerheid over de reizigersaantallen dan ook groter.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Zonnig »

Western Soldier schreef: zo 07 mar 2021, 14:07 Ik vraag me af in hoeverre de reizigersdaling echt blijvend is. Hoe meer vaccinaties en besmettingen er zijn geweest hoe hoger de immuniteit wordt en hoe dichterbij het einde echt in zicht komt. Ik denk dat onder studenten zodra de lessen weer beginnen weer in nagenoeg even grote aantallen gaan reizen als voor corona. De minister kan wel roepen dat sommige dingen blijvend thuis kunnen worden gegeven, maar onder studenten leeft het heel erg om dat echt alleen in uitzonderlijke gevallen te blijven doen. Studenten hebben toch wel ervaren dat de lessen online kwalitatief veel minder zijn en nooit kwalitatief het niveau kunnen halen van lessen op locatie. Dit zeg ik niet alleen vanuit de geluiden die ik hoor binnen mijn eigen studie en vriendenkring, maar ook omdat vanuit mijn studie bestuurskunde daar door andere studenten wel onderzoek naar gedaan is. De verwachting is dan ook dat een zeer groot deel van de lessen ook gewoon weer op locatie gaan plaatsvinden. Onder werkenden zal er wel een afname zijn in OV-gebruik. Het thuiswerken zal vaker gebeuren dan voor corona, al is niet de verwachting dat dit 5 dagen in de week zal zijn en zal er dus ook onder werkenden meer OV-gebruik zijn dan nu tijdens corona. Al met al zal het OV gebruik in 2022 hoe dan ook hoger zijn dan nu, maar lager dan voor corona.

Om die reden zie ik het volgende voor me:
- De tienminutentreinen weer reduceren tot kwartierdiensten. De intercity Schiphol - Venlo krijgt ook een treindeel Heerlen met splitsing in Eindhoven.
- De sprinter Arnhem Centraal - Dordrecht inkorten tot Nijmegen - Dordrecht met indien nodig een stoppende intercity Zwolle - Roosendaal op Elst. Dat laatste kan ik niet helemaal inschatten.
- Sprinter Zutphen - Wijchen op zaterdagen inkorten tot Zutphen - Nijmegen
- Sprinter Almere Centrum - Utrecht Centraal gaat stoppen op alle tussengelegen stations en sprinter Utrecht Centraal - Weesp - Schiphol Airport wordt geschrapt. Om zowel een goede verbinding te houden tussen Weesp en Utrecht en om de overgebleven sprinters op het traject Naarden-Bussum - Hilversum wel een kwartierdienst te laten houden moet de intercity Amsterdam Centraal - Amersfoort stoppen te Weesp.
- Sprinter Apeldoorn - Enschede ook in de spits inkorten tot Apeldoorn - Almelo.
- Sprinter Veenendaal Centrum - Breukelen inkorten tot Driebergen-Zeist - Breukelen.
- Sprinter Houten Castellum - Woerden

Mogelijk dat ik her en der nog wat over het hoofd zie, maar heel veel meer dan dit kun je denk ik toch ook niet doen als bezuinigingen, de kwartierdiensten Gouda - Rotterdam Centraal, Gouda - Den Haag Centraal, Leiden Centraal - Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal bestaan al zolang dat ik dat niet realistisch vind om daarin te snijden. De reizigersaantallen zullen in 2022 niet zo laag zijn dat ze onder de reizigersaantallen van de invoering van die kwartierdiensten zullen komen.
Mbt de situatie rond Hilversum is het misschien makkelijker om 1 van de IC's te laten stoppen in Baarn en de stoptrein Amersfoort-Amsterdam te schrappen. De trein Utrecht Hilversum Almere gaat dan tussen Hilversum en Naarden Bussum overal stoppen en wordt dan in Naarden Bussum gesplitst in een deel Almere en een deel Amsterdam. Zo behoud je een kwartierdienst tussen Hilversum en Weesp.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door en-es »

Als inwoner van Baarn klinkt mij dit als muziek in de oren. Maar ik zie dit niet gebeuren. Is ook niet echt een bezuiniging.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Roeland »

Splitsen van treinen kost relatief veel tijd, personeel en materieel.
Zie bijv. Gouda en Geldermalsen in de jaren 1998-2006: door het splitsen moest de trein ca. 5 minuten op een tussenstationnetje staan niksen, er moest extra personeel aanwezig zijn, en in de stille uren reden op het combi-traject te lange halflege treinen.
Dat gaat hem dus niet worden...
Alargule

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Alargule »

Toch denk ik dat de meest realistische bezuinigingen hem zitten in bezuinigen op je personeel, want dat is traditiegetrouw ook je grootste kostenpost. Dat is ook precies wat NS wil gaan doen.

Nu probeert men dat vooral nog onder servicemedewerkers op te lossen, maar als de ellende lang aanhoudt, zal dat op den duur leiden tot ontslagen onder het rijdend personeel.

En ja, bezuinigingen ga je als reiziger altijd voelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Milco »

Als ik denk aan bezuinigingen dan zou ik de 4300 schrappen: enkel voor reizigers van of naar de stations tussen Almere Centrum en Duivendrecht kan deze interessant zijn, daarbuiten zijn de IC’s vele malen sneller. Wel zou je dan de 5700 moeten behouden of laten pendelen tussen Hoofddorp en Diemen Zuid (keerspoor) in de avonduren indien mogelijk. 5700 schrappen vind ik juist niet te doen omdat je dan een te groot gat krijgt van niet-IC-stations, op de route van de 4300 wordt Almere Buiten nog bediend door de 2400 op vrijwel hetzelfde tijdstip.

En zo zul je vast meer rustige series hebben die je zou kunnen schrappen zonder de hele dienstregeling overhoop te moeten gooien.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: di 09 mar 2021, 11:29 Toch denk ik dat de meest realistische bezuinigingen hem zitten in bezuinigen op je personeel, want dat is traditiegetrouw ook je grootste kostenpost. Dat is ook precies wat NS wil gaan doen.
Maar gelijk is dat ook het grootste risico. Als er over een paar jaar weer sprake is van groei heb je die mensen weer nodig. Dus personeel waarvoor een lange opleiding nodig is wil je eigenlijk niet laten gaan vanwege een tijdelijke terugval van het aantal reizigers.
Alargule

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Alargule »

Nee, dat ben ik ook helemaal met je eens. Net zoals de jongens in de bouw zich enorm in de vingers sneden toen ze tien jaar terug een groot deel van hun personeel eruit bonjourden. Toen de bouwmarkt ineens weer flink aantrok, wisten ze van gekkigheid niet meer waar ze de handjes vandaan moesten trekken. De gevolgen merk je als consument nu nog: vind überhaupt maar eens iemand, en als je dan iemand vindt, mag je ook de hoofdprijs betalen. En dan maar hopen dat het werk een beetje kwalitatief voldoende is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Alargule schreef: di 09 mar 2021, 11:29 Toch denk ik dat de meest realistische bezuinigingen hem zitten in bezuinigen op je personeel, want dat is traditiegetrouw ook je grootste kostenpost. Dat is ook precies wat NS wil gaan doen.

Nu probeert men dat vooral nog onder servicemedewerkers op te lossen, maar als de ellende lang aanhoudt, zal dat op den duur leiden tot ontslagen onder het rijdend personeel.
Volgens mij had NS het personeel een baangarantie tot 2025 beloofd, dus dan zou daar juist niet meer kunnen bezuinigen lijkt me.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Klaasje »

Vergis je niet in het verloop... minder nieuwe mensen aannemen kan altijd nog.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Bemined »

Maar ook de capaciteit om mensen op te leiden is toch beperkt? Als je dan nu mensen die met pensioen gaan niet vervangt heb je over enkele jaren mogelijk hetzelfde probleem doordat je dan niet snel genoeg mensen kan opleiden om de reizigersgroei op te vangen.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Mr-W »

Wat zou het schelen als machinisten geen uniform meer dragen en de pauzepas voor iedere medewerker af te schaffen? Zet dat nog zoden aan de dijk?


https://pointer.kro-ncrv.nl/ns-medewerk ... e-obesipas
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 30 mar 2021, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten