Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Roeland »

Zie: viewtopic.php?p=721341#p721341

Hier kunnen we brainstormen over een paar mogelijke efficiency maatregelen om op de NS-drg voor 2022 te bezuinigen, zonder dat de reiziger noemenswaardig pijn leidt. Maatregelen in dit topic worden gegeven t.o.v. de drg-2021.
Met weinig pijn bedoel ik: geen noemenswaardig langere reistijden voor doorgaande reizigers, of alleen in de rustigste uren schrappen, enz

Ik doe alvast een eerste aanzetje:
* de in 2021 bezuinigde (spits)treinen ook in 2022 schrappen; op Amsterdam CS - Eindhoven rijden de IC's overdag 4x/uur, in een nette kwartiersdienst
* de PHS-plannen op Arnhem - Schiphol - Rotterdam een paar jaar uitstellen
* de IC Amsterdam CS - Den Haag CS stopt ook in Hillegom en Voorhout (kan grotendeels binnen de huidige 5 min. wachttijd in Leiden); de sprinter Haarlem - Den Haag vervalt; de sprinters vanuit Hoofddorp rijden voortaan altijd door naar Den Haag CS (met korte stop op Leiden), werkdagen 4x/uur, avond/weekend 2x/uur
* de 800 vervalt in de late avond en de vroege zondagochtend tussen Amsterdam en Alkmaar
* de 8100 rijdt (op ongeveer de huidige tijden) door naar Lelystad; de 2400 stopt ook in Oostvaarders; de 14600 rijdt voortaan alleen Amsterdam - Almere (tussen Almere Centrum en Oostvaarders rijdt nog maar 2x/uur een sprinter)
* IC Zwolle - Leeuwarden stopt ook in Wolvega; de 9000 wordt ingekort tot Leeuwarden - Heerenveen
* Zeeland: de IC rijdt voortaan non-stop tussen Bergen op Zoom en Goes (werkdagen overdag 2x/uur); in avond/weekend rijdt 1x/uur deze snelle IC en 1x/uur een stoppende IC, die stopt op alle stations tussen Zevenbergen en Vlissingen. De 5900 rijdt (op gewijzigde tijden) ma-vrij overdag 2x/uur door naar Goes, en vervalt in avond/weekend
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Z2N »

Met het schrappen van de tienminutendienst op de A2-corridor vraag ik mij af wat het beste model is voor Heerlen. Daar rijdt nu een losse IC-pendel die nergens op aansluit, wat niet erg efficiënt is qua personeelsinzet. Ik vraag mij af of het dan ook niet handiger is om de 1100 in het pad van de 3500 te verlengen naar Venlo, gebruik makend van de stammen van de 1000 die nu niet rijdt, en de 3500 dan in kwartiersdienst tot de 2900 te verleggen naar Heerlen.

En verder zijn er nog logische kleinere bezuinigingen te bedenken, zoals de 'snelle' Berlijntreinen weer in het pad van de 1500 te leggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Z2N »

Dan moet je de 2900 constant met twee stellen (en dus twee HC's) bedienen tussen Eindhoven en Sittard, zonder dat daar een frequentieverhoging tegenover staat.

En de kosten van de HSL-stammen heb je toch, al kun je daar nog sparen op de tweede HC bij zevenwagenstammen. En als je de 1100 verlengt heb je ook geen rangeerders nodig in Eindhoven en Sittard.

De 1000 schrappen lijkt mij trouwens wel overkomelijk, de 9200 vult de helft van de tijd het gat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: do 25 feb 2021, 14:34 * de IC Amsterdam CS - Den Haag CS stopt ook in Hillegom en Voorhout (kan grotendeels binnen de huidige 5 min. wachttijd in Leiden); de sprinter Haarlem - Den Haag vervalt; de sprinters vanuit Hoofddorp rijden voortaan altijd door naar Den Haag CS (met korte stop op Leiden), werkdagen 4x/uur, avond/weekend 2x/uur
Is die lange stop in Leiden er niet juist omdat er een kruising met de IC van/naar Schiphol is en ze ook op elkaar moeten aansluiten?
Roeland schreef: do 25 feb 2021, 14:34 * de 8100 rijdt (op ongeveer de huidige tijden) door naar Lelystad; de 2400 stopt ook in Oostvaarders; de 14600 rijdt voortaan alleen Amsterdam - Almere (tussen Almere Centrum en Oostvaarders rijdt nog maar 2x/uur een sprinter)
Zou het dan niet beter kunnen zijn om die IC ook meteen door te trekken naar Zwolle en de stops op Dronten en Kampen Zuid op zich te nemen? Dan hoef je de sprinter Groningen-Zwolle ook niet door te trekken.
Roeland schreef: do 25 feb 2021, 14:34 * IC Zwolle - Leeuwarden stopt ook in Wolvega; de 9000 wordt ingekort tot Leeuwarden - Heerenveen
Heerenveen heeft maar 2 perronsporen en dan zullen de intercity's vrijwel tegelijk aan het perron moeten staan (ri. Leeuwarden wordt dan .28/.58 en ri. Zwolle wordt dan .01/.31) en tegelijk moet er dan ook nog een kerende sprinter staan. Bovendien krijg je dan een onhaalbare situatie in Leeuwarden (intercity's kruisen elkaar dan vlak voor het station i.p.v. op het station), waardoor je dan de IC verder moet verslomen. Dan kom je al in de situatie dan het bijna net zo voordelig is gewoon de IC als stopper te laten rijden op Zwolle-Leeuwarden en de sprinter in zijn geheel te schrappen.
Roeland schreef: do 25 feb 2021, 14:34 * Zeeland: de IC rijdt voortaan non-stop tussen Bergen op Zoom en Goes (werkdagen overdag 2x/uur); in avond/weekend rijdt 1x/uur deze snelle IC en 1x/uur een stoppende IC, die stopt op alle stations tussen Zevenbergen en Vlissingen. De 5900 rijdt (op gewijzigde tijden) ma-vrij overdag 2x/uur door naar Goes, en vervalt in avond/weekend
Dit kost juist meer treinen en capaciteit en is dus geen bezuiniging. Het is nogal vreemd als je op drukke assen treinen gaan bezuinigen om op een rustige as extra treinen gaat toevoegen waar dat capaciteitstechnisch zelfs voor corona al niet nodig was.
Bovendien voldoe je hier in het weekend en de avonduren niet aan de minimale bedieningseis voor de verbinding Zevenbergen - Lage Zwaluwe.
PHS

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Dan moet je de 2900 constant met twee stellen (en dus twee HC's) bedienen tussen Eindhoven en Sittard, zonder dat daar een frequentieverhoging tegenover staat.

En de kosten van de HSL-stammen heb je toch, al kun je daar nog sparen op de tweede HC bij zevenwagenstammen. En als je de 1100 verlengt heb je ook geen rangeerders nodig in Eindhoven en Sittard.

De 1000 schrappen lijkt mij trouwens wel overkomelijk, de 9200 vult de helft van de tijd het gat.
Op de treinen die nu met ICR worden gereden zitten twee conducteurs omdat de machinist niet kan helpen in het geval er in een tunnel ontruimd moet worden. Dit is in ieder geval voor de Groene Harttunnel van toepassing, maar mogelijk ook voor de Tunnel Oude Maas en Tunnel Dordtsche Kil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Z2N »

Geldt dat dan ook voor de tunnel van Best? Want anders kan je 2 HC's op de HSL inplannen, en 1 daarbuiten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef: do 25 feb 2021, 15:41
Z2N schreef: do 25 feb 2021, 15:30en dus twee HC's
Die extra HC's bij langere treinen lijkt mij bij uitstek een bezuinigingspost (sorry Mikos & collega's :( ). De vakbonden zullen ergens moeten inleveren, want fors minder treinen betekent sowieso minder conducteurs. Ook bij het personeel zullen klappen vallen vrees ik.
1. Dit is dus waarom ik zei dat we PHS in de ijskast moesten zetten ;) (A)
2. NS had geloof ik al een baangarantie tot 2025 gegeven las ik? Dus die HC's zullen niet ontslagen worden (lijkt me op zich ook niet vreemd als je ze een paar jaar later weer nodig hebt en werving, training etc. anders ook veel tijd en geld kost). Als je dan treinen gaat uitsparen voor die paar jaar, moet je nog wel iets met die HC's. Enkele zou je dus prima kunnen gebruiken hiervoor.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef: do 25 feb 2021, 15:35
Roeland schreef: do 25 feb 2021, 14:34 * Zeeland: de IC rijdt voortaan non-stop tussen Bergen op Zoom en Goes (werkdagen overdag 2x/uur); in avond/weekend rijdt 1x/uur deze snelle IC en 1x/uur een stoppende IC, die stopt op alle stations tussen Zevenbergen en Vlissingen. De 5900 rijdt (op gewijzigde tijden) ma-vrij overdag 2x/uur door naar Goes, en vervalt in avond/weekend
Dit kost juist meer treinen en capaciteit en is dus geen bezuiniging. Het is nogal vreemd als je op drukke assen treinen gaan bezuinigen om op een rustige as extra treinen gaat toevoegen waar dat capaciteitstechnisch zelfs voor corona al niet nodig was.
Bovendien voldoe je hier in het weekend en de avonduren niet aan de minimale bedieningseis voor de verbinding Zevenbergen - Lage Zwaluwe.
Ik vermoed dat dit voorstel (a) méér bezuinigt dan het NS-voorstel voor de drg-2022 (b) méér reizigers trekt dan de huidige drg. Door de IC 2x/uur te versnellen, kun je nl. een IC-compositie besparen. En door de Zeeland-sprinter (tot Goes) te koppelen aan de huidige Roosendaal-sprinter, bespaar je de huidige relatief lange omkeertijd van die sprinter. En wat je overdag extra inzet, kun je 's avonds weer ruimschoots bezuinigen op de sprinter.
Volgens mij reist er in avond/weekend (bijna) niemand tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen, dus dat is (in die uren) een verbinding waarop zonder veel pijn kan worden bezuinigd.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef: do 25 feb 2021, 15:35Is die lange stop in Leiden er niet juist omdat er een kruising met de IC van/naar Schiphol is en ze ook op elkaar moeten aansluiten?
Voor die aansluiting heb je maar 2 minuten nodig, en niet de huidige 5. Die 5 min. wachttijd zit er nu vooral in om op Amsterdam - Leiden een mooie kwartiersdienst te rijden.
SuperGhost schreef: do 25 feb 2021, 15:35Zou het dan niet beter kunnen zijn om die IC ook meteen door te trekken naar Zwolle en de stops op Dronten en Kampen Zuid op zich te nemen? Dan hoef je de sprinter Groningen-Zwolle ook niet door te trekken.
Ja, idealiter wel. Helaas kom je dan bij Zwolle in de knel met de treinen van de Veluwelijn. Daarom heb ik voor deze oplossing gekozen, met als bijkomend voordeel dat de reis Meppel - Dronten rechtstreeks wordt (waar NS je nu 30 minuten voor niks laat wachten op Zwolle). Die koppeling bespaart per saldo een treinstel uit. En je houdt op Lelystad goed overstapmogelijkheden van/naar de IC.
SuperGhost schreef: do 25 feb 2021, 15:35Heerenveen heeft maar 2 perronsporen en dan zullen de intercity's vrijwel tegelijk aan het perron moeten staan (ri. Leeuwarden wordt dan .28/.58 en ri. Zwolle wordt dan .01/.31) en tegelijk moet er dan ook nog een kerende sprinter staan. Bovendien krijg je dan een onhaalbare situatie in Leeuwarden (intercity's kruisen elkaar dan vlak voor het station i.p.v. op het station), waardoor je dan de IC verder moet verslomen. Dan kom je al in de situatie dan het bijna net zo voordelig is gewoon de IC als stopper te laten rijden op Zwolle-Leeuwarden en de sprinter in zijn geheel te schrappen.
Terecht opgemerkt, had ik even niet aan gedacht... Wanneer je de IC ook op Akkrum en Grou laat stoppen, komen de aansluitingen op de noordelijke nevenlijnen in gevaar. Wellicht kun je de IC's dan 1x/uur op Grou en 1x/uur op Akkrum laten halteren. Dan haal je wel de IC-aansluitingen op Leeuwarden (IC vertrekt om .12/.42 en komt aan om .18/.48).
Waarbij je ma-vrij overdag 1x/uur aanvullend een sprinter Leeuwarden - Heerenveen laat rijden, in de spits 2x/uur (vertrek uit Lw rond .22 en in de spits ook .52). Grou (.20/.40) en Akkrum (.12/.48) krijgen dan overdag wel een scheve frequentie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door CamilleKreemers »

oei, bezuinigingen bedenken. Hoeveel procent bezuinigen praten we dan over? Daarnaast focussen we op welke gebieden?

Een suggestie kan zijn dat tijdelijk de intercity Sittard - Heerlen wordt geschrapt. Ik heb het vermoeden dat Arriva genoeg capaciteit kan bieden om deze klanten ook te vervoeren.
Andere suggestie is om huidige kwartiersdiensten waar mogelijk tijdelijk tot een halfuursdienst te brengen in daluren. Tijdens de spits blijft dan de huidige dienstregeling in stand. Wel worden ritten toegevoegd, zodra het nodig is qua capaciteit.
Suggestie 3 is alle PHS trajecten tot kwartiersdiensten te brengen ipv 10-minutendiensten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: do 25 feb 2021, 16:23Wellicht kun je de IC's dan 1x/uur op Grou en 1x/uur op Akkrum laten halteren.
Dat mag niet, want dan worden enerzijds die twee haltes maar 1x per uur bediend en vervalt ook de verbinding tussen die stations. Elk HRN-station dient doordeweeks overdag minimaal 2x p/u met de naastgelegen stations verbonden te worden.
Alargule

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Alargule »

Zoals tussen Maarn en Veenendaal De Klomp?

Los van of het nou wel of niet zou mogen: wie bepaalt dat? Diezelfde partij zou ook kunnen besluiten die eis te versoepelen. Het is een bijzondere situatie, waar bijzondere maatregelen bij passen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

De overheid bepaalt dat, dat is immers de opdrachtgever. En Maarn<->De Klomp was een bestaande uitzondering die men bij de nieuwe eis gehandhaaft heeft als uitzondering, omdat er anders capaciteitsproblemen zouden ontstaan op Arnhem-Utrecht, want dan hadden er geen 4 IC's kunnen rijden als men ruimte had gemaakt voor een sprinter om die verbinding te bedienen.

De andere uitzondering is Hoevelaken<->Apeldoorn en die is er omdat NS anders niet zou meewerken met de komst van station Hoevelaken en dat station sowieso voor de Valleilijn bedoeld was.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door waldo79 »

Er kan toch wederom een uitzondering gemaakt worden, niks is in beton gegoten 8-)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik denk niet dat een minister dat gaat doen als het op alle gronden voor reizigers een verslechtering betekend. Dat is voor een politicus natuurlijk erg nadelig en kan zijn partij stemmen kosten. Kans dat dat gebeurd lijkt me 0. Nieuwe uitzonderingen zullen alleen gemaakt worden als het echt niet anders kan en het juist een enorm voordeel zou opleveren, niet als het alleen maar nadelen oplevert en alleen als bezuiniging bedoeld is.
Alargule

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Alargule »

Onze minister Wopke heeft gister nog gezegd dat NS zelf de treinenloop maar moet bepalen. Daarnaast denk ik niet dat de opstand uit zal breken als er tussen Schubbekutteveen en Nergenshuizen voortaan 1 in plaats van 2 treinen per uur gaan rijden. Hell, tussen Ede, Wolfheze, Oosterbeek en Arnhem wist men tot een aantal jaren terug niet beter.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Toch zou mijn eerste idee niet zijn om naar 1x per uur te gaan, omdat je dan de keuzereizigers (waar je het de komende tijd van moet hebben als je weer een beetje wil groeien) echt afschrikt. Volgens mij is er nog voldoende dat geschrapt kan worden zonder onder de 2x/uur te komen. Bijvoorbeeld de 8700 Gouda - Alphen, de 2400 Rotterdam - Dordrecht en Schiphol - Lelystad, de 1100 Rotterdam - Den Haag en de 900 Rotterdam - Breda. En dan nog eens kritisch kijken naar alles rondom Weesp.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Suus »

De treindienst Alphen - Gouda heeft alleen niet met het Hoofdrailnet te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door DDietzen »

Interessant draadje! Naar mijn idee liggen er zeker mogelijkheden voor NS om zowel fundamenteel te bezuinigen op de dienstregeling, als reizigersgroei tot boven pre-corona-niveau te blijven faciliteren. Enkele ideeën waar ik zelf - let wel, als leek (A) - al een tijdje mee speelde:

Materieel en lijnvoering
  • Vaste lange composities. Rijd in beginsel de hele dag met grote aantallen van dezelfde lange composities. Dus niet meer de ene omloop in een treinserie met ICM-3 en de andere met VIRM-10 en de rest ertussenin, maar enkel nog omlopen van bv. FLIRT/SNG-8/9, SLT-12, ICM-10/11, DDZ/VIRM-8/10, ICR-9. Zo heb je enerzijds veel zitplaatsen voor je geld (twee ritten met VIRM-4 zijn immers duurder dan één met VIRM-8 omdat je een machinist uitspaart) en anderzijds zijn je composities dankzij de eenheidsworst makkelijker uitwisselbaar bij storingen en werkzaamheden (zodat er niet een ICM-3-compositie in de omloop van een VIRM-10 belandt).
  • Sturen op benodigde capaciteit. Schrap in de leegmatritten, zodat het beschikbare materieel zoveel mogelijk ten goede komt van reizigersvervoer. Bijvoorbeeld: in plaats van een constante parade van lege treinen tussen Shl en Hfdo laat je die treinen langs het perron keren op Hfd (of voor mijn part zelfs Shl). Daarnaast worden zoveel mogelijk treinseries doorgekoppeld; een trein die staat te keren vervoert immers ook geen reizigers. Baseer je lijnvoering ook op benodigde capaciteit en wat minder op vaste hoogfrequente corridors: als bijvoorbeeld de IC's Ut-Shl en Alm-Shl beiden half leeglopen op Asb resp. Dvd, buig dan twee treinseries naar elkaar toe tot een IC Ut-Asb-Alm die de reizigers uit beide richtingen naar de Bijlmer opvangt, zodat de resterende IC's naar Shl ook tot aan de luchthaven goed gevuld blijven (en je gelijk weer minder treinen hoeft te keren bij Hoofddorp, hoppa! *O* )
  • Intercity's versnellen. 4 of 6 IC's per uur die allemaal nagenoeg hetzelfde doen, zijn veel tijd (en dus dure dukaten) kwijt aan de frequente stops die ze moeten maken om al die treinen vol te krijgen. Dat kan sneller! Bijvoorbeeld: 4 van de 8 IC's vlammen vol gas door Ledn, enkele IC's Ut-Shl stoppen niet meer op Bijlmer, en de corridors Gvc/Rtd-Ut krijgen weer een drietreinensysteem met elk 2 'échte' nonstop-IC's per uur.
  • Platte dienstregeling. De afvlakking van de spitsdrukte moet van twee kanten komen: de maatschappij moet ervoor openstaan en NS moet het stimuleren. Een groter aanbod in de spits dan in het dal maakt het juist aantrekkelijker voor werkgevers en werknemers om te blijven hangen in een 9-tot-5-ritme. Dus: overdag in spits en dal dezelfde dienstregeling. Bijkomend voordeel van de afgevlakte piek, in combinatie met de vaste lange composities, is dat je hier en daar ook wat kunt snijden in de frequenties zonder dat dit gelijk voor capaciteitsproblemen zorgt.
  • Simpele frequenties. Niet meer 10 uitzonderingen voor één treinserie afhankelijk van spits/dal/superdal, passerende internationale treinen en de kleur sokken van de machinist (looking at you, alle intercity's rond Amersfoort :geek: ). In beginsel rijdt iedere treinserie doordeweeks overdag 2x/u, 's avonds en in het weekend 1x/u (maar dan wel met grotendeels diezelfde langere composities, om bijvoorbeeld de golf dagtrippers op zaterdag- en zondagochtend op te vangen). De droom is natuurlijk een 'metrokaart' waarop een reiziger altijd kan zien hoe vaak er een trein van A naar B rijdt.
  • Vervoer op maat in avond en weekend. Door 's avonds en in het weekend (en wellicht ook tijdens de voornaamste vakanties?) integraal bijna de helft van de treinen te schrappen, spaar je flink wat materieel, personeel en spoorcapaciteit uit. Gebruik dit alles voor extra treinen om incidentele pieken op te vangen, bijvoorbeeld voor grote concerten, evenementen, sportwedstrijden en zonnig weer. (Dus de Zandvoortse strandtreinen promoveren van lullige pendeltjes naar Hlm tot volwaardige ICT-treinen à la onze zuiderburen 8-) ) Immers, in zulke piektijden zitten je extra treinen gegarandeerd vol, en kun je wellicht een bron van nieuwe reizigers aanboren die zonder een extra ingelegde trein wel de auto hadden gepakt.
Personeel
  • Efficiënte inzet van personeel. Zorg dat het rijdend personeel zoveel mogelijk wordt ingezet voor het vervoer van reizigers. In plaats van een dienst met veel korte ritjes (en dus veel 'verloren' werktijd door overstappen) zit personeel zoveel mogelijk van beginpunt tot eindpunt aan boord. En door het overdag rijden met vaste lange composities kun je een sloot rangeerpersoneel uitsparen en (wanneer de reizigersaantallen weer stijgen) weer inzetten in de reizigersdienst om méér treindiensten mogelijk te maken.
  • Altijd 2 HC's op de trein. Klinkt misschien tegenstrijdig met het bovenstaande punt, maar hiermee spaar je een paar kantoorbanen uit: de puzzel van de personeelsplanning wordt een stuk eenvoudiger als je alle HC's in duo's kunt plannen en geen bijzondere rekening hoeft te houden met risicotreinen (omdat er toch sowieso al 2 HC's op een risicotrein zitten). Voor de bijsturing heeft het ook voordelen: als één HC tijdelijk uitvalt (bv om stoom af te blazen na een agressieve reiziger), kan de ander de voornaamste taken overnemen, in plaats van dat er stante pede een nieuwe HC opgetrommeld moet worden. (En als je al met vaste lange composities rijdt, heb je toch al weinig samenstellingen die onder de huidige normen met 1 HC gepland mogen worden, dus het zou me niks verbazen als je hiermee nauwelijks extra HC's kwijt bent ;) )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Suus »

Overal met lange treinen rijden is echt pure geldverspilling. Treinen die rijden gebruiken meer stroom dan treinen die stilstaan en verslijten sneller. Je moet treinen alleen inzetten als dat nodig is, en er niet veredelde leegmateriaalritten mee gaan maken naar Den Helder of Vlissingen of als de sprinter Dordrecht - Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Bemined »

Sowieso is de hoeveelheid beschikbaar materieel helemaal niet afgestemd om integraal met lange treinen rijden. Dan kom je in de spitsrichting capaciteit tekort terwijl je in de tegenspitsrichting met overcapaciteit rijdt. Misschien dat het tijdens de crisis een optie is, maar zodra de forenzen weer gaan reizen (ook al is het minder dan nu) kom je denk ik snel in de knel met zo'n beleid.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door Z2N »

Bovendien zijn er heel wat trajecten waar niet splitsen/combineren gewoon onhandig is: de 2200 heeft in Zeeland een beperking tot zes bakken, maar voor de route door de Randstad is dat weer te weinig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Tenzij je de kleine stations in Zeeland zou overslaan. Maar het idee is dat we de lijnvoering aanpassen aan de benodigde capaciteit.
Dan zou de doorgaande verbinding tussen Zeeland en de Randstad opgeknipt moeten worden. Krijgt Zeeland er wellicht een IC Vlissingen-Zwolle voor terug.
DDietzen schreef: zo 28 feb 2021, 23:56 [*]Simpele frequenties.
In beginsel rijdt iedere treinserie doordeweeks overdag 2x/u, 's avonds en in het weekend 1x/u (maar dan wel met grotendeels diezelfde langere composities, om bijvoorbeeld de golf dagtrippers op zaterdag- en zondagochtend op te vangen).
Dat is niet zo simpel als het lijkt. Waar meerdere treinseries rijden krijg je dan een scheve verdeling over het uur, of je moet 's avonds en in het weekend met tijden gaan lopen schuiven. Behalve op trajecten waar maar één treinserie rijdt, maar dan hou je slechts een magere uurdienst over in het weekend.

Als je het echt simpel wil houden, rij je alle dagen dezelfde 'platte' dienstregeling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten