Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
En de reacties zouden het liefst realistische bezuinigingen inhouden. Sommigen komen tot voorstellen waarvoor juist veel geld nodig is.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Even de quote samenvatten.
De vaste composities zijn mooi, maar op bepaalde stations zul je toch moeten koppelen en ontkoppelen. Voorbeelden zijn de IC naar Den Helder in Alkmaar, IC naar Vlissingen in Roosendaal als voorbeelden. Je kan wel het aantal locaties van koppelen en ontkoppelen verlagen.
Je platte dienstregeling EN simpele frequenties zijn wel gelijk qua idee, echter heeft NS dat nu al niet? Je kan wel fors sterker in trajecten gaan zitten door meer te bundelen (voorbeeld IC Dordrecht - Leiden - Schiphol - Utrecht - Arnhem EN IC Alkmaar/ Enkhuizen - Amsterdam - Utrecht - Eindhvoen)
Ik vind de ideeen wel mooi, maar klinkt wel op sommige stukken een stuk duurder.DDietzen schreef: ↑zo 28 feb 2021, 23:56 Interessant draadje! Naar mijn idee liggen er zeker mogelijkheden voor NS om zowel fundamenteel te bezuinigen op de dienstregeling, als reizigersgroei tot boven pre-corona-niveau te blijven faciliteren. Enkele ideeën waar ik zelf - let wel, als leek - al een tijdje mee speelde:
Materieel en lijnvoeringPersoneel
- Vaste lange composities. altijd gelijke materieelcomposities.
- Sturen op benodigde capaciteit. lijnvoering afhankelijk van drukte
- Intercity's versnellen. afwijkende halteringen
- Platte dienstregeling. altijd gelijke capaciteit
- Simpele frequenties. eenvoudige lijnvoering EN basis 2x/uur overdag + uursdienst avonduren
- Vervoer op maat in avond en weekend. Extra treinen inzetten op maat.
- Efficiënte inzet van personeel. begin tot eind op zelfde rit.
- Altijd 2 HC's op de trein.
De vaste composities zijn mooi, maar op bepaalde stations zul je toch moeten koppelen en ontkoppelen. Voorbeelden zijn de IC naar Den Helder in Alkmaar, IC naar Vlissingen in Roosendaal als voorbeelden. Je kan wel het aantal locaties van koppelen en ontkoppelen verlagen.
Je platte dienstregeling EN simpele frequenties zijn wel gelijk qua idee, echter heeft NS dat nu al niet? Je kan wel fors sterker in trajecten gaan zitten door meer te bundelen (voorbeeld IC Dordrecht - Leiden - Schiphol - Utrecht - Arnhem EN IC Alkmaar/ Enkhuizen - Amsterdam - Utrecht - Eindhvoen)
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Ja, omdat er dan ook geen treinen over de Zuid-as rijden en je dan dus ook niets hoeft te kruisen. Nu wil je dus als Amsterdam Zuid er niet uit ligt dit soort treinen inleggen, waarbij je dus wél moet kruisen met een propvol baanvak.... Vergeet immers niet dat de schaarse ruimte voor zo'n invoegend pad al voor de cargo's nodig is.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Ik denk dat dat pas reëel is als je een volledig ongelijkvloerse kruising bouwt, wat in feite dus neerkomt op een nieuwe spoorboog tussen Bijlmer ArenA en Diemen Zuid.
In één van de scenario's in het Toekomstbeeld OV 2040 heb ik zo'n voorstel wel voorbij zien komen, waarbij de sprinters uit Breukelen na Bijlmer ArenA voortaan afbogen naar Diemen Zuid en Diemen, om daar aan te sluiten op de 'S-bahn' tussen Weesp, Amsterdam Centraal en Haarlem.
Maar goed, dit topic ging in beginsel over realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling, niet over nieuwe infrastructuur.
In één van de scenario's in het Toekomstbeeld OV 2040 heb ik zo'n voorstel wel voorbij zien komen, waarbij de sprinters uit Breukelen na Bijlmer ArenA voortaan afbogen naar Diemen Zuid en Diemen, om daar aan te sluiten op de 'S-bahn' tussen Weesp, Amsterdam Centraal en Haarlem.
Maar goed, dit topic ging in beginsel over realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling, niet over nieuwe infrastructuur.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Ja daar moet dus óók een boog komen
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Ik geloof dat we wat afgebogen zijn van het onderwerp van dit topic?
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Om te bezuinigen moet je soms gewoon investeren toch? De sprinters Weesp-Amsterdam Centraal gooi je er gewoon uit als die boog er ligt.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Misschien is de Valleilijn doortrekken naar Arnhem een idee? Hoeft NS die trein niet meer te rijdenSuperGhost schreef: ↑wo 03 mar 2021, 19:00 Ik geloof dat we wat afgebogen zijn van het onderwerp van dit topic?
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Bericht 36 pas. Duurde lang dit keer.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Vergeet een extra station tussen Oss en Ravenstein niet, dan bespaar je daar wat busdiensten uit.
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Een pijnlijke nederlaag in de categorie "realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling", waar "Berghem Piekenhoef" nipt verloor van titelconcurrent "Valleilijn naar Arnhem" met een score van 38 tegen 36.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Een verschil: Valleilijn doortrekken is wél een bezuiniging voor NS, Pieckenhoef is een extra kostenpost voor NS
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
En op de derde plaats: De intercity laten stoppen in Hoogeveen zodat je de stoptrein kunt opheffen!
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Dan zul je de intercity van/naar Groningen toch echt eerst ook op Meppel moeten laten stoppen, anders ontbreekt de verbinding Meppel<->Hoogeveen(/Assen/Groningen). Als je dat doet: tussen Assen en Hoogeveen ligt alleen nog Beilen, dus wellicht de IC dan ook daar laten stoppen, zodat de de sprinter alleen nog Groningen-Assen kunt laten rijden?
Laatst gewijzigd door SuperGhost op vr 05 mar 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Dat boeit toch helemaal niet? Je legt een Intercity in van de VAM naar Hoogeveen en je hoeft geen andere trein meer in Hoogeveen te laten stoppen. Dat is een mooie bezuiniging!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Ik had er blijkbaar een ironie-icoontje bij moeten zetten.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Interessant topic. Doel is dus bezuinigen. Dat gaat bijna altijd ten koste van iets. Of het goed of slecht is laat ik hier in het midden, er zullen altijd mensen tegen zijn.
- Ombouwen van treinen met meer klapzittingen. In het dal zijn er toch altijd wel voldoende plaatsen; wie in de spits reist heeft een grotere kans om te staan. Hierdoor zijn er minder bakken nodig in de piek wat zorgt voor een kostenverlaging.
- Invoeren "rondje om de kerk". Hierdoor efficiëntere diensten. Uiteraard is er wel een borging nodig voor afwisseling voor standplaatsen. Dus maandag de hele dag op de IC 800, een dag later de hele dag op de Sprinter naar Zandvoort. Uiteraard kan afwisseling nog steeds in een dienst, maar het moet niet meer verplicht zijn.
- Afschaffen conducteurs op spoorlijnen met poortjes. Vliegende teams. Reisinformatie halen mensen toch wel van internet, schermen of medereizigers. Overschot aan conducteurs omscholen tot machinisten. Machinisten en conducteurs op leeftijd vroegtijdig met een regeling met pensioen sturen. Accepteren dat het aantal zwartrijders wat toe zal nemen.
- Doorzetten plan afschaffen loketten
- Afschaffen tienminutentreinen; vrijgekomen omlopen inzetten om wellicht piekvoertuiginzet te verminderen
- Ombouwen van treinen met meer klapzittingen. In het dal zijn er toch altijd wel voldoende plaatsen; wie in de spits reist heeft een grotere kans om te staan. Hierdoor zijn er minder bakken nodig in de piek wat zorgt voor een kostenverlaging.
- Invoeren "rondje om de kerk". Hierdoor efficiëntere diensten. Uiteraard is er wel een borging nodig voor afwisseling voor standplaatsen. Dus maandag de hele dag op de IC 800, een dag later de hele dag op de Sprinter naar Zandvoort. Uiteraard kan afwisseling nog steeds in een dienst, maar het moet niet meer verplicht zijn.
- Afschaffen conducteurs op spoorlijnen met poortjes. Vliegende teams. Reisinformatie halen mensen toch wel van internet, schermen of medereizigers. Overschot aan conducteurs omscholen tot machinisten. Machinisten en conducteurs op leeftijd vroegtijdig met een regeling met pensioen sturen. Accepteren dat het aantal zwartrijders wat toe zal nemen.
- Doorzetten plan afschaffen loketten
- Afschaffen tienminutentreinen; vrijgekomen omlopen inzetten om wellicht piekvoertuiginzet te verminderen
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Wordt er wel eens gekeken naar request-stops zoals je vaak bij ''Geoff Marshall'' op youtube voorbij ziet komen?
Want heeft de voordeel qua kosten en hoe laat je zien dat je wilt uitstappen?.
Sinds het enigste wat ik zie is: dat er een trein stop, als er iemand moet in/uitstappen(dus geen onnodige stop).
Want heeft de voordeel qua kosten en hoe laat je zien dat je wilt uitstappen?.
Sinds het enigste wat ik zie is: dat er een trein stop, als er iemand moet in/uitstappen(dus geen onnodige stop).
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Met stoppen op verzoek moet in de dienstregeling rekening gehouden worden, oftewel je treindienst wordt er niet sneller van. Het spaart je wel de kosten van het halteren uit (afremmen en optrekken en de kosten die Prorail rekent voor het stoppen zelf). Maar als je een station passeert kun je er net zo goed stoppen - is attractiever vanuit de optiek van de reiziger.
Re: Realistische bezuinigingen op de HRN-dienstregeling
Je bespaart iets op je energieverbruik, vooral met oude dieseltreinen die geen energie kunnen terugwinnen tijdens het afremmen. Maar het aantal in- en uitstappers op die stations moet dan wel dusdanig laag liggen wil je de kosten van de reclamecampagne om de reizigers te attenderen op het nieuwe beleid eruit halen. Bij een zeer laag aantal reizigers (dus bijvoorbeeld dat je gemiddeld 75% van de stations kunt overslaan) zou je de reistijd mogelijk kunnen verkorten, in het zeer incidentele geval dat op elk station iemand in of uit wil stappen gaat het dan van je rijtijdmarge af. Maar of we hier spoorlijnen hebben die zo rustig zijn?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten