Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Noorderspoor
Berichten: 4
Lid geworden op: za 04 mar 2017, 18:28

Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Noorderspoor »

Als het Rijk echt wil investeren waar veel regio's in Nederland, maar ook Amsterdam en rest van de randstad wat aan hebben (buiten woningbouw in de regio) lijken me de volgende doelen interessant:
- Lelylijn voor Flevoland, Friesland en Noord-Groningen
- Amsterdam-Hamburg (2e stad van Duitsland)-Kopenhagen (Hoofdstad Denemarken)-Scandinavië via Emmen (in plaats van via Hengelo of Groningen) waarbij Amsterdam-Hamburg in 3,5 uur door:
1. Schiphol-Zwolle naar 1 uur reistijd (of Amsterdam-Zuid - Zwolle in 1 uur)
2. Versnelling Zwolle-Emmen naar 30 min. reistijd met stop in Hardenberg (Zuidoost Drenthe en Noord Overijssel worden dan ook interessant om te wonen vanuit de Randstad). Dit doet recht aan de 100+ gemeente Emmen en de stop in Hardenberg zorgt voor aansluiting op veel onderliggend OV.
3. Aanleg Emmen-Lathen, nieuw spoor voor bijvoorbeeld 200 km/u (nieuwe IC's) (Overstap Lathen?)
4. Opwaardering Lathen-Werlte naar 200 km/u
5. Nieuw spoor 200 km/u Werlte-Cloppenburg (overstap Cloppenburg?)
6. Bestaand spoor (opwaarderen?) Cloppenburg-Ahlhorn
7. Nieuw spoor 200 km/u Ahlhorn-Dötlingen
8. Bestaand spoor (opwaarderen?) Dötlingen-Bremen-Hamburg

Goed voor internationaal, regionaal en lokaal als ook stoptreinen hier gebruik van gaan maken.
Noorderspoor
Berichten: 4
Lid geworden op: za 04 mar 2017, 18:28

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Noorderspoor »

Aanvullend op mijn vorige bericht:
De Nedersaksenlijn sluit vervolgens de gehele provincie Groningen en Twente aan op deze internationale lijn Amsterdam-Hamburg. En de verbinding die er komt tussen Bad Bentheim en Coevorden-Emmen sluit dan ook goed aan op deze internationale lijn. En vanuit Utrecht/Arnhem kan je op deze lijn overstappen via Zwolle. Zo kan zo'n lijn voor heel noord en oost Nederland, maar ook voor de randstad op termijn van grote betekenis worden
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Suus »

Gefeliciteerd Noorderspoor, hoewel het pas april is krijg je van mij toch al de gouden proefballon van het eerste halfjaar van 2021. Je stelt nu meer dan honderd kilometer spoor door dunbevolkt moerasgebied in Duitsland voor als een nuttige investering voor de Nederlandse overheid?!

Diezelfde Nederlandse overheid die niet of in ieder geval niet op tijd een plan gaat inleveren bij de Europese Commissie voor haar aandeel uit het Relance-fonds van € 750 miljard...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Roeland »

Noorderspoor schreef: ma 19 apr 2021, 21:01 Aanvullend op mijn vorige bericht:
De Nedersaksenlijn sluit vervolgens de gehele provincie Groningen en Twente aan op deze internationale lijn Amsterdam-Hamburg. En de verbinding die er komt tussen Bad Bentheim en Coevorden-Emmen sluit dan ook goed aan op deze internationale lijn. En vanuit Utrecht/Arnhem kan je op deze lijn overstappen via Zwolle. Zo kan zo'n lijn voor heel noord en oost Nederland, maar ook voor de randstad op termijn van grote betekenis worden
Rijden er dan straks geen ICE's meer tussen Osnabrück en Bremen, als Twentenaren richting Noord-Duitsland in Emmen moeten overstappen?
Noorderspoor
Berichten: 4
Lid geworden op: za 04 mar 2017, 18:28

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Noorderspoor »

Een verbinding tussen Osnabrück en Bremen is toch niet afhankelijk van Twentse reizigers? Voor de Duitsers is dat toch ook van belang?
Nu is de reistijd Hengelo-Hamburg 3:15 uur.
Via Nedersaksenlijn en forse investering in Randstad-Hamburg/Scandinavië zou dit volgens mij, afhankelijk van de investering in de Nedersaksenlijn, minimaal net zo snel moeten kunnen en bij betere Nedersaksenlijn in mijn ogen zelfs een stuk sneller. Nu heeft bijvoorbeeld Emmen-Hengelo last van 2 (lange) overstappen en veel stops doordat er alleen stoptreinen rijden tussen Hardenberg en Almelo.
En bij storingen op de lijn Amsterdam-Berlijn kan de snelle route via Emmen en Hamburg ook een interessant alternatief zijn.
Het zijn maar ideeën, maar versterken volgens mij de doelen die rijk en regio hebben (snel randstad-Scandinavië over de kortste route en beter spoor in regio).
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Jammer dat zo'n topic weer wordt gebruikt voor allerlei fantasie.
En @noorderspoor: als je graag interesse wil van andere forummers voor je standpunt, dan zou ik mijn feiten op orde hebben.

Want Amsterdam-Zuid-Zwolle is op de bestaande infra haalbaar in 1:01 uur hetgeen al behoorlijk snel is.
En op de rest van je voorstellen ga ik maar niet in. Is niet meer dan willekeurig wat lijntjes op een landkaart trekken zonder enige vorm van onderbouwing.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Lange_Dre »

waldo79 schreef: wo 21 apr 2021, 12:14 Jammer dat zo'n topic weer wordt gebruikt voor allerlei fantasie.
En @noorderspoor: als je graag interesse wil van andere forummers voor je standpunt, dan zou ik mijn feiten op orde hebben.

Want Amsterdam-Zuid-Zwolle is op de bestaande infra haalbaar in 1:01 uur hetgeen al behoorlijk snel is.
En op de rest van je voorstellen ga ik maar niet in. Is niet meer dan willekeurig wat lijntjes op een landkaart trekken zonder enige vorm van onderbouwing.

En wederom denkt men dat het alleen om de verbinding met de Randstad en Amsterdam gaat. De projecten waar de provincies geld voor willen hebben is naast de tweede en snellere verbinding met de Randstad ook vooral gericht op regionale verbindingen. Met de lelylijn worden bijvoorbeeld ook steden als Emmeloord en Drachten verbonden per spoor met Lelystad, Heereveen en Groningen. Iets wat een goed potentie bied om mensen van de drukke weg af te halen. Ik ken in mijn vrienden en kennissenkring meerder mensen die graag hun auto laten staan als ze met de trein naar hun werk kunnen gaan.

Daarnaast gaat het om de spoorverbinding tussen Groningen en Emmen en daarna verder naar het Oosten van het land.

En word het steeds drukkere knooppunt Zwolle ontzien. En bied het een extra route wanneer de route tussen Zwolle en Groningen - Heereveen er weer eens uit ligt. Iets dat wekelijks wel gebeurd.

In combinatie met het aantal woningen dat in het Noorden van het land gebouwd gaan worden is een extra spoor verbinding met nieuwe sprinter stations echt wel een must.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door en-es »

Tja als er ook nog Osnabrück en Bremen erbij gehaald worden dan kan het alle kanten op in deze discussie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Lange_Dre schreef: wo 21 apr 2021, 13:34
waldo79 schreef: wo 21 apr 2021, 12:14 Jammer dat zo'n topic weer wordt gebruikt voor allerlei fantasie.
En @noorderspoor: als je graag interesse wil van andere forummers voor je standpunt, dan zou ik mijn feiten op orde hebben.

Want Amsterdam-Zuid-Zwolle is op de bestaande infra haalbaar in 1:01 uur hetgeen al behoorlijk snel is.
En op de rest van je voorstellen ga ik maar niet in. Is niet meer dan willekeurig wat lijntjes op een landkaart trekken zonder enige vorm van onderbouwing.
En wederom denkt men dat het alleen om de verbinding met de Randstad en Amsterdam gaat. De projecten waar de provincies geld voor willen hebben is naast de tweede en snellere verbinding met de Randstad ook vooral gericht op regionale verbindingen. Met de lelylijn worden bijvoorbeeld ook steden als Emmeloord en Drachten verbonden per spoor met Lelystad, Heereveen en Groningen. Iets wat een goed potentie bied om mensen van de drukke weg af te halen. Ik ken in mijn vrienden en kennissenkring meerder mensen die graag hun auto laten staan als ze met de trein naar hun werk kunnen gaan.
...
Ik uit alleen maar mijn grieven dat deze draad ontspoort in allerlei off-topic hersenspinsels. De ruimtelijke opgave voor het noorden is relevant, maar door snelle verbindingen naar het westen te vragen veroorzaak je weer grote spitsbewegingen - alleen dan nog over nog langere afstanden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Zou een win-win zijn als er wat meer werkgelegenheid ontstaat in het noorden zonder dat de identiteit en rust verloren gaat. De liefhebber in mijn ziet graag een extra verbinding ontstaan terwijl de realist zich afvraagt of er voldoende reizigerspotentieel is.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Noorderspoor schreef: ma 19 apr 2021, 20:54 1. Schiphol-Zwolle naar 1 uur reistijd (of Amsterdam-Zuid - Zwolle in 1 uur)
Zwolle - Amsterdam Zuid wordt in de bestaande plannen al teruggebracht tot 54,5 minuut, daar hoef je dus niet extra voor te investeren.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Maar het zit nu op 1:01 uur, dus veel is er niet nodig om de reistijd onder het uur te drukken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door SuperGhost »

Ze zouden volgens mij Groningen/Leeuwarden/Zwolle<->Amsterdam Zuid/Centraal ook al ietsjes kunnen versnellen door:
- de IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Den Haag Centraal niet meer op Lelystad Centrum te laten stoppen
- de IC Amsterdam Centraal - Almere Centrum door te trekken naar Lelystad Centrum (ter vervanging bovenstaande, waarbij de IC in Almere ingehaald wordt door bovenstaande IC)
- de IC (Dordrecht-)Schiphol-Lelystad Centrum te verlengen naar Zwolle met stops op Dronten en Kampen Zuid. Zou dan in Zwolle in de knoop moeten vallen.
- de sprinter van/naar Zwolle dan inkorten tot Lelystad Centrum en daar op de laatstgenoemde IC laten aansluiten
PHS

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Duidelijk geen hoogleraar aardrijkskunde, want om Lille - Londen in een half uur te doen moet je een topsnelheid van zeker 600km/u halen :6 Of zal ie vergeten zijn dat er een uur tijdverschil zit en naar de lokale aankomsttijd gekeken hebben? :mrgreen:

Groningen - Schiphol zal ook wel iets langer duren dan "net iets meer dan een uur", eerder "net onder de anderhalf uur" maar dat klinkt natuurlijk minder aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

In Groningen voelen ze zich gewoon wat miskend. De Lelylijn heeft voor de stad echt niet zoveel waarde. Ik blijf het herhalen: vooral de 'vlekken' Emmeloord en Drachten zullen enorm profiteren van hun betere spoorbereikbaarheid en in mindere mate Joure en Lemmer als daar stoptreinstations komen. Groningen - Amsterdam/Den Haag blijft te lang voor een dagelijkse forensentocht, zeker als mensen die geld verdienen niet meer in hun studentenkamer willen wonen maar gewoon een net rijtjeshuis willen betrekken. Die huizen staan niet in Groningen Centrum, dus je houdt voor- en natransport perikelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Waarbij 'enorm profiteren' ook relatief is natuurlijk, het zijn kleine plaatsen dus een groei van inwoners en bedrijvigheid zal afgezet tegen de huidige aantallen al snel een hoog percentage worden. In absolute aantallen zal het echter niet echt spectaculair zijn, Emmeloord wordt echt geen tweede Almere. Afhankelijk van de precieze lijnvoering zal het 45 tot 55 minuten reistijd worden van Emmeloord naar Amsterdam Zuid, met een frequentie van eens per half uur. Met voor- en natransport erbij zit je dan al snel op 2,5 uur per dag als forens tussen Emmeloord en de Zuidas, en dat loopt snel op voor wie ergens anders in de Randstad werkt dan op de Zuidas of op Schiphol.

Dus natuurlijk, een station in een plaats die nu geen station heeft zal de bereikbaarheid daar flink verbeteren, maar het maakt je geen onderdeel van de Randstad.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

Als je maar twee dagen naar kantoor wilt is dat natuurlijk uitstekend, woningen in Emmeloord zijn goedkoper dan in Lelystad, of Almere, of Amsterdam.. Maar Emmeloord heeft geen potentie tot een echte stad. Ik denk wel dat met name Drachten en Heerenveen juist heel veel baat kunnen hebben van een goede verbinding met Groningen Stad. Voor een in Groningen wonende student is een stage in Drachten of Heerenveen veel makkelijker met de trein dan met de huidige bussen qua reistijd. Het wordt dus makkelijker om talent aan te trekken voor bedrijven in deze plaatsen. Dat zal overigens ook wel weer ten koste gaan van Leeuwarden en Assen waar bedrijven die talent zoeken nu beter kunnen zitten. De vraag is of Noord-NL er als geheel op vooruit gaat. Als dat al het geval is, zal dat vooral door meer inwoners zijn die de Lelylijn faciliteert. Niet door de Lelylijn zelf is mijn inschatting.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Suus »

Ik had eigenlijk verwacht dat Dronten met de komst van het station nog flink zou groeien, maar de grootste groei in Dronten zit in de tien jaar voor de opening na het station (+4000), in de nu acht jaar na de opening van het station zijn er maar zo'n 1000 inwoners bijgekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Als het vestigingsklimaat ergens verbetert zullen de prijzen daar ook weer stijgen, zeker van woningen. Nu kunnen bepaalde plaatsen best een oppepper gebruiken qua schwung. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Emmeloord heeft net zoveel potentie als Drachten en Heerenveen anders, in ieder geval qua voorzieningen en sfeer staan de drie grote dorpen ongeveer gelijk. Lemmer en Joure zijn kleiner maar wel sfeervoller en ik denk ook leuker om te wonen.
Voor een in Groningen wonende student is een stage in Drachten of Heerenveen veel makkelijker met de trein dan met de huidige bussen qua reistijd.
Ik denk eigenlijk dat het effect vooral andersom is; de universiteit van Groningen is de universiteit van het noorden; het bedient Groningen, Friesland, Drenthe, de Noordoostpolder en de kop van Overijssel. De Lelylijn zorgt ervoor dat Groningen vanuit het zuidwesten per spoor bereikbaar wordt, zo wordt talent uit deze regio gemakkelijker binnengehaald. En jongeren van 18-25 reizen over het algemeen nog per trein dus voor deze doelgroep is de verbinding ook het meest interessant.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Niet iedereen geeft de voorkeur aan een historisch, krap stadscentrum met statige grachtenpanden. Wat dat betreft heeft de nuchtere planmatige opzet van Emmeloord ook wat. En zo gek excentrisch ligt het ook niet, Zwolle op 30 km, Amsterdam en Amersfoort op 90 km (alleen qua OV nu onhandig ontsloten)
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

Iedere keer dat ik in de Noordoostpolder kom geeft het mij een groter rimboe-gevoel dan het platteland van Groningen of Limburg. Je moet echt voor alles wat boven het maaiveld uitsteekt wéér in de auto naar Zwolle stappen. Dan is Meppel veel leuker om maar een zijstraat te noemen. Bovendien heb je daar een toffe treinverbinding.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Het busstation van Emmeloord is dan ook het toppunt van desolaatheid. Gelukkig hebben ze tegenwoordig wel een aardige patatzaak. :lol:

Neemt niet weg dat Emmeloord gewoon alle hedendaagse voorzieningen heeft. Het ziekenhuis is volgens mij overgenomen door de Antonius-zorggroep dus ook dat mag geen beletsel meer vormen. En je kunt er makkelijk nog wat wijken bouwen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Er is zeker potentie voor groei, maar laten we eerlijk blijven, een station in Emmeloord is meer een mooie bijkomstigheid. De prognose is 3650 in- en uitstappers per dag, dat is vergelijkbaar met een stationnetje als Dronten dus. In Dronten kan je volgens mij ook nog wel bouwen, en vergeet vooral Lelystad Zuid niet, daar ligt al een half station :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten