Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Klaasje schreef: vr 18 jun 2021, 11:54 Een heel belangrijk verschil tussen de Hanzelijn en Amsterdam-Utrecht bijvoorbeeld is dat de onderbaan van de Hanzelijn op de nieuwste normen is gedimensioneerd. Die kan met veel zwaardere treinen omgaan maar betekent ook dat bij relatief lage snelheden je al een superstevige onderbaan moet aanleggen bij minder goede ondergrond (met name veen, maar klei is ook niet ideaal). De meerkosten voor hogere snelheden zijn dan minimaal.

Nieuwe spoorlijnen doe je sowieso al met ERTMS en zonder overwegen. Bijvoorbeeld de meerkosten voor een 200 km/h-bovenleiding zijn bij nieuwbouw heel laag. Dan houd je perronvrije passeersporen over. Bij twee stations op zo'n enorm project valt dat ook in de marge weg.
Volgens de plannen van de bekende lobbygroep is de langste afstand tussen twee stations ongeveer 36 kilometer, de winst van 200 is op zo'n afstand minimaal en als je directe treinen naar Leeuwarden én Groningen wil, ga je geen hogere frequentie rijden dan eens per half uur, hooguit een pendel tussen Drachten en Groningen (want het moet ook passen in Heerenveen)
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

PHS schreef: vr 18 jun 2021, 12:10 De snelheid hangt ook af van de boogstralen. Als je de Lelylijn als conventionele spoorlijn met baanvaksnelheid 130/140 km/u zou tekenen op de kaart versus met 200 km/u of 250 km/u, dan zal je zien dat je je in heel wat meer bochten moet wringen (letterlijk) en dus een stuk duurdere kunstwerken moet aanleggen.
Heb je goed gelezen?
Klaasje schreef: vr 18 jun 2021, 09:46 Mits het tracé redelijk gestrekt is en wanneer nieuwbouwnormen worden toegepast, zijn de meerkosten voor 160 km/h en 200 km/h te verwaarlozen. Dat komt nog niet in procentpunten in de investeringen terug.
Het Tracé van de Lelylijn is redelijk gestrekt omdat die voornamelijk gebundeld zou lopen met de A6 en A7
Staatslijn K schreef: vr 18 jun 2021, 12:38 Volgens de plannen van de bekende lobbygroep is de langste afstand tussen twee stations ongeveer 36 kilometer, de winst van 200 is op zo'n afstand minimaal en als je directe treinen naar Leeuwarden én Groningen wil, ga je geen hogere frequentie rijden dan eens per half uur, hooguit een pendel tussen Drachten en Groningen (want het moet ook passen in Heerenveen)
Je gaat met een snelle IC van Groningen naar Amsterdam natuurlijk niet in Emmeloord stoppen. Lelystad en Drachten kunnen vast ook zonder stop. Heerenveen doe je voor overstappers en dan biedt je geen rechtstreekse verbinding met Leeuwarden aan. Dan zijn de afstanden waarop je kunt doorrijden wel een stuk substantiëler en groter dan bijvoorbeeld de Noordsectie van de HSL. Omdat de frequenties dan wat lager zijn kan er een regionale IR rijden die Lelystad, Emmeloord en Drachten bedient en heel aardig zal vullen. Door de fors hogere snelheid dan de huidige bussen, de toch flinke reizigersaantallen die nu in die bussen zitten en een hoger comfort van de trein zullen er ook automobilisten van deze verbinding gebruik gaan maken. Onvoldoende voor een mooi KBA-plaatje, vast genoeg om na aanleg de boel van te exploiteren.
PHS

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

De grootste kosten van de spoorlijn zijn ongelijkvloerse kruisingen met overige infrastructuur, de passage van het Ketelmeer (grote hoge brug, of tunnel), en rondom de steden en dorpen langs de route grootschalige sloop en nieuwbouw. Zolang je geen sneltram aanlegt maakt het niet veel uit of je een spoorlijn voor 140 km/h, 160 km/h of 200 km/h aanlegt. Een volwaardige HSL wordt het sowieso niet, en dat lijkt me ook erg onverstandig. Zo ver liggen Groningen en Amsterdam niet uit elkaar dat het toegevoegde waarde biedt, kost harstikke veel geld en het inpassen van tussenstations is een stuk moeilijker.
Volgens de plannen van de bekende lobbygroep is de langste afstand tussen twee stations ongeveer 36 kilometer, de winst van 200 is op zo'n afstand minimaal en als je directe treinen naar Leeuwarden én Groningen wil, ga je geen hogere frequentie rijden dan eens per half uur, hooguit een pendel tussen Drachten en Groningen (want het moet ook passen in Heerenveen)
Je moet dan ook gewoon met stoptreinen en intercity's rijden. De IC hoeft tussen Lelystad en Groningen geen tussenstop te hebben en kan dan op sommige stukken prima 200 km/h halen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Klaasje schreef: vr 18 jun 2021, 13:06 Je gaat met een snelle IC van Groningen naar Amsterdam natuurlijk niet in Emmeloord stoppen. Lelystad en Drachten kunnen vast ook zonder stop. Heerenveen doe je voor overstappers en dan biedt je geen rechtstreekse verbinding met Leeuwarden aan. Dan zijn de afstanden waarop je kunt doorrijden wel een stuk substantiëler en groter dan bijvoorbeeld de Noordsectie van de HSL. Omdat de frequenties dan wat lager zijn kan er een regionale IR rijden die Lelystad, Emmeloord en Drachten bedient en heel aardig zal vullen. Door de fors hogere snelheid dan de huidige bussen, de toch flinke reizigersaantallen die nu in die bussen zitten en een hoger comfort van de trein zullen er ook automobilisten van deze verbinding gebruik gaan maken. Onvoldoende voor een mooi KBA-plaatje, vast genoeg om na aanleg de boel van te exploiteren.
Ik bespreek het meest recente tracé, met een weilandstation ten oosten van Heerenveen. Het trace langs de A6-A7 wil ik ook wel benoemen, hierbij kom je ook bij Heerenveen in de knoop en hoe wil je het tjeukemeer voorbijgaan. Een kruisingsstation in Heerenveen klinkt leuk, maar wordt hierbij ook gedacht aan de inwoners van Heerenveen zelf, die verantwoordelijk zijn voor 7000 reizigers?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »


PHS schreef:
Klaasje schreef: vr 18 jun 2021, 13:06 Het Tracé van de Lelylijn is redelijk gestrekt omdat die voornamelijk gebundeld zou lopen met de A6 en A7
Er zitten geen bochten in de A6 en A7? Heb je wel eens over die snelwegen gereden?
Als je dit soort hyperbolen gebruikt die de plank volledig misslaan ben je meer bezig met jezelf als achterlijk af te schilderen dan een nuttige bijdrage aan de discussie te leveren. Zelf weten. Ik stop er hier mee.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Mooi, je bijdragen waren al vrij nutteloos dus blijf maar weg. Het enige wat je doet is zeggen dat andere ongelijk hebben maar je legt niet uit wat er dan niet klopt en hoe het dan wel zit.
Vinny schreef: vr 18 jun 2021, 13:25 Je moet dan ook gewoon met stoptreinen en intercity's rijden. De IC hoeft tussen Lelystad en Groningen geen tussenstop te hebben en kan dan op sommige stukken prima 200 km/h halen.
Maar is er voldoende aanbod voor twee sprinters en twee intercity's per uur? Zeker buiten de spits wordt dat nog een hele opgave vermoed ik om die treinen gevuld te krijgen. Op de Hanzelijn rijden de treinen ook half leeg rond, zelfs in de spits volstaat een los DDZ zesje hier voor de IC en een los SLT zesje voor de sprinter. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje grootheidswaanzin om hier een snelle IC in het basisuurpatroon te willen, ik zou gewoon op een normale IC inzetten die ook Drachten, Heerenveen en Emmeloord erbij pakt en misschien alleen in de spits als maatwerk een snellere non-stop IC van/naar Groningen als er dan een grotere vervoersvraag is.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Is het nu zo moeilijk om hier te discussiëren zonder elkaars opmerkingen zo persoonlijk op te vatten :N

Het zijn maar ideeën, dus al te kritisch hoeven we niet te wezen zolang het technisch maar haalbaar is :Y
PHS

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Het plan is een 'breed idee' geen strak ontworpen spoorlijn waar alle seinen en wissels al op ingetekend staan. Dat maakt het lastig om de discussie goed te voeren. ;)

Wat ze waarschijnlijk gedaan hebben is een liniaal langs de A 6 en A 7 gelegd, en stations naast de bestaande bebouwde kommen ontworpen. En vervolgens iedereen uitvoeteren: 'kijk nou het plan eens, zie je wel dat je 300 kunt rijden, want wij gebruiken de liniaal!'

Zo werkt dat gewoon niet. Ik loop al een jaar of 20 mee in het wereldje van de verkeersplanologie en infrastructuurontwikkeling. Je hebt gewoon te maken met vervelende dingen als omwonenden, politiek, NS, geld, "zeldzame" diersoorten, stikstofbeleid en dergelijke. Je mag al blij zijn dat er een keer de schop in de grond gaat.

Als je echt iets wil op deze verbinding dan heeft een conventionele spoorlijn met IC en sprinters de meeste redelijke kans. Als de markt (nog) geen 4 treinen per uur rechtvaardigt zal het naar 2 treinen per uur moeten gaan; met 1x per uur een snelle intercity en 1x per uur een overal stoppende trein. Een beetje zoals vroeger de bediening Leeuwarden-Zwolle.

Verder is het aan de politiek om van de lijn een succes te maken, door relevante voorzieningen (universiteiten, hoge scholen, ziekenhuizen) rondom de belangrijke stations te vestigen en er ook grootschalige woningbouwlocaties mogelijk te maken. Ik ga daarmee niet zeggen dat het meteen de best lopende spoorlijn van Nederland gaat worden, maar je kunt dan wel de potentie die de lijn heeft gebruiken om de economische ontwikkeling wat meer richting het noordoosten te sturen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Ik vind sprinter hier niet echt een goede naam. Het gaat om stationsafstanden van 20 tot 35 kilometer. Dat zijn geen sprintafstanden maar marathonafstanden. Als je conventionele sprinters en intercity's als referentie zou hanteren zou de IC dus gewoon op alle stations moeten stoppen hier. Ook qua aantal inwoners is Drachten ook niet kleiner dan bijvoorbeeld Weert wat ook een IC station heeft. Op de Lelylijn kun je beter spreken van een Intercity en een IntercityDirect als je twee treinsoorten laat rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Dat komt meer omdat sommige mensen allergisch worden van het woord 'IR' (interregio) en de NS het woord 'sneltrein' heeft afgevoerd :twisted:

Wat mij betreft wordt er op de Hanzelijn ook met IR treinen gereden; dus treinen die wel stoppen te Kampen-Zuid en Lelystad, maar alle veredelde metrohaltes in Almere overslaan. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

In het toekomstbeeld OV is dat ook zo voorzien, 8x per uur een trein vanaf de HSL die dan 4x als snelle IC doorgaat naar het noorden en 4x als trage IC (met stops te Duivendrecht, Almere Buiten, Lelijkstad Centrum en daarna alle tussengelegen stations tot Groningen/Zwolle). Al is er ook een variant waarin de Hanzelijn een knip heeft te Lelystad, dan is de sprinter over de Hanzelijn in plaats daarvan doorgekoppeld aan de sprinter Groningen - Zwolle.

Overigens vermoed ik dat deze toekomstbeelden de spits als referentie hebben, ze dienen immers als onderdeel van besluitvoering over infraprojecten. Dat er hier 4x per uur een trein ingetekend staat lijkt me dus allerminst een garantie dat er 4x per uur een trein gaat rijden de gehele dag.
PHS

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Bemined schreef: vr 18 jun 2021, 21:15 Ik vind sprinter hier niet echt een goede naam. Het gaat om stationsafstanden van 20 tot 35 kilometer. Dat zijn geen sprintafstanden maar marathonafstanden. Als je conventionele sprinters en intercity's als referentie zou hanteren zou de IC dus gewoon op alle stations moeten stoppen hier. Ook qua aantal inwoners is Drachten ook niet kleiner dan bijvoorbeeld Weert wat ook een IC station heeft. Op de Lelylijn kun je beter spreken van een Intercity en een IntercityDirect als je twee treinsoorten laat rijden.
Aan de andere kant, de sprinter tussen Almere Oostvaarders en Zwolle, of tussen Groningen en Zwolle rijdt vergelijkbare afstanden. Ik ben geen tegenstander van een Lelylijn, maar er wordt door sommige personen wel erg makkelijk gedacht. Een mooie eerste stap zou een regionale lijn van Groningen naar Heerenveen zijn zodat Drachten en Leek op het spoornet kunnen worden aangesloten. Wanneer dit succesvol blijkt kan het traject Heerenveen-Emmeloord-Lelystad worden aangelegd.

Een mogelijke lijnvoering in de verre toekomst zou kunnen zijn:
IC01 Amsterdam CS - Almere C - Almere Buiten - Lelystad C - Zwolle - (Assen - Groningen) / (Meppel - Steenwijk - Heerenveen - Leeuwarden)
IC02 Den Haag CS - Leiden CS - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere C - Lelystad C - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Leek - Groningen
*IC01 en 02 staan naast elkaar in Lelystad en bieden een cross platform overstap aan
IC03 Rotterdam CS - Alexander - Utrecht CS - Amersfoort CS - Zwolle - (Assen - Groningen) / (Meppel - Steenwijk - Heerenveen - Leeuwarden)
SPR Wolvega - Heerenveen - Drachten - Marum - Leek - Groningen

Mogelijk zouden de treinen in Groningen kunnen worden doorgetrokken over deze stad heen, zodat de reisrelatie Heerenveen - Assen een directe trein kan worden
Laatst gewijzigd door Staatslijn K op za 19 jun 2021, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: vr 18 jun 2021, 21:15Ook qua aantal inwoners is Drachten ook niet kleiner dan bijvoorbeeld Weert wat ook een IC station heeft.
Qua aantal inwoners is Drachten niet veel groter dan Hoogeveen wat ook geen IC station heeft. (A)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

PHS schreef: za 19 jun 2021, 09:54 Wat is je bron van de dienstregeling in dat 'toekomstbeeld OV' Bemined? Er zijn namelijk heel veel toekomstbeelden en andere rapporteren, veel meer dan er in Nederland ooit een schop in de grond gaat.
Er zijn niet veel toekomstbeelden OV, Toekomstbeeld OV is letterlijk de naam bovenaan deze tekening :p Om precies te zijn "Toekomstbeeld OV Landelijke Netwerkuitwerking Spoor, 20 augustus 2020" en dan varianten NA1 en NA2.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

Tbov2040 dus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

In het toekomstbeeld OV is dat ook zo voorzien
Dat kan toch in principe vandaag al?
IC Amsterdam - Lelystad doortrekken tot Zwolle en de sprinter Amsterdam- Zwolle inkorten tot Lelystad.
Het hóeft niet zo moeilijk te zijn; als het blind staren op het tweetreinensysteem maar een beetje wordt losgelaten. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Het moet natuurlijk wel passen in de dienstregeling én de materieelinzet moet een beetje logisch zijn. En met name dat laatste is toch een dingetje, de IC naar Lelystad is een zeer drukke IC die in de spits met 10 of 12 bakken VIRM rijdt, het boemeltje naar Zwolle rijdt veelal met een losse SLT. Onderschat het belang van materieelinzet zeker niet, want materieel is duur. ICNG kost meer dan 10 miljoen per stel, dus zo'n trein inzetten op een lijn waar deze voor minder voor de helft gevuld zal zijn is zonde. Dan kan je beter zo'n sprintertje dat slechts de helft kost laten pendelen.
PHS

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Je moet natuurlijk wel een ander pad maken voor deze trein. Als je dat goed doet wordt het ook een goede verbinding voor Zwolle-Amsterdam Centraal en het lijkt me dat die dan niet meer zo leeg is. Al is 12 bakken VIRM wel wat overdreven voor Dronten :lol:

Maar goed, morgen is dan wat te optimistisch. Volgende dienstregelingswissel (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

PHS schreef: za 19 jun 2021, 17:10 Dat klopt niet, gebruikelijk is een dubbel stel SNG.
Dat was uiteraard pre-corona, aangezien je over de materieelinzet tijdens de coronatijd weinig conclusies over de bezetting kunt trekken ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door CamilleKreemers »

Bemined schreef: vr 18 jun 2021, 21:15 Ik vind sprinter hier niet echt een goede naam. Het gaat om stationsafstanden van 20 tot 35 kilometer. Dat zijn geen sprintafstanden maar marathonafstanden. Als je conventionele sprinters en intercity's als referentie zou hanteren zou de IC dus gewoon op alle stations moeten stoppen hier. Ook qua aantal inwoners is Drachten ook niet kleiner dan bijvoorbeeld Weert wat ook een IC station heeft. Op de Lelylijn kun je beter spreken van een Intercity en een IntercityDirect als je twee treinsoorten laat rijden.
Aan de andere kant, de sprinter tussen Almere Oostvaarders en Zwolle, of tussen Groningen en Zwolle rijdt vergelijkbare afstanden. Ik ben geen tegenstander van een Lelylijn, maar er wordt door sommige personen wel erg makkelijk gedacht. Een mooie eerste stap zou een regionale lijn van Groningen naar Heerenveen zijn zodat Drachten en Leek op het spoornet kunnen worden aangesloten. Wanneer dit succesvol blijkt kan het traject Heerenveen-Emmeloord-Lelystad worden aangelegd.

Een mogelijke lijnvoering in de verre toekomst zou kunnen zijn:
IC01 Amsterdam CS - Almere C - Almere Buiten - Lelystad C - Zwolle - (Assen - Groningen) / (Meppel - Steenwijk - Heerenveen - Leeuwarden)
IC02 Den Haag CS - Leiden CS - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere C - Lelystad C - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Leek - Groningen
*IC01 en 02 staan naast elkaar in Lelystad en bieden een cross platform overstap aan
IC03 Rotterdam CS - Alexander - Utrecht CS - Amersfoort CS - Zwolle - (Assen - Groningen) / (Meppel - Steenwijk - Heerenveen - Leeuwarden)
SPR Wolvega - Heerenveen - Drachten - Marum - Leek - Groningen

Mogelijk zouden de treinen in Groningen kunnen worden doorgetrokken over deze stad heen, zodat de reisrelatie Heerenveen - Assen een directe trein kan worden
Ik had als. ICdirect
1: halfuursdienst Groningen - Drachten - Heerenveen Noord - Joure - Lemmer - Emmeloord - - Lelystad - Almere Centrum - Duivendrecht -Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven
2. Halfuursdienst Groningen - Assen - Zwolle - Lelystad - Almere Centrum - Duivendrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam - Breda
3. Halfuursdienst Den Haag Centraal - Delft - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven.
4. Uursdienst Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam - Noorderkempen - Antwerpen - Mechelen - Brussel
(halfuursdienst tussen Amsterdam en Rotterdam).
5. Uursdienst Breda - Noorderkempen - Antwerpen - Mechelen - Brussel

De 1 en 2 zijn gekoppeld aan elkaar. Dit plan zou haalbaar moeten zijn met de ICNG stellen.

Als stoptrein Lelylijn had ik: Groningen Station, Hoogkerk, Leek/Midwolde, Marum, Drachten, Gorredijk, Heerenveen, Joure, Sint Nicolaasga, Lemmer, Bant, Emmeloord, Urk, Swifterbant
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op za 19 jun 2021, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten