Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Wat er nu rijdt doet er niet toe, de vraag was wat voor capaciteit nodig was hier, en zelfs op de drukste spitssprinter op de Hanzelijn volstond een losse SLT6 pre-corona, daar ging het om ;) Inzet van intercitymaterieel zou dus overcapaciteit betekenen wat gezien de NS al krap in het IC wagenpark zit nu zeker niet gewenst is, maar ook in de toekomst twijfelachtig is gezien de hoge kosten van een ICNG.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door SuperGhost »

Als er een Lelylijn komt en het aantal intercityreizigers over de Hanzelijn dus ook zal afnemen, zal het me niets verbazen als er geen sprinter meer gaat rijden en de intercity gaat stoppen op Dronten en Kampen Zuid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Ik durf zelfs te beweren dat wanneer de intercity's nu al op beide stations hadden gestopt deze ook meer reizigers uit Dronten en Kampen hadden getrokken dan dat de huidige sprinter nu doet. Wat dat betreft vind ik dat de NS met het 'ingroei' model niet persé de juiste keuze heeft gemaakt. Is natuurlijk ook het gevolg geweest van het niet willen toepassen van het drie treinensysteem. In het pré-2007 model waren de stations natuurlijk bediend door sneltreinen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Het nadeel is dat treinen uiteindelijk ook moeten passen, als de IC Dordrecht - Lelystad wordt verlengd met extra stops, neemt de reistijd Zwolle - Amsterdam een kwartier toe. Wanneer de 2600 extra in Almere Buiten stopt en de 700 / 1800 overneemt, na een cross platform overstap op de Lelylijn-IC, heb je naar mijn mening de beste situatie. Door aansluitingen denk ik dat een sprinter op Lelystad - Heerenveen zodanig slechte aansluitingen heeft, dat deze trein waarschijnlijk niet rendabel is. Aan de andere kant heb je nu ook elk half uur een verbinding met Amsterdam en Utrecht vanuit de meeste randen van ons land dus in principe veranderd er weinig. Het ontbreken van een sprinter is misschien niet eens problematisch, omdat de vraag naar Almere en Lelystad erg klein is, dus het betreft alleen lange-afstands reizigers
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Dat komt mede door de inefficiënte verknoping van de treindiensten op station Zwolle. Alle treinen die daar stoppen dienen zoveel mogelijk op elkaar aan te sluiten, maar dat past simpelweg niet op de infrastructuur. Door bijvoorbeeld sneltreinen in te leggen die stoppen op stations als Hoogeveen, Grou-Jirsum en Kampen-Zuid ondervang je dat; bovendien is meneer Mastwijk ook erg blij met zijn rechtstreekse verbinding met de Randstad. Dat kost de doorgaande reiziger inderdaad ongeveer een kwartier tot 20 minuten extra reistijd, maar het scheelt overstappen en de verbinding is wat betrouwbaarder. Bovendien is het niet meer nodig om aansluiting te bieden op de snellere IC Groningen-Zwolle, dus je kunt de sneltreinen een eigen knoop geven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door SuperGhost »

Doordat het slechts dubbelspoor is krijg je inderdaad dat sommige overstaptijden in Zwolle wel erg lang worden. Als je alles in de knoop wilt krijg, moeten er uit Meppel 4 treinen en vanuit het zuidwesten ook 4 treinen achter elkaar binnen komen.

Ik denk dat Zwolle inmiddels meer gebaat zou zijn met een halve knoop, waarbij een stoptrein/sneltrein vanaf Groningen verknoopt ligt met een IC vanuit Leeuwarden en vice versa.

Dat vereist echter wel dat je op Zwolle-Amersfoort een kwartiersdienst moet rijden (en zonder de Lelylijn ook op de Hanzelijn, hetzij wellicht 2 van de 4 stoppend op Dronten en Kampen-Zuid). Dat zou op zich moeten kunnen met een kleine aanpassing: de perrons van Putten aan de andere kant van de overweg leggen, zodat ze aan de zijsporen komen te liggen. De intercity kan daar dan de sprinter inhalen. Als je die intercity die de sprinter inhaalt ook in Harderwijk laat stoppen, heeft het voor de meeste sprinterreizigers ook geen negatieve gevolgen, aangezien ze in Harderwijk dan kunnen overstappen en daarmee zelfs sneller in Utrecht kunnen zijn. Alleen Ermelo heeft dan wel nadeel, maar je kunt helaas niet iedereen zijn zin geven. Met een mogelijke Lelylijn zullen de intercity's vanuit beide noordelijke steden naar Zwolle ook beiden vooral baat hebben met doorkoppeling naar Utrecht (immers: voor de zuidas neem je de Lelylijn).
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Dat is ook het alternatief scenario, in de werkversie van Toekomstbeeld OV zonder de Lelylijn wordt uitgegaan van aparte halfuurdiensten Groningen - Amsterdam en Groningen - Utrecht en dan is een haltering van 2 minuten voldoende. Alleen voor Leeuwarden - Schiphol zou je dan nog een overstap in Zwolle krijgen, maar de lange stop voor de IC Leeuwarden - Utrecht kan wel weg want deze hoeft niet meer op overstappers uit Groningen te wachten (die pakken de rechtstreekse trein van een kwartier later tenslotte).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Je krijgt straks door de uitbreiding van het spoor en het ongelijkvloers maken van Herfte aansluiting wel een betere knoopmogelijkheid in Zwolle.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Maar daarmee los je niet op dat de 600 nu 9 minuten stilstaat in Zwolle. En volgens mij gaat de capaciteit die vrijkomt door de viersporigheid ook weer direct ingenomen worden door de te verlengen sprinter Leeuwarden - Meppel. Dus ook dan moeten er vier treinen achter elkaar binnenkomen en vervolgens achter elkaar weer vertrekken. Voor een knoop zonder lange halteringen moet het aantal treinen per knoop omlaag. Met een extra IC Groningen - Utrecht zou dat kunnen door de treinen over twee knopen te verdelen:

Knoop 1:
  • SPR Groningen - Zwolle: aankomst :09
  • IC Leeuwarden - Utrecht: aankomst :12, vertrek :14
  • IC Groningen - Schiphol: aankomst :15, vertrek :17
  • SPR Zwolle - Harderwijk, vertrek :20
Knoop 2:
  • SPR Leeuwarden - Zwolle: aankomst :27
  • IC Groningen - Utrecht: aankomst :30, vertrek :32
  • SPR Zwolle - Lelystad: vertrek :35
Alle ICs dus een korte stop, alleen Leeuwarden - Schiphol met een korte overstap, de rest kan twee maal per uur rechtstreeks. Sprinters heb ik hier verdeeld, vanuit Groningen in de eerste knoop zodat je vanuit Hoogeveer op beide ICs een overstap hebt, vanuit Leeuwarden in de tweede knoop, uitgaande van dat de IC ook in Steenwijk en Meppel blijft stoppen leek het me logisch de sprinter in een kwartierligging te plaatsen met de IC. Met ERTMS zou de opvolgtijd in de toekomst ook nog omlaag kunnen, al is veel korter niet gewenst want je moet wel voldoende overstaptijd bieden voor reizigers die naar een ander perron moeten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je naar een halve knoop toe moet, met 4 IC's op zowel Zwolle-Amersfoort-Utrecht als Zwolle-Almere-Schiphol. Vanuit beide assen gaan dan 2 treinen door naar Groningen en 2 naar Leeuwarden, waarbij vanuit of Amersfoort of Schiphol de intercity dan als stoptrein verder gaat ten noorden van Zwolle. Aangezien de treinen via Flevoland op termijn via de HSL zouden moeten rijden (mits er genoeg treinen zijn), lijkt me dat de treinen vanuit Amersfoort dan als stopper verder gaan.

Dan krijg je bijv.

knopen 1 en 3:
Intercity Groningen - Vlissingen*
stopt in: Assen, Zwolle, Lelystad Centrum, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, verder stoptrein Vlissingen
Sneltrein Leeuwarden - Den Haag Centraal
stopt in: Grou-Jirnsum, Akkrum, Heerenveen, Wolvega, Steenwijk, Meppel, Zwolle, Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal, Gouda
in deze knoop aansluitend: intercity naar Deventer-Arnhem-Nijmegen, sneltrein naar Emmen, sprinter naar Utrecht, stoptrein naar Enschede, stoptrein naar Kampen

knopen 2 en 4:
Intercity Leeuwarden - Dordrecht*
stopt in: Heerenveen, Steenwijk, Zwolle, Kampen Zuid, Dronten, Lelystad Centrum, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak
Sneltrein Groningen - Den Haag Centraal
stopt in: Groningen Europapark, Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen, Meppel, Zwolle, Harderwijk, Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal, Gouda
in deze knoop aansluitend: intercity naar Enschede, stoptrein naar Coevorden(-Emmen?), evt. sprinter naar Deventer mocht die er ooit komen

*vormen samen met een intercity Lelystad Centrum - Breda (- Brussel-Zuid/Midi) ETMET op Lelystad-Schiphol-Rotterdam

Avonduitdunning:
- knopen 2 en 4 vervallen.
- sneltrein Leeuwarden - Den Haag Centraal stopt rijdt nog maar 1x p/u als stopper op Leeuwarden - Zwolle en de andere rit per uur stopt alleen op Heerenveen en Steenwijk.
- avondsprinter Groningen - Lelystad Centrum, die in Zwolle een redelijke aansluiting geeft op de sneltrein naar Amersfoort-Utrecht en dan en in Lelystad een goede aansluiting op de intercity naar Vlissingen.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Het totale stuk van Hattem aansluiting naar Herfte aansluiting is ongeveer 7,5 kilometer. Helaas moet de brug over de IJssel worden vervangen, maar anders had het verdubbelen van dit traject de ergste problemen opgelost. De sprinter naar Lelystad kan dan zelfs op de Zwolse knoop worden gelegd als er perroncapaciteit is. Helaas zal uitbouwen veel tijd kosten, maar het voordeel is ook dat de betrouwbaarheid behoorlijk toeneemt omdat een hoop richtingen nu een eigen baan krijgen. Op de lange termijn is een kwartierdienst naar Zwolle misschien wel mogelijk, maar ten noorden daarvan hooguit een soort sneltrein naar Groningen met extra stops in tenminste Meppel, Hoogeveen en Europapark (misschien is op deze as dan een kwartierdienst met sprinters haalbaar, als dit op deze knoop ook de snelste verbinding met Groningen is)
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Wat, de brug over de IJssel vervangen :?: Die is pas 10 jaar oud. Eentje er naast plaatsen zou het passend maken van de dienstregeling vereenvoudigen.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Dat zou een hele dure ingreep zijn voor slechts een klein aantal reizigers. Want het is vooral de sprinter <> sprinter overstap die extreem lang is, intercity <> intercity kan dus korter als er 4 ICs gaan rijden op Groningen - Zwolle en Zwolle - Utrecht. En mocht de Lelylijn er komen dan heeft Groningen een directere verbinding richting Schiphol en kan je alle ICs met korte stop naar Utrecht sturen.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Roeland »

Je zou (bij een halfuursknoop Zwolle) de IJsselbrug anders kunnen gebruiken (daarvoor moet je wel een paar wissels aanpassen bij Hattemerbroek): van .05-.14 beide sporen in gebruik richting Zwolle, en van .15-.25 beide sporen in gebruik vanaf Zwolle. Dan kunnen de treinen vanuit Amersfoort en vanaf de Hanzelijn gelijktijdig in Zwolle aankomen en vertrekken. Bespaart voor de Veluwe-IC 3 minuten wachttijd.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Ander voordeel is dat (als de perroncapaciteit ernaar is) de sprinter uit Lelystad ook in Zwolle kan aansluiten. Hoewel dat geen noodzaak is, blijft het een mooie bijkomstigheid.

Overigens had ik inderdaad graag een tweede spoorbrug naast de bestaande gezien
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Dat is toen niet doorgegaan omdat ERMTS de opvolgtijden zou verkleinen; maar dat is vooral door ingenieus geroepen die er geen verstand van hadden; want in de praktijk maakt het weinig uit ten opzichte van ATB.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Het zijn niet zo zeer de opvolgtijden die omlaag kunnen met ERTMS maar de marges rondom de opvolgtijden.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

Het is een beetje half-half waarbij beiden niet echt een wereld van verschil maken maar bij elkaar opgeteld links en rechts wel een leuke en incasseerbare winst geven voor een extra trein of net geen investering in beton.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Bemined »

Het kritieke punt bij de opvolgtijd zit hem rondom de stations, op de vrije baan zonder stations is opvolgtijd zelden een probleem. En rondom stations is zeker nog wel wat winst te pakken, maar hoeveel verschilt per situatie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Roeland »

Staatslijn K schreef: ma 21 jun 2021, 13:27 Ander voordeel is dat (als de perroncapaciteit ernaar is) de sprinter uit Lelystad ook in Zwolle kan aansluiten. Hoewel dat geen noodzaak is, blijft het een mooie bijkomstigheid.
Met een kleine tijdverschuiving op Groningen - Zwolle kun je nu ook al de Hanzelijn-sprinter als rechtstreekse sprinter door laten rijden naar Groningen. Jammer dat dat nog steeds niet gebeurt...
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door waldo79 »

Dan zou je Den Haag - Groningen helemaal per sprinter kunnen afleggen (A) zonder over te stappen.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Klaasje »

Dan ben je bijna een uur langer onderweg maar dan ben je wel via Amsterdam Centraal gegaan en heb je 5 minuten naar Almere Oostvaarders kunnen kijken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef: ma 21 jun 2021, 15:47 Het is een beetje half-half waarbij beiden niet echt een wereld van verschil maken maar bij elkaar opgeteld links en rechts wel een leuke en incasseerbare winst geven voor een extra trein of net geen investering in beton.
Maar voor Zwolle werd een megawinst bedacht; namelijk dat treinen tegelijk uit Leeuwarden en Groningen kunnen aankomen en tegelijk vertrekken richting Almere en Amersfoort. En nee; dat kan dus ook met ERMTS niet. Met als gevolg dat je dus gebonden bent aan lange halteertijden op Zwolle als je daar een goede dienstregelingknoop wil hebben.
5 minuten naar Almere Oostvaarders kunnen kijken.
Je kunt de trein wel gebruiken als schuilhut om ooievaars te spotten (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door zone2000 »

Docu van Omrop Fryslan
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Brede ideeën: Noordelijke provincies willen sneller bouwen in ruil voor betere infrastructuur

Bericht door Staatslijn K »

Een goede documentaire, ik had het wel interessant gevonden om te onderzoeken of een regionale spoorlijn tussen Heerenveen en Drachten ook een optie zou zijn, de huidige busfrequentie is ongeveer elk half uur snel, aangevuld met een stopbus, laat dat een regionale trein worden. Daarmee kun je alle redelijke plaatsen bedienen en neemt de kwaliteit toe. Bovendien kun je in Groningen en Heerenveen aansluiten op andere treinen. Bijkomend voordeel is dat de kosten voor infrastructuur aanzienlijk lager zijn en een deel van de lijn zou als enkelspoor kunnen worden aangelegd. Natuurlijk wel met de mogelijkheid dit later om te bouwen naar dubbelspoor. Wanneer deze lijn een succes is, kan worden gekeken naar verlengen naar Lemmer, Emmeloord en Lelystad als dat uitkomt, maar door gefaseerd te bouwen verlaag je het risico en over het algemeen doen regionale lijnen het goed
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten