Nieuwe entree station Blaak

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Nieuwe entree station Blaak

Bericht door Ferdinand »

Als nieuwe bewoner van het Wijnhaveneiland moet ik nogal vaak Blaak (de weg) oversteken om bij de Markthal te komen of bij het treinstation. Dat is helemaal geen groot probleem; de verkeerslichten werken naar mijn idee redelijk slim en de twee zebra's kunnen onafhankelijk groen worden wat leidt tot een efficiënte werking. Het kan echter beter denk ik.

Het idee
Mijn idee is concreet om een nieuwe voetgangers tunnel aan te leggen tussen metrostation Blaak en het pleintje ten zuidwesten van de kruising Blaak/André van der Louwbrug. Er is daar toevallig wat ruimte waar je makkelijk een ingang van een tunnel kan aanleggen. Station Blaak is nogal ingewikkeld, dus ik betwijfel of je een dergelijke tunnel op zowel de metro als trein kunt aansluiten, maar aansluiting op de metro zou al prima zijn. De tunnel zou kunnen aantakken op het uiteinde van het metroperron. Om beide richtingen van de metro bereikbaar te maken zal het noodzakelijk zijn om extra diep te gaan onder het metrospoor door op niveau -2. De trein rijdt ook op niveau -2, maar die kruist de metro vrijwel haaks in het midden, dus ik denk niet dat je bij het uiteinde daar veel last van hebt. de rode lijn is mijn voorstel en de zwarte lijn is de reeds bestaande tunnel, die zover ik weet vrijwel niemand gebruikt omdat die daar niet logisch ligt.

Afbeelding

Omgeving
een verbetering van de bereikbaarheid van station Blaak voor voetgangers is naar mijn mening ook gerechtvaardigd wanneer men kijkt naar de ontwikkeling van het gebied. Met name ten zuidwesten van station Blaak is er de afgelopen veel nieuws gebouwd. Het Wijnhaveneiland en de directe omgeving is 'booming' met veel recent opgeleverde hoge woontorens, maar ook nog veel plannen voor nieuwe torens zoals the Terraced Tower, Clubhouse Boompjes, Bright en zo kan ik nog wel even door. De inwoners van al deze torens zouden profiteren van een nieuwe tunnel; ik heb het gebied gemarkeerd.

Afbeelding


Stimulans voor gebruik OV
Voor het Wijnhaveneiland en de Boompjes is Station Blaak bijna altijd de beste keus om een reis met het OV te maken. De belangrijke oost-westlijn komt er langs, Intercity's en sprinters richting Dordrecht en Den Haag stoppen er, de tram en daarnaast nog twee buslijnen.
Om ervoor te zorgen dat al deze nieuwe inwoners in dit gebied zoveel mogelijk hun auto laten staan, moet de weg naar het OV zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Momenteel moet je nog Blaak en de trambaan oversteken om bij het station te komen. Vervolgens ga je naar de metro door een ingang die naar mijn idee vooral is opgezet voor overstappers vanuit de tram. Daarnaast is de ingang gewoon vrij krap. De ingang van de begane grond naar de trein voelt nogal gedateerd aan, maar is voldoende.

Verder wordt de overstap van bus 47 en 32 op de metro/trein ook een stuk makkelijker met een nieuwe tunnel.

Andere voorbeelden
Het is ook niet heel raar om meerdere ingangen te hebben voor een metrostation. Station Eendrachtsplein is denk ik wel het beste voorbeeld dat vanaf elke hoek van de straat met een andere ingang te bereiken is. Station Dijkzigt, Beurs en Oostplein hebben ook meerdere ingangen. Station Oostplein ligt in een niet al te dichtbevolkt gebied als je het vergelijk met de rest van het centrum, maar heeft toch een best wel lange voetgangerstunnel. Van een tunnel bij Blaak zouden aanzienlijk meer mensen profijt hebben en is qua lengte vergelijkbaar. Daarnaast komt het het autoverkeer ook ten goede als er minder voetgangers oversteken, maar ik vermoed dat dit effect beperkt zal zijn gezien de grote hoeveelheid fietsers aldaar en voetgangers die niet met het OV willen reizen.

Laat me weten wat je van het plan vindt. Ik sta open voor kritiek. De precieze ondergrondse situatie bij Blaak is mij niet volledig bekend, dus als iemand daar meer info over heeft hoor ik dat graag ;-)


Geïnteresseerd in de ontwikkeling van het gebied? Hier wat linkjes;
https://nieuws.top010.nl/nieuwe-woontor ... eiland.htm
https://www.kcap.eu/nl/news/2017/wijnha ... _amsterdam
https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=40345
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuwe entree station Blaak

Bericht door Staatslijn K »

Waarschijnlijk is het veel te duur, maar zouden er twee vrijliggende sporen bij kunnen voor de ICD? Misschien in een later toekomstig senario ook 2 keersporen zodat Blaak ook een directe verbinding met Utrecht kan krijgen.

Misschien een beetje off topic, maar het zou sowieso interessant zijn om te kijken of Delft (en Schiedam) een directe verbinding met Utrecht zouden kunnen krijgen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuwe entree station Blaak

Bericht door Suus »

De metrotunnel bij Blaak loopt tot de rand waar de roltrappen onder de putdeksel beginnen. De enige plek waar je dus een uitgang van een tunnel onder de metrosporen kan realiseren is in de verdiepte fietsenstalling, en niet er nog naast. Dit is ook goed te zien op de luchtfoto aan de hand van de ventilatieroosters bij de VIP Pizza.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nieuwe entree station Blaak

Bericht door en-es »

Staatslijn K schreef: zo 25 apr 2021, 19:09 Misschien een beetje off topic, maar het zou sowieso interessant zijn om te kijken of Delft (en Schiedam) een directe verbinding met Utrecht zouden kunnen krijgen
Inderdaad off topic. ik zou zeggen open een nieuw topic over rechtstreekse verbindingen tussen Delft en Utrecht.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe entree station Blaak

Bericht door Bemined »

Zou je niet beter een tunnel naar de achteringang kunnen maken? Daar heb je al een grote ruime hal waarvan een van de twee RET perrons en beide NS perrons rechtstreeks bereikbaar zijn. Voor het tweede RET perron moet je dan even via het NS perron lopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten