Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

SuperGhost schreef: vr 28 mei 2021, 17:34 De Veluwe heeft nu ook wel een redelijk fijnmazig net, maar dat is nu ook wel het probleem. Er zijn eigenlijk alleen maar kleine kernen die met die buslijnen bediend moeten worden (de grote kernen hebben op Voorthuizen na allemaal een treinstation), waardoor die buslijnen vooral afhankelijk zijn van de reizigers uit die kleine kernen, waarbij bijna elke kern ook nog 2 buslijnen heeft. Dit maakt het geheel erg duur voor de vervoerder en voor de reizigers ook deels onaantrekkelijk door de lage frequenties.

Je moet je dus afvragen of het niet beter is om sommige directe verbindingen te laten verdwijnen om zo het aantal lijnen te verminderen. Sommige reistijden worden dan weliswaar langer en met overstap, maar zouden dan wel frequenter geboden kunnen worden.

Daarnaast heeft de Veluwe ook de pech dat het rijk en NS nog altijd niet willen beginnen aan perrons langs het HRN voor station Barneveld Noord. Als die er zouden komen, dan kun je ook al wat bezuinigen en optimaliseren.
En op welke wijze kun je dit optimaliseren? Ik ben al een aantal weken aan het klooien ermee en heb nog steeds geen oplossing ervoor.
Enige snelle simpele besparingen die ik zie is het opheffen van de 102 en dan 103 dagdekkend maken. Je zou ook de 103/205 zo kunnen inleggen dat men snel op de trein naar Amersfoort kan overstappen te Barneveld Noord.

Ik zou zelf de 101 ook opheffen door de paralleliteit met de 205.

Als laatste zou ik kijken naar het combineren van de stadsbus 1 en de 111.
Wellicht kun je wel iets met die enorme hoeveelheid Christelijke schoolbussen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Nu noem je dus al een aantal zaken. Het hangt natuurlijk ook af of er eindelijk een station Barneveld-Noord langs het HRN komt hoeveel je kunt aanpassen. Maar ik wilde bewust niet verder inzoomen, omdat het geen ideeëntopic moet worden denk ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef: vr 28 mei 2021, 17:53 Enige snelle simpele besparingen die ik zie is het opheffen van de 102 en dan 103 dagdekkend maken.
En hoe wil je dan Hoevelaken ontsluiten? Dat heeft weliswaar een station maar veruit het grootste deel van de plaats ligt daar niet bepaald in de buurt (en de trein gaat niet naar het centrum van Amersfoort, de bus wel)
Ook mis je dan Terschuur en Zwartebroek, beide plaatsen die in de huidige plannen nog wel bereikbaar blijven het grootste deel van de tijd.
Ik zou zelf de 101 ook opheffen door de paralleliteit met de 205.
Die parallelliteit is er echter alleen tussen Putten en Harderwijk. In Putten zelf vormt de 101 de verbinding vanuit het dorp zelf richting Amersfoort (het station ligt immers vrij excentrisch) en in Nijkerk ontsluit hij ook het een en ander wat niet direct in de buurt van de trein ligt.
De knulligheid zit hier echter juist in de huidige dienstregeling: wel meer langs Corlaer rijden, maar zonder er haltes te hebben. En juist Holkerveen en Nijkerkerveen links laten liggen terwijl daarlangs rijden de parallelliteit zou verminderen.
Net als een bus op station Vathorst laten eindigen terwijl de reizigers juist naar bijvoorbeeld het centrum van Amersfoort willen. Die zijn waarschijnlijk bij de eerste inkorting tot Schothorst al overgestapt op de trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Dennenboom »

Eigenlijk zou je voor weinig geld stadsbus 3 naar Corlaer door kunnen trekken. Maar andere concessie dus een no go area.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Is jarenlang een wens geweest ook, om een Amersfoortse stadsbus naar Nijkerk door te trekken. Amersfoort en Nijkerk zijn immers nagenoeg aan elkaar gegroeid.
Maar als lijn 101 opgeheven wordt is er voor Nijkerk eigenlijk weinig reden om nog onder IJssel-Vecht te vallen, dan heb je alleen nog maar een buurtbus (die feitelijk het grootste deel van de route al in de provincie Utrecht rijdt) en wat schoolbussen die het aan de noordkant schampen vanuit Gelderland.
(Op lijn 102 zou de concessiegrens dan wel naar de andere kant van Hoevelaken verschuiven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef: vr 28 mei 2021, 20:04 klopt, Ik vind persoonlijk dat Keolis hier weinig creativiteit toont om te zien op welke wijze OV nog zo goed mogelijk geboden kan worden. Er wordt gewoon een bijl gehanteerd en verder niks. Dorpen zonder station kunnen hierdoor in isolement worden geplaatst.
Eens
Daniel schreef: vr 28 mei 2021, 20:14
CamilleKreemers schreef: vr 28 mei 2021, 17:53 Enige snelle simpele besparingen die ik zie is het opheffen van de 102 en dan 103 dagdekkend maken.
En hoe wil je dan Hoevelaken ontsluiten? Dat heeft weliswaar een station maar veruit het grootste deel van de plaats ligt daar niet bepaald in de buurt (en de trein gaat niet naar het centrum van Amersfoort, de bus wel)
Ook mis je dan Terschuur en Zwartebroek, beide plaatsen die in de huidige plannen nog wel bereikbaar blijven het grootste deel van de tijd.
Alleen een bus Amersfoort-Hoevelaken inleggen. Eventueel kun je dan de route in Hoevelaken aanpassen, zodat het eindpunt bij het station komt te liggen (en er binnen Hoevelaken dus 2 richtingen kunnen ontstaan en er dus minder een tegenspitsrichting is). Terschuur en Zwartebroek is al eens eerder geopperd (toen er plannen waren om de 102 te schrappen op Amersfoort-Voorthuizen en af te buigen naar Barneveld, wat uiteindelijk slechts deels is gebeurd) om die te bedienen door buurtbus 509 vanaf Achterveld niet meer via Leusden, maar vanaf via Terschuur en Zwartebroek naar Hoevelaken te sturen.
Daniel schreef: vr 28 mei 2021, 20:14
CamilleKreemers schreef: vr 28 mei 2021, 17:53 Enige snelle simpele besparingen die ik zie is het opheffen van de 102 en dan 103 dagdekkend maken.
En hoe wil je dan Hoevelaken ontsluiten? Dat heeft weliswaar een station maar veruit het grootste deel van de plaats ligt daar niet bepaald in de buurt (en de trein gaat niet naar het centrum van Amersfoort, de bus wel)
Ook mis je dan Terschuur en Zwartebroek, beide plaatsen die in de huidige plannen nog wel bereikbaar blijven het grootste deel van de tijd.
Ik zou zelf de 101 ook opheffen door de paralleliteit met de 205.
Die parallelliteit is er echter alleen tussen Putten en Harderwijk. In Putten zelf vormt de 101 de verbinding vanuit het dorp zelf richting Amersfoort (het station ligt immers vrij excentrisch) en in Nijkerk ontsluit hij ook het een en ander wat niet direct in de buurt van de trein ligt.
De knulligheid zit hier echter juist in de huidige dienstregeling: wel meer langs Corlaer rijden, maar zonder er haltes te hebben. En juist Holkerveen en Nijkerkerveen links laten liggen terwijl daarlangs rijden de parallelliteit zou verminderen.
Net als een bus op station Vathorst laten eindigen terwijl de reizigers juist naar bijvoorbeeld het centrum van Amersfoort willen. Die zijn waarschijnlijk bij de eerste inkorting tot Schothorst al overgestapt op de trein.
Volgens mij is de 101 juist op Putten-Nijkerk het rustigst? Maar het stuk Amersfoort-Nijkerk kun je natuurlijk behouden door hem aan de bus Harderwijk-Nijkerk via Zeewolde vast te maken. Dat geeft Zeewolde ook weer een rechtstreekse verbinding met Amersfoort terug krijgt. Je zou dan in Vathorst inderdaad eigenlijk aan een van de stadslijnen willen doorkoppelen. Dat kan lijn 3 zijn (rechtstreekse verbinding met ziekenhuis en Eemplein) of lijn 5 (rechtstreekse verbinding met ROC bij Schothorst en met het stadscentrum). Maar helaas willen de provincies hiervoor niet samenwerken.
Een andere optie is om lijn 3 of 5 door te trekken naar Nijkerk uiteraard, dan hoef je alleen maar dat stukje aan een andere concessie over te geven met de verplichting die te blijven bedienen met minimaal dezelfde frequentie als nu.
Inderdaad zou je bij beide opties extra haltes moeten toevoegen bij Corlear. Die wijk zou groot genoeg moeten zijn om aardig wat reizigers te kunnen trekken, maar de verbinding is nu gewoon slecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: vr 28 mei 2021, 21:38Terschuur en Zwartebroek is al eens eerder geopperd (toen er plannen waren om de 102 te schrappen op Amersfoort-Voorthuizen en af te buigen naar Barneveld, wat uiteindelijk slechts deels is gebeurd) om die te bedienen door buurtbus 509 vanaf Achterveld niet meer via Leusden, maar vanaf via Terschuur en Zwartebroek naar Hoevelaken te sturen.
Ik vraag me af of de gemeente Leusden daar mee akkoord gaat. Achterveld is immers een dorp in de provincie Utrecht, maar zou dan alleen nog maar met Gelderland verbonden zijn. De wens zit 'm vooral een verbinding richting Amersfoort en dat is via Leusden sneller volgens mij.
Die verbinding daar is alleen maar in een Gelderse concessie belandt omdat de vaste bus door Achterveld destijds door de garage van de VAD in Ermelo werd uitgevoerd.
Volgens mij is de 101 juist op Putten-Nijkerk het rustigst? Maar het stuk Amersfoort-Nijkerk kun je natuurlijk behouden door hem aan de bus Harderwijk-Nijkerk via Zeewolde vast te maken. Dat geeft Zeewolde ook weer een rechtstreekse verbinding met Amersfoort terug krijgt.
Tja, Putten - Nijkerk is net het eerste stukje waar de 101 alleen rijdt. En zoals gezegd: hij komt in Amersfoort nu nergens meer waar de reizigers willen zijn, dus als die de bus al nemen dan zal het de 107 naar station Putten zijn. De trein moeten ze immers toch al nemen.
Je zou dan in Vathorst inderdaad eigenlijk aan een van de stadslijnen willen doorkoppelen. Dat kan lijn 3 zijn (rechtstreekse verbinding met ziekenhuis en Eemplein) of lijn 5 (rechtstreekse verbinding met ROC bij Schothorst en met het stadscentrum). Maar helaas willen de provincies hiervoor niet samenwerken.
Wil je enige aantrekkelijkheid, door een snelle verbinding met het centrum van Amersfoort, krijgen dan ligt via Nijkerkerveen en de Hogeweg meer voor de hand. Al is er met het wijzigen van de 101 ook wel een behoorlijk gat in Hooglanderveen ontstaan. Dat wordt nu alleen nog maar langs de rand bediend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: vr 28 mei 2021, 20:14 En hoe wil je dan Hoevelaken ontsluiten? Dat heeft weliswaar een station maar veruit het grootste deel van de plaats ligt daar niet bepaald in de buurt (en de trein gaat niet naar het centrum van Amersfoort, de bus wel)
Volgens mij is dat hele dorp 20 minuten van het station, fietsen nog minder. Lijkt me acceptabel. Zie eigenlijk nog liever dat de bus überhaupt niet meer bij het station stopt. Is een flinke lus voor een enkele reiziger.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Suus »

Is een busdienst Amersfoort Centraal - Terschuur - Hoevelaken - Zwartebroek - Nijkerkerveen - Nijkerk niet een oplossing, ter vervanging van de 101 en 102?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Ik zou dan eerder Amersfoort Centraal - Hoevelaken - Terschuur - Zwartebroek - Nijkerkerveen - Nijkerk doen, dat scheelt een keer heen en weer rijden (je kunt bij Terschuur immers niet de A1 af, en via het knooppunt met de A30 rijden lijkt me nogal om).
Maar da's op zich al een logische verbinding tussen de kernen in de gemeente Nijkerk. Voor Nijkerkerveen - Amersfoort wel wat meer om, maar Terschuur lijkt me ook weer net wat te groot om links te laten liggen voor een versnelling van de route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je dan eerder een buslijn Amersfoort-Hoevelaken-Terschuur-Zwartebroek-Nijkerkerveen-Nijkerk bedoeld? Maar dan zit je nog met het probleem dat de weg tussen Zwartebroek en Nijkerkerveen niet geschikt is voor een bus. Daarnaast zal het voor reizigers Nijkerk<->Amersfoort te ver om zijn, waardoor je alleen maar reizigers van de tussengelegen plaatsjes zult meekrijgen. Die plaatsjes zijn te klein voor een normale buslijn. Daarnaast: lijn 101/103 toen die nog langs Holkerveen/Nijkerkerveen reed had daar nauwelijks in/uitstappers. Ik denk dat die enkele reizigers prima bediend is om via Corlear (Amersfoort-Noord) of station Hoevelaken naar Amersfoort te reizen met de buurtbus.

Voor de bediening van Hoevelaken en Terschuur en Zwartebroek als je lijn 102 zou schrappen op dat deel, zou je aan twee dingen kunnen denken:

bediening Hoevelaken:
stadsbus: Amersfoort CS - Stadsring - Amerena - De Wieken - Hoevelaken - Station
in Hoevelaken zou je dan twee routes kunnen hanteren:
1) via Westerdorpstraat - Oosterdorpstraat - Koninginneweg naar het station
2) via huidige route naar het station en dan een ringlijn door heet oosten: Stoutenburgerlaan -> Oosterdorpstraat -> Koninginneweg

Voor de bediening van Terschuur en Zwartebroek zouden 2 opties kunnen in zo'n situatie:
- de gewenste buurtbus Barneveld-Nijkerk hierlangs sturen, dus: Barneveld - Harselaar-West - Terschuur - Zwartebroek - Driedorp - Nijkerk (zo'n 24 min, dus een uursdienst zou in principe met 1 busje kunnen). Nadeel is dan wel dat Terschuur/Zwartebroek<->Amersfoort via stations Nijkerk of Barneveld Centrum zou moeten.
- de buurtbus Eemdijk-Vathorst aanpassen, waarbij die wordt: Eemdijk - Bunschoten - Zevenhuizen - Amersfoort-Noord (Calveen - Vathorst) - Hooglanderveen - Hoevelaken Station -> Zwartebroek -> Terschuur -> Hoevelaken Station (dus een ringlijn door Zwartebroek en Terschuur).(reistijd zo'n 50 minuten, doorrijden naar Barneveld kan niet binnen het uur)
Nadeel: bediening station Vathorst vervalt (wellicht te herstellen met een doorsteek voor de buurtbus via de Veenweg?) en Zwartebroek/Terschuur <-> Barneveld moet nu via station Hoevelaken gebeuren i.p.v. via Voorthuizen. Voordeel: er komt een directe verbinding Hoevelaken<->Amersfoort-Noord (nu nog omreizen via Amersfoort-Centrum of Nijkerk). Wellicht zou het dan ook beter zijn om de halte IKEA ook weer op te nemen (i.p.v. Caraiben iets verderop. De halte voor de richting Eemdijk kun je dan aan de Caraïben zelf aanleggen bij die rotonde)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Buurtbus door Ugchelen:
- Nogal merkwaardige tijden, waarop geen enkele goede overstap op de intercity's ontstaat op het station. Vertrek is om .00 (precies als de IC uit Amersfoort aankomt) en aankomst is om .43 (1 minuut voor vertrek van de IC naar Amersfoort). Waarom niet gewoon 7 minuten naar voren verschuiven (vertrek .53 en aankomst wordt dan .36), waarbij in beide richtingen een overstap van 8 minuten ontstaat?
- Positie van de haltes 'centrum' is wat vreemd. Eigenlijk is het centrum zo alleen snel bereikbaar van/naar het ziekenhuis. Als je vanaf het station komt, kun je wel snel naar het centrum, maar niet snel terug (dan moet je eerst het hele rondje door Ugchelen maken, ook al komt hij na het rondje ook weer vlak langs het centrum). Ook vanuit Ugchelen zelf kun je hierdoor alleen van het centrum de rest van de wijk in, maar niet andersom. Wellicht was het praktischer geweest als dat rondje in omgekeerde richting werd gereden (waarbij de halte Centrum aan de Bogaardslaan juist na het rondje wordt aangedaan) of als er ook nog een halte 'centrum' aan de Ugchelseweg zou komen.
- Wellicht dat er nog een halte bij zou kunnen ter hoogte van de kruising Hoenderloseweg/Hoog Buurloseweg of Hoenderloseweg/Doornenburg nog een halte kan komen? Daar lijkt een aardig gat te zitten nu, waardoor de loopafstanden voor Ugchelen Zuidwest wat lang lijken.

Buurtbus door Berg en Bos:
- tijden zijn hier wel logisch. Weliswaar ook om .00 vertrek, maar wel met aankomst om .38, waardoor een goede overstap op de intercity's ontstaat (helaas gewoon niet van en naar mogelijk gezien de benodigde tijd)
- Wellicht zou een extra halte kunnen t.h.v. de kruising Valkenberglaan/Genistalaan. Daar lijkt een gat te zitten in de dekking.
- Zoals gezegd wordt de ringlijn nu wel erg lang, waardoor reizen in één richting wel erg onnodig lang worden.
- Er wordt voor Kerschoten-West o.a. gezegd dat een meerwaarde is dat het revalidatiecentrum weer bedient wordt. Echter stopt de buurtbus niet voor de deur, maar 300 meter verderop. Als je dan al een buurtbus inlegt, waarom niet voor de deur stoppen? (zeker voor een revalidatiecentrum lijkt me dat nogal praktisch). En als je 300 meter voor lief neemt, dan was dat centrum beter geweest als je gewoon een voetpad had aangelegd vanaf de Zwolseweg (ter hoogte van de kruising met de Ereprijs) naar dat centrum. De halte Van Haeftenkazarne van lijnen 202 en 204 ligt namelijk met zo'n voetbal op eenzelfde afstand en rijden natuurlijk veel frequenter en directer.
- Voor Kerschoten-West lijkt het me bovendien gewoon beter om een extra halte aan te leggen voor die lijnen 202 en 204 ter hoogte van de doorsteek bij de Hertenlaan, zodat die wijk beter ontsloten wordt met regulier OV.
- Ik had liever dat men er een buurtbus naar Hoog Soeren van had gemaakt (zodat die kern ook bediend wordt), waarbij dan vanaf de Naald direct via de Jachtlaan en de Wildernislaan naar de Valkenberglaan gereden kan worden. Als je dan die weg af volgt tot de Soerenseweg, zou je op bij die kruising op de Valkenberglaan ook een halte neer kunnen zetten, zodat de 'bestaande' halte bij dat kruispunt (aan de Soerenseweg) dan in beide richtingen bediend kan worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Meltrain »

Als we toch met ideeën aan het smijten zijn....

Ik zou lijn 10 in Apeldoorn voortaan in beide richtingen via de Kayersdijk laten rijden en dan via de Laan van Westenenk naar het Gelre Ziekenhuis laten rijden.
Als er dan aan het begin van de Laan van Westenenk een nieuwe halte wordt geplaatst, ontstaat daar een mooie overstaplocatie voor reizigers uit Beekbergen naar het Gelre Ziekenhuis.
Als de vertrektijden van 10 en 11 dan (beter) afgestemd worden, ontstaat er op de Kayersdijk ook een betere bediening.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door NintendoC »

Ik zat voor het Flevolandse deel ook nog eens te denken hoe je daar efficiënt DRU's kunt besparen. Ik zat te denken om de lijnen 77, 141, 145, 146 en 149 aan te passen.

77: Lemmer - Rutten - Creil - Espel - Tollebeek - Emmeloord
141: Kampen - Emmeloord - Nagele - Urk
143: Vervallen (traject overgenomen door 145)
145: Lelystad - Swifterbant - Dronten - Kampen
146: Vervallen (bediening Nagele met 141 en Swifterbant met 145
149: Vervallen (Urk - Lelystad kan met een overstap op de 140 met lijn 141)

Door het iets omleggen van de 77 en de 141 kun je de hele 146 en 149 eruit gooien. Eventueel kun je 's avonds lijn 141 ongewijzigd laten rijden via Tollebeek. Reizigers uit Nagele kunnen vlot naar Zwolle via de 141 en kunnen voor Lelystad overstappen op de 140 bij de Domineesweg (Dronten kan via Emmeloord/Kampen). De 141 heeft nu een lang stationnement in Emmeloord van zo'n 10 minuten. Door die iets korter te laten duren kun je 'omrijden' via Nagele. De 77 heeft nu ook een heel lang stationnement in Emmeloord.

Ik denk dat je hiermee met weinig pijn veel DRU's kunt besparen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had de 641 opgeheven en de DRU in een lijn Urk - Nagele - Kampen gestoken. Kan je de 141 stilstand fors verkorten en perfect aansluiting bieden als je de 140 een kwartiers klapt. Koppelen van 71 en 140 in Emmeloord en dan een groot gebied rechtstreeks met Lelystad verbinden. Je bespaart dan op materieelritten.

De 141 koppelen aan de nieuwere 11 en de nieuwe 149 doorsturen in uursdienst naar Zwolle Station voor de tussenliggende dorpen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb de volgende wijzigingen in gedachten :

Lijn 141 gaat doorrijden naar Nagele Domineesweg. Alhier gaan een deel van de ritten door als 149 naar Kampen via Nagele. De stilstand in Emmeloord wordt hiervoor gebruikt alsmede een snellere route. Wellicht kan hierdoor een uursdienst op bepaalde momenten worden gehaald.

Lijn 141 rijdt altijd overdag door naar Kampen Zuid. Met een snellere route van 16 minuten lengte via de Flevolaan en Europa-Allee is het mogelijk om vanuit Kampen via Station Zuid snel naar Amsterdam en Zwolle te reizen. De treinen komen hier rond. 15 voorbij.

Lijn 641 wordt opgeheven. De drugs worden gebruikt om de 149 overdag te bieden.

Lijn 146 wordt tot een spitsbus omgevormd. Daar en tegen zal de 145 altijd Lelystad - Swifterbant - Dronten uitvoeren.

Lijn 140 wordt altijd gekoppeld aan lijn 71 met een korte stilstand. Hierdoor wordt de verbinding naar NoordOostpolder en de Randstad fors versneld. Gekeken wordt nog naar de noodzaak voor 171 ritten vanuit Hasselt naar Lelystad.

Stadsdienst Zwolle en Apeldoorn gaan op de schop. Uutwerking ben ik nog mee bezig. Eerste idee is om de 1 tot Fionagras te rijden als kwartiersdienst en dan 2x/uur door via de huidige route van lijn naar Station Stadshagen. Overdag tot 8pm rijdt de bus dan door naar Zwolle Centrum.

Lijn 3 wordt opgeheven en Berkum gaat door lijn 40 worden bediend. Met het aanpassen van de 83 en 640 via de Zwartewaterallee is het mogelijk om de 649 blijvend te schrappen.

Ik denk eraan om de 76 ook via Hessenpoort om te leggen. Hierdoor kan met uit de regio van lijn 71 ook sneller naar Hessenpoort. Dit is dan een uursdienst gezamenlijk met de 40.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJsselmond (2014-2023)

Bericht door SuperGhost »

NintendoC schreef: za 05 jun 2021, 18:04 77: Lemmer - Rutten - Creil - Espel - Tollebeek - Emmeloord
141: Kampen - Emmeloord - Nagele - Urk
143: Vervallen (traject overgenomen door 145)
145: Lelystad - Swifterbant - Dronten - Kampen
146: Vervallen (bediening Nagele met 141 en Swifterbant met 145
149: Vervallen (Urk - Lelystad kan met een overstap op de 140 met lijn 141)
Hiermee wordt de reistijd Urk<->Emmeloord Busstation wel erg veel langer. Afhankelijk van waar in Urk je moet zijn kan de reistijd meer dan verdubbelen. Lijkt me een slecht plan. En dan had ik het alleen nog naar een reis naar het busstation in Emmeloord. Bedenk eens hoe enorm om je in dit plan moet reizen als je van Urk-Oost naar het ziekenhuis in Emmeloord moet...
Ook vervalt dan de bus door Emmeloord-Noordwest (De Erven), waardoor dat deel weer zonder OV komt te liggen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door SuperGhost »

Ik zie de noodzaak niet om de 141 naar Kampen Zuid i.p.v. Kampen te sturen:
- Voor Emmeloord->Randstad neem je immers al de 140 naar Lelystad. De 141 is juist vooral voor de reizigers naar Zwolle en de scholen (Windesheim, Deltion) daar. Dan is station Kampen veel logischer. Zeker voor het Deltion, waar je tegenwoordig via station Zwolle Stadshagen kan reizen.
- Je zegt dat station Kampen Zuid sneller te bereiken is dan station Kampen, maar als ik op Google Maps even snel een reisje inplan vanaf de bushalte in Ens, dan is station Kampen Zuid 14 minuten rijden en station Kampen 11 minuten.
- Als je in Emmeloord in de knoop wilt vertrekken (.00/.30), dan kom je in Kampen aan rond .00/.30. Op station Kampen vertrekken de treinen ook rond die tijd, maar op Kampen Zuid juist rond .15/.45. Op station Kampen zit je dus met een goede overstap op de trein, op Kampen Zuid dus juist niet, waardoor de reistijd ook daardoor al langer wordt (hetzij voor iedereen, hetzij voor de reizigers die in Emmeloord moeten overstappen op deze bus).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door regenmaker »

Wat ik zou doen voor de regio Dronten/Kampen:
  • Lijn 146 (Dronten - Emmeloord) wordt opgeheven. Nagele krijgt er doordeweeks een belbusverbinding naar Nagele Domineesweg voor terug met aansluiting op lijn 140.
  • Lijnen 163 (Dronten - Lelystad) en 164 (Swifterband - Lelystad) opheffen wegens parallelliteit.
  • Lijnen 21 en 22 opheffen. Deze worden vervangen door de lijnen 146 en 147.
  • Lijn 147 wordt gesplitst in de lijnen 146 en 147 die beide elke twee uur gaan rijden. Lijn 147 behoudt zijn huidige route en lijn 146 gaat in Dronten via De Haflinger, De Morgen en de Eurosingel rijden. Hiermee krijgt dit gedeelte van Dronten de gehele week een openbaar vervoer verbinding. Lijn 146 keert in Dronten op lijn 147 en v.v. waardoor een lus ontstaat.
  • Lijn 145 doortrekken naar Dronten ter vervanging van lijn 146.
  • Lijn 11 wordt gesplitst in de lijnen 11 en 12. Deze lijnen gaan rijden tussen Kampen Zuid en Station Kampen. Lijn 11 gaat hierbij 1x/uur een directere route via de haltes Leeghwaterstraat, Amandelboom, Kalmoessingel en Oostzeestraat rijden en lijn 12 gaat 1x/uur via de IJsseldijk rijden. Lijn 74 komt op dit traject te vervallen. Op zaterdag vervalt de stadsdienst van Kampen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door SuperGhost »

Ik zou dan zeggen het volgende net in de Flevopolder (excl. Almere en stadsdienst Lelystad) en zuidelijk deel Noordoostpolder:

'normale' bussen:
140 Emmeloord - Tollebeek - Urk-Oost - Nagele Domineesweg - Lelystad (snelbus)
hiervoor in Urk wel verlenging van de Ensgat naar de Urkerweg/N351 nodig. Extra stop bij rotonde Steenstraat in Oostervaart i.v.m. overstap van/naar Swifterbant ter compensatie van verdwijnen verbinding Swifterbant-Emmeloord
141 Emmeloord - Ens - Kampereiland - Kampen Station
142 Dronten - Roggebotsluis - Kampen (Hagenbroek - Brunnepe - Station) (hierdoor zou je de stadsdienst van Kampen ook al kunnen inkorten)
143 Dronten (Station - Centrum - Aeres Hogeschool) - Swifterbant - Lelystad (altijd via de hogeschool ter compensatie van verdwijnen stadsbus)
144 Dronten (Station - Centrum - De Haflinger) - Biddinghuizen - Harderwijk (via De Zuid om Dronten-Zuid beter te ontsluiten na wegvallen stadsdienst)
145 Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk - Ermelo - Putten - Voorthuizen - Barneveld
146 Harderwijk - Zeewolde - Almere Hout - Almere Stad (rijdt niet 's avonds en zondags)
147 Harderwijk - Zeewolde - Nijkerk - Amersfoort Vathorst (rijdt 's avonds en zondags niet op Nijkerk-Amersfoort)
148 Almere Stad - De Eemhof - Nijkerk*
149 Stadsdienst Urk (combinatie route huidige lijn 141 in Urk met bediening Zwolsche Hoek, verknoopt met lijn 340 in Urk-Oost)

avondbussen:
446 Harderwijk - Zeewolde - De Eemhof - Almere Stad (vervangt lijnen 146 en 148)

buurtbussen:
540 Emmeloord - Nagele - Nagele Domineesweg (buurtbus)

*vakantiegangers van De Eemhof willen niet naar Zeewolde, maar van/naar Nijkerk (station voor aankomst/vertrek) en de historische binnenstad van Amersfoort (bereikbaar via Nijkerk). Zolang de reguliere bus Harderwijk-Zeewolde-Almere dus nog rijdt moet je de bus via de Eemhof dus zo veel mogelijk van/naar Nijkerk laten rijden. Als de concessiehouder van de provincie Utrecht het toelaat zou ik zelfs liever die bus direct naar het stadscentrum van Amersfoort laten rijden i.p.v. Nijkerk, maar vrees dat dat het niet wordt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door Daniel »

Kleinigheidje: die bus naar De Eemhof rijdt vooral voor personeel en niet voor vakantiegangers. Daarom gaat hij dus ook niet meer naar Amersfoort nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door regenmaker »

Heeft De Eemhof zoveel personeel dat er een aparte lijndienst moet rijden? Kan lijn 159 niet gewoon in het weekend gaan rijden, dan kunnen de 160 en 144 vervallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door Chrysa »

Die lijn rijdt zelfs regelmatig met versterking van/naar de Eemhof.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door Meltrain »

Ik heb afgelopen september nog als vakantieganger gebruik gemaakt van de 160. :) Op de terugweg (maandagochtend) zaten er minder dan 5 reizigers in, maar op de heenweg (maandagmiddag) was minimaal de helft van de zitplaatsen gevuld. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeën voor bezuinigingen in IJssel-Vecht

Bericht door CamilleKreemers »

Is het noodzakelijk dat de stadsbussen 13 en 14 blijven rijden?

Je kan toch redelijk simpel deze lijnen opheffen door de 202/204 via de route van 13 te studen en de 203 via de route van lijn 14.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten