Verbinding Nederland - Luxemburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Suus »

Luxemburg-Stad heeft niet 400.000 inwoners, aangezien het in een land van 600.000 inwoners ligt en ongeveer 33% van de inwoners in de hoofdstedelijke agglomeratie wonen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door IJmuidenaar »

Ik had het over Charleroi en niet Luxemburg. Charleroi heeft 400.000 inwoners.

Ik zei het zelf al, een verbinding via Schuman is ook mogelijk. Als de Thalys in Brussel Noord ook stopt en de TGV's die nu vanaf Brussel Zuid vertrekken doorrijden naar Noord, is overstappen op elke trein die nu in Zuid stopt mogelijk vanaf de ICNG's naar Luxemburg die kopmaken in Noord.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door MaartenD »

TGV's doorrijden naar Noord gaat nooit gebeuren. De NZV zit al vol genoeg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Vinny »

Als ambtenarentrein zou een spoorverbinding Den Haag-Brussel-Luxemburg-Straatsburg wel zin hebben. Vooral als er een permban komt voor types als Siegrid Kaag om te vliegen naar Europese afspraken, voorzover ze ook binnen acceptabele reistijden per trein bereikbaar zijn. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Voor die ambtenaren is de omweg via Brussel-Noord trouwens onhandig, aangezien de directe route naar Luxemburg via Brussel-Schuman loopt. En met de stroom ambtenaren zouden enkele directe treinen Amsterdam-Brussel Schuman-Luxemburg bovenop de bestaande Beneluxtrein prima moeten kunnen lonen. Dat zouden bovendien een best redelijke reistijd moeten kunnen hebben, Amsterdam-Luxemburg in 4,5 uur moet te doen zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door MaartenD »

Is er zo'n grote stroom aan ambtenaren van Nederland naar Luxemburg of Straatsburg? Brussel - Straatsburg wel, maar vanuit Nederland?

En Straatsburg is ook weer een halte te ver voor treinen uit Nederland. Of gaan we dan ook KVB inbouwen in de ICNG?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Per trein bestaat die stroom nu niet, omdat vliegen veel sneller is en ook de auto pakken nu sneller is. Bovendien zou een rechtstreekse verbinding niet alleen ambtenaren trekken natuurlijk, een rechtstreeks treinaanbod naar de Ardennen of Luxemburg trekt in zichzelf al toeristisch verkeer aan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door waldo79 »

een rechtstreeks treinaanbod naar de Ardennen of Luxemburg trekt in zichzelf al toeristisch verkeer aan
Wat dat betreft was die zaterdagse verbinding met Luxemburg in een ver verleden zo gek niet.

Maar an sich, zou het ook al niet beter zijn met een betere aansluiting van een trein uit NL op een trein naar Luxemburg v.v.?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Directe treinen zijn op langere verbindingen gewoon aantrekkelijker, en trekken in zichzelf een extra publiek. De Ski-Thalys en Zon-Thalys zijn daar goede voorbeelden van, die zijn ondanks de relatief lange reistijd regelmatig volledig uitverkocht en leveren Thalys zo een goed zakcentje op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door waldo79 »

Ook mee eens, maar van toeristen van NL naar Luxemburg kun je geen treinen vullen :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Als je daar de stromen naar de Ardennen bij optelt kom je volgens mij al een heel eind. KLM vliegt bovendien ook drie keer per dag naar Luxemburg, dus er is zeker wel een vraag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door tjoektjoek »

Er is zeker een vraag, maar ik denk dat het gros van de reizigers tussen Schiphol en Luxemburg een intercontinentale bestemming hebben met KLM.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door The Greyhound »

In de KLM vliegtuigen zullen veel passagiers zitten die vanaf Schiphol verder willen vliegen naar intercontinentale bestemmingen. Vanaf Luxemburg worden alleen maar Europese bestemmingen aangevlogen. Die zullen nooit de trein als alternatief pakken. Dat kost veel te veel tijd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door en-es »

Veel Nederlanders maar ook Belgen zullen eerder de auto pakken en bij voorkeur met een caravan erachter.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Gamma »

Het zou wel helpen als de overstaptijden beter worden. In Luik is de overstap vanuit Maastricht op de IC naar Luxemburg maar liefst 50 minuten. Dat maakt een route Randstad - Maastricht - Luik - Luxemburg erg onaantrekkelijk.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door umbusko »

Bij Maastricht-Luik is de ellende dat deze in het weekend op het andere halve uur rijdt dan doordeweeks. Zolang dat niet verandert houd je altijd problemen met aansluitende uurdiensten.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door TomSteyl »

Ben eigenlijk benieuwd wat daarvan de reden is waarom de dienstregeling in het weekend een half uur gekanteld is. Zover ik weet is dat in Nederland verder een onbekend fenomeen. Weet iemand dit?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door umbusko »

Het lijkt me samen te hangen met de aansluiting in Luik richting Brussel. In het weekend is die op de IC-01 Oostende-Eupen, doordeweeks op de niet in het weekend rijdende IC-12 Kortrijk-Welkenraedt. Ook rijdt de trein uit Maastricht doordeweeks door naar Hasselt; in het weekend wordt hij vervangen door de IC-09 Antwerpen-Aarschot-Hasselt-Liège die doordeweeks Antwerpen-Aarschot-Leuven rijdt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door waldo79 »

Z2N schreef: ma 30 jan 2023, 15:54 Als je daar de stromen naar de Ardennen bij optelt kom je volgens mij al een heel eind. KLM vliegt bovendien ook drie keer per dag naar Luxemburg, dus er is zeker wel een vraag.
Ik had gedacht dat er wel wat lange afstandsbussen zouden rijden, maar dat is ook maar een enkele verbinding per dag.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door MaartenD »

waldo79 schreef: ma 30 jan 2023, 15:17
een rechtstreeks treinaanbod naar de Ardennen of Luxemburg trekt in zichzelf al toeristisch verkeer aan
Wat dat betreft was die zaterdagse verbinding met Luxemburg in een ver verleden zo gek niet.

Maar an sich, zou het ook al niet beter zijn met een betere aansluiting van een trein uit NL op een trein naar Luxemburg v.v.?
Ja en nee. Als je de IC Brussel elk half uur gaat rijden win je een half uur (de overstap is nu 40 minuten), maar met de Thalys is het dan nog altijd sneller.
Ik geloof niet dat het gaat gebeuren maar wat dat betreft zou een ochtend- en avondslag in het weekend best wel eens een leuk experiment zijn. Vooral als je dan Brussel-Noord overslaat en via lijn 26 en de Josaphattunnel gaat.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door tjoektjoek »

Misschien is het een idee om de toekomstige NMBS getrokken trein van België naar Rotterdam te laten starten in Luxemburg. Eventueel doortrekken naar Den Haag, dan verbind je de politieke hoofdsteden met elkaar.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door en-es »

Een toekomstige getrokken NMBS trein van Belgie naar Rotterdam, heb ik iets gemist? Gaat die naast de IC Brussel rijden?
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Gamma »

Ja. #steen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door en-es »

#ondereensteengelegen#
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

En op een iets vriendelijkere noot: vanaf eind 2024 gaat de dienstregeling van de Beneluxtrein op de schop. Vanaf dan rijdt er 1x per uur een snelle Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam (en daarna waarschijnlijk verder richting Lelystad, afhankelijk van de doorkoppelingen op Schiphol), die niet via Zaventem, Noorderkempen en Breda rijdt. Deze verbinding gaat met ICNG rijden. Als aanvulling komt er een tweede Beneluxtrein, die meer de huidige route volgt. Deze verbinding gaat met Belgisch materieel rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten