Verbinding Nederland - Luxemburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Bemined »

Z2N schreef: za 26 jun 2021, 19:22 Praktische vraag: hoe zit het dan met de drukte? De huidige Beneluxtrein heeft nu al een voortrein nodig op de HSL-noordsectie, en met ETMET heb je daar waarschijnlijk geen ruimte meer voor.
Na integratie van ICD met de binnenlandse dienst (dus geen kerende ICs meer te Hoofddorp Opstel) moet er voldoende ruimte voor 12 treinen per uur via de HSL zijn. Via de buitensporen bij Schiphol kun je 20 treinen per uur kwijt (elke 3 minuten): 8 ICs naar Leiden-Den Haag, 8 ICDs naar Rotterdam en 4 internationale treinen. Je krijgt dan zo'n kwartierpatroon te Schiphol:
00 IC Leiden
03 INT
06 ICD Rotterdam
09 IC Leiden
12 ICD Rotterdam
IC en ICD dus in een 6/9 interval, en de internationale treinen zitten 6 minuten achter de ICD dus dit pad kan zowel voor 200 of 300km/u gemaakt worden. Dus je hebt dan 4 paden te verdelen tussen de Thalys, Eurostar en Benelux.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door DDietzen »

Onderstaande had ik eerst in mijn vorige post erbij geëdit, maar toen bleek dat Bemined in de tussentijd al iets nieuws had gepost. Voor de leesbaarheid zet ik 't nu dus maar in een nieuwe post (A)
SuperGhost schreef: za 26 jun 2021, 18:05 - je hebt helemaal geen snellere verbinding naar Brussel, want de Thalys is nog altijd sneller. Ik denk zelf dat de Benelux beter af is als een tussenvorm, waarbij de Thalys dus voor de snelste verbinding zorgt en de Benelux voor een ontsluitende verbinding die voor zover mogelijk dan zo snel mogelijk is (dus met stops op Breda en Noorderkempen, maar je zou wel kunnen kijken of Zaventem eruit kan). Immers: de concurrentie met de Thalys aan gaan op snelheid kan er ook voor zorgen dat die minder frequent gaat rijden, wat weer ten koste gaat van de verbinding naar Parijs.
Hier ben ik het trouwens ook niet mee eens, Benelux en Thalys kunnen elkaar juist gaan aanvullen als Thalys verder kijkt dan de korte afstanden. Laat de snelle Benelux (met per uur meer zitplaatsen op het grenstraject) de meeste reizigers tussen Nederland en België afvangen van Thalys. De treinstellen die Thalys daarmee vrijspeelt, kunnen ze inzetten om meer rechtstreekse verbindingen voorbij Parijs aan te bieden (bv Eurodisney, Lyon, Marseille) en zo weer vliegreizigers weg te snoepen. Voor die verre bestemmingen hebben ze nu immers nauwelijks capaciteit om ze aan te bieden, omdat er zoveel capaciteit wordt verbrand aan reizigers op korte relaties als Amsterdam-Antwerpen en Rotterdam-Brussel.

Thalys verliest dus netto geen klanten, maar krijgt ándere klanten: minder korteafstandsreizigers maar meer voormalige vliegreizigers.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Bemined schreef: za 26 jun 2021, 21:53
Z2N schreef: za 26 jun 2021, 19:22 Praktische vraag: hoe zit het dan met de drukte? De huidige Beneluxtrein heeft nu al een voortrein nodig op de HSL-noordsectie, en met ETMET heb je daar waarschijnlijk geen ruimte meer voor.
Na integratie van ICD met de binnenlandse dienst (dus geen kerende ICs meer te Hoofddorp Opstel) moet er voldoende ruimte voor 12 treinen per uur via de HSL zijn. Via de buitensporen bij Schiphol kun je 20 treinen per uur kwijt (elke 3 minuten): 8 ICs naar Leiden-Den Haag, 8 ICDs naar Rotterdam en 4 internationale treinen. Je krijgt dan zo'n kwartierpatroon te Schiphol:
00 IC Leiden
03 INT
06 ICD Rotterdam
09 IC Leiden
12 ICD Rotterdam
IC en ICD dus in een 6/9 interval, en de internationale treinen zitten 6 minuten achter de ICD dus dit pad kan zowel voor 200 of 300km/u gemaakt worden. Dus je hebt dan 4 paden te verdelen tussen de Thalys, Eurostar en Benelux.
Dat is niet de schets die SuperGhost maakte hè, die noemde een tienminutendienst voor de ICD waarbinnen de Beneluxtrein geintegreerd was. Dat leek mij niet heel haalbaar, gegeven de noodzaak voor voortreinen die er nu al is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Bemined »

Je had het over of er ruimte was voor een voortrein met ETMET, en die ruimte is er in principe, al bestaat de kans dat het dan geen strakke tienminutendienst wordt.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door CamilleKreemers »

Echter, Heb je niet straks een 10 minuten dienst tussen Schiphol en Leiden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Die ontstaat in 2022 al (volgens huidige inzichten).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Bemined »

Schiphol - Den Haag wordt inderdaad ETMET, HSL blijft vooralsnog een onregelmatige interval. Er gaan wel 6 treinen per uur over de HSL rijden zodra de ICD gekoppeld wordt aan OV-SAAL maar die gaan niet in een tienminuteninterval rijden. Of dat ook nog gaat komen weet ik niet, in het toekomstbeeld OV heeft men ETMET weer laten vallen en gaat men weer voor kwartierdiensten, op de drukste trajecten verdubbeld tot 8 treinen per uur.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef: za 26 jun 2021, 19:22 Praktische vraag: hoe zit het dan met de drukte? De huidige Beneluxtrein heeft nu al een voortrein nodig op de HSL-noordsectie, en met ETMET heb je daar waarschijnlijk geen ruimte meer voor.
Heeft de ICNG niet meer capaciteit dan de huidige Beneluxstammen?
Z2N schreef: za 26 jun 2021, 19:22Bovendien is de kering in Breda alles behalve ideaal voor de capaciteit op de Brabantroute, omdat je in Breda dan 30 minuten per uur nutteloos een perron bezet moet houden.
Moet dit met de ICNG ook niet veel sneller kunnen?
Bemined schreef: za 26 jun 2021, 23:20in het toekomstbeeld OV heeft men ETMET weer laten vallen en gaat men weer voor kwartierdiensten, op de drukste trajecten verdubbeld tot 8 treinen per uur.
Dat was toch een ProRail-document en niet van de NS? Of vergis ik me dan?
Zelf zie ik ook meer in die 8x p/u, omdat dat beter aansluit op overige kwartiersdiensten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Als je meer capaciteit hebt per trein maar geen voortrein kan rijden gaat de capaciteit erop achteruit, vandaar mijn vrees.

En de keringen in Breda zijn nu acht minuten, omdat de machinist naar de andere kant moet lopen. Met een halfuursdienst zijn de diensten wel zodanig te maken dat je met een machinistenwissel kan werken, maar dan nog ben je 4 minuten bezig als je een stabiele dienstregeling wilt behouden (op Utrecht Centraal is dat nu de kortste kopmaaktijd). Tel daar je marge bij op tussen twee ritten en je komt op 30 minuten per uur uit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Vinny »

Treinen kun je in drie minuten keren, maar in een vaste dienstregeling is dat niet aan te bevelen. Als de machinist bij wijze van spreke zijn koffie morst heb je al vertraging die vervolgens moeilijk in te lopen is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door SuperGhost »

Als je een halfuursdienst zou hebben, dan zou je in Breda prima van machinist kunnen wisselen. Het zou bijv. een mooie plek zijn om te wisselen tussen Nederlands (voor Almere-Breda) en Belgische (voor Breda-Brussel) machinist.

Voor Breda is het verder belangrijk dat er zo weinig mogelijk treinen zijn die daar eindigen/keren. Op zich is dat prima te doen, aangezien als je de Benelux integreert in de normale ICD dat de enige trein is die er keert.

In principe moet zo'n kerende Benelux dan prima moeten kunnen met de overige treinen, zeker als het aantal cargo's wordt verminderd doordat die via de Betuweroute en 's-Hertogenbosch ri. Venlo kunnen.

Als ik nog even aan mijn fictieve opzet denk, zou dat volgens mij kunnen met bijv.:
spoor 3: .15-.17 IC Zwolle + cargo's Zeeland -> Venlo
spoor 4: .05-.07 IC Eindhoven C + .15-.20 IC Brussel + .55-.57 IC Eindhoven C
spoor 5: .12-.20 SPR Arnhem C + cargo's Kijfhoek -> Venlo
spoor 6: .10-.18 SPR Dordrecht + cargo's Venlo -> Kijfhoek
spoor 7: .03-.05 IC Lelystad + .10-.15 IC Almere C + .53-.55 IC Den Haag C
spoor 8: .13-.15 IC Roosendaal + cargo's Venlo -> Zeeland

afhankelijk van welke tijden je die 2 cargopaden per uur geeft, kan in het andere gat een zonetrein Dordrecht-Eindhoven rijden (non-stop op Dordrecht-Breda, stopper op Breda-Eindhoven) als daar nog 'behoefte' aan is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Wubbo »

Als je wil keren in Breda zou ik dat altijd op spoor 5 en 6 willen doen (mooi in het midden) waarbij de doorgaande treindienst dan over de andere sporen rijdt.

Overigens zie ik niet in waarom je de sprinter zo lang wil laten staan in Breda, maar dat hoort denk ik niet in dit topic.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door SuperGhost »

1) Keren op het middenspoor zou betekenen dat je kruisingen kunt krijgen met de sprinter en cargotreinen Tilburg<->Dordrecht (en evt. vertraagde treinen die je dan op het middenspoor kunt afhandelen). Immers: de sporen van/naar België zijn de buitenste sporen, terwijl die vanuit Dordrecht/Rotterdam de binnenste sporen zijn.
2) Die sprinter staat langer te wachten omdat:
- hij voor de Benelux uit Amsterdam in Breda moet zijn en pas na de IC naar Zwolle kan vertrekken (anders rijdt hij in zijn pad) en je moet ook direct na die IC vertrekken anders zit je de volgende IC weer in de weg (3 tussenstations tot Tilburg). Zou je direct na de Benelux rijden ri. Breda, dan kom je 5 minuten na die trein in Breda (station Prinsenbeek zit er nog tussen) en wordt het wel heel erg krap wil je op tijd in Tilburg komen voor de volgende IC.
- er dan vanaf Dordrecht een goede overstap ontstaat zowel België als Eindhoven.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door diederickx »

Hoe lang zou een trein Amsterdam - Brussel (via West) Zuid - Centraal - Noord - Luxemburg er over doen, uitgaande van het overslaan van Nationaal Luchthaven maar verder dezelfde stops als de huidige Amsterdammer/Brusselaar en de huidige IC Brussel- Luxemburg?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Circa 30 minuten langer dan rechtstreeks van Mechelen naar Brussel Schuman als je als snelle IC rijdt tussen Schuman en Luxemburg (P-trein-pad). Wil je echt als gewone IC rijden over lijn 161 en 162 mag je er nog 15 minuten bij tellen, dan is het circa 6 uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door en-es »

Vijf en een half tot zes uur?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef: zo 27 jun 2021, 20:57 1) Keren op het middenspoor zou betekenen dat je kruisingen kunt krijgen met de sprinter en cargotreinen Tilburg<->Dordrecht (en evt. vertraagde treinen die je dan op het middenspoor kunt afhandelen). Immers: de sporen van/naar België zijn de buitenste sporen, terwijl die vanuit Dordrecht/Rotterdam de binnenste sporen zijn.
2) Die sprinter staat langer te wachten omdat:
- hij voor de Benelux uit Amsterdam in Breda moet zijn en pas na de IC naar Zwolle kan vertrekken (anders rijdt hij in zijn pad) en je moet ook direct na die IC vertrekken anders zit je de volgende IC weer in de weg (3 tussenstations tot Tilburg). Zou je direct na de Benelux rijden ri. Breda, dan kom je 5 minuten na die trein in Breda (station Prinsenbeek zit er nog tussen) en wordt het wel heel erg krap wil je op tijd in Tilburg komen voor de volgende IC.
- er dan vanaf Dordrecht een goede overstap ontstaat zowel België als Eindhoven.
Als je in Breda keert langs het middelste perron, kruis je op geen enkel moment tegenliggend verkeer en is dus het makkelijkste in te leggen aan de nogal drukke westzijde van Breda. Dat keren langs het middenperron gebeurde dan ook, totdat NS na druk van buiten besloot de trein naar België op spoor 7 te keren zodat je zogenaamd een cross-platform met de 3600 uit Tilburg hebt. Gevolg van die actie is dan weer dat de cross-platform die tussen de 3600 uit Tilburg en 900 richting Amsterdam bestond wel weer geschrapt is, de 900 richting Amsterdam vertrekt nu van het middenperron met een verplichte perronwissel als gevolg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef: zo 27 jun 2021, 20:57 1) Keren op het middenspoor zou betekenen dat je kruisingen kunt krijgen met de sprinter en cargotreinen Tilburg<->Dordrecht (en evt. vertraagde treinen die je dan op het middenspoor kunt afhandelen). Immers: de sporen van/naar België zijn de buitenste sporen, terwijl die vanuit Dordrecht/Rotterdam de binnenste sporen zijn.
Die andere treinen kruis je toch wel, is het niet bij aankomst dan is het bij vertrek. Je moet immers van het buitenste spoor naar het buitenste spoor. Alleen maar kruisen met de richting waarin je rijdt is dan makkelijker plannen dan ook nog rekening houden met de tegenrichting.
SuperGhost schreef: zo 27 jun 2021, 20:572) Die sprinter staat langer te wachten omdat:
- hij voor de Benelux uit Amsterdam in Breda moet zijn en pas na de IC naar Zwolle kan vertrekken (anders rijdt hij in zijn pad) en je moet ook direct na die IC vertrekken anders zit je de volgende IC weer in de weg (3 tussenstations tot Tilburg). Zou je direct na de Benelux rijden ri. Breda, dan kom je 5 minuten na die trein in Breda (station Prinsenbeek zit er nog tussen) en wordt het wel heel erg krap wil je op tijd in Tilburg komen voor de volgende IC.
Ik denk dat dat wel meevalt, gezien je op snelheid kan invoegen bij Zevenbergschen Hoek en je voor een sprinter een kortere halteertijd nodig hebt dan voor een IC. Dan liever een snelle doorgaande Sprinter, denk ik dan.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Bemined »

Wubbo schreef: zo 27 jun 2021, 15:29 Als je wil keren in Breda zou ik dat altijd op spoor 5 en 6 willen doen (mooi in het midden) waarbij de doorgaande treindienst dan over de andere sporen rijdt.
Dat ligt er maar net aan wat het beste uitkomt, door te stellen dat je altijd in het midden wilt keren beperk je de mogelijkheden. In principe zijn er drie mogelijkheden:
  • Kruisen bij aankomst en op de hoge sporen keren.
  • Kruisen bij vertrek en op de middelste sporen keren.
  • Niet kruisen en linkerspoor rijden van/naar de HSL aansluiting van/naar België.
Die laatste optie is afhankelijk van of er op dat moment een tegentrein van/naar Roosendaal komt. Aangezien de aansluiting richting de HSL hier gelijkvloers is moet je richting Antwerpen alsnog het spoor vanuit Roosendaal oversteken, dus tenzij je precies tussen het station en de splitsing een tegentrein rijdt kan je net zo goed vanaf het station al links gaan rijden, scheelt weer een potentiele kruising met een trein richting Prinsenbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door SuperGhost »

Dat laatste had ik dus 'gepland'
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door isadora »

Z2N schreef: zo 27 jun 2021, 21:35 Circa 30 minuten langer dan rechtstreeks van Mechelen naar Brussel Schuman als je als snelle IC rijdt tussen Schuman en Luxemburg (P-trein-pad). Wil je echt als gewone IC rijden over lijn 161 en 162 mag je er nog 15 minuten bij tellen, dan is het circa 6 uur.
Een uur langer dan in de 70er TEE-jaren. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Vinny »

Daarom denk ik dus dat de verbinding nog wel valt te optimaliseren zonder grootschalige infrastructuur investeringen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Ik ook, door gewoon op te geven dat je met treinen Nederland - Luxemburg door de Noord-Zuidverbinding gaat. Gewoon niet aan beginnen, en als je dan na Brussel doorrijdt ben je best snel in Luxemburg. Vanaf station Brussel Zuid is het 7 minuten rijden met de auto naar station Brussel Luxemburg, maar door de matige infrastructuur ben je met een IC-trein 20 minuten onderweg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Chrysa »

Ik geloof je dat het sneller is om de Noord-Zuid-verbinding over te slaan, maar of dit haalbaar is? Twee treinen per uur tussen Brussel en Luxemburg lijkt me veel van het goede, ik neem die trein regelmatig en erg vol zitten ze niet, en dan is Brussel nog een belangrijke bestemming vanuit Luxemburg en andersom.

Kunnen we niet een treintje doortrekken via Gouvy? (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Zoals ik ruim een maand geleden al voorstelde bedoel je? (A)
Aking schreef: ma 21 jun 2021, 17:27 Kunnen ze de Ardennen-Express geen nieuw leven inblazen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten