Pagina 2 van 7

Re: Een tas vol politiek!

Geplaatst: di 22 jun 2021, 14:23
door PHS
-

Re: Een tas vol politiek!

Geplaatst: di 22 jun 2021, 14:39
door Suus
Dat is nu juist niet het geval op de as Antwerpen - Brussel, dat is een zeer logisch ingedeelde dienstregeling met hoge frequenties, niet laagfrequente overstapvrije diensten. Overigens valt dat in België sowieso wel mee na de drie laatste vernieuwde dienstregelingen.

Re: Een tas vol politiek!

Geplaatst: di 22 jun 2021, 15:00
door PHS
-

Re: Een tas vol politiek!

Geplaatst: di 22 jun 2021, 15:08
door Tom024
Is het van belang waar die treinen oorspronkelijk vandaan komen dan? Feit is dat Antwerpen - Brussel doordeweeks gewoon hoogfrequent bediend wordt.

Maar die discussie is sowieso nogal offtopic hier, geloof ik. (A)

Re: Een tas vol politiek!

Geplaatst: di 22 jun 2021, 15:12
door Z2N
Suus schreef: di 22 jun 2021, 14:10 Is ook niet heel dringend nodig lijkt mij, vanaf Brussel-Centraal gaat er een metro direct naar Schuman.
Dat klinkt nog steeds niet als een heel aantrekkelijke verbinding, Antwerpen - Brussel Schuman duurt daardoor namelijk 53 minuten, naar Brussel-Luxemburg is de reistijd bijna een uur. En dat terwijl de IC-rit Mechelen - Brussel Schuman hooguit 20 minuten zou duren (door de korte halteafstanden rond Evere waarschijnlijk zelfs wat minder), dan spaar je als pendelaar vanuit Antwerpen toch mooi een kwartiertje uit (38 minuten ipv 53).

Re: Een tas vol politiek!

Geplaatst: di 22 jun 2021, 15:36
door PHS
-

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 22 jun 2021, 17:20
door PHS
-

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 22 jun 2021, 17:39
door Z2N
Ik heb al vaker nagedacht over deze verbinding, en kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie: hier zit meer potentie in. De vraag is echter of je via Breda wilt rijden met zo'n rit (in theorie kan deze natuurlijk ook buiten de eigenlijke Benelux-dienstregeling gerden worden): het lusje via Breda kost een ruim kwartier. Zonder stop in Breda kan je de reistijd van Amsterdam naar Luxemburg dan onder de 5 uur krijgen, en Rotterdam - Luxemburg naar net iets meer dan 4. Dat is dan sneller dan met de auto gaan via Brussel, en sneller dan vliegen.

Re: Een tas vol politiek!

Geplaatst: di 22 jun 2021, 17:58
door isadora
en-es schreef: ma 21 jun 2021, 16:03 Vroeger kon je dat rechtstreeks doen met de TEE Edelweiss en wel in 4 uur en 20 minuten.
De snelste verbinding die ik heb gevonden, was met diezelfde TEE Edelweiss (Amsterdam-Luxemburg), en wel in 4 uur en 59 minuten.
https://www.nicospilt.com/index_diesel_TEE.htm

Waar kan ik de dienstregeling van die nog snellere vinden?

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 22 jun 2021, 18:06
door DDietzen
ICNG-B zou makkelijk toelating moeten kunnen verkrijgen voor Luxemburg: het heeft ETCS en slikt 25 kV. Met 200 km/h tussen Schiphol-Antwerpen kan er nog wat extra tijd vanaf. Dan zou je zelfs met 10 omlopen een uursdienst Amsterdam-Luxemburg kunnen opzetten en hou je nog genoeg stellen ICNG-B over voor de tak (Eindhoven-)Breda-Antwerpen(-Leuven e.v.).

Het materieel hoeft op langere termijn dus ook geen probleem te vormen.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 22 jun 2021, 18:17
door en-es
Isadora: die 4u 20m betrof Den Haag HS-Luxemburg.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 22 jun 2021, 19:17
door PHS
-

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 22 jun 2021, 23:11
door Vinny
Breda heeft niets te zoeken in de dienstregeling van de Benelux. Het is een puur politieke beslissing om de Benelux in Breda te laten stoppen om de Thalys daardoor aantrekkelijker te laten zijn.
Door Noorderkempen te laten vervallen (kan immers worden bediend door een pendel Antwerpen - Breda (- Eindhoven?), win je nog wat tijd.
Breda kun je beter integreren in een internationale verbinding Eindhoven-Breda-Antwerpen; daar hoeft geen kopgemaakt voor te worden.

Voor wat betreft de potentie van Luxemburg; het is vooral een kwestie van de juiste koppeling maken in Brussel en een goede integratie met het IC netwerk in de Ardennen. Op zich zijn de verbindingen Luxemburg-Luik en Luxemburg-Brussel redelijk goed. Ik vraag me af of hier nog veel in te optimaliseren valt.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: di 22 jun 2021, 23:49
door DDietzen
Luxemburg-Luik heeft te veel tussenstops (welgeteld 18) om echt effectief te zijn als langeafstandsverbinding. De frequentieverhoging naar een uursdienst vanaf dit jaar is zeker een verbetering, en realistisch gezien zit er momenteel ook weinig meer in gezien de lage vervoersvraag in die regio. Maar de langeafstandsreiziger zit nog steeds z'n tijd te verboemelen, en zou vast meer hebben aan een laagfrequente (enkele keren per dag, wellicht vaker in toeristenperiodes) verbinding met minder stops.

Brussel-Luxemburg stopt ook nog redelijk vaak op iets te kleine stations, en de verplichte overstap dan wel lange stilstand in Arlon is ook vervelend. (Heeft NMBS nog steeds niet genoeg Luxemburg-geschikt materieel om die knip in Arlon op te kunnen heffen? Of ligt het euvel ergens anders?)
Enkele keren per dag rijdt er wel een P-trein met enkel stops in Namur, Libramont en Marbehan. Goed idee, ware het niet dat die de tijdwinst gelijk verbrandt door nóg langer (ruim een kwartier) te gaan duimendraaien in Arlon.
PHS schreef: di 22 jun 2021, 19:17
DDietzen schreef: di 22 jun 2021, 18:06 Dan zou je zelfs met 10 omlopen een uursdienst Amsterdam-Luxemburg kunnen opzetten en hou je nog genoeg stellen ICNG-B over voor de tak (Eindhoven-)Breda-Antwerpen(-Leuven e.v.).
De NS heeft 18 ICNG B besteld om gekoppeld te kunnen rijden, de IC Brussel heeft op dit moment 9 treinstammen nodig. Dan zou je niet langer gekoppeld kunnen rijden en verlies je dus zitplaatsen op het deel Amsterdam - Brussel, dat lijkt mij niet echt wenselijk. Er zou in de hypothetische situatie van een uursdienst Amsterdam - Luxemburg een bijbestelling ICNG B moeten komen dus.
Het kritieke traject voor de Beneluxcapaciteit is het grenstraject, boven Rotterdam/Breda en onder Antwerpen rijden immers zat andere (en soms ook snellere) treinen. Over het grenstraject rijdt nu 1x ICR-7 per uur.

Ik weet niet beter - na het volgen van de Beneluxdiscussie hier en bij de HGBTF-buren - dan dat de plannen zijn om de Beneluxdienst te splitsen:
- 1x/u Amsterdam-Brussel zonder omweg langs Breda (met losse ICNG-B)
- 1x/u Breda-Antwerpen (met losse ICNG-B of alternatief I11-sandwich).
Twee losse ICNG-B'tjes bieden samen meer capaciteit dan één ICR-7, dus per saldo ga je er wel degelijk op vooruit op het grenstraject.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 07:27
door Staatslijn K
Op dit moment is de overstap tussen de ICD Brussel en de trein tussen Brussel en Luxemburg in Brussel Noord 39 minuten. Stel dat de IC(D) Brussel een half uur wordt omgeklapt, dan is het probleem opgelost. Een directe trein is helaas erg duur voor een vrij rustige verbinding. Zeker wanneer elk half uur tussen Noorderkempen en Antwerpen wordt gereden kan deze omklap vrij gemakkelijk plaatsvinden

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 07:49
door Suus
De HLE 18 heeft zover ik weet nog steeds geen toelating voor Luxemburg. Van het enige alternatief, de HLE 13, kan NMBS er slechts enkele huren van Lineas. Rijtuigen zijn er zat sinds Luik - Luxemburg met de MS08 wordt gereden.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 08:06
door VIRM
DDietzen schreef: di 22 jun 2021, 18:06 ICNG-B zou makkelijk toelating moeten kunnen verkrijgen voor Luxemburg: het heeft ETCS en slikt 25 kV. Met 200 km/h tussen Schiphol-Antwerpen kan er nog wat extra tijd vanaf. Dan zou je zelfs met 10 omlopen een uursdienst Amsterdam-Luxemburg kunnen opzetten en hou je nog genoeg stellen ICNG-B over voor de tak (Eindhoven-)Breda-Antwerpen(-Leuven e.v.).

Het materieel hoeft op langere termijn dus ook geen probleem te vormen.
Meteen een uursdienst Nederland-Luxemburg is best wel overkill. Je zou kunnen beginnen met één a twee ritten per dag en kijken hoe dat uitpakt.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 08:26
door isadora
en-es schreef: di 22 jun 2021, 18:17 Isadora: die 4u 20m betrof Den Haag HS-Luxemburg.
Dank je en-es, :pos:

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 10:14
door reisthijs
VIRM schreef: wo 23 jun 2021, 08:06Meteen een uursdienst Nederland-Luxemburg is best wel overkill.
Zeker als zo'n verbinding bovenop de bestaande dienstregeling zou komen. Dat is op sommige delen van de route gelijk een verdubbeling van de frequentie.

Het lastige bij dit idee is dat een directe verbinding Nederland - Luxemburg niet door de Brusselse N/Z-tunnel gaat. Je kan deze dus niet zomaar in plaats van bestaande treinen laten rijden (bijv in plaats van een IC Brussel Zuid - Luxemburg), dat kost je de verbinding met de drie drukste stations van België. Die TEE van vroeger maakte tenminste nog kop in Brussel Noord, om toch één belangrijk overstapstation in Brussel aan te doen.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 10:35
door PHS
-

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 10:57
door Klaasje
Waarom zou je eigenlijk niet een aantal losse ritten Amsterdam-Antwerpen-Leuven-Namur-Luxemburg doen? Je doet een flink stuk Vlaanderen en een universiteitsstad aan, best kans dat hier wat animo voor is.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 11:11
door reisthijs
PHS schreef: wo 23 jun 2021, 10:35Maar zoals gezegd is er vanuit Brussel-Schuman een prima verbinding met de rest van Brussel?
Maar niet met de rest van België. Vanuit Luxemburg is nu een groot deel van België bereikbaar met één overstap in Brussel-Noord.

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 11:18
door PHS
-

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 11:27
door Staatslijn K
Misschien heeft iemand hier cijfers over, maar naar mijn beleving zijn de reisrelaties tussen Waalse en Vlaamse steden zeer beperkt. Antwerpen heeft bijvoorbeeld doordeweeks alleen een directe verbinding met Charleroi. Gent, Brugge, Kortrijk en Leuven hebben alleen een directe verbinding met Luik door de oost-west as naast enkele lokale treinen. Vaak rijden zij ook slechts eens per uur, terwijl Luik bijvoorbeeld veel dichter bij Hasselt ligt dan Antwerpen of Brussel. Vanuit dat oogpunt is het twijfelachtig hoe groot de vraag is naar een directe verbinding met Luxemburg. Beter zou naar mijn mening zijn, de overstap te verbeteren en de reistijd af te laten nemen.

Hoewel de Ardennen een erg populair gebied zijn, is het niet heel geschikt voor openbaar vervoer en is een auto veel handiger. Wel zou kunnen worden overwogen of de Intercity tussen Oostende en Antwerpen kan worden verlengd naar Roosendaal voor een directe verbinding tussen Nederland en Gent, Brugge en Oostende

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Geplaatst: do 24 jun 2021, 20:56
door Vinny
In de Ardennen wordt vooral gereisd door scholieren en studenten die bij hun ouders in allerlei kleine dorpen en steden langs de route wonen en in Luik, Brussel of Luxemburg naar school/universiteit gaan.