Boottrein Eemshaven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Boottrein Eemshaven

Bericht door DDietzen »

Daniëls fotoverslag bij de Eemshaven zette me aan het denken over de bediening van dat station: nu maar enkele treinen per dag (en de rest keert lang in Roodeschool), straks een volwaardige halfuursdienst. Aangezien het station in the middle of nowhere ligt en eigenlijk alleen de haven richting Borkum bedient, lijkt me een halfuursdienst erg zonde van de moeite.

Ik zie zelf toch meer nut in een apart sneltreinpad Gn-Eem, dat alleen wordt benut als er ook daadwerkelijk een boot op aansluit. Op de drukste dagen kan zo'n boottrein dus elke 1,5 à 2 uur rijden, in het laagseizoen slechts een enkele keer per dag.

Voordelen:
  1. Kortere reistijd. Met zo min mogelijk stops en zoveel mogelijk vliegende kruisingen kan je de Eemshaven bijna een kwartier dichter bij Groningen (en de rest van het land) brengen.
  2. Betere kostendekking. Met een halfuursdienst sluit het gros van de treinen immers nergens op aan en loop je (naast OV-fapperts die het zo'n bijzonder lijntje vinden :trein: ) bijna alleen maar warme lucht te verslepen. Met een laagfrequente boottrein heb je daarentegen altijd garantie op reizigers, tenzij er toevallig geen kip met de boot mee wil.
  3. Betere reizigersspreiding in de 37600. Voor reizigers van tussenstations is het geen loterij meer of hun trein ineens vol zit met een golf Borkumreizigers.
  4. Kostenbesparing. Qua omlopen kost het niks extra's: als je de 37600 in Rd kort keert en in Gn op de 37700 keert, spaar je één omloop uit tov nu. Die ene omloop kan dan worden ingezet voor de sneltrein richting Eem. In het laagseizoen, wanneer er maar een enkele sneltrein per dag hoeft te rijden, spaar je ook nog eens een machinist uit.
  5. Meer capaciteit in de spits. Als je met de AG Ems afspreekt dat er doordeweeks in de spits geen boot (en dus ook geen sneltrein) in de Eemshaven is, kan je het vrijgespeelde treinstel inzetten om de 37600 te versterken. Die kan dan volledig met dubbele stellen rijden. Aan het einde van de spits trap je wat stellen af, waarmee je vervolgens de sneltrein kunt samenstellen. Zo staan de stellen ook minder te niksen tussen de spitsen door.
Nadelen:
  1. Minder flexibiliteit. Mocht de boot vertraging oplopen, dan is de sneltrein officieel foetsie. Met een halfuursdienst heb je binnen relatief korte tijd de volgende trein, met een laagfrequente boottrein kan dat wel even duren. (Arriva kan dan wel de boottrein een halfuur langer in Eem laten staan om de aansluiting over te nemen, maar dat zal vast qua materieelomloop en personeelsdiensten niet geweldig uitkomen.)
  2. Storingsgevoeligheid. Je voegt een extra trein(pad) toe aan een enkelsporig baanvak, waardoor je meer kruisingen en dus meer kans op domino-effecten hebt. En in 3 minuten keren te Rd is ook niet geweldig robuust.
  3. Tijdelijk overslaan Swd of Gnn. Zolang Gnn-Gn enkelspoor blijft en je op de 37700 wilt keren in Gn, zul je één tussenstop moeten schrappen voor de 37600 om niet met zichzelf in de knel te komen. Zodra 'DSSG' klaar is, is dat met een doorkoppeling richting Zb gelukkig niet zo'n issue meer, dan kan je ook kiezen om in Gnn de kruising af te wachten.
  4. Infra is niet optimaal. Volgens OpenRailwayMap loop je bij elk kruisingsstation onderweg tegen 40 km/h-wissels aan. Dat schiet niet op voor een echte sneltrein, en maakt het lastiger om kruisingen te halen.
  5. Wellicht extra perron Rd nodig. Volgens mijn bierviltje moet de boottrein liefst* in Rd de 37600 gaan kruisen terwijl die staat te keren. Toch maar weer het oude station heropenen? Ligt wel dichter bij het dorp zelf. En als je een olifantenpaadje mogelijk maakt tussen het oude en het nieuwe perron, heb je ook nog een vlotte overstap van sneltrein op stoptrein, zodat reizigers tussen Eem en de andere tussenstations nauwelijks langer onderweg zijn.
* Dit betreft de opzet waarbij de boottrein in Rd en Wfm de 37600 kruist, non-stop Rd-Gn rijdt en zo'n 38 minuten doet over Eem-Gn. Alternatief is een 'budgetoptie' waarbij je in Uhm en Wfm de 37600 gaat kruisen, en van Uhm tot Wfm je tijd moet verboemelen; dat kost een kleine 10 minuten extra. Voordeel daarvan is dat je dus geen extra perron in Rd nodig hebt, en ook minder last hebt van de langzame wissels bij alle kruisingsstations omdat je dienstregeling ruimer in de jas zit. Nadeel is dat je reistijdwinst richting Eemshaven grotendeels verdampt.

Roept u maar! Een boottrein naar de Eemshaven, top of flop? :D
Laatst gewijzigd door DDietzen op zo 27 jun 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door SuperGhost »

Dus in plaats van 2x p/u alleen Roodeschool - Eemshaven extra rijden wil je 1,5x per uur het hele stuk Groningen - Eemshaven extra rijden? Je zegt dat het uit kan met het materieel dat je bespaart op die eerste. Maar hoe dan, want je krijgt dan alleen een lange kering in Roodeschool, waarbij datzelfde materiaal toch gewoon stil blijft staan? Immers: door het enkelspoor én het samenloopvak van Delfzijl-Groningen én het moeten willen aansluiting in Groningen kun je niet heel veel kanten op met die treinen toch?

Ook vraag ik me af of zo'n sneltrein wel rendabel is. Zijn er wel genoeg reizigers vanuit/naar Borkum om een eigen trein te rechtvaardigen?

Maar ik mis bij je laatste nadelen nog een zeer belangrijke: reizigers van/naar Borkum kunnen niet in de spits reizen in jouw idee (je noemt het terloops wel even bij punt 5 van de positieve punten, maar dit lijkt me nogal een groot negatief punt). Dat betekend dat als je vanaf Borkum een dagje naar bijv. Amsterdam wilt, dat dat het OV geen optie is. Immers: je kunt pas vanaf 9 a 10 uur vertrekken, dan houdt je weinig van je dag over. Je jaagt daarmee reizigers uit het OV weg. Die zijn dan op de auto aangewezen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door DDietzen »

SuperGhost schreef: zo 27 jun 2021, 21:21 Dus in plaats van 2x p/u alleen Roodeschool - Eemshaven extra rijden wil je 1,5x per uur het hele stuk Groningen - Eemshaven extra rijden? Je zegt dat het uit kan met het materieel dat je bespaart op die eerste. Maar hoe dan, want je krijgt dan alleen een lange kering in Roodeschool, waarbij datzelfde materiaal toch gewoon stil blijft staan? Immers: door het enkelspoor én het samenloopvak van Delfzijl-Groningen én het moeten willen aansluiting in Groningen kun je niet heel veel kanten op met die treinen toch?
Nee, mijn voorstel is:
  • 2x/u (elk halfuur): stoptrein Groningen-Roodeschool
  • 0,5x/u (elke 2 uur) - of minder, afhankelijk van de afvaarten - sneltrein Groningen-Eemshaven
De stoptrein keert kort in Roodeschool en kruist zichzelf in Usquert, Winsum en Groningen. In Groningen wordt in circa 5 minuten gekeerd op de stoptrein richting Delfzijl. Hiermee spaar je een omloop uit.
De sneltrein kruist de stoptrein in Roodeschool/Uithuizermeeden, Warffum en in de buurt van Adorp. De sneltrein kost één omloop.
SuperGhost schreef: zo 27 jun 2021, 21:21 Ook vraag ik me af of zo'n sneltrein wel rendabel is. Zijn er wel genoeg reizigers vanuit/naar Borkum om een eigen trein te rechtvaardigen?
Als er niet genoeg reizigers zijn voor een boottrein die een paar keer per dag rijdt, zijn er al helemaal niet genoeg reizigers voor een halfuursdienst :idea:
En vergeet niet dat die boottrein in de operatie niks extra's kost (want netto geen extra omloop nodig) of zelfs iets oplevert (want in de spits kun je de stoptrein versterken met het materieel dat je vrijspeelt).
SuperGhost schreef: zo 27 jun 2021, 21:21Maar ik mis bij je laatste nadelen nog een zeer belangrijke: reizigers van/naar Borkum kunnen niet in de spits reizen in jouw idee (je noemt het terloops wel even bij punt 5 van de positieve punten, maar dit lijkt me nogal een groot negatief punt). Dat betekend dat als je vanaf Borkum een dagje naar bijv. Amsterdam wilt, dat dat het OV geen optie is. Immers: je kunt pas vanaf 9 a 10 uur vertrekken, dan houdt je weinig van je dag over. Je jaagt daarmee reizigers uit het OV weg. Die zijn dan op de auto aangewezen.
Reizigers vanaf Borkum kunnen nu ook al niet in de ochtendspits naar Nederland, dus dat maakt geen klap uit. Het eerste vertrek van de dag op Borkum-station richting Eemshaven is (volgens de pdf-dienstregeling van AG Ems) doordeweeks immers om 8:20. Daarmee ben je dan om grofweg 9:50 in de Eemshaven en is de ochtendspits al voorbij. In de avondspits zit je wel klem met het vertrek van 14:40 in Borkum en de afvaart van 16:45 in de Eemshaven, dat geef ik toe, maar de avondspits heeft een minder grote piek dan de ochtendspits dus kan je daar makkelijker een treinstel (of twee) missen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: zo 27 jun 2021, 21:21 Dus in plaats van 2x p/u alleen Roodeschool - Eemshaven extra rijden wil je 1,5x per uur het hele stuk Groningen - Eemshaven extra rijden? Je zegt dat het uit kan met het materieel dat je bespaart op die eerste. Maar hoe dan, want je krijgt dan alleen een lange kering in Roodeschool, waarbij datzelfde materiaal toch gewoon stil blijft staan? Immers: door het enkelspoor én het samenloopvak van Delfzijl-Groningen én het moeten willen aansluiting in Groningen kun je niet heel veel kanten op met die treinen toch?
Gezien de loopafstand tussen de perrons is de overstap op de terugweg uit Roodeschool/Eemshaven vrij krap, die bedraagt nu 5 minuten. De andere kant op is hij met 10 minuten wel wat ruimer.
Dat zou je beide kanten op ruimer kunnen maken met een kortere kering in Roodeschool (2 minuten later vertrekken uit Groningen, 10 minuten eerder terug). Dan heb je in beide richtingen 12 minuten de tijd om over te stappen en wordt je kering in Roodeschool 10 minuten in plaats van 22.
Maar ik denk niet dat dat genoeg is om een treinstel te besparen.
Ook vraag ik me af of zo'n sneltrein wel rendabel is. Zijn er wel genoeg reizigers vanuit/naar Borkum om een eigen trein te rechtvaardigen?
Dat lijkt me inderdaad wel erg optimistisch gerekend ja. De prognose waar bij de doortrekking van de lijn vanuit is gegaan is een uiteindelijke groei naar 66.000 reizigers per jaar. Als ik daarbij even reken met het alleen het seizoen van eind maart t/m eind oktober (7 maanden) zijn dat 308 reizigers per dag en met de huidige 5 treinen met bootaansluiting dus 62 per trein. Dat is toch wat weinig om een hele GTW voor te laten rijden, het vraagt hooguit wat extra capaciteit.
Maar ik mis bij je laatste nadelen nog een zeer belangrijke: reizigers van/naar Borkum kunnen niet in de spits reizen in jouw idee (je noemt het terloops wel even bij punt 5 van de positieve punten, maar dit lijkt me nogal een groot negatief punt). Dat betekend dat als je vanaf Borkum een dagje naar bijv. Amsterdam wilt, dat dat het OV geen optie is. Immers: je kunt pas vanaf 9 a 10 uur vertrekken, dan houdt je weinig van je dag over. Je jaagt daarmee reizigers uit het OV weg. Die zijn dan op de auto aangewezen.
Tipje: kijk even in de dienstregeling van de boot voordat je wat roept. In de ochtendspits reizen gaat sowieso niet want het eerste vertrek van Borkum is om 8.20 uur met een vaartijd van circa 50 minuten. Je komt dus pas na de spits in Eemshaven aan.

Overigens zou de frequentere treindienst naar de Eemshaven wel zo z'n voordelen hebben: richting Borkum is er nu een vrij goede aansluiting met een half uur om van het station naar de veerbootterminal te lopen (dat is nog wel een eindje). Maar op de terugweg bedraagt de overstaptijd daardoor meestal bijna een uur, daar komt de toekomstige halfuursdienst dus nog best van pas.
In het piekseizoen gaat er immers elke 1-2 uur een boot, waarbij de trein die aansluit op de vertrekkende boot juist net niet lekker op de aankomende boot aan kan sluiten. Dan kan je een heel ingewikkelde dienstregeling gaan maken, maar is alles doorrijden net zo makkelijk. Scheelt ook bijsturen bij vertraging van de boot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door CamilleKreemers »

En hoe wil je de geeiste koppelingen in Groningen gaan doen nadat het station is verbouwd? Daarnaast is er ook ruimte voor de sneltrein? En waar stop je hem extra?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door DDietzen »

Koppelingen in Groningen kunnen in veel verschillende smaken uitgevoerd worden, afhankelijk van bv de spitssneltrein naar Winschoten (gaat die ook in het dal rijden?), de opening van de lijn naar Stadskanaal (waar komen kruisingsmogelijkheden? blijft het een doorgetrokken stoptrein of wordt het een sneltrein?) en de knoop in Leeuwarden (blijft die op de kwartieren of gaat die naar de halve/hele uren?). De Nevenlijnen krijgen 3 perronsporen in Groningen om zich op uit te leven, met de 8,5 trein per uur per richting is dat ruim voldoende en kan ik zelfs een uitwerking kladderen waarin je maar 2 perronsporen nodig zou hebben. Doorstroomstation Groningen is dus niet het knelpunt voor de boottrein naar de Eemshaven en lijkt me nu niet relevant om op in te gaan, om te voorkomen dat we afdwalen.

Voor de boottrein heb ik de onderstaande globale dienstregeling in gedachten. Let wel: ik ben niet bekend met de locatiespecifieke normen voor overkruisingen, dit is slechts een schets.

Code: Selecteer alles

 ri Groningen  ---  ri Eemshaven
 RS   RS   RE  ---  RE   RS   RS
           20  Eem  10
 32   02  2829 Rd  0102  28   58
4445 1415  ||  Ust  ||  1415 4445
4951 1921 (39) Wfm (50) 0810 3840
5900 2930  ||  Wsm  ||  5900 2930
(05) (35)  51  Swd  38  (54) (24)
 10   40  (56) Gnn (34)  49   19
 15   45   00  Gn   30   45   15
Dit is de 'ideale' variant, waarbij de boottrein de stoptrein kan kruisen bij Roodeschool aansluiting. De stoptrein staat 2 minuten stil in Warffum om de boottrein zo mogelijk vliegend te laten kruisen. De boottrein stopt in deze uitwerking onderweg enkel in Roodeschool (voor de overstap op de stoptrein) en Sauwerd (om bij Groningen Noord de kruising met de stoptrein van/naar Delfzijl wat minder krap te maken; dit kan ook een ander station zijn, zoals Warffum of Groningen Noord).
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Bart »

DDietzen schreef: zo 27 jun 2021, 21:37 Als er niet genoeg reizigers zijn voor een boottrein die een paar keer per dag rijdt, zijn er al helemaal niet genoeg reizigers voor een halfuursdienst :idea:
Dat hoeft niet zo te zijn, aanbod creëert vraag en met jouw redenering zijn al genoeg spoorlijnen langzaam afgebouwd en daarna gesloten.

Naar Harlingen Haven reed men vroeger ook alleen in aansluiting op de boot. Naar Hoek van Holland Strand vroeger ook alleen overdag en in het seizoen. Maar met een goed aanbod trek je daar uiteindelijk ook reizigers die dat aanbod rechtvaardigen.

In de Rotterdamse havens, bv. op de Maasvlakte, zijn ook genoeg recreanten te vinden. Maak een mooie fiets- of wandelroute of een zwemgelegenheid en waarom zou dat in de Eemshaven niet lukken?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door waldo79 »

Waarom zou een halte in de grote leegte opeens drommen met reizigers gaan trekken als er elk half uur een trein stopt? Die redenering kan ik me voor Eemshaven niet voorstellen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Lijn65 »

De werkelijke reden dat de stoptrein straks elk half uur door gaat rijden naar de Eemshaven is omdat dat prima past in dienstregeling plaats van de huidige stilstand in Roodeschool en omdat Arriva hier in de aanbesteding makkelijk punten mee kon scoren. Het kost geen extra treinen en machinisten en alleen maar een klein beetje extra diesel. Of er ook daadwerkelijk vraag naar is, is dan helemaal niet meer relevant.

Overigens kan het ProRail nog roet in het eten van Arriva gooien, want ProRail is AntiOverweg en vindt eigenlijk dat het perron van station Roodeschool te dicht op de overweg ligt.
Basislijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

Lekker opgelet bij de bouw van het nieuwe station dus. Maar op zich ligt dit station nog verder van de overweg dan andere stations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door CamilleKreemers »

Doorstroomstation Groningen heeft anders wel restricties. De enkele sporen en verplichte kwartiersdiensten maken het al een stuk krapper.

Daarnaast beroof je wel alle mensen de overstap naar de rest van het land met deze dienstregeling naar Roodeschool.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door DDietzen »

Nee hoor, want met de aanstaande boogverruiming bij Hoogeveen (en aannemelijk ook met de nieuwe infra bij Herfte) wint de IC naar Groningen 1 minuut. Waardoor je dus een overstap van 4 minuten tussen Roodeschoolstoptrein en NS-IC krijgt. Dat zou toch voldoende moeten zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door SuperGhost »

Lekker betrouwbaar klinkt dat...

Maar welke gevolgen heeft dat voor de trein van/naar Delfzijl en de treinen waarop die beide treinen doorkoppelen? Hebben die nog wel een goede overstap? En past dat allemaal nog wel op de beschikbare infra?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: zo 04 jul 2021, 00:00 Lekker betrouwbaar klinkt dat...
De overstap vanuit Roodeschool is nu ook al 4 minuten. Da's krap, maar op zich wel goed haalbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Z2N »

Een boottrein zal echter heel wat reizigers met bagage meebrengen, en dan is 4 minuten te krap (zeker ook omdat je sowieso van perron moet wisselen via de tunnel).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

Dat doen de treinen die vanaf de Eemshaven komen nu echter ook al en heb nergens in de media langs zien komen dat er nu massaal overstaps gemist worden. Je hoeft nu nog niet een tunnel door, maar alsnog is het een eindje langs het stationsgebouw lopen voordat je kunt oversteken naar het perron waar de IC naar Zwolle vertrekt. Qua loopafstand waarschijnlijk zelfs nog wat langer dan de toekomstige situatie omdat de treinen nu immers niet in het midden van het perron kunnen stoppen zolang dat nog kopsporen zijn.

Je zit nu eenmaal vrij vast aan bepaalde tijdliggingen als je in beide richtingen wilt aansluiten: naar Eemshaven heb je 10 minuten (handig dat die ruimer is omdat de boot immers het minst frequent gaat). En door het kruisen op het enkelspoor en het uit- en instappen met veel bagage op Eemshaven, waardoor de 7 minuten kering daar niet echt korter kan, ligt je aankomsttijd terug in Groningen dus muurvast.
En langer keren in de Eemshaven om in Groningen beter uit te komen is ook niet zomaar mogelijk, want je kunt nu eenmaal nergens kruisen tussen Eemshaven en Uithuizermeeden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Z2N »

Het wisselen van perron met bagage duurt wel wat langer hoor: de lift kan maar 2-3 mensen per minuut vervoeren met veel bagage, en als je 12 fietsen met fietstassen hebt (die je niet via de trap kan vervoeren) betekent dat dus gegarandeerd dat mensen de aansluiting missen. Dat betekent in de praktijk echter dat mensen een trein eerder nemen en 30 minuten extra reistijd hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: zo 04 jul 2021, 11:55
SuperGhost schreef: zo 04 jul 2021, 00:00 Lekker betrouwbaar klinkt dat...
De overstap vanuit Roodeschool is nu ook al 4 minuten. Da's krap, maar op zich wel goed haalbaar.
Maar wel met minder krapte op het spoor tussen Roodeschool en Groningen als in jouw plan, dat moet je natuurlijk ook wel even meenemen in de vergelijking ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

Mijn plan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de overstap richting Eemshaven nu sowieso niet zo veel gemaakt wordt. Belangrijkste doelgroep is reizigers uit Duitsland. Die komen nu per bus aan in Groningen wegens de defecte brug over de Eems (Friesenbrücke).

Op langere termijn is, wanneer de treinen toch elk uur naar de Eemshaven rijden de overstap in Groningen ook minder belangrijk, maar wil je dat reizigers die ruim inplannen. Zorgen dat het geen officiële overstap is, maar in de praktijk wel haalbaar zou ik zeggen. Voor oude mensen met elektrische fietsen die de lift willen gebruiken; die nemen dan gewoon een trein eerder zodat die ook de boot nog halen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Wubbo »

Dat lijkt me inderdaad de manier om ervoor te zorgen dat iedereen in de praktijk met de auto komt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Vinny »

LOL ik denk dat het erger is als mensen in de Eemshaven aankomen en de boot weg zien varen. Kun je echt beter een half uurtje op Groningen Station vertoeven. Kun je nog even een lekkere beker koffie drinken :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me beter dat de dienstregeling van de veerdienst wellicht iets aangepast wordt, zodat er een betere aansluiting is dan. Of dat er desnoods een wachtregeling komt voor reizigers vanuit de trein.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door The Greyhound »

Dan moeten de aansluitingen op de trein in Borkum ook weer allemaal aangepast worden. Dat zal niet snel gebeuren. Een boot vaart niet zo klokvast als we bij de spoorwegen gewent zijn. Zoals het nu gaat werkt trouwens ook prima. Als de boot te laat is wordt dat doorgegeven aan Arriva en kan de volgende trein de aansluiting overnemen.

Bij dat alles blijft wel de vraag waarom er miljoenen geïnvesteerd moest worden in een spoorlijn die zo weinig reizigers oplevert en een groot deel van het jaar amper benut wordt. Er was ooit een lijn 66 van de GADO die van Groningen naar de Eemshaven reed in aansluiting op de boot. Veel goedkoper voor dit aantal reizigers.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door waldo79 »

Het blijft inderdaad om marginale aantallen reizigers gaan, maar kennelijk is de geldboom oneindig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten