Boottrein Eemshaven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door The Greyhound »

Dat zie je helaas vaker in perifere gebieden. Zo lijkt het er nog steeds op dat Maastricht een zinloze tramverbinding krijgt naar Hasselt, die dan ook nog eens niet mag doorrijden naar het station waardoor hij van meer waarde zou zijn. Zulk geld kan in de Randstad veel zinvoller besteed worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door SuperGhost »

The Greyhound schreef: ma 05 jul 2021, 12:34Bij dat alles blijft wel de vraag waarom er miljoenen geïnvesteerd moest worden in een spoorlijn die zo weinig reizigers oplevert en een groot deel van het jaar amper benut wordt. Er was ooit een lijn 66 van de GADO die van Groningen naar de Eemshaven reed in aansluiting op de boot. Veel goedkoper voor dit aantal reizigers.
De aanlegkosten zijn weliswaar hoog, maar die zijn wel slechts eenmalig en werden betaald uit een potje van het rijk.
Voor de structurele kosten (die voor rekening van de provincie zijn) is wellicht de trein doortrekken goedkoper, aangezien die trein toch al lang keerde in Roodeschool (kost geen extra materieel en personeel), terwijl zo'n extra buslijn wél extra materieel en personeel kost. Ik denk dat die extra benzinekosten van die trein minder kost dan die extra buslijn.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door The Greyhound »

Dat potje van het rijk had dus beter ergens anders aan besteed kunnen worden. De kosten zijn zeker niet alleen eenmalig. Er moet ook onderhoud aan de baan gepleegd worden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door waldo79 »

En een trein loopt niet zo geweldig op benzine, maar des te beter op diesel :mrgreen:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door SuperGhost »

The Greyhound schreef: ma 05 jul 2021, 16:42 Dat potje van het rijk had dus beter ergens anders aan besteed kunnen worden. De kosten zijn zeker niet alleen eenmalig. Er moet ook onderhoud aan de baan gepleegd worden.
Die baan lag er echter al, want het was al een goederenlijn. ;)
Maar onderhoud is sowieso een kostenpost voor ProRail (en dus het rijk) en niet de provincie. Dus de provincie zit niet vast aan die kosten.
waldo79 schreef: ma 05 jul 2021, 17:07 En een trein loopt niet zo geweldig op benzine, maar des te beter op diesel :mrgreen:
Waar ik benzine zei, zeg ik diesel en ik zet 1 joker in :X :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Vinny »

SuperGhost schreef: ma 05 jul 2021, 16:04
The Greyhound schreef: ma 05 jul 2021, 12:34Bij dat alles blijft wel de vraag waarom er miljoenen geïnvesteerd moest worden in een spoorlijn die zo weinig reizigers oplevert en een groot deel van het jaar amper benut wordt. Er was ooit een lijn 66 van de GADO die van Groningen naar de Eemshaven reed in aansluiting op de boot. Veel goedkoper voor dit aantal reizigers.
De aanlegkosten zijn weliswaar hoog, maar die zijn wel slechts eenmalig en werden betaald uit een potje van het rijk.
Voor de structurele kosten (die voor rekening van de provincie zijn) is wellicht de trein doortrekken goedkoper, aangezien die trein toch al lang keerde in Roodeschool (kost geen extra materieel en personeel), terwijl zo'n extra buslijn wél extra materieel en personeel kost. Ik denk dat die extra benzinekosten van die trein minder kost dan die extra buslijn.
Ik had begrepen dat het aantal reizigers van/naar de Eemshaven dat van Roodeschool zal gaan overtreffen in de nabije toekomst. Ik denk dan ook dat de boottrein meer is ingegeven vanuit de wens om de spoorlijn rendabeler te maken. Of de praktijk dat ook laat zien weet ik niet. Het duurste aan de spoorlijn zijn de personeelskosten van de exploitatie door de vervoerder. Het onderhoud aan de baan voor dat kippeneindje Roodeschool-Eemshaven zal echt niet het verschil gaan maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

Vinny schreef: ma 05 jul 2021, 20:11 Ik had begrepen dat het aantal reizigers van/naar de Eemshaven dat van Roodeschool zal gaan overtreffen in de nabije toekomst.
De inschatting van AG Ems is inderdaad 66.000 reizigers per jaar, dat zijn er 180 per dag. Aangezien de meeste reizigers op dezelfde manier terug zullen gaan dus grofweg twee keer zoveel als je het omrekend naar in- en uitstappers. Dan kom je op 360 in- en uitstappers en dat overtreft Roodeschool ruim (241 in- en uitstappers volgens de meest recente cijfers).
SuperGhost schreef: ma 05 jul 2021, 18:28 Die baan lag er echter al, want het was al een goederenlijn. ;)
De baan lag er slechts deels. Bij de Ranselgatweg boog de lijn voorheen af het industriegebied in, het spoor vanaf daar naar station Eemshaven is nieuw aangelegd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Aking »

En over hoeveel kilometer hebben we het dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

Grofweg 3 km vanaf waar vroeger het spoor afboog tot aan station Eemshaven. Daarmee is dus iets minder dan de helft van de lijn nieuw aangelegd, want vanaf hetzelfde punt naar station Roodeschool is 4 km.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Statler Rail »

Hoeveel zou een slag Roodeschool - Eemshaven - Roodeschool kosten? Misschien kunnen we een "educated guess" doen...

De afstand Roodeschool - Eemshaven is ongeveer 7 kilometer, dus 14 kilometer voor een retour. Wat zal die trein qua exploitatiekosten per kilometer hebben? 15 euro per kilometer ofzo? Dan hebben we het over 14 x 15 = 210 euro.

Ter vergelijking: de afstand voor een non-stop bus van Groningen via de N46 naar Eemshaven is volgens Google Maps 41 kilometer. Ik schat dat je een dergelijke rit wel voor 1,50 euro per kilometer kan rijden. Dat is dan 82 x 1,5 = 123 euro. Met andere woorden, een directe bus is aanzienlijk goedkoper, en ook nog eens sneller.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Z2N »

Als je met zulke bedragen gaat schatten komt je rekensom inderdaad wel goed uit. Maar zo kan het ook andersom, een trein die 6 euro per kilometer kost levert al een andere rekensom op. Of als je bus 5 euro per kilometer kost. Of 220. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Post »

Statler Rail schreef: di 06 jul 2021, 13:26 Hoeveel zou een slag Roodeschool - Eemshaven - Roodeschool kosten? Misschien kunnen we een "educated guess" doen...

De afstand Roodeschool - Eemshaven is ongeveer 7 kilometer, dus 14 kilometer voor een retour. Wat zal die trein qua exploitatiekosten per kilometer hebben? 15 euro per kilometer ofzo? Dan hebben we het over 14 x 15 = 210 euro.

Ter vergelijking: de afstand voor een non-stop bus van Groningen via de N46 naar Eemshaven is volgens Google Maps 41 kilometer. Ik schat dat je een dergelijke rit wel voor 1,50 euro per kilometer kan rijden. Dat is dan 82 x 1,5 = 123 euro. Met andere woorden, een directe bus is aanzienlijk goedkoper, en ook nog eens sneller.
Ik zou de bus in minuten uitrekenen aangezien de chauffeur duurder is dan de bus. En dan kom ik eerder op €250 uit (2x €125/uur) wat nog steeds een inschatting is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Vinny »

In de provinciale vervoersplannen staat soms wel wat in over de exploitatie van het regionale OV. In Friesland is het treinvervoer gunstiger voor de provincie: goedkoper in exploitatiebijdrage en levert relatief veel opbrengst. Ik kan me dus goed voorstellen dat het doortrekken van de bestaande treindienst naar de Eemshaven efficiënter is dan een extra buslijn inleggen van Groningen naar de Eemshaven. Maar de exacte rekensom zal vast gemaakt zijn toen ze de spoorlijn zijn gaan aanleggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Willem »

De bediening gaat van de keertijd in Roodeschool af en dus heeft Arriva een voordeeltje: grotere vergoeding tegenover grofweg (uitgezonderd wat liters diesel) dezelfde interne kosten.

Aangezien Borkum nog steeds een Duits eiland is leveren die snelle boottreinen pas voordeel op als ze vanuit Leer vertrekken. Ja: dan moet de Friesenbrucke eindelijk hersteld zijn.
Maar dan kun je een boottrein Leer-Eemshaven invoeren.
Zodat onze oosterburen de veel langere vaartijd vanuit Emden naar Borkum bespaard blijft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door Daniel »

Nouja voordeel... van Leer naar Groningen was de reistijd ~70 minuten per trein, daarna nog zo'n 50 minuten naar Eemshaven en 50 minuten met de boot. Puur aan reistijd ben je dan al 2 uur en 50 minuten kwijt. En daar komen de overstaptijden op de boot nog bij.
Vanaf Leer ben je in 28 minuten op Emden Außenhafen gevolgd door 130 minuten met de boot, da's in pure reistijd dus zo'n 10 minuten sneller.

Wil je via Eemshaven sneller op Borkum zijn dan moet je sneltrein dus wel behoorlijk vlot zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Boottrein Eemshaven

Bericht door MaartenD »

gevolgd door 130 minuten met de boot
Of 60 minuten met de catamaran die vaker vaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten