Kleurenschema Amsterdamse tramplattegrond

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie

Welke?

GVB-kleuren
12
63%
Alargules kleuren
7
37%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Alargule

Kleurenschema Amsterdamse tramplattegrond

Bericht door Alargule »

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik jaren geleden eens een tramkaart voor Amsterdam ging ontwerpen, deed ik dat vooral uit onvrede over het kleurenpalet dat GVB indertijd (2004) gebruikte op de plattegrond die in de Combino's te vinden was. Eén spaghettibrij, waarin de onderliggende structuur van radiale en tangentiële lijnen niet te ontwar(r)en was.

Ik bundelde de lijnen in eerste instantie op een aantal hoofdroutes. Vier op CS of twee-om-twee over Nieuwezijds Voorburgwal (naar Raadhuisstraat en Leidsestraat) en Damrak (naar Rembrandtplein en Vijzelgracht), twee om de stad heen (binnenring langs Singelgracht en buitenring door de vooroorlogse schil) en lijn 14 apart. Later kwam lijn 26 daar nog bij.

Met de komst van de Noord/Zuidlijn adopteerde GVB eindelijk ook zelf een kleurenschema dat van bundels uitging. Dat schema - hoewel heus voor verbetering vatbaar - is wat je op de bovenste tramkaart ziet. Ik heb dat sindsdien op mijn plattegronden overgenomen.

Maar ik ben toch nooit helemaal tevreden geweest over dat kleurenschema. Vooral het op één hoop gooien van de lijnen over de Nieuwezijds Voorburgwal en het gebruik van paars voor de 'restlijnen' 3, 5 en 26 heeft me nooit zo aangestaan. Het felle R-netrood van lijn 25 vloekt bovendien erg met de meer ingetogen, pastelachtige tinten van de overige tramlijnen.

Dus ben ik toch maar eens gaan kijken hoe mijn 'oude' kleurenschema op het nieuwe tramnet - en mijn nieuwe tramkaart die ik vorig jaar ontwikkeld heb - er nu uitziet. Dat zie je onderaan. De Nieuwezijds Voorburgwallijnen zijn weer in twee bundels gesplitst. De lijnen over het Damrak heb ik met één kleur weergegeven, vanwege het beperkt aantal overgebleven lijnen. De binnenring is nu rood, ook om het belang van deze oostwestverbinding te benadrukken. En waar GVB paars voor de 'restlijnen' heeft gebruikt, heb ik ze hier alledrie hun eigen kleur gegeven. Lijn 25 is bovendien paars - een knipoog naar de allang terzijde geschoven plannen om de Amstelveenlijn als lijn 58 direct op de Noord/Zuidlijn aan te sluiten.

Ook heb ik de metrolijnen iets anders weergegeven. Op de linkerkaart heb ik ze nog zwartomrand; op de rechterkaart heb ik ze voorzien van een witte middenlijn.

Wat vinden jullie een beter schema?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kleurenschema Amsterdamse tramplattegrond

Bericht door Ardan »

Ik vind eerlijk gezegd het schema van GVB beter. In jouw versie worden er erg veel kleuren gebruikt waardoor de oorspronkelijke bundel haast wegvalt en maar op een kleiner stuk samenlopen, behalve de rode bundel die wel lekker opvalt.
Ook haalt GVB op een subtiele manier de modaliteiten uit elkaar met primaire kleuren voor de metro, pastellige kleuren voor de tram en blauwtinten voor de bus.
Wél complimenten over de weergave van de werkzaamheden!
Ik doe ook maar wat
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Kleurenschema Amsterdamse tramplattegrond

Bericht door IC140 »

Ook ik ga toch voor de GVB kleuren.

De bundeling van alle lijnen over de NZ voorburgwal vind ik juist logisch. Overal waar je een groene lijn ziet weet je dat die naar de Dam en het station gaat. Een roze lijn idem dito, maar je weet gelijk welke halte Dam je moet hebben: Damrak / CS Oost of NZVBW / CS West.

Ook vind ik dat lijn 3 en 5 meer gemeen hebben dan je doet voorkomen. Beide zijn het tangentiële lijnen via het Museumplein. In het netwerk hebben ze een vergelijkbare functie, dus kleuren die dicht bij elkaar liggen zijn in mijn ogen logisch.

Ik ben het wel met je eens dat de vloekende kleur van lijn 25 beter kan en dat lijn 26 niets met 3 en 5 te maken heeft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kleurenschema Amsterdamse tramplattegrond

Bericht door Meltrain »

Ik ga voor de versie van Alargule, omdat de tramlijnen zo duidelijker te volgen zijn..
Wel zou ik lijn 26 een iets donkerdere kleur geven en bij voorkeur metrolijn 52 ook.
Ardan schreef: ma 12 jul 2021, 22:45 Ook haalt GVB op een subtiele manier de modaliteiten uit elkaar met primaire kleuren voor de metro, pastellige kleuren voor de tram en blauwtinten voor de bus.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is niet helemaal de juiste woordkeuze. ;)
Overigens doet Alargule juist het tegenovergestelde, door de tramlijnen "feller" te maken en de metrolijnen wat lichter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten