Kleurenschema Amsterdamse tramplattegrond
Geplaatst: ma 12 jul 2021, 22:29
Toen ik jaren geleden eens een tramkaart voor Amsterdam ging ontwerpen, deed ik dat vooral uit onvrede over het kleurenpalet dat GVB indertijd (2004) gebruikte op de plattegrond die in de Combino's te vinden was. Eén spaghettibrij, waarin de onderliggende structuur van radiale en tangentiële lijnen niet te ontwar(r)en was.
Ik bundelde de lijnen in eerste instantie op een aantal hoofdroutes. Vier op CS of twee-om-twee over Nieuwezijds Voorburgwal (naar Raadhuisstraat en Leidsestraat) en Damrak (naar Rembrandtplein en Vijzelgracht), twee om de stad heen (binnenring langs Singelgracht en buitenring door de vooroorlogse schil) en lijn 14 apart. Later kwam lijn 26 daar nog bij.
Met de komst van de Noord/Zuidlijn adopteerde GVB eindelijk ook zelf een kleurenschema dat van bundels uitging. Dat schema - hoewel heus voor verbetering vatbaar - is wat je op de bovenste tramkaart ziet. Ik heb dat sindsdien op mijn plattegronden overgenomen.
Maar ik ben toch nooit helemaal tevreden geweest over dat kleurenschema. Vooral het op één hoop gooien van de lijnen over de Nieuwezijds Voorburgwal en het gebruik van paars voor de 'restlijnen' 3, 5 en 26 heeft me nooit zo aangestaan. Het felle R-netrood van lijn 25 vloekt bovendien erg met de meer ingetogen, pastelachtige tinten van de overige tramlijnen.
Dus ben ik toch maar eens gaan kijken hoe mijn 'oude' kleurenschema op het nieuwe tramnet - en mijn nieuwe tramkaart die ik vorig jaar ontwikkeld heb - er nu uitziet. Dat zie je onderaan. De Nieuwezijds Voorburgwallijnen zijn weer in twee bundels gesplitst. De lijnen over het Damrak heb ik met één kleur weergegeven, vanwege het beperkt aantal overgebleven lijnen. De binnenring is nu rood, ook om het belang van deze oostwestverbinding te benadrukken. En waar GVB paars voor de 'restlijnen' heeft gebruikt, heb ik ze hier alledrie hun eigen kleur gegeven. Lijn 25 is bovendien paars - een knipoog naar de allang terzijde geschoven plannen om de Amstelveenlijn als lijn 58 direct op de Noord/Zuidlijn aan te sluiten.
Ook heb ik de metrolijnen iets anders weergegeven. Op de linkerkaart heb ik ze nog zwartomrand; op de rechterkaart heb ik ze voorzien van een witte middenlijn.
Wat vinden jullie een beter schema?