Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Roeland »

Volgens mij kom je bij een koppeling 26-43 niet goed uit met je aansluitingen.
De 43 uit Eerbeek moet in Dieren aansluiten op de IC naar Arnhem (dat is de grootste reizigersstroom). De 26 moet juist aansluiten op de trein naar Zutphen / Deventer / Zwolle (want Doesburg - Arnhem kan ook met de bus, dus via Dieren wil je juist naar het noorden).
En wellicht is er nog wel wat vraag voor lijn 27/29 over Doesburg heen, bijv. Drempt - Arnhem, of juist Giesbeek - Doetinchem?

Wat wel zou kunnen (maar dat is toekomstmuziek voor de nieuwe concessie) is dat de 109 in de spits na Eerbeek doorrijdt naar Dieren, en dan als 26 doorrijdt naar Doesburg. Dan krijg je in de spits rechtstreeks een lijn Doetinchem - Apeldoorn via Doesburg, die in de spits, samen met de 43, op Apeldoorn - Dieren een kwartiersdienst rijdt. De 43 blijft dan in Dieren aansluiten richting Arnhem.
Even een vraag voor de volledigheid: zijn er op de 43 op station Dieren ook nog doorgaande reizigers, of stapt echt bijna iedereen uit?
Laatst gewijzigd door Roeland op vr 10 sep 2021, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door ArrivaBas »

Vanuit Eerbeek en Laag-Soeren reed vroeger een schoolbus naar Het Rhedens Lyceum in Rozendaal. Ik kan mij dus voorstellen dat er wel een markt is voorbij Dieren, maar voor grote delen van Arnhem verwacht ik dat mensen eerder op de trein overstappen.
Lijn 43 inkorten tot Arnhem-Dieren zonder vervanging op het resterende traject is ook niet handig. Lijn 109 heeft momenteel een gat zonder bediening gedurende het superdal, en op deze manier verbreek je de verbinding tussen Loenen, Beekbergen en het zuiden van Apeldoorn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door regenmaker »

Qua reistijd maken de 43 en 109 ook niet zoveel uit. De 109 rijdt ook voor scholieren die in Apeldoorn De Maten naar school gaan.

Ik denk dat een lijn Apeldoorn - Dieren - Doesburg - Doetinchem zeker potentie heeft. Eventueel kan de 109 dan aan het restant van de 43 tussen Dieren en Arnhem worden gekoppeld zodat Eerbeek zijn aansluiting in Dieren in de brede spits behoudt. Tussen Dieren en Doetinchem kan in de brede spits ook 2x/uur een extra bus rijden met aansluiting op de trein naar Zwolle. Dan 2x/uur doorgaand een verbinding tussen Apeldoorn en Doetinchem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Je kunt je ook afvragen of vanuit Eerbeek er perse een aansluiting op de intercity moet zijn en of dat de sprinter ook prima kan zijn.

Zo'n doorgaande lijn Doetinchem-Dieren-Apeldoorn kan dan in beide richtingen van .13-.18 en .43-.48 op station Dieren halteren. Dan heb je een overstap van 5 minuten op de sprinter naar Arnhem en 10 minuten op de intercity naar Zwolle vanuit zowel de richting Eerbeek als Doesburg. (1 minuut op de sprinter ri. Zutphen is te kort uiteraard) en een overstap van 4 minuten vanaf de sprinter uit Arnhem (waarbij de bus een wachtregeling moet krijgen uiteraard). Volgens mij heb je dan prima overstappen in beide richtingen.

Uiteraard is de sprinter nemen naar Arnhem langzamer (18 min) dan de intercity (12 min). Echter is de overstap nu 9 minuten, waardoor het verschil slechts 2 minuten is door de kortere aansluiting. Ik denk dat dat prima te doen is. Tel daarbij op dat daarmee ook een snellere verbinding naar Presikhaaf (HAN-campus) ontstaat en ik denk dat dat netto positief is. Ook heeft dat in Apeldoorn een gunstige uitwerking, omdat er dan rond .22/.52 vertrokken wordt i.p.v. .04/.34 en er dus ook daar op de normale intercity aangesloten wordt en er buiten de spits dan 2x p/u een goede overstap ri. Amersfoort is i.p.v. 1x per uur.

En inderdaad, zoals al geopperd kan dan de spitslijn 109 ook doorgetrokken worden naar Dieren, waarbij die dan alsnog op de intercity kan aansluiten.

Het resterende stuk van lijn 43 (Arnhem-Dieren) zou je dan ook mee kunnen draaien, waardoor die ook rond .15/.45 in Dieren kan aankomen. Dan heeft die lijn ook een overstap op de intercity van/naar Zwolle én krijg je een mooie busknoop in Dieren.

Mij lijkt me dat dit misschien wel de mooiste oplossing voor iedereen zou zijn. Een volledige knoop waarbij alles op elkaar aansluit (nouwjah, m.u.v. Brummen uiteraard), zeker als je lijn 109 ook nog zou doortrekken in de spits.
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Plutona »

Wordt de dienstregeling van de verbinding Arnhem-Zutphen nog aangepast n.a.v. ETMET Arnhem - Utrecht?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door AppleMoose »

Waarschijnlijk niet. En als het wel gebeurt dan gaat het om hooguit 1-2 minuten. De dienstregeling tussen Arnhem en Zutphen ligt vrij vast door de knoop in Zutphen en de openingstijden van de brug aldaar en in iets mindere mate door de knoop in Deventer en Zwolle.

Roeland schreef: vr 10 sep 2021, 07:55De 26 moet juist aansluiten op de trein naar Zutphen / Deventer / Zwolle (want Doesburg - Arnhem kan ook met de bus, dus via Dieren wil je juist naar het noorden).
Staar je niet blind op de eindbestemming van lijn 26. Deze bus volgt een compleet andere route naar Arnhem dan de trein. Met lijn 26 kom je bijvoorbeeld niet in Rheden en Velp waar onder andere ook diverse scholen zitten. Bovendien ben je, zeker in de spits, sneller op Arnhem centraal met een overstap op de trein in Dieren, dan rechtstreeks met de bus.
Even een vraag voor de volledigheid: zijn er op de 43 op station Dieren ook nog doorgaande reizigers, of stapt echt bijna iedereen uit?
Hoe het nu is, durf ik niet te zeggen maar in de tijd dat ik nog frequent met 43 reisde, waren er toch wel aardig wat doorgaande reizigers uit Eerbeek, Laag-Soeren en Dieren-Noord; vooral naar Velp.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Western Soldier »

De huidige lijn 26 komt wel degelijk in Velp en Rheden heeft enkel basisscholen en die lijken mij niet een bus te vereisen. De verbinding Eerbeek/Laag Soeren/Dieren Noord - Velp komt inderdaad te vervallen, maar ik denk dat de winst van een directe lijn Apeldoorn - Doetinchem groter is. Zeker ook, omdat Doetinchem rechtstreeks naar Dieren kan, waardoor men uit Doetinchem sneller richting het noorden kan. Richting het westen levert Apeldoorn niet veel op, aangezien dat ook met een directe bus sneller zal blijven via Arnhem. Naar Apeldoorn is wel een winst vanuit de kleinere plaatsen en Doesburg. Het voorstel van SuperGhost kan wat mij betreft rechtstreeks naar de mensen die erover gaan. Hij geeft terecht aan dat het niet eens zo slecht is om aan te sluiten op de sprinter in plaats van de intercity.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door AppleMoose »

Met scholen doelde ik op Velp, niet op Rheden. Dat lijn 26 een klein stukje van Velp bedient doet verder niets af van mijn reactie op Roeland die stelde dat een aansluiting op de treinen naar Arnhem niet zinvol zou zijn omdat deze bus ook Arnhem als eindbestemming heeft. Beide volgen een andere route en bedienen een ander gebied. Keiharde cijfers heb ik niet, maar 9292 laat mij zien dat je vaak sneller in Arnhem bent met een overstap in Dieren op de trein, dan met de rechtstreekse bus 26 (of 27). Mijn ervaringen zijn ook dat een aanzienlijk deel van de passagiers uit deze bus in Dieren overstappen op de trein naar Arnhem en verder.

Van mij mag de optie van Superghost ook uitgevoerd worden. Dat reizigers uit Brummen dan geen overstap hebben is jammer, maar ik denk niet dat het om heel veel reizigers gaat. Alle dorpen en belangrijke verbindingen blijven met elkaar verbonden, je kunt alsnog een buslijn uitsparen (29) en ik denk ook dat je hiermee best meer reizigers kunt trekken waardoor de bussen enigszins rendabel blijven. In ieder geval zal lijn 26 rendabeler blijven dan de huidige plannen waarmee deze lijn een sterfhuisconstructie wordt ingeduwd waarmee Doesburg binnen niet al te lange tijd zonder verbinding met station Dieren komt te zitten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Plutona »

Reist iemand van jullie frequent op lijn 26? Hoe is die qua bezettingscijfers?
Zoals het nu is voelt het een beetje overdadig om op zondag 2x per uur met groot materieel te rijden, ik zie zelden iemand daarin zitten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door regenmaker »

De hele dienstregeling rond Doesburg/Dieren is ook complex door de verschillende vervoerders die op de lijnen rijden. Met nieuwe concessie Rijn-Waal wordt dat veel beter dan vervallen de dubbele exploitaties op de 43 en 27/29.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Daarom leek me dat ook een prima moment om deze nieuwe doorverknoping over Dieren en Doesburg heen dan in te voeren en in Dieren een volledige knoop te maken. Het is dan allemaal dezelfde vervoerder (uiteraard de trein uitgezonderd, maar die gaat toch niet op de bus wachten), waardoor overstappen ook beter gewaarborgd worden en het ook met abonnementen voor evt. scholieren Eerbeek<->Velp beter afgehandeld kan worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Western Soldier »

Enige wat je wel zou kunnen doen, maar daarmee haal je wat nu de 43 is weg uit de knoop is dat wat nu 43 nog Dieren Noord bedient, het zou enkele minuten extra kosten en betekent dat 43 nog wel aansluiting kan geven op de sprinter naar Brummen. Wellicht zou voor het dorp Rheden lijn 29 wel behouden kunnen worden, maar ik weet niet of er goede keermogelijkheden zijn in Rheden. Dus dat laat ik nu even.

Samenvattend kom ik dus op het volgende uit (lijnnummers kunnen uiteraard andere gekozen worden):
- lijn 26: Dieren Cederlaan - Dieren NS - route huidige 43 - Arnhem Centraal
- lijn 27: Doesburg - Route huidige 27 - Arnhem Centraal
- lijn 43: Apeldoorn NS - Dieren NS - Doetinchem
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Ik zou de 43 dan gewoon in de knoop houden. Ik denk dat er vrij weinig reizigers vanuit Brummen zijn die erop willen overstappen (immers: nu is de overstap al heel slecht). Mocht je toch vanuit Brummen ook in die busknoop ene verbinding willen hebben, dan zou ik er eerder voor kiezen om die buurtbussen Dieren Station - Spankeren (524) en Leuvenheim - Brummen (- Zutphen) (515) te koppelen tot een buurtbus Dieren - Spankeren - Leuvenheim - Brummen (- Zutphen) en die in de Dierense knoop kunnen laten vallen. Dat zou voor Leuvenheim ook een betere verbinding naar Arnhem betekenen lijkt me.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Western Soldier »

Ja precies, maar dan heeft Dieren Noord een rechtstreekse verbinding met Velp Zuid (met oa A12 en Van Hall Larenstein).
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Maar met als nadeel dat vanuit Doesburg en Eerbeek die verbinding dan nog langer wordt (terwijl je vanaf Dieren-Noord ook al een goede overstapverbinding hebt). Ik denk niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen dan. Laat staan of er genoeg reizigers te vinden zijn, aangezien het nu alleen per buurtbus is en het je wel extra DRU's kost.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef: vr 06 aug 2021, 22:38 Maar binnen Arnhem rijden er nog wel meer dan die 6, en wellicht is in Velp die 12 ook helemaal niet (meer) nodig, omdat het destijds vooral het gevolg was van de noodzaak binnen Arnhem én doordat regionale bussen in Velp een andere route hebben gekregen én omdat de trein meer een alternatief is geworden voor veel andere reizigers?
Vergeet immers niet dat er nu veel meer via Velp-Zuid rijdt, wellicht zijn daar gewoon meer reizigers tegenwoordig?
Daarnaast rijden er nu gelede bussen i.p.v. standaard met dus 40% meer capaciteit per bus. En inderdaad.... de reizigers uit Velp Zuid hebben nu veel meer reismogelijkheden en zijn niet meer afhankelijk van de bussen op de Arnhemsestraatweg.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door gkw1969 »

Op zich moet het helemaal niet moeilijk zijn om een goed lijnennet op te zetten die recht doet aan de reisbewegingen van de passagiers. Maar..... beleidsmakers en grote monden voorkomen dat nu juist.
Uit de data van de OVCK is goed af te leiden waar iemand vandaan komt en waar deze heen reist en met welk vervoermiddel. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om d.m.v. een enquete er achter te komen waarvoor mensen de bus eventueel gebruiken. Door deze data te combineren kun je goed inschatten wat de grote lijnen kunnen worden.

Kort gezegd: je moet voor de herindeling van de verbindingen in de driehoek Dieren-Doetinchem-Arnhem dus goed kijken: welke reisrelatie is voor de reiziger van belang. En dan zie ik Doesburg, als middelpunt zonder station, als hub. Ik kom dan op het volgende idee:
26 Arnhem-Doesburg-Dieren => aansluiting van en naar Zutphen
27 Arnhem-Doesburg-Doetinchem => aansluiting van en naar Winterswijk

Beide lijnen gaan tot 20.00 2x per uur rijden over het hele traject; dit resulteert in iedere 15 minuten een bus tussen Arnhem en Doesburg(zonder station) en iedere 30 minuten een bus Dieren-Doesburg-Doetinchem(met rechtstreekse overstap in Doesburg)
Qua dienstregeling moet je hem dan zodanig maken dat lijn 26 richting Dieren bij Doesburg kruist met lijn 27 uit Doetinchem en lijn 27 richting Doetinchem kruist met lijn 26 uit Dieren.
Op die manier heb je in de hele driehoek ieder half uur een bus met een uitbreiding tussen Doesburg en Arnhem naar ieder kwartier.
In Arnhem zul je wel moeten splitsen om het vervallen van lijn 29 op te vangen; De 26 is hier het meest geschikt voor aangezien reizigers vanuit Dieren al een verbinding hebben met Presikhaaf d.v.m. 43 en reizigers vanuit Doesburg d.m.v. 27. Lijn 26 rijdt dan vanaf Velp Ziekenhuis het stukje lijn 8 naar de Hoofdweg/Arnhemsestraatweg en dan gelijk als oude lijn 29 naar Arnhem Centraal.

29 komt dan te vervallen
Lijn 43 kan in Rheden eventueel door het dorp rijden om de vervallen haltes van lijn 29 over te nemen; afhankelijk of daar behoefte aan is.

Wat voor een passagier van belang is, is dat de bus frequent komt en eigenlijk zo snel mogelijk naar het eindpunt rijdt; onderzoek heeft uitgewezen dat een passagier het helemaal niet erg vindt om een paar honderd meter verder te moeten lopen als de bus maar frequenter rijdt.
When you're tired of London, you're tired of life
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door JothamvW »

Het punt is alleen, Arnhem/Giesbeek<->Doesburg<->Dieren is geen veelgebruikte verbinding.
De verbindingen zijn Arnhem<->Doetinchem en (Apeldoorn)<->Dieren<->Doetinchem.
Zie ook eerdere reacties van o.a. Superghost en Plutona, alsmede de reacties in het "normale" topic Arnhem-Nijmegen.

En ja, moet ik nu werkelijk als geboren Velpenaar in discussie gaan met iemand die de Hoofdstraat de Hoofdweg noemt?
Ik word hier zo moedeloos van...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door waldo79 »

Over dat laatste zou ik me niet eens boos maken. Is het niet waard :D
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door gkw1969 »

Allereerst mijn excuus voor Hoofdweg/Hoofdstraat, dit was een grote fout van mij, ik had moeten checken met de plattegrond.

Wat betreft verbindingen is het, zoals ik al zei, even uitzoeken wat de wens is en wat de reisrichting is volgens OVCK.
Om te komen tot een goede verbinding heb ik een aantal vragen:
Hoe is de bezetting in de huidige lijnvoering van de 26, 27, 29 en 43, vertrekkend vanuit Dieren richting Doesburg/Arnhem?
Er is geen rechtstreekse verbinding tussen Dieren en Doetinchem, zie je wel veel overstappen in Doesburg tussen beide plaatsen?
Van welke grote plaatsen zijn Doesburg en Giesbeek afhankelijk voor wat betreft voorzieningen als ziekenhuis, winkelen en scholen (en dan maak ik onderscheid tussen Velp en Arnhem)

Kijk, als je op de corridor Doetinchem/Dieren - Arnhem wat gaat wijzigen moet je de gevolgen voor Velp niet over het hoofd zien. Het laten vallen, in mijn plan, van lijn 29 moet er in resulteren dat er vervangend vervoer komt over de Hoofdstraat en Arnhemsestraatweg, zeker als je nagaat dat voorlopig lijn 1 nog half 3/4 kracht blijft rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door JothamvW »

Nog mijn excuses voor de manier van reageren.

Helaas kom ik niet vaak genoeg in de omgeving Doetinchem/Doesburg om redelijkerwijs dingen te kunnen zeggen over de bezetting van 26/27/29 ten oosten van Velp.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten