Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door AppleMoose »

Om het draadje over de alledaagse gebeurtenissen in deze regio niet nog verder te laten vullen met allerlei gedachtenspinsels over mogelijke verbeteringen van het buslijnnet in deze regio, naar aanleiding van de bezuinigingsvoorstellen vanuit Breng, open ik bij dezen een draadje in dit gedeelte van het forum, zodat iedereen zijn/haar ideeën hierover kwijt kan.

Voel je vrij om met je eigen ideeën te komen, te reageren op de ander etc. De voorstellen van Breng zijn de aanleiding voor de discussie en dit topic, maar laat je je er vooral niet door beperken. Laten we het echter wel een beetje serieus houden en niet met fantasietjes komen om bijvoorbeeld een kabelbaan toe te voegen of buslijnen van niks naar nergens te laten gaan omdat je dat toevallig zo leuk vindt.

Het begon met deze post met de link naar de voorstellen:
BrengMe schreef: do 29 jul 2021, 12:49 De Gemeente Nijmegen heeft de plannen van Breng voor 2022 openbaar gemaakt: https://nijmegen.bestuurlijkeinformatie ... f1a6c8ee9c.
Er gaat flink wat veranderen...

Vervolgens gaf Frank een overzichtelijke samenvatting van deze voorstellen:
Frank schreef: do 29 jul 2021, 15:02 Korte samenvatting van de voorstellen. Niet lezen als je vrolijk wilt blijven.

* Niteliners: vervallen
* Lijn 1: Velp - Arnhem - Oosterbeek: traject tussen Arnhem en Oosterbeek vervalt zodat lijn 352 in redelijke frequentie kan blijven worden. Lijn 1 wordt De Laar West - Arnhem - Velp.
* Lijn 2: Arnhem - De Laar West: rijtijd wordt beperkt.
* Lijn 6: De Laar West - Arnhem - Elsweide: traject De Laar West - Arnhem gaat naar lijn 1. Arnhem - Elsweide rijdt alleen doordeweeks overdag en niet in schoolvakanties. Bij drukte kunnen makkelijker sneldiensten ingezet worden. Met trolley 2.0 CS - Velperpoort - HAN.
* Lijn 7: Geitenkamp - Arnhem - Rijkerswoerd: niet meer 6x per uur rijden, maar 4x per uur. Op zondag nog 2x per uur een bus.
* Lijn 8: Arnhem - Velp Zuid: beperken tot Arnhem - CIOS (Geitenkamp).
* Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: beperken tot Koningsweg te Schaarsbergen.
* Lijn 13: Arnhem - Klarendal: permanente opheffing
* Lijn 14: Arnhem - Nijmegen Brakkenstein: beperken tot Arnhem - Elst. Zo te zien blijft lijn 14 ook rijden tussen Nijmegen en Brakkenstein. Bediening Oosterhout overgenomen door lijn 3 in Nijmegen.
* Lijn 26: Arnhem - Dieren: wordt Doesburg - Dieren, in basis 2x/uur.
* Lijn 27: Arnhem - Doetinchem: rijdt 7 dagen per week, in basis 2x/uur.
* Lijn 29: Arnhem - Doetinchem: wordt Arnhem - Doesburg, spitsscholierenlijn.
* Lijn 33: Arnhem - Nijmegen: rijdt vakantiedienstregeling. Bedient aan Huissensestraat de haltes van lijn 300.
* Lijn 35: Zetten - Bemmel: rijdt in Bemmel naar industrieterrein Pannenhuis in plaats van lus door dorp.
* Lijn 43: Arnhem - Apeldoorn: rijdt op zaterdag 1x/uur.
* Lijn 54: Heteren - Renkum: komt te vervallen.
* Lijn 56: Arnhem - Heteren: rijdt voortaan vakantiedienstregeling.
* Lijn 61: Westervoort - Duiven Centerpoort Noord: rijdt alleen tijdens de spitsuren.
* Lijn 70/71: Giesbeek / Eerbeek - Het Rhedens: vervallen.
* Lijn 300: Arnhem - Nijmegen Heyendaal: frequentie in normale dienstregeling "iets" beperken.
* Lijn 331: Velp Zuid - Nijmegen Weezenhof / Aldenhof: traject in Nijmegen tijdens de spits maximaal viermaal per uur i.p.v. achtmaal.

* Lijn 1: Nijmegen - Malden: definitieve opheffing.
* Lijn 3: Nijmegen - Oosterhout: frequentieverhoging in de spits en op zaterdag overdag naar 4x/uur a.g.v. wegvallen lijn 14.
* Lijn 5: Beuningen - Nijmegen - Groesbeek: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 6: Dukenburg - Nijmegen - Neerbosch Oost: in spits maximaal 4x/uur rijden, op zondag 2x/uur.
* Lijn 7: Nijmegen - Afrika Museum: definitief opheffen.
* Lijn 9: Nijmegen - Grave: via Heumen laten rijden.
* Lijn 10: Nijmegen - Heyendaal: maximaal 12x/uur rijden.
* Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: beperken tot Dukenburg - Beuningen. Lijn 12 "neemt de rol" van lijn 11 over.
* Lijn 13/15: Lent - Nijmegen - Wijchen: samenvoegen tot een stadslijn 15 die zo te zien in de basis 2x/uur rijdt. Niet meer via Bijsterhuizen. Lijn 13 verbindt op werkdagen overdag Dukenburg met Bijsterhuizen.
* Lijn 76: Millingen - Groesbeek: rijdt alleen tijdens wintermaanden.
* Lijn 80: Nijmegen - Millingen: versnelde routes te Ubbergen, Beek en Ooij. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 82: Nijmegen - Millingen: in spits maximaal 4x/uur rijden.
* Lijn 83: Nijmegen - Venlo: aantal spitsritten beperken.
* Lijn 85: Nijmegen - Druten: lus door Druten centrum laten vervallen. Afhankelijk van infrastructurele wijziging.
* Lijn 99: Nijmegen - Uden: aantal spitsritten beperken.
* Na 24:00 niet meer rijden, maar met afvoermogelijkheden vanaf Arnhem CS en Nijmegen CS.
Hier een opsomming van een aantal ideeën die zijn geopperd*:
Spoiler: show
ArrivaBas schreef: zo 01 aug 2021, 18:34 Ik doel inderdaad op de driehoek Arnhem - Dieren - Doetinchem, waar dus in feite twee corridors zijn op beide oevers van de IJssel.

Ik doe nu zelf ontwerpend onderzoek naar het optimaliseren van het OV in de regio Oost, waarbij ik zelf deze situatie voor ogen heb:
Lijn 26: blijft bestaan, frequenties: 2x/uur ma-za overdag en 1x/uur daarbuiten over het volledige traject. In mijn studie heeft deze lijn nummer 146, in het kader van nummering over de hele regio Oost zonder overlap.
Lijn 27: vervalt met de aangepaste lijnen als direct alternatief.
Lijn 29: blijft zijn huidige route volgen, met net als bij lijn 26 opwaardering naar 2x/uur ma-za overdag en daarbuiten 1x/uur. Lijn 29 is in mijn studie vernummerd naar 147.
Lijn 43: Geknipt in Dieren. Vanaf Dieren rijdt deze lijn doordeweeks overdag door naar Doetinchem. De rest van het traject blijft de huidige frequentie gehandhaafd.Het traject naar Arnhem rijdt in mijn studie ma-vr overdag als 247. De nieuwe lijn Apeldoorn - Dieren - Doetinchem is als 141 genummerd.
Hierbij geldt dat de lijnen 146 en 147 op de halte Kraakselaan in Doesburg net als nu verknoopt zijn om de overstap kort te houden. Lijn 247 sluit in Dieren goed aan op de 141, die op zijn beurt de frequentie tussen Dieren, Doesburg en uiteindelijk Doetinchem verhoogt.
Als reactie op het feit dat de gemeente Rozendaal zo goed als verstoken blijft van frequent rijdend openbaar vervoer:
SuperGhost schreef: wo 04 aug 2021, 13:38 Kan lijn 43 dit niet opvangen? Als je hem via de route in Velp-Noord laat rijden en dan via Dalhuizerweg-Velperweg-Lange Water laat rijden, bedien je Velp-Noord/Rozendaal én Elsweide (dat buiten collegetijden geen bus meer zal hebben) en sla je meteen twee vliegen in één klap. Deze route zou niet eens (veel) extra tijd hoeven kosten en Velp-Zuid wordt met lijnen 26/27 (straks weliswaar 1 lijn) en 331 al wel prima bediend.

Als je lijn 331 dan doortrekt naar de halte Beekhuizenseweg (eindpunt lijn 1) en lijn 43 op de Beekhuizenseweg zelf bij die rotonde een halte geeft, kun je daar een prima OV-knoop creëren. Hiermee kunnen reizigers Rheden/De Steeg<->Velp-Zuid (ziekenhuis) dan hun verbinding behouden d.m.v. een overstap op lijn 331. De haltes Reigerstraat, Oosterwolde en A.G. Hofkeslaan worden dan dus door lijn 331 overgenomen.

Alternatief zou ook kunnen zijn om lijn 29 via Velp-Noord te sturen, alleen rijdt die lijn straks alleen maar in de spits (al zou die dan wel de scholieren uit Doesburg, of die daar overstappen, kunnen meenemen en ook bij het Rhedens Lyceum voor de deur kunnen afzetten aangezien lijn 71 ook verdwijnt)
Daniel schreef: wo 04 aug 2021, 13:39 @TheGreyhound: Via de Rozendaalselaan? Dan sla je toch ook een flink deel van Rozendaal over, maar dat is optimaler dan de huidige route?

Het probleem van lijn 8 is natuurlijk ook gewoon dat alles buiten de hoofdlijnen op een hoop geveegd is en door die lijn bediend wordt, waardoor je vanuit Rozendaal ook gelijk een eeuwigheid onderweg bent naar zo ongeveer alle nuttige bestemmingen. Gek hè, dat een lijn dan niet loopt...
The Greyhound schreef: wo 04 aug 2021, 14:29 De Rozendaalselaan begint in Velp en als je die tot aan de Ringallee volgt en dan de huidige route oppakt is de route door Velp en Rozendaal veel logischer. Zo liep de route van de voorgangers van lijn 8 sinds jaar en dag. In het verdere verloop van de route is het er inderdaad niet beter op geworden in de loop der tijd. Het idee was om hiermee Velp en Rozendaal en de wijken in Arnhem noord een goede verbinding met het ziekenhuis en Arnhem te geven. In de tussentijd werd ook een poging gedaan om lijn 8 de eindlus van lijn 1 in Velp Noord te laten overnemen, waardoor lijn 8 met een grote boog langs de rand van Velp door een dunbevolkte wijk met weinig potentiële klanten kwam te rijden. Het door lijn 1 bediende bejaardenhuis lag niet meer op ‘rollator afstand’ van de bushalte van lijn 8. Ook het centrum van Velp werd maar zijdelings aangedaan. Voor de voor dit soort lijnen belangrijke bejaarden doelgroep niet heel aantrekkelijk.
SuperGhost schreef: wo 04 aug 2021, 17:04 Dat weet ik nog niet. Als ik in Google Maps de beide routes plan vanaf de rotonde met de Beekhuizenseweg tot bushalte Keulse slag, dan kom ik tot:
- huidige route: 4,2 km, 8 min. Aantal haltes: 12, aantal verkeerslichten: 5
- voorgestelde route: 4,9 km, 9 min. Aantal haltes: 10, aantal verkeerslichten: 3
- alternatief via Larensteinselaan: 4,4 km, 8 min. Aantal haltes: 6 (+ evt 1 aan Larensteinselaan?), aantal verkeerslichten: 4

Het scheelt dus niet zo veel. Ik denk dat je een route via Velp-Noord dus best zou kunnen doen zonder dat je meer rijtijd nodig hebt. De rijtijd zonder haltes scheelt maar 1 minuut en aangezien het 2 haltes minder zijn... (en de verkorte route zelfs gelijke non-stop rijtijd met 5-6 haltes minder). En zelfs als het 1-2 minuten extra zou kosten, hoeft dat nog geen ramp te zijn, aangezien die lijn volgens mij straks volledig bij Rijn-Waal moet gaan horen? Dan is uitwisseling met een andere busdienst op Arnhem Centraal prima mogelijk als je de keertijd anders te kort vind worden. Al weet ik niet eens of hij nu kort of lang keer op Arnhem Centraal aangezien het door 2 vervoerders wordt gedaan geloof ik?
ZO6176 schreef: do 05 aug 2021, 10:59 Kan Rozendaal dan niet een soort buurtbus krijgen. Het is zonde van de weinig beschikbare DRU's dat deze gebruikt wordt voor een dorp met weinig vraag. Zet dan in op de sterke lijnen dan blijf je die groep houden
SuperGhost schreef: do 05 aug 2021, 14:50
ZO6176 schreef: do 05 aug 2021, 10:59 Kan Rozendaal dan niet een soort buurtbus krijgen. Het is zonde van de weinig beschikbare DRU's dat deze gebruikt wordt voor een dorp met weinig vraag. Zet dan in op de sterke lijnen dan blijf je die groep houden
Vandaar dat ik een routewijziging van lijn 43 opperde, omdat dat niets extra hoeft te kosten. Een buurtbus kost nog steeds geld.
gkw1969 schreef: do 05 aug 2021, 22:23 gs het station rijdt, daarvoor langs draait en dan de route van lijn 43 naar het ziekenhuis. De lijn kan gereden worden door een midi. Maar je houdt dan wel een verbinding tussen Geitenkamp en Velp Ziekenhuis met de bonus van een aansluiting op station Velp.
JothamvW schreef: do 05 aug 2021, 23:29 1: Dan heb je geen rechtstreekse verbinding meer tussen Rozendaal enerzijds en Rijnstate en CS anderzijds
2: Een midibusje kan je wel keren op Station Velp, maar is funest voor de reistijd voor mensen die naar Ziekenhuis Velp willen (je moet namelijk aankomen voor de Sprinter naar Zutphen vertrekt, plus je zou eventueel daar met een kruising zitten)
3: Haltes Gruttostraat, Gasthuislaan, Reigerstraat en Oosterwolde hebben recht op meer dan 1x per uur een bus doordeweeks overdag en moeten gewoon een bus naar Arnhem hebben.

Ik ben zelf geboren en getogen in Velp, wat The Greyhound zegt klopt inderdaad, lijn 8 is gewoon te veel aan het slingeren gegaan door Arnhem en Velp heen waardoor die veel te onaantrekkelijk werd.

Ik nam als ik zelf vanuit mijn ouderlijk huis naar Rijnstate moest ook al de 1 naar Willemsplein en dan de 3 of 8 naar het ziekenhuis.
Zelfs toen de 9 (ook onder het nummer 21) nog reed nam ik die nauwelijks, waarbij het niet meehelpt dat Hertog van Gelrestraat nog bijna 10 minuten verder lopen was voor mij dan Nordlaan.
*Om deze post overzichtelijk te houden zijn de reacties in een spoiler geplaatst. Ik heb enkel de reacties eruit gepikt die direct een verbetervoorstel bevatten of een directe reactie op zo'n voorstel zijn. De overige reacties op de voorstellen van Breng heb ik bewust niet bijgevoegd, om het nog enigszins overzichtelijk te houden en omdat die reacties natuurlijk prima thuishoren in dat topic. Voor deze reacties verwijs ik je naar dit topic
**Mocht je bezwaar hebben tegen het feit dat ik je reactie in dit topic heb bijgevoegd, laat het mij dan weten, dan haal ik die er weer uit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door The Greyhound »

In dit plan dat met als doel bezuinigen heeft wordt ook gesproken over de inzet van Trolleybus 2.0 bussen. Dat zal een flinke investering vragen.

De lijn naar Schaarbergen wordt nergens genoemd als trolleybus 2.0 lijn terwijl op een groot deel van het traject bovenleiding aanwezig is.

'Positief' is dat door daling van de frequentie op de trolleylijnen nu eindelijk het trolleynet probleemloos volledig met trolleybsusen gereden zou moeten kunnen worden.

Het reisgerdrag is door de jaren heen wel veranderd. Eind jaren 70 reden er tussen Arnhem en Velp (via de Velperweg) 12 bussen per uur:

6x GVA lijn 1 Oosterbeek-Arnhem-Velp
4x GSM lijn 1 Nijmegen-Arnhem-Dieren-Doetinchem-Genderingen (in spits verdicht tot 6-8x per uur tussen Arnhem en Dieren!!)
1x GSM lijn 2 Arnhem- Dieren Zutphen-Deventer
1x GSM lijn 10 Arnhem-Rheden Dorp-Dieren
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

The Greyhound schreef: vr 06 aug 2021, 09:18Het reisgerdrag is door de jaren heen wel veranderd. Eind jaren 70 reden er tussen Arnhem en Velp (via de Velperweg) 12 bussen per uur:
Vanaf komend jaar als ik het goed begrijp:
4x lijn 1 De Laar-West - Arnhem CS - Velp
2x lijn 27 Arnhem CS - Velp-Zuid - Giesbeek - Doesburg - Doetinchem
0x lijn 29 Arnhem CS - Velp - Rheden - Doesburg - Doetinchem (spits: 2x p/u)
4x lijn 331 Nijmegen Weezenhof - Elst - Arnhem CS - Velp-Zuid

Straks rijden er dus nog altijd 10 tot 12 bussen per uur over de Velperweg die naar Velp gaan, dus nog altijd ongeveer even veel?
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door The Greyhound »

Alleen lijn 1 4x per uur + lijn 29 in de spits, de rest slaat in Arnhem al af richting Presikhaaf en volgt niet de route van trolleylijn 1. Die bundel ging vroeger via de Johan de Wittlaan:

2x lijn 17 Arnhem-Giesbeek-Doesburg (in de spits 3x per uur)
1x lijn 10 Arnhem-Velp Zuid-Rheden Dorp
1x lijn 2 Arnhem-Velp Zuid-Dieren-Zutphen-Deventer

en om het verhaal compleet te maken wareh er dan nog

1x lijn 10 Arnhem-Rosendaalsweg (Geitenkamp)-Rozendaal-Velp Zuid

1 x per dag Schoolbus Dieren Noord - Velp Rhedens Lyceum
1 x per dag Schoolbus Doesburg -Giesbeek - Velp Rhedens Lyceum
1 x per dag Schoolbus Dieren - Arnhem Christelijk Lyceum
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Oke, als je die er dus bij mee neemt (schoolbussen tel ik even niet mee), dan kom je vroeger op 16 bussen per uur.

Nu zijn dat er 10-12 die ik eerder noemde plus lijn 43 is 12-14 bussen per uur. Dat is ook weer niet zo'n groot verschil, zeker niet als je bedenkt dat de trolleylijn nu geleed rijdt.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door The Greyhound »

vroeger 12 bussen via de route van trolleylijn 1 en nu 4-6.....dat maak nogal uit. In Velp Zuid was inderdaad wat minder aanbod omdat daar in die tijd nog vrijwel geen onderwijs instellingen waren.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Maar binnen Arnhem rijden er nog wel meer dan die 6, en wellicht is in Velp die 12 ook helemaal niet (meer) nodig, omdat het destijds vooral het gevolg was van de noodzaak binnen Arnhem én doordat regionale bussen in Velp een andere route hebben gekregen én omdat de trein meer een alternatief is geworden voor veel andere reizigers?
Vergeet immers niet dat er nu veel meer via Velp-Zuid rijdt, wellicht zijn daar gewoon meer reizigers tegenwoordig?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Western Soldier »

Maar waarom zou je vanuit Rozendaal überhaupt naar Geitenkamp willen? Dat is geen logische combinatie. Rozendaal is een rijk dorp, dus de reizigers die er zijn, zijn voornamelijk scholieren en mensen die naar het ziekenhuis willen. De werkenden zullen voornamelijk een goed betaalde baan hebben en als we dan kijken in Arnhem dan zou het terrein met onder andere Akzo een zeer goede kandidaat zijn, dus er zal een enkeling zijn die bereid is de bus te pakken als de verbinding goed zou zijn. Een bus zou moeten rijden zoals lijn 9 vroeger zou doen, want die bedient Beekdal en Thomas A Kempis en die bedient het ziekenhuis. In de brede spits 2x per uur en daarbuiten 1x lijkt mij prima, maar dan heb je in elk geval mogelijkheden om als Rozendaler met de bus te gaan zonder eerst een eind te moeten lopen. Ik heb voorbij zien komen dat de hoofdstraat in Velp niet zover lopen is, maar zoals Jothamvw al aangaf, alleen al de Daalhuizerweg aflopen duurt 10 minuten en dan ben je pas bij de rotonde in Rozendaal. Wellicht is het inderdaad niet zo gek om de lijn gewoon weer via de oude route te laten rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door waldo79 »

Je redeneert wel erg vanuit vooringenomen patronen als je het mij vraagt, Western Soldier :idea:
Als ik als vervoerder een logische route kan uitpuzzelen waarbij ik zoveel mogelijk reisrelaties kan bedienen zonder te veel te slingeren krijg ik mijn bus wel gevuld.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Western Soldier »

Toch vind ik niet dat je Rozendaal onbediend kunt laten. Mijn voorstel is in elk geval een stuk sneller bij het station, waarmee dus de verbinding in elk geval aantrekkelijker wordt. Daarmee bedien je bovendien de reisrelaties die zijn verdwenen een aantal jaar geleden. Alternatieven waarbij je Rozendaal met de trein verbind zijn er nauwelijks. Enige wat ik nog kan bedenken is een buurtbusje naar Station Velp, maar ook een buurtbus kan daar maar moeilijk keren. Wat kan s dat de buurtbus doorrijdt naar Velp Ziekenhuis en dat lijn 43 vanaf de Waterstraat linksaf slaat de Kennedylaan in. Het bedienen van zoveel mogelijk reisrelaties werkt niet als reizigers van het begin van een lijn daardoor te lang moeten reizen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door waldo79 »

Zelfs in Rozendaal wonen mensen die bijvoorbeeld tijdelijk minder mobiel zijn en dan van anderen of het OV afhankelijk zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef: za 07 aug 2021, 18:33Enige wat ik nog kan bedenken is een buurtbusje naar Station Velp, maar ook een buurtbus kan daar maar moeilijk keren.
Waarom? Er is toch een keerlus aanwezig voor het station waar een buurtbus prima kan keren?

Ook kan je keren door een lusje Stationsstraat-Stationsplein-Havelaarstraat te maken lijkt me?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Western Soldier »

Zoals ik zei, ook een buurtbus keert er moeilijk. Bovendien, anders heb je ook geen bediening meer van het ziekenhuis. Lijkt mij toch wel wenselijk.
waldo79 schreef: za 07 aug 2021, 18:34 Zelfs in Rozendaal wonen mensen die bijvoorbeeld tijdelijk minder mobiel zijn en dan van anderen of het OV afhankelijk zijn.
Daarom dus dat ik zeg dat ik vind dat Rozendaal net als ieder andere woonkern altijd een verbinding moet hebben met OV. Is mijn voorstel zo slecht?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door waldo79 »

Je voorstellen zullen wel houtsnijden, ik heb daar weinig kijk op maar een zinsnede als
...werkenden zullen voornamelijk een goed betaalde baan hebben en als we dan kijken in Arnhem dan zou het terrein met onder andere Akzo een zeer goede kandidaat zijn
levert mij de bibbers op, omdat het van de aannames aan elkaar hangt.

Niets meer en niets minder.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Hainje »

Doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Iemand? :trein:
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door umbusko »

You didn't :shock:
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Chrysa »

En dan aan de RE19 koppelen. *O*
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Hainje schreef: za 07 aug 2021, 23:19 Doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem? Iemand? :trein:
Eens, maar heeft niet met het lijnnet van Breng (of evt. de toekomstige Rijn-Waalconcessie) te maken lijkt me?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Hainje »

umbusko schreef: za 07 aug 2021, 23:35 You didn't :shock:
(A)
Chrysa schreef: za 07 aug 2021, 23:56 En dan aan de RE19 koppelen. *O*
Jaaaaaaaaaa!!! :D *O*
🍉
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Western Soldier »

waldo79 schreef: za 07 aug 2021, 21:59 Je voorstellen zullen wel houtsnijden, ik heb daar weinig kijk op maar een zinsnede als
...werkenden zullen voornamelijk een goed betaalde baan hebben en als we dan kijken in Arnhem dan zou het terrein met onder andere Akzo een zeer goede kandidaat zijn
levert mij de bibbers op, omdat het van de aannames aan elkaar hangt.

Niets meer en niets minder.
Ik snap dat je het zegt, maar ik heb op 2 kilometer van dat dorp gewoond en ben er heel vaak doorheen gereden en dergelijke en het is inderdaad wat overdreven, maar het komt erop neer dat de reizigers vooral scholieren en ouderen zijn en dat je daar dus de route op zou moeten afstemmen. Dus scholen en Rijnstate bedienen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door umbusko »

Ik zit eens te kijken naar de aansluitingen van de buurtbus bij station Mmlh maar die zijn nou niet echt fantastisch te noemen.

Trein Rm -> Nm komt om .11/.12 en .41/.42
Trein Nm -> Rm komt om .16/.17 en .46/.47

564 naar Groesbeek vertrekt om .16
564 uit Groesbeek komt aan om .09

Hier vraag ik me af of er toch niet ergens een minuutje te winnen is (of 2). Je kunt de minuut op de eindhalte in Groesbeek eruithalen bijvoorbeeld. De bus stopt naast het perron richting Rm, 1 minuut (vertrek om .17) lijkt me voldoende om te zien en wachten op wie er meewil. Het is tenslotte maar een buurtbus, dan kan dat soort maatwerk voor de kleine groep reguliere reizigers zou ik zeggen.

569 Malden -> Middelaar komt om .12/.13
569 Middelaar -> Malden komt om .37/.46
Met 1 minuut op het eindpunt in Middelaar en 7 minuten in Malden.

Hier lijkt me dat er genoeg minuten zijn om op beide treinen aan te sluiten. Vertrek naar Middelaar om .17 en aankomst om .40 (met de minuut op de eindhalte verwijderd) is krapjes, maar haalbaar denk ik. Van/naar Malden moet je ook een paar minuten winnen, maar dat past wel.

Allicht zie ik wat busaansluitingen over het hoofd. Maar wellicht valt daarmee ook te schuiven.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door JothamvW »

In Groesbeek is er in de zomervakantiedienstregeling 's middags maar 1 minuut overstap van de 564 op de 5. Bovendien verwacht ik niet dat er vanuit Groesbeek veel reizigers richting Nm zullen zijn, dus de huidige dienstregeling lijkt me prima, waarbij je zelfs misschien beter nog iets eerder uit Roermond kan vertrekken.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door umbusko »

Vanuit Mook-Molenhoek bedoel je. Ja, met die 564 heb je waarschijnlijk gelijk, dat realiseerde ik me later ook. Nijmegen-Groesbeek doe je natuurlijk met de 5. Maar met name voor Middelaar kan ik me voorstellen dat een aansluiting met de trein naar Nijmegen fijn kan zijn.
Plutona
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door Plutona »

In navolging van mijn bericht bij het andere topic:
Waarom niet van lijn 26 de hoofdlijn Dieren - Doetinchem maken, en van lijn 27 de restlijn Arnhem - Doesburg?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arnhem - Nijmegen: Verbetervoorstellen lijnennet Breng

Bericht door SuperGhost »

Dan lijn 27 het rondje door Doesburg laten doen.

En zo'n lijn 26 zou ik persoonlijk nog in Dieren doorgekoppeld zien naar Apeldoorn tot een lijn Doetinchem-Apeldoorn. Lijn 43 dan inkorten tot Arnhem-Dieren. Lijn 43 stroomt gewoon leeg in Dieren, omdat de trein veel sneller in Arnhem is (en ook Rheden en Velp). Ik denk dat er meer reizigers te vinden kunnen zijn die over Dieren heen reizen voor een lijn Apeldoorn-Dieren-Doetinchem dan voor Apeldoorn-Dieren-Arnhem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten