Flexnetten

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Flexnetten

Bericht door TLP »

In de laatste jaren zijn in veel concessies op slecht bezette lijnen flexnetten ingevoerd. Bij verreweg de meeste flexnetten kan je met een app reserveren en betalen, bovendien zijn de reserveringstijden vaak korter geworden en is het aantal reismogelijkheden (fors) toegenomen ten opzichte van traditionele belbussen. Toch zijn lang niet alle flexnetten succesvol, bijvoorbeeld omdat de OV-chipkaart niet geldig is, een hoge tariefprijs geldt of abonnementen niet geldig zijn.

Maar ook als de voorwaarden ogenschijnlijk gunstig zijn, betekent dit niet automatisch een succes voor een flexnet. Waarom zijn er bijvoorbeeld uitbreidingsplannen voor de EBS Hopper en U-flex, maar is AML flex ingeperkt en is Breng flex alweer opgeheven? Hoe is een flexnet eigenlijk financieel gezond te krijgen? Dit topic is bedoeld om antwoorden op dergelijke vragen over de verschillende flexnetten bij elkaar te brengen en het nut van het concept te bediscussiëren.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Flexnetten

Bericht door ArrivaBas »

De drie oorzaken die je zelf al noemt zijn meestal de hoofdoorzaak van het klappen van een dergelijk systeem. Bravo flex in Helmond was voor de reiziger vele malen duurder dan de reguliere stadsbus, waardoor een belbus dan vanzelfsprekend niet meer aantrekkelijk is. Daarnaast verschilden de exploitatiekosten nauwelijks ten opzichte van de lijnen die daarvoor zijn opgeheven, terwijl het aantal gebruikers wel in een vrije val terechtkwam.

Idealiter heeft elk flexnet in Nederland dezelfde opbouw. Er zijn geen tig verschillende apps nodig, maar er is één landelijk dekkende app. InTraffic heeft daarvoor al een oplossing: De TURNN-app. Naast de universele app zijn de reserveringstijden kort en hoef je vanaf een knooppunt niet te reserveren en staat er gewoon een busje klaar, dat anders op de taxicentrale stilstaat.
Nog een andere factor is het materieel je inzet. U-Flex rijdt met taxibusjes in de herkenbare huisstijl van alle andere bussen in de concessie, maar als de AML Flex bijvoorbeeld een busje of zelfs taxi in de uitdossing van de lokale taxiboer rijdt, is zo'n belbus al een stuk anoniemer. Het inzetten van een auto als belbus hoeft overigens wat mij betreft geen probleem te zijn. In mijn plannen gebruik ik bijvoorbeeld in 90% van de gevallen de Skoda Superb Combi als belbus (wel met herkenbare huisstijl!), waarin, voor de korte afstanden die een belbus aflegt, moeiteloos vier volwassenen mee kunnen naast de chauffeur.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flexnetten

Bericht door Daniel »

Het probleem van veel geflopte flexnetten is denk ik geweest dat men ooit geconstateerd heeft dat een reguliere lijn niet liep, waarna de reguliere lijn 1-op-1 is vervangen door een flexnet zonder er eerst over na te denken waarom die lijn niet liep. Daarbij zijn flexnetten vaak nogal onzichtbaar als je niet in de regio woont en er daardoor vanaf weet. Combineer die twee zaken en je komt in een vicieuze cirkel met steeds minder reizigers waardoor het flexnet ook alleen maar duurder wordt om uit te voeren.

Dat U-Flex wel aardig lijkt te lopen zal 'm waarschijnlijk in meerdere factoren zitten...
- Het is zeer laagdrempelig: je kunt binnen 30 minuten voor vertrek reserveren en betalen met pin, iDeal in de app of je OV-chipkaart
- Alle abonnementen zijn geldig, het kost je dus niks extra's als je met het reguliere OV verder reist
- Het is spotgoedkoop: met een ritprijs van slechts € 2,00 zullen best heel wat reizigers rondom Houten en Vijfheerenlanden zelfs goedkoper uit zijn dan voorheen in de lijnbus (in het gebied Maarssen/Zuilen zijn de afstanden korter en de verschillen dus kleiner)

Maar het grootste verschil is wellicht hoe het geheel is opgezet: AML Flex probeerde bijvoorbeeld best grote kernen te bedienen, waardoor je op piekmomenten veel vraag kreeg en uiteindelijk een vaste lijn goedkoper was. BravoFlex in Helmond had dat ook wel een beetje. En als je bijvoorbeeld naar AML-flex dorpen als Rijsenhout en Nes aan de Amstel kijkt dan zit je ook nog eens vrij vast aan bepaalde routes, waardoor je niet persé meer reismogelijkheden kon bieden met het flexsysteem.

Als we dan eens vergelijken met U-Flex Houten: dat verving een ringlijn die in één richting reed, dus als je op het verkeerde tijdstip naar de verkeerde plek wilde reizen zat je voorheen lang in het busje. U-Flex biedt daar nu snellere verbindingen en ook verbindingen die voorheen niet mogelijk waren (naar kernen zonder OV op het eiland van Schalkwijk, of bv. van 't Goy naar Schalkwijk op momenten dat de ringlijn voorheen net de andere kant op reed waardoor je via Houten moest reizen).
In Vijfheerenlanden heeft het flexsysteem redelijk 1 op 1 bestaande belbussen vervangen en op de Lekdijk dient het vooral als thuisbrengservice als 's avonds het reguliere OV niet meer rijdt. Maar verder versnelt het systeem hier ook reizen doordat het echt als oplossing voor de last-mile dient, aantakkend op het reguliere OV op meerdere knooppunten maar ook op reguliere haltes. Waarschijnlijk kan een flexbus daar ook makkelijker aansluiten op de gewenste bus of trein dan een belbus of taxibus die nou eenmaal aan een dienstregeling vast zit.
Neem bijvoorbeeld een dorp als Hei- en Boeicop: daar had je vroeger elk uur een belbus die op drie verschillende punten samen kwam met regulier OV, die zal daar vast niet altijd in de gewenste richting aangesloten hebben. Of Leerbroek, wat een belbus had naar Noordeloos N214 terwijl het OV-knooppunt in alle richtingen een halte verder lag (Meerkerk N214-A27).

SyntusFlex schijnt ook wel redelijk te lopen in Woerden (geen idee of dat ook in Mijdrecht het geval is trouwens). Maar daar speelt waarschijnlijk mee dat het busje zonder reservering in aansluiting op de treinen vanaf het station rijdt wat zorgt dat je vaak je terugreis niet hoeft te plannen. En qua tarief is dat met € 1,50 ook best concurrerend met wat voorheen de ritprijs op de lange ringlijnen was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Flexnetten

Bericht door Jonkervoort »

De flexbussen in Woerden staan helaas niet meer te wachten op het station, of althans, je mag er niet meer in zonder gereserveerd te hebben. Dat levert veel onwetende reizigers op die gewoon “lijn A” of “lijn B” in de reisplanner zien staan, en niet doorhebben dat ze moeten reserveren (ook al staat dat wel ergens vermeld). Dat levert nog altijd met regelmaat mensen op die bij onze buurtbus (die er vergelijkbaar uitziet) komen vragen waar lijn A nou blijft.

Hier spelen denk ik twee factoren een rol:
A) hoewel de bezetting van de oude stadslijnen 3 en 4 ondermaats was, reden deze wel de facto een kwartierdienst met groot materieel in de daluren, wanneer er nu alleen een flexbus rijdt. Het aantal reizigers per rit was laag, maar het totaal was zeker niet niks.
B) dat is ook niet zo gek, want de lijnen bedienden een aardig gebied: Molenvliet heeft al 9 000 inwoners en ligt niet echt dicht bij het station, en dan heb je ook Woerden-Noord, het centrum en het bedrijventerrein nog. Eigenlijk dus heel bijzonder dat zoveel inwoners buiten de spits geen vast OV ter beschikking hebben.

Nu heeft de flexbus ook een positieve kant: de oude stadsbus kwam namelijk niet overal (naast de “oude” lijn 3 en 4 naar Molenvliet waren er ooit ook nog een lijn 1 en 2. Die trokken zeer weinig reizigers, maar dankzij de flexbus hebben ook deze delen van de stad weer de mogelijkheid om van de bus gebruik te maken.

Nu is de oplossing in mijn ogen vrij simpel. Momenteel rijden er twee busjes op SyntusFlex. Één busje kan in de daluren de vaste ringlijn door Molenvliet in één richting rijden, net zoals nu in de spits gebeurt, de andere blijft beschikbaar voor flex. Je zet evenveel materieel in, en voor de reiziger is het het beste van twee werelden.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Flexnetten

Bericht door TLP »

Daniel schreef: ma 16 aug 2021, 21:12 Het probleem van veel geflopte flexnetten is denk ik geweest dat men ooit geconstateerd heeft dat een reguliere lijn niet liep, waarna de reguliere lijn 1-op-1 is vervangen door een flexnet zonder er eerst over na te denken waarom die lijn niet liep.
Hier ben ik wel benieuwd naar een verdere onderbouwing, want volgens mij zijn veruit de meeste flexnetten ingevoerd om één van de volgende redenen:
  • De lijn die vervangen is bood een verbinding naar kleine, afgelegen dorpen of wijken in het netwerk met vaak maar één goede aanvoerweg, terwijl de bebouwing en wegenstructuur van de dorpen het onmogelijk maakt om een efficiënte route met goede dekking te creëren.
  • De lijn die vervangen is bood een verbinding naar kleine, afgelegen dorpen of wijken in het netwerk met lintbebouwing, en konden daardoor niet goed gecombineerd worden met andere vervoersstromen.
  • De lijn die vervangen is bood een korte verbinding van een wijk in een kleine/middelgrote stad naar het station. Ook hier maakt de bebouwing en wegenstructuur het onmogelijk om een efficiënte route met goede dekking te creëren, waardoor er naar vrijwel iedere wijk een afzonderlijke lijn moet komen.
  • De lijn die vervangen is bood juist een lange, ontsluitende verbinding van een dorp of stad met bijvoorbeeld het station, al dan niet in de vorm van een ringlijn, waardoor de reistijd en reismogelijkheden van sommige reizigers minder aantrekkelijk werden.
In al deze gevallen zou een flexnet met goede voorwaarden in principe uitkomst moeten bieden, omdat reizigers vaker en flexibeler kunnen reizen op een manier die met een vaste lijn onmogelijk zou zijn. Of zijn die er in sommige gevallen (misschien) wel?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flexnetten

Bericht door Daniel »

Ik doelde niet zo zeer op mogelijke routes, maar op waar de flexbus heen reed. Als dat nog steeds een plek is waar de reizigers niet heen willen (of geen knooppunt) dan gaan ze die flexbus natuurlijk nog steeds niet gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Flexnetten

Bericht door TLP »

Maar hoeveel van de "moderne" flexnetten rijden/reden daadwerkelijk van niks naar nergens? Het enige voorbeeld dat ik kan bedenken is Breng flex in Mook en Middelaar, maar zelfs daar werd ook het station Mook-Molenhoek bediend, alwaar je de trein naar Nijmegen kunt nemen. Alle overige flexnetten bedien(d)en tenminste 1-2 knooppunten van betekenis. Natuurlijk zijn niet alle knooppunten even groot, maar dat hoeft in het geval van bijvoorbeeld Houten en Woerden niet echt een belemmering te zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flexnetten

Bericht door Daniel »

Bij BrengFlex was het probleem dan ook anders: reizigers waren tevreden en je kon naar elk gewenst punt reizen (zelfs meer dan alleen knooppunten). Maar daardoor was het systeem ook stervensduur: voor de provincie kostte een rit 25 euro aan subsidie in plaats van 1,15 euro voor een gemiddelde OV-rit.
Daar lijken wel meer flexsystemen op te floppen: AML Flex was ook relatief duur in de exploitatie doordat er grote vervoerstromen ontstonden. En dan heb je bij flex door al die verschillende wensen per reiziger natuurlijk al snel een hoop personeel en voertuigen nodig in verhouding tot een reguliere lijndienst.

Als je dan bijvoorbeeld naar Helmond kijkt, daar was het probleem wel weer de aantrekkelijkheid. Relatief dure ritten en dan ook nog een beperkte toegevoegde waarde tot de lijnbus die er voorheen reed maakten het uiteraard lastig om extra reizigers te trekken.

Gaan we naar toekomstige plannen kijken dan zijn er bijvoorbeeld wel eens ideeën geweest om het Soesterkwartier in Amersfoort van een flexsysteem te voorzien. Dat is op zich wel een opmerkelijke situatie op een lijn die heel veel jaren terug een van de drukste van de stadsdienst geweest is, zo heb ik me laten vertellen.
Terwijl je sowieso al vier problemen kunt identificeren waar je allicht eerst iets mee kunt om de buslijn juist wel te laten lopen:
- de bus stopt in een uithoek van het centrum, wat extra concurrentie met lopen/fietsen veroorzaakt gezien de korte afstand (het centrum ligt notabene bij de eerste halte buiten de wijk)
- als je 's middags naar het centrum wilt maak je eerst een omweg over het industriegebied (helpt niet in combinatie met bovenstaande)
- het station heeft een achteruitgang aan de rand van de wijk, maar per bus ben je vooral heel lang bezig met om het station heen rijden naar de hoofdingang
- de bus bedient vooral het deel van de wijk op loopafstand van het station goed

Dat is ook wel iets wat ik bedoel met m'n allereerste stelling in dit topic: flex is geen wondermiddel waarmee je een minder goed lopende verbinding 1 op 1 kunt vervangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Flexnetten

Bericht door Jonkervoort »

Thenagain, als een lijn toch erg zwak is kun je je ook afvragen voor wie je het OV in stand houdt. Blijf je dan een ouderwetse uurdienst rijden langs een bepaalde route, waarmee je de echt OV-afhankelijken langs die lijn bedient en nog wat reguliere OV-reizigers meepikt, maar waarbij OV-afhankelijken die niet langs de route rijden afhankelijk zijn van de (regio)taxi? Of zet je diezelfde bus in als flexbus, waarmee je de meeste reguliere OV-reizigers kwijt zult raken, maar wel alle OV-afhankelijken kunt bedienen, in plaats van alleen degenen die toevallig langs de route wonen.

U-flex is daar een goed voorbeeld van: de oude lijn 45 stopte om praktische/historische redenen wel in 't Goy, maar niet in het even grote Tull en 't Waal. Op Texel speelde een wel enigszins vergelijkbaar probleem, waar lijn 29 enorm moest slingeren om maar zo veel mogelijk van die kleine dorpjes mee te pakken. Nu is de OV-dekking over heel het eiland gelijk, en hebben de twee grootste plaatsen een vaste lijndienst.

Ook in Woerden kun je beargumenteren dat bijvoorbeeld zowel Molenvliet als Snel en Polanen nu een vergelijkbare verbinding hebben, in plaats van Molenvliet een goede en Snel en Polanen helemaal niets. Maar met name Molenvliet en Woerden-Noord (samen 15.000 inwoners, niet op loopafstand van het station) zouden echt wel een volwaardige buslijn in stand moeten kunnen houden. Die twee plaatsen zou je m.i. kunnen zien als het Den Burg en De Koog van Woerden, om het even met de Texelhopper te vergelijken.

Het lijkt dus alsof het flexsysteem hier misbruikt wordt om te bezuinigen op een verbinding die je eigenlijk wel zou moeten bieden, behalve dan dat er dus geen sprake is van een bezuiniging; zoals ik eerder toelichtte zou je één van de twee busjes kunnen gebruiken als de vaste lijndienst. Er is dus eerder sprake van een inefficiënte inzet van middelen.

Op basis van deze redenatie zou ik een andere stelling op willen werpen: "een slecht lopende lijn 1 op 1 vervangen door een flexsysteem bespaart in de praktijk geen kosten, maar kan in gebieden met weinig vraag wel voor een gelijkere verspreiding van het aanbod zorgen". En nee, dat is geen hele lange stelling, dat lijkt maar zo :)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Flexnetten

Bericht door nvdw »

En toch genereerden die mensen in Woerden te weinig klandizie voor een stadsdienst. Logisch, want daar gaan we weer: om een redelijke dekking te bieden (wat weer nodig is om een redelijke frequentie te bieden) duurt het alsnog lang voor je op het station bent vanwege de omweg die de bus maakt. En koppelen aan de bus naar Utrecht heeft ook weinig zin, want dan kun je voor de deur instappen om meer dan een uur over een reis naar CS te doen.

In de praktijk fietsen de meeste mensen dus naar station Woerden. Gezien de ligging van het station (de snelste route is door de oude stad heen) is dat nog het slimst ook.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Flexnetten

Bericht door huibf »

TLP schreef: di 17 aug 2021, 13:07
Daniel schreef: ma 16 aug 2021, 21:12 Het probleem van veel geflopte flexnetten is denk ik geweest dat men ooit geconstateerd heeft dat een reguliere lijn niet liep, waarna de reguliere lijn 1-op-1 is vervangen door een flexnet zonder er eerst over na te denken waarom die lijn niet liep.
Hier ben ik wel benieuwd naar een verdere onderbouwing, want volgens mij zijn veruit de meeste flexnetten ingevoerd om één van de volgende redenen:
  • De lijn die vervangen is bood een verbinding naar kleine, afgelegen dorpen of wijken in het netwerk met vaak maar één goede aanvoerweg, terwijl de bebouwing en wegenstructuur van de dorpen het onmogelijk maakt om een efficiënte route met goede dekking te creëren.
  • De lijn die vervangen is bood een verbinding naar kleine, afgelegen dorpen of wijken in het netwerk met lintbebouwing, en konden daardoor niet goed gecombineerd worden met andere vervoersstromen.
  • De lijn die vervangen is bood een korte verbinding van een wijk in een kleine/middelgrote stad naar het station. Ook hier maakt de bebouwing en wegenstructuur het onmogelijk om een efficiënte route met goede dekking te creëren, waardoor er naar vrijwel iedere wijk een afzonderlijke lijn moet komen.
  • De lijn die vervangen is bood juist een lange, ontsluitende verbinding van een dorp of stad met bijvoorbeeld het station, al dan niet in de vorm van een ringlijn, waardoor de reistijd en reismogelijkheden van sommige reizigers minder aantrekkelijk werden.
In al deze gevallen zou een flexnet met goede voorwaarden in principe uitkomst moeten bieden, omdat reizigers vaker en flexibeler kunnen reizen op een manier die met een vaste lijn onmogelijk zou zijn. Of zijn die er in sommige gevallen (misschien) wel?

Was het maar om bovengenoemde reden. Bravoflex Helmond en nog erger Bravoflex Eindhoven hadden helemaal geen redenen. De Bussinescase rammelde aan alle kanten en op voorhand was het project gedoemd te mislukken, met name in Eindhoven. Men maakte van een niet bestaand probleem en groot probleem. De werkelijke kosten liepen tegen de 40 euro per rit.
Provincie wil hip zijn en meedoen en degelijke onbetaalbare projecten.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Flexnetten

Bericht door Roeland »

nvdw schreef: wo 18 aug 2021, 07:21 En toch genereerden die mensen in Woerden te weinig klandizie voor een stadsdienst. Logisch, want daar gaan we weer: om een redelijke dekking te bieden (wat weer nodig is om een redelijke frequentie te bieden) duurt het alsnog lang voor je op het station bent vanwege de omweg die de bus maakt. En koppelen aan de bus naar Utrecht heeft ook weinig zin, want dan kun je voor de deur instappen om meer dan een uur over een reis naar CS te doen.

In de praktijk fietsen de meeste mensen dus naar station Woerden. Gezien de ligging van het station (de snelste route is door de oude stad heen) is dat nog het slimst ook.
Voor Woerden zie ik meer in een combi-systeem: een deel van de stadsdienst met bussen, en een deel als flexnet. Dat zou bijv. kunnen worden opgebouwd als (ik geef maar een voorbeeld):
* spitslijn 101 (ZHN, Arriva) wordt overgenomen door Syntus Utrecht, en rijdt in de brede spits 1x/uur (hiermee wordt een deel van Woerden-noord weer fatsoenlijk bediend
* lijn 3 rijdt ma-vrij overdag 2x/uur een lusje vanaf station-zuidzijde door Molenvliet. Het lusje wordt zodanig gereden, dat lijn 3 met één omloop kan rijden
* avond/weekend (wanneer ook lijn 5 niet rijdt) staat er ieder halfuur een Vlinder-busje klaar op het station (vanaf het station hoef je dus niet te reserveren) dat een flexroute door Woerden en Linschoten rijdt
* daarbuiten een flexnet met vooraf reserveren
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Flexnetten

Bericht door TLP »

Daniel schreef: di 17 aug 2021, 20:36 Bij BrengFlex was het probleem dan ook anders: reizigers waren tevreden en je kon naar elk gewenst punt reizen (zelfs meer dan alleen knooppunten). Maar daardoor was het systeem ook stervensduur: voor de provincie kostte een rit 25 euro aan subsidie in plaats van 1,15 euro voor een gemiddelde OV-rit.
Daar lijken wel meer flexsystemen op te floppen: AML Flex was ook relatief duur in de exploitatie doordat er grote vervoerstromen ontstonden. En dan heb je bij flex door al die verschillende wensen per reiziger natuurlijk al snel een hoop personeel en voertuigen nodig in verhouding tot een reguliere lijndienst.
In het geval van AML flex vraag ik me ook wel af waarom het niet zou lonen om de verbindingen ook zonder flexvorm aantrekkelijker te maken. In het geval van Nes aan de Amstel heb ik lijn 149 buiten de zomervakantie zeker in de spitsuren met twee busjes zien rijden, kunnen die niet mooi elk half uur rijden? In het geval van Rijsenhout wordt lijn 163 zelfs 1x/uur met een grote bus gereden, kan dat niet ook elk half uur met de busjes?
Het gebied van Breng flex ken ik dan minder goed maar ook daar vraag ik me af of er iets meer voor in de plaats had kunnen komen dan de (her)introductie van lijn 3 en 7 in Nijmegen en de route-uitbreiding van lijn 556 in Driel en Elst.
Jonkervoort schreef: di 17 aug 2021, 23:21 Thenagain, als een lijn toch erg zwak is kun je je ook afvragen voor wie je het OV in stand houdt. Blijf je dan een ouderwetse uurdienst rijden langs een bepaalde route, waarmee je de echt OV-afhankelijken langs die lijn bedient en nog wat reguliere OV-reizigers meepikt, maar waarbij OV-afhankelijken die niet langs de route rijden afhankelijk zijn van de (regio)taxi? Of zet je diezelfde bus in als flexbus, waarmee je de meeste reguliere OV-reizigers kwijt zult raken, maar wel alle OV-afhankelijken kunt bedienen, in plaats van alleen degenen die toevallig langs de route wonen.
Zeker, in het geval van een flexbus creëer je voor veel meer potentiële reizigers een reismogelijkheid met het OV. Ik vraag me wel (nog steeds) af waarom dat ten koste zou gaan van reguliere OV-reizigers (neem aan dat je daarmee forensen/scholieren bedoelt), zeker als de boekingsvoorwaarden en het prijspeil aantrekkelijk zijn.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Flexnetten

Bericht door Jonkervoort »

Of dat gebeurt hangt af van in welke mate de reguliere reizigers het reserveren een obstakel vinden. Mijn gok is dat die barrière vrij hoog is, al hangt het natuurlijk ook af van de reserveringstijd. In Woerden is die bijvoorbeeld zo lang dat je zelfs van de ene naar de andere kant van de stad lopend sneller bent ...
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Flexnetten

Bericht door Staatslijn K »

Wat mij opvalt bij Overal Flex in Noord-Holland Noord, is dat sommige verbindingen hier net zo makkelijk met een buurtbus hadden kunnen worden opgelost. De reistijd tussen Den Helder Zuid, Militair vliegveld De Kooy, Breezand, Anna Paulowna Station en Ewijksluis zou precies een uurdienst halen. OvF rijdt nu alleen tussen Breezand en AP Station, terwijl deze verbinding naar mijn mening weleens meer zou kunnen opleveren. Het blijft geen vetpot, maar als je toch het materieel hebt.... In Schagen is de belbus wel verklaarbaar omdat daar verschillende kleine dorpen in een ring om de hoofdkern/station liggen en daarmee kan geen materieel kan worden uitgespaard door een regelmatige verbinding te rijden.

Daarnaast is mijn enige ervaring met een belbus dat ze niet op de afgesproken tijd aanwezig waren en ze niet telefonisch bereikbaar waren om te vragen wat er gaande was. Het reserveren was ook ingewikkeld en er werd behoorlijk druk gezet om de vertrektijd maar aan te passen naar hun wensen. Dit soort dingen werken ook niet bepaald motiverend om nogmaals hiermee te reizen.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Flexnetten

Bericht door DrechtBlub »

FlexOV is meestal gewoonweg geen vervanging voor de reguliere bus in het stadsOV.

Het stadsOV dient flexibel bruikbaar te zijn voor de reiziger, en betrouwbaar te zijn zowel voor vaste reizen als spontane en incidentele reizen. Hierbij zijn vaste tijden veelal belangrijk, vooral voor mensen die van buiten de stad komen en de stadsdienst gebruiken, én voor ouderen die gebruik maken van het OV. Door moeten te bellen of reserveren 30-60 minuten van te voren, en vervolgens vaak dan ook nog niet eens van een overstap op ander OV gegerandeerd te zijn omdat er tot een half uurtje voor je reis plots een omleiding voor een andere passagier ingevoerd kan worden maakt het er niet beter op. FlexOV wordt gepresenteerd als flexibel voor reizigers, maar wat er flexibel is geworden is de route, niet het gebruik.

Vooral met dingen doen die een onduidelijke eindtijd hebben is FlexOV vaak een ramp in gebruik aldus kennissen op plekken waar ze van FlexOV afhankelijk zijn. Je weet immers niet wanneer je afspraak bij het Ziekenhuis klaar is, bijvoorbeeld, en in plaats van dat je er van op aan kan dat er op bepaalde momenten een bus langs komt zit je een half uur tot een uur te wachten tot je "flexibele" reis er is.

Een Belbus, en FlexOV is een prima last-resort om in te voeren als de gemiddelde bezetting onder de grofweg 1 per rit komt of er extreem lange ritten gereden moeten worden die heel erg om rijden om dekking te geven met zeer lage bezetting per kern/gebied, zodat je niet alle ritten hoeft te rijden en er geen grijze plek ontstaat voor mensen die afhankelijk zijn van het OV.

Tevens zijn er beperkte plekken waar FlexOV wél kan, zoals bij de Texelhopper, waar van/naar de haven er betrouwbare dienst is voor een normale OV-prijs, en waar de extra dwarsverbindingen daadwerkelijk een meerwaarde kunnen geven, en de boot er tóch al voor zorgt dat het OV niet veel flexibeler is te gebruiken als er gebeld moet worden voor ritten die aansluiten op de boot.

Dit laat zéér landelijke gebieden (zoals bij U-Flex) waar een rechtlijnige bus niet mogelijk is én plekken met zéér afwijkende vervoersbehoefde zoals Texel over, en overal elders moet je FlexOV gewoon niet willen.

Daar komt nog eens bij dat FlexOV en belbussen over het algemeen een zeer onbetrouwbaar imago hebben. Dat imago is tot noch toe bevestigd de twee keer dat ik er zelf gebruik van heb gemaakt.

1. Meer dan twee uur te laat na meerdere keren bellen, komt er een touringcar aanzetten. Uniek.
2. Ruim een half uur te laat, rijdt met een reguliere taxi die ingehuurd was en die niet op te hoogte was dat ze OV ritten deden. Na lang gesprek en bellen met de collega bleek er voor de ritten kaartjes, een strippenstempel en een mobiele OV-Chip reader in de achterbak te liggen in een doosje.

Als ik de verhalen hoor van kennissen die in mijn regio FlexOV hebben gebruikt de afgelopen jaren, wordt ik daar niet blijer van.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Flexnetten

Bericht door Meltrain »

DrechtBlub schreef: zo 12 sep 2021, 06:09 Vooral met dingen doen die een onduidelijke eindtijd hebben is FlexOV vaak een ramp in gebruik aldus kennissen op plekken waar ze van FlexOV afhankelijk zijn. Je weet immers niet wanneer je afspraak bij het Ziekenhuis klaar is, bijvoorbeeld, en in plaats van dat je er van op aan kan dat er op bepaalde momenten een bus langs komt zit je een half uur tot een uur te wachten tot je "flexibele" reis er is.
Dat kun je ook hebben met vast OV, als je bezoek toevallig precies op de vertrektijd van de bus/tram/etc is afgelopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flexnetten

Bericht door Daniel »

Klopt, maar met FlexOV moet je altijd een half uur (of zelfs een uur) wachten. Je zult nooit het geluk hebben dat de bus 5 minuten na aankomst op de halte komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Flexnetten

Bericht door Etienne »

Wel 15 minuten :')
(toen ik met U-flex van Fort Honswijk naar Houten reisde)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Flexnetten

Bericht door DrechtBlub »

Meltrain schreef: zo 12 sep 2021, 09:48
DrechtBlub schreef: zo 12 sep 2021, 06:09 Vooral met dingen doen die een onduidelijke eindtijd hebben is FlexOV vaak een ramp in gebruik aldus kennissen op plekken waar ze van FlexOV afhankelijk zijn. Je weet immers niet wanneer je afspraak bij het Ziekenhuis klaar is, bijvoorbeeld, en in plaats van dat je er van op aan kan dat er op bepaalde momenten een bus langs komt zit je een half uur tot een uur te wachten tot je "flexibele" reis er is.
Dat kun je ook hebben met vast OV, als je bezoek toevallig precies op de vertrektijd van de bus/tram/etc is afgelopen.
Dat kan altijd gebeuren, maar dat is een verschil tussen incidenteel, of zo nu en dan een keertje, en altijd, met nog méér factoren die het hoog-drempelig maken er bovenop.
Ik blub in het Drecht.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Flexnetten

Bericht door TLP »

Edoch, hoewel ik uiterst zelden flexibel OV nodig zal hebben om een reis te maken, zijn de keren dat ik er gebruik van heb gemaakt wel positief geweest. Laat ik de keer dat ik het Kagereiland heb bezocht als voorbeeld nemen. De heenreis daarheen verliep vlekkeloos, ik kon nagenoeg zonder wachttijd vanuit de bus overstappen op de flexbus. Bij de terugreis had ik een langere wachttijd vanaf de pont, maar dat kwam door een logistieke puzzel, wat de chauffeur me ook keurig uitlegde. Toch was de wachttijd ook toen niet veel langer dan 20 minuten.

Ik zou er eerlijk gezegd vanuitgaan dat de meeste vaste gebruikers op een gegeven moment wel weten wat de perikelen van een bepaald flexsysteem zijn, en daar vervolgens hun reisgedrag op aanpassen door een voor hun betrouwbaar tijdstip meermaals vooruit te reserveren. Ook als je geen vast tijdstip hebt kun je vaak wel een kwartier tot een half uur vantevoren inschatten hoe laat je ongeveer bij de flexhalte kunt zijn. In het geval van een ziekenhuisafspraak kun je aan het einde direct je rit boeken, dan eventueel nog iets drinken en vervolgens naar de flexhalte gaan. Of je vraagt aan de behandelend arts hoelang de afspraak ongeveer duurt (als die dat kan zeggen) en past daar je boekingstijd op aan.

Ik ben ook wel benieuwd bij welke flexsystemen het kennelijk zo slecht geregeld is/was...
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Flexnetten

Bericht door Jonkervoort »

Mijn enige ervaringen met FlexOV zijn in Friesland. Daar is de betrouwbaarheid naar mijn ervaring niet bepaald hoog, en dat is misschien nog een understatement, maar daar vind ik dat eigenlijk ook helemaal niet zo erg. Het hele openbaar vervoer in Friesland is voor de reguliere OV-gebruiker niet ideaal, het concept aansluitingen lijken ze bijvoorbeeld niet te kennen, maar het is wél voor echt bijna iedereen toegankelijk, de hele week door. Sure, je moet er even de tijd voor uittrekken, maar met dank aan de opstapper zijn er nauwelijks plaatsen waar je helemaal niet kan komen. Het openbaar vervoer is daar dus echt openbaar; dwz voor iedereen.

Die inpassing lijkt me echt een voorbeeld voor andere provincies: net over de grens kun je in Oldemarkt, toch een plaats van enige omvang, alleen van zes tot zes komen. Echt duur zal het ook niet zijn, dan zou het in Friesland immers helemaal niet kunnen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Flexnetten

Bericht door Vinny »

In Friesland is flexibel openbaar vervoer in de praktijk gesubsidieerd taxivervoer. Ik denk dat het daar mis gaat, want het bureau dat de ritten inplant heeft de taak om zoveel mogelijk er voor te zorgen dat de reiziger wordt afgeschrikt. :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Flexnetten

Bericht door busfanNL »

Dat is in de DMG concessie van Qbuzz ook zo, Stroomlijn boekt de ritten in en die doen vaak erg moeilijk. Maar ik klets die mensen op de centrale er gewoon uit, en dan wordt er zuchtend en kreunend een reservering gemaakt. De regels zijn duidelijk, op plekken waar geen bus rijdt kan je met de Deur-Halte taxi. Nou prima daar ben ik dan. :lol: Het is wel lullig voor mensen die zo'n vervoersdienst dus echt nodig hebben en zich wel laten afschepen door een telefoniste.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Flexnetten

Bericht door Dennenboom »

Lijkt me wel leuk voor een rondje mystery shopping.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten