Extra perronspoor Winterswijk West

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door DDietzen »

Een structurele doorgaande stoptrein Winterswijk-Apeldoorn is al jaren een vaak langskomende wens. Voor die wens is nieuwe infra nodig, en bij iedere planstudie, verkiezingsbelofte en luchtballon die ik zie langskomen, gaat het altijd om aanpassingen bij Zutphen, Voorst, Klarenbeek of Apeldoorn: extra dubbelspoor voor vliegende kruisingen, snelheidsverhogingen, een extra perron, de hele reutemeteut. Waarom gaat het eigenlijk nooit om de - wat mij betreft - simpelste en meest voor de hand liggende oplossing: een extra perronspoor bij Winterswijk West?

Je kan daar een tweede spoor erbij leggen aan de noordkant (dan moet de fietsenstalling iets inschikken en krijg je een eilandperron) maar ook aan de zuidkant (dan moet de parkeerplaats van de McDo' wat ruimte inleveren, maar kan je wel gelijk vanaf het nieuwe zijperron de Mac inlopen, dus dat vinden ze daar vast niet erg 8-) ). De omgeving daar ziet er op Google Maps niet zodanig volgebouwd uit dat een extra spoor bij het station heel problematisch en duur zou worden.

Hoe wordt de dienstregeling? Laat de 30800 voortaan kruisen bij Www, Rl en Zpgea, en je hoeft nog maar 5 minuten te halteren voor je doorrijdt als 17800 naar Apd. De knoop-Zutphen houd je daarmee grotendeels intact: enkel de overstap vanuit de 30800 op de 3600 richting Ah vervalt (maar de 7600 is nog wel te halen en beperkt zo de schade richting Dr, Ah en Nm).
Bijkomend voordeel is dat de spooropstelling in de Zutphense knoop kan veranderen: de 3600 richting Zl kan naar spoor 2, hoeft dus niet meer strak achter de tegentrein langs te kruisen op de IJsselbrug) én kan vlotter het station uitrijden (want geen 40 km/h-wissel aan de oostkant meer nodig). En de stoptrein Ww-Apd kan in beide richtingen recht (ipv schuin) tegenover de 3600 komen te staan voor de cross-platformoverstappen Apd-Ah en Ww-Zl. (De 31200 verhuist naar 1b.)

Om te voorkomen dat je lang moet keren in Ww, maak je een doorkoppeling aan de 30900. Zo spaar je een materieelomloop uit en creëer je nóg meer directe verbindingen. Het probleem van de verschillende vervoersvraag tussen de 30900 en 30800 lost zichzelf op, doordat routes via Zp en Apd nu sneller en gemakkelijker (want minder overstappen) worden dan via Ah. Relaties zoals Ww-Ut/Asd en Atn-Asd gaan bijvoorbeeld grotendeels of geheel via Apd. Zo ontlast je de drukke 30900 - die zal geen derde Spurtje meer nodig hebben op de drukste spitsritten - en zal eventuele extra capaciteit in de 30800 en 17800 gelijk goed opgevuld worden.

Voorbeelduitwerking (met belangrijkste stations) van de dienstregeling:

Code: Selecteer alles

	Apd > Ww > Ah |	Ah > Ww > Apd
Apd	   05	   35	25	55
Kbk	14/15	44/45	14/15	44/45
Zp	24/29	54/59	00/05	30/35
Rl	44/45	14/15	44/45	14/15
Www	59/00	29/30	29/30	59/00
Ww	03/04	33/34	25/26	55/56
Atn	14/15	44/45	14/15	44/45
...
Dtc	37/38	07/08	51/52	21/22
...
Ah	10	40	   20	   50
Hierbij blijft de knoop in Zutphen op het hele en halve uur, en klap je de 30900 een kwartier om (= verwisseld met de 30700). Dat laatste heeft trouwens weer als bijkomende bonus dat je de ICE en Nightjets 's avonds en in het weekend mogelijk een sneller pad kunt geven, omdat ze dan niet meer door een stoptrein in de wielen worden gereden (aangezien de 30700 dan niet rijdt).

Hoe haalbaar achten jullie dit idee? :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed zie is je opvolgtijd langs het perron van Zutphen 2 minuten tussen 3600 en 30800. Dat haal je niet. Dit betekent dat je eerder richting Winterswijk moet en later uit Winterswijk, wat ten koste gaat van de overstap van de sprinter uit Arnhem.
De rijtijd Winterswijk West - Ruurlo is nu 16 minuten. Daar zal dus nog wat tijd gewonnen moeten worden. Dat moet met snelheidsverhoging en dat is meestal niet goedkoop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door Daniel »

Die 16 minuten is richting Apeldoorn wel inclusief een stop van 1 minuut op Lichtenvoorde-Groenlo vanwege de stop/doorschakeling waar je in die richting mee te maken hebt. Kan je dat minuutje niet al kwijt raken doordat je geen kruising meer op Lichtenvoorde-Groenlo nodig hebt? Als je geen tegentrein meer hebt zou de rijweg immers eerder ingesteld kunnen worden. Immers hoef je daarmee niet meer te wachten tot de tegentrein binnen is.

Dat is wel gelijk de enige mogelijkheid, want je moet in Lievelde hoe dan ook beide kanten op een afbuigend wissel door. Met het spoorgebruik (zoveel mogelijk rechtdoor binnenkomen) is dus geen winst te behalen want dat kan daar simpelweg niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door DDietzen »

Wubbo schreef: za 18 sep 2021, 09:35 Als ik het goed zie is je opvolgtijd langs het perron van Zutphen 2 minuten tussen 3600 en 30800. Dat haal je niet. Dit betekent dat je eerder richting Winterswijk moet en later uit Winterswijk, wat ten koste gaat van de overstap van de sprinter uit Arnhem.
Je hebt gelijk ja. Eerder vertrekken naar / aankomen uit Ww gaat overigens ook niet, want dan is de overkruistijd bij Zutphen-goederenaansluiting (waar het enkelspoor richting Vd begint) te kort.
Stuur de 3600 richting Rsd maar een minuutje eerder weg (a 26/56, v 27/57), dan heb je 3 minuten tussen vertrek naar Rsd en aankomst uit Ww. De overstappen tussen de 3600 en de lokale vervoerders worden zo in beide richtingen even lang (symmetrie rond 29,5/59,5).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door SuperGhost »

DDietzen schreef: za 18 sep 2021, 00:00 Een structurele doorgaande stoptrein Winterswijk-Apeldoorn is al jaren een vaak langskomende wens. Voor die wens is nieuwe infra nodig, en bij iedere planstudie, verkiezingsbelofte en luchtballon die ik zie langskomen, gaat het altijd om aanpassingen bij Zutphen, Voorst, Klarenbeek of Apeldoorn: extra dubbelspoor voor vliegende kruisingen, snelheidsverhogingen, een extra perron, de hele reutemeteut. Waarom gaat het eigenlijk nooit om de - wat mij betreft - simpelste en meest voor de hand liggende oplossing: een extra perronspoor bij Winterswijk West?
1) Die doorkoppeling is alleen een grote wens in combinatie met aansluiting op de reguliere IC in Apeldoorn, zodat tussen de spitsen in niet een overstaptijd van 20 minuten ontstaat, maar een goede overstap. Daarnaast was de gedachte dat de reistijd naar Utrecht C verkort zou kunnen via Amersfoort i.p.v. Arnhem, omdat de route via Amersfoort 3 minuten sneller is als via Arnhem C en omdat je dan (in het plan van de provincie) ook nog eens 2-3 minuten eerder zou vertrekken uit Zutphen dan de IC. Dat laatste valt natuurlijk in jouw opzet weg, omdat je deze stoptrein 5 minuten in Zutphen laat stoppen (zelfde als de overstaptijd op de IC) en de mogelijke winst dus slechts 3 minuten is, maar buiten de spits dus maar 1x per uur gehaald kan worden en het andere halfuur dus een reistijdverlies naar Utrecht optreedt.

2) Van de reizigers uit de 30800 die in Zutphen overstappen schat ik dat zo'n 80% op de IC naar Arnhem-Nijmegen overstap, slechts 10% naar Zwolle en slechts 10% naar Apeldoorn. Natuurlijk zou (door het in punt 1 genoemde) het aantal reizigers naar Apeldoorn iets toenemen, maar nog altijd zullen veel reizigers naar Arnhem-Nijmegen moeten en niet naar Utrecht. Deze reizigers scheep je af met een reistijdverlenging van 10-20 minuten omdat de overstap op de IC naar Roosendaal verdwijnt. Je benadeeld dus veel meer overstappers dan dat je er voordeel mee geeft.

3) In jouw idee moet je alsnog een station dubbelsporig maken (in plaats van Voorst-Empe wordt dat dan Winterswijk West), dus in die zin verandert er weinig. (overigens hoef je denk ik niet parkeerterrein van de McDonalds op te snoepen, als je er gewoon een eilandperron van maakt en ten noorden het 2e spoor aanlegt). Bij Winterswijk West zit je echter wel met de Rondweg West die dan elk half uur een redelijke tijd dicht zit (want zodra de trein uit Zutphen binnen is gaat die meteen weer dicht voor de trein naar Zutphen). Dat is voor een relatief drukke weg niet erg praktisch, zeker niet als het vlak bij een ziekenhuis is en je dus met aankomende/vertrekkende ambulances te maken hebt. Dit terwijl de weg bij Voorst-Empe rustiger is en dat dus minder kwaad zou kunnen. Dit alleen maakt de keuze voor Voorst-Empe al logischer.

4) Naast de overstap in Apeldoorn en Zutphen is er nog een andere reden om de tijden op Apeldoorn-Zutphen te wijzigen i.p.v. op Zutphen-Winterswijk: de busaansluitingen:
- In Vorden heb je de kerende bus naar Hengelo-Doetinchem. Nu komen de treinen daar tegelijk aan en kun je kort keren. In jouw opzet vertrekt de trein uit Zutphen om .51 en komt om .09 aan. Je moet dan dus of heel lang keren, of de overstap op de bus wordt langer (bij een korte kering zou de overstap dan alsnog 9-10 minuten gaan worden).
- in Ruurlo moet de bus vanaf Borculo én Zelhem op de trein naar Zutphen kunnen aansluiten (toegegeven: vanuit Borculo wel veel belangrijker dan vanaf Zelhem) én een snelle doorgaande verbinding verzorgen voor de verbinding Borculo-Doetinchem. Dat kan nu door midden in het interval door te komen, rond .00/.30 (trein naar Zutphen om .08 en vanaf Zutphen om .52). In jouw opzet gaan de treinen daar kruisen en moet je om vanuit beide richtingen deze overstap te krijgen een lange haltering in Ruurlo inbouwen. Dit zou echter weer de reistijd naar Doetinchem verlengen, wat ook een aanzienlijke groep reizigers heeft. Daarnaast is een goede aansluiting dan alleen nog mogelijk door de knoop in Borculo uit elkaar te trekken, wat weer gevolgen heeft voor reizigers naar Enschede.
- in Lievelde moeten de bussen uit Groenlo en Lichtenvoorde op de treinen in beide richtingen aansluiten. Nu kruisen de treinen daar, waardoor dit prima kan (de lange haltering van lijn 72 maakt niet uit, want weinig reizigers reizen over het station heen). Echter: in jouw opzet gebeurt dat niet meer. Je zou dan nog kunnen beargumenteren dat overdag vanaf Groenlo alleen de overstap ri. Zutphen belangrijk is, omdat lijn 73 dan de verbinding met Winterswijk verzorgt, maar dan moet je alsnog lijn 72 4x per uur laten rijden tussen Lievelde en Lichtenvoorde om vanaf Lichtenvoorde wel beide overstappen goed te kunnen verzorgen. Daarnaast rijdt lijn 73 natuurlijk niet in de avonduren, en was juist de trein bedoeld als alternatief. Met name hier moet je dus flink extra kosten maken wil je de nadelige effecten oplossen en die kosten zijn structureel.
DDietzen schreef: za 18 sep 2021, 00:00Hoe haalbaar achten jullie dit idee? :)
Niet. Met de 4 punten die ik noemde maakt jouw plan ten opzichte van het plan van de provincie te onaantrekkelijk (financieel als vanuit de reizigers gezien)

Daarnaast: als je de reis naar Utrecht wilt versnellen, dan zal ook een grotere winst te behalen zijn door de overstap in Arnhem te verkorten. Deze is nu 12 minuten (op de ETMET-woensdagen zelfs 13). Als men de spooropstelling zo zou weten te veranderen dat de 3600 en s3200 (in ieder geval in spitsrichting) cross-platform afgehandeld zouden kunnen worden, of dat de overstaptijd iets verlengd kan worden tot 4 minuten, dan win je al 8-10 minuten. Dat is al meer dan de 3-6 minuten via Amersfoort
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door JothamvW »

Moet gewoon te doen zijn door de 7600 uit Zp op de hele uren (d.w.z. :06-:11) naar spoor 6a te sturen, waarbij de 3100 dan naar spoor 7 kan en de 3600 naar spoor 8.

Om :36-:41 gaat dit niet omdat de 20000 dan staat te keren op 6a. Of je moet weer ingewikkeld willen doen met de 20000 door die wederom te laten kopmaken op spoor 23, maar dat lijkt me te veel van het goede.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door Wubbo »

Die 7600 kan niet naar spoor 6a, dan rijdt hij de trein naar Winterswijk van spoor 6b in de weg (vertrek om .05).
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door JothamvW »

Dan kan die naar 6a en vertrekt de Sprinter toch van 6b?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door SuperGhost »

Dat kan niet, want dan moet hij dwars door de kerende trein naar Doetinchem (je kunt niet vanaf 6b via spoor 5 naar Nijmegen). De sprinter naar Wijchen vertrekt immers om .11/.41 en de stoptrein uit Doetinchem komt al om .10/.40 binnen.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door JothamvW »

Oh ja, de trein naar Doetinchem heb je natuurlijk ook ja. Die was ik even vergeten :oops:
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door Staatslijn K »

Misschien een beetje apart voorstel, maar voor de bereikbaarheid van Winterswijk West zou het wel mooi uitkomen als de ST uit Arnhem en Doetinchem daar zou kunnen keren, helaas moet je dan een minuutje winnen tussen Aalten en Winterswijk (een stop van 1 minuut zou ook passen in Winterswijk, maar is kort). Maar in dat geval kun je van beide Winterswijkse stations direct naar alle stations in de Achterhoek. Een keertijd van 3-4 minuten is kort, maar zie je ook in Oldenzaal en Kampen, er is dus geen extra materieel nodig, enkel een keervoorziening.

Ook zou het zonder extra materieel mogelijk zijn de ST Arnhem CS-Doetinchem te verlengen naar Terborg door Gaanderen over te slaan. Ook hiermee verbeter je de bereikbaarheid zonder extra materieel en enkel een keervoorziening.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door waldo79 »

Welke reizigersstromen hoop je hiermee te bedienen? Winterswijk is niet zo groot dat het voor inwoners uit het noordwesten een grote moeite is om naar station Winterswijk te komen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door SuperGhost »

Het zou mooi zijn geweest als dat met de huidige infra zou hebben gekund. Echter kan dat niet (iets met een trein van/naar Zutphen die in de weg zit en een ontbrekende keervoorziening) en de voordelen zijn veel te klein om zo'n investering zijn veel te klein om zo'n investering te rechtvaardigen. Daarnaast zijn reizigers vanuit Winterswijk West sneller via Zutphen in Arnhem.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra perronspoor Winterswijk West

Bericht door Wubbo »

1 minuut halteren in Winterswijk is ook ruim te weinig om nog treinen te splitsen/combineren, terwijl dat daar juist regelmatig gebeurt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten