IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit te kijken naarde rijtijd voor Windesheim - Zwolle Station. De 641 had er 5 minuten voor. Je kan dus tot 5x/uur met een bus doen. Zou je dan goedgepland ook maar uiterlijk een kwartiersdienst hoeven plannen?

Uitgaande van 8-17 heb je 36 ritten per richting. Gemiddeld zijn dat 28 reizigers/rit.

Je kan ook in de ochtendspits op 5x/uur zitten, de middagspits op 4x/uur en ertussen op halfuursdienst. Vertrek daluren op 23/53 en aankomst zit dan rond 6/36.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Roeland »

Is 10 minuten lopen dan zo slecht voor studenten?
De vraag waar het natuurlijk om gaat is, of je de beperkte DRU's (en materieel) gaat inzetten voor studenten die op loopafstand van het station les krijgen, of dat je je DRU's (en materieel) inzet voor andere doelgroepen.
Heel concreet: stel dat de nieuwe vervoerder IJssel-Vecht een matig lopend lijntje gaat schrappen (bijv. lijn 75 Steenwijk - Marknesse, of lijn 21 Dronten), en wel zo'n Windesheim-lijntje gaat rijden. Hoe kan die vervoerder dat "verkopen" aan de inwoners van Blokzijl of aan die Drontenaren (die veel verder van het station af wonen)?
De Windesheimers die slecht ter been zijn, kunnen natuurlijk altijd nog de 641 nemen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Wubbo »

5x per uur rijden in aansluiting op treinen die een halfuursdienst rijden (met een paar extra treinen daartussen) heeft sowieso niet zo veel zin. Iedereen zal alsnog in die ene bus zitten.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: vr 01 okt 2021, 08:35 Is 10 minuten lopen dan zo slecht voor studenten?
De vraag waar het natuurlijk om gaat is, of je de beperkte DRU's (en materieel) gaat inzetten voor studenten die op loopafstand van het station les krijgen, of dat je je DRU's (en materieel) inzet voor andere doelgroepen.
Heel concreet: stel dat de nieuwe vervoerder IJssel-Vecht een matig lopend lijntje gaat schrappen (bijv. lijn 75 Steenwijk - Marknesse, of lijn 21 Dronten), en wel zo'n Windesheim-lijntje gaat rijden. Hoe kan die vervoerder dat "verkopen" aan de inwoners van Blokzijl of aan die Drontenaren (die veel verder van het station af wonen)?
De Windesheimers die slecht ter been zijn, kunnen natuurlijk altijd nog de 641 nemen.
De 641 richting Windesheim mag geen instappers accepteren.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door sirvinniei »

Dus de bus rijdt leeg? :lol: Of doel je erop dat lokaal vervoer niet is toegestaan binnen Zwolle?
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Met dit verschil dat de enige ongelijkvloerse kruising met de IJsselaallee een fietspad is. En om daar nou alle leerlingen doorheen te laten lopen is ook al zo wat.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef: zo 03 okt 2021, 17:36 De 641 richting Windesheim mag geen instappers accepteren.
Die afspraak (die sowieso bij de nieuwe concessie zal vervallen) veranderen is nog altijd goedkoper dan een nieuwe buslijn inleggen, alleen maar vanwege zo'n afspraak.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Maar zal die afspraak er wellicht mede zijn omdat er anders veel te grote druk op die bus ontstaat en dat de potentiële reizigers veel en veel te veel zijn voor het aanbod?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Roeland »

Ik vermoed dat die afspraak komt, omdat lijn 641, vanuit een andere concessie (IJsselmond) na station Zwolle doorrijdt naar een doelbestemming in de stad.
En mogelijk kan het ook iets te maken hebben met verschillende abonnementsvormen bij verschillende vervoerders (al heb je daar weinig last van bij ritten naar een HBO-school :D ).
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: vr 01 okt 2021, 08:35 Is 10 minuten lopen dan zo slecht voor studenten?
De vraag waar het natuurlijk om gaat is, of je de beperkte DRU's (en materieel) gaat inzetten voor studenten die op loopafstand van het station les krijgen, of dat je je DRU's (en materieel) inzet voor andere doelgroepen.
Heel concreet: stel dat de nieuwe vervoerder IJssel-Vecht een matig lopend lijntje gaat schrappen (bijv. lijn 75 Steenwijk - Marknesse, of lijn 21 Dronten), en wel zo'n Windesheim-lijntje gaat rijden. Hoe kan die vervoerder dat "verkopen" aan de inwoners van Blokzijl of aan die Drontenaren (die veel verder van het station af wonen)?
De Windesheimers die slecht ter been zijn, kunnen natuurlijk altijd nog de 641 nemen.
Denk aan de rolstoelers. Overigens zou ik deze lijn 4x in de ochtendspits leggen en rest dag 2x/uur. Dan heb je aan een bus genoeg. Ik hoop juist dat deze lijn kostendekkend kan worden uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Vinny »

JothamvW schreef: vr 24 sep 2021, 10:32 Ik vind 3xx toch een stuk meer HOV dan 20x, zeker als ik denk aan lijn 205 bijvoorbeeld, die nog nooit meer dan 2x per uur overdag heeft gereden...
Beetje offtopic, maar in veel concessiegebieden heeft men 3xx gekoppeld aan HOV. Dat hoeft de opdrachtgever/vervoerder natuurlijk niet in elk concessiegebied toe te passen. Ik stoor me meer aan de Cx nummers die men een tijd geleden geïntroduceerd heeft. Werkelijk geen één reiziger weet waar die C voor staat. Kappen met die onzin en normale nummers invoeren!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Daniel »

Als reizigers niet weten waar die C voor staat, zouden ze dan wel weten waar dat 3xx-nummer voor staat? Voor de reiziger is vooral relevant dat ze weten welke lijn naar hun bestemming gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat hij de letterlijke betekenis van de letter C betekend, niet wat voor soort lijn ze ermee bedoelen.
PHS

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Daniel »

In Amersfoort is de X alleen maar verdwenen omdat de lijn die 'm had is opgeheven, dat had niks met de lijn zelf te maken.
Op de stadsdienst verdwenen ze eerder vanwege het gebrek aan onderscheid tussen die lijnen en de overige stadslijnen. Dat had ook niks met die X te maken, maar zou net zo goed gebeurd kunnen zijn als die lijnen een HOV-nummer gekregen hadden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Roeland »

Die X, C en M's zijn door Syntus geïntroduceerd bij ingang van hun concessies.
C schijnt "Comfort" te betekenen bij RRReis.
En die M-lijnen: er reden de afgelopen jaren zelfs twee M1's en M2's: in Almere als HOV en in Mijdrecht als belbus.

Wat mij betreft is een busverbinding hoogwaardig als de reiziger dat zo ervaart (qua route, snelheid, frequentie en materieel), en niet omdat er toevallig een C of een 3xx in het lijnnummer zit (of als de bus van buiten roodgekleurd is).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: do 07 okt 2021, 05:39 In Amersfoort is de X alleen maar verdwenen omdat de lijn die 'm had is opgeheven, dat had niks met de lijn zelf te maken.
Op de stadsdienst verdwenen ze eerder vanwege het gebrek aan onderscheid tussen die lijnen en de overige stadslijnen. Dat had ook niks met die X te maken, maar zou net zo goed gebeurd kunnen zijn als die lijnen een HOV-nummer gekregen hadden.
Er waren 3 lijnen met een X ervoor: X2, X4 en X80.
De X80 is inderdaad opgeheven.
De X2 en X4 bestaan nog steeds, alleen is de X ervoor geschrapt. Die lijnen kregen eerst een X ervoor omdat het een snellere variant was van de oude 2 (die via Hoogland ging) en 4 (die via Schothorst ging). De X is destijds weer geschrapt omdat er geen langzamere variant van die lijnen meer was (dus eigenlijk kun je net zo goed zeggen dat ze die X er nooit voor hadden moeten krijgen, want er heeft nooit tegelijkertijd een X2 en 2 bestaan of een X4 en 4 in Amersfoort).

Echter: als je zoals eerst de bedoeling was de X zou blijven gebruiken voor een snellere variant van een lijn, dan zou je die in principe nog altijd voor 3 lijnen kunnen gebruiken. De 217, 280 en 295. Deze drie lijnen hebben 2 ervoor om aan te geven dat het een snellijn is, ondanks dat daarvoor de X bedoeld was en terwijl de 200-serie juist bedoeld is voor de Uithoflijnen. Deze lijnen zijn dus al afwijkend, waarbij alleen voor de 280 dat te verklaren was (X80 was in het begin immers al in gebruik).
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Roeland »

Waarbij de 295 op termijn wellicht de enige lijn in die bundel blijft, omdat lijn 195 inmiddels grotendeels is opgeheven.
En waar Syntus voornemens schijnt om op termijn van lijn 280 een dagbrede lijn Rhenen - Amersfoort te maken, waarbij een regulier nummer in de 80-reeks logischer lijkt (want lijn 280 rijdt nu al tussen Rhenen en Veenendaal als reguliere daglijn).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: do 07 okt 2021, 09:06 de X zou blijven gebruiken voor een snellere variant van een lijn, dan zou je die in principe nog altijd voor 3 lijnen kunnen gebruiken. De 217, 280 en 295. Deze drie lijnen hebben 2 ervoor om aan te geven dat het een snellijn is, ondanks dat daarvoor de X bedoeld was en terwijl de 200-serie juist bedoeld is voor de Uithoflijnen. Deze lijnen zijn dus al afwijkend, waarbij alleen voor de 280 dat te verklaren was (X80 was in het begin immers al in gebruik).
De 2xx-lijnen zijn juist van origine spitslijnen allemaal, maar inmiddels is de dienstregeling zodanig aangepast dat het bij veel van die lijnen niet meer herkenbaar is dat dat zo was (alleen 217 rijdt niet in de spits immers)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten