IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

regenmaker schreef: di 14 sep 2021, 19:35 De definitieve PvE is overigens ook te vinden online: link (pdf).

Hierin staan in bijlages 4-6 ook enkele dienstregelingswijzigingen voor december 2021.
Bijlage 12 geeft ontwikkelruimte aan op de belangrijkste lijnen.

Urk-Lelystad
De gemeentes willen een rechtstreekse verbinding tussen Urk en Lelystad. Ik knutsel al een tijdje met het idee om de 141 door te trekken, maar heeft de 140 dan nog wel bestaansrecht? Wat denken jullie van deze wens?

Ik heb momenteel de volgende lijnen daar:
Lijn 171: Zwolle (x.20) - Hasselt (x.44) - Zwartsluis (x.51) - Marknisse (y.18) - Emmeloord (y.29)
Lijn 140: Emmeloord (y.30) - Nagele (y.44) - Lelystad (z.10)

Het is wel scheef gepland met symmetrie om .45, maar met een aansluiting van ongeveer 5 minuten heb je dan op deze lijnen in Lelystad (IC Schiphol x.13 en IC Zwolle x.17) en Zwolle (knoop .15) goede connecties denk ik.

De 141 past er alleen niet bij, zelfs als je de stilstand van 10 minuten gebruikt om door te crossen.

Harderwijk - Airport
Daarnaast wordt een rechtstreekse verbinding geeist richting Airport vanuit Harderwijk. Wat denken wij daarvan?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door waldo79 »

Wat betreft dat laatste. De lijn naar Harderwijk komt langs het vliegveld, dan kan die mooi via de terminal gestuurd worden. Anderzijds zie ik voorlopig weinig potentieel in het vliegveld zelf.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Ik meen me te herinneren dat er ook een plan was voor het samenvoegen van lijn 148 en 140, tot lijn C4.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Keolis bood dat aan in hun bieding. Ik zie persoonlijk meer in een 204 als comfortRRReis en dat altijd doorsturen naar Arnhem. Ik verwacht meer potentie daar.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Dat zou dan een C2 Zwolle-Apeldoorn-Arnhem moeten zijn?
Echter gaat de C2 naar concessie Rijn-Waal. Dus die verbinding zal er waarschijnlijk nooit komen. Dan was het best geweest om de 201 toe te voegen ipv 204, want die rijdt frequenter.

Over de toekomst van de voormalige Veluwelijn ben ik überhaupt verder wel benieuwd naar. Voor veel mensen zijn de lijnen tot Epe nog erg verwarrend en in de avond is er amper nog vervoer richting Apeldoorn of Zwolle (rond 11 uur de laatste bus). Ook het afstemmen van de frequentie en aansluitingen zijn niet perfect. Had ooit gehoopt dat in het dal de 202 en 203 een soort kwartiersdienst zouden vormen voor Epe en Heerde, maar vaak rijden ze vrij snel na elkaar.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Kan ik ook best voorstellen met 4 lijnen die elk een snelnummer hebben (201, 202, 203 en 204) waarvan de laatste 3 via Epe en Heerde rijden en je moet onthouden welke nu snel of stopdienst ri. Apeldoorn of Zwolle is. De 204 rijdt dan alleen 's avonds, maar je moet het allemaal maar onthouden...

De vraag is wellicht hoeveel reizigers vanuit Vaassen en Emst (de 202 zonder Epe en Heerde) naar Zwolle reizen en uit Wapenveld en Hattem (de 203 zonder Epe en Heerde) naar Apeldoorn reizen. Als dat er maar weinig zijn, kun je wellicht beter lijn 204 altijd laten rijden (en dan het snelnummer laten vallen voor een normaal nummer, zodat ook duidelijk is dat het geen snellijn is) en dan een snelbus Apeldoorn-Epe-Heerde-Hattem Carpoolplaats-Zwolle laten rijden, die dan wel een goede overstap op de streeklijn heeft. Dan is allereerst de dienstregeling al meer helder (geen compleet aparte lijnen voor overdag en 's avonds/weekend) en ook de lijnnummering is dan meer helder.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Je kan de 204 dagdekkend rijden qua kwartiersdienst en dan ook goede aansluitingen hebben op het station in Zwolle en Apeldoorn. Ik had de 204 en C2 gekoppeld om een omloop te besparen.

Mogelijk kan je de 201 en 204 bij Heerde Transferium op elkaar aansluiten met een sluwe aansluiting.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

SuperGhost schreef: zo 19 sep 2021, 17:43
De vraag is wellicht hoeveel reizigers vanuit Vaassen en Emst (de 202 zonder Epe en Heerde) naar Zwolle reizen en uit Wapenveld en Hattem (de 203 zonder Epe en Heerde) naar Apeldoorn reizen. Als dat er maar weinig zijn, kun je wellicht beter lijn 204 altijd laten rijden (en dan het snelnummer laten vallen voor een normaal nummer, zodat ook duidelijk is dat het geen snellijn is) en dan een snelbus Apeldoorn-Epe-Heerde-Hattem Carpoolplaats-Zwolle laten rijden, die dan wel een goede overstap op de streeklijn heeft. Dan is allereerst de dienstregeling al meer helder (geen compleet aparte lijnen voor overdag en 's avonds/weekend) en ook de lijnnummering is dan meer helder.
Dit is eigenlijk de situatie zoals voor 2010, met de 90s (huidige 204), 95s (Apeldoorn-Epe-Heerde-Zwolle) en 294s (huidige 201). Lijn 95 werd geschrapt en de 90 zou op Transferium Horsthoek aansluiten op de 294. Dit concept is echter gefaald waardoor het Transferium nu slechts een reguliere bushalte is.

Het idee van de huidige opzet is dat mensen uit Emst en Vaassen sneller in Zwolle zijn door na heerde de A50 op te gaan, zelfde idee voor Hattem naar Apeldoorn. Echter is de reistijdwinst van de 203 naar Apeldoorn niet meer dan 5 minuten. Enige voordeel wat de 203 nog bied na Epe is het bedienen van Apeldoorn Noord. 202 in Zwolle bediend dan weer Deltion en Voorsterpoort.

Het idee achter lijnnummer 204 is eigenlijk wel een verbetering. Eerder was het namelijk 202 rijdt verder als 203 vv. Plus, de 204 rijdt in Zwolle een iets andere route.
CamilleKreemers schreef: zo 19 sep 2021, 17:52 Mogelijk kan je de 201 en 204 bij Heerde Transferium op elkaar aansluiten met een sluwe aansluiting.
Ik verwacht niet dat de 201 nog de A50 af zal gaan. Het idee met de aansluiting is nooit een succes geweest en levert ook amper winst op. Carpoolplaats in Hattem wordt ook al niet meer aangedaan door reistijdbesparing.

Zelf weet ik ook niet wat de beste oplossing is helaas. De infrastructuur is ook niet veel beter en reistijd neemt alleen maar toe.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

ovVeluwe schreef: zo 19 sep 2021, 16:27 Dat zou dan een C2 Zwolle-Apeldoorn-Arnhem moeten zijn?
Echter gaat de C2 naar concessie Rijn-Waal. Dus die verbinding zal er waarschijnlijk nooit komen. Dan was het best geweest om de 201 toe te voegen ipv 204, want die rijdt frequenter.

Over de toekomst van de voormalige Veluwelijn ben ik überhaupt verder wel benieuwd naar. Voor veel mensen zijn de lijnen tot Epe nog erg verwarrend en in de avond is er amper nog vervoer richting Apeldoorn of Zwolle (rond 11 uur de laatste bus). Ook het afstemmen van de frequentie en aansluitingen zijn niet perfect. Had ooit gehoopt dat in het dal de 202 en 203 een soort kwartiersdienst zouden vormen voor Epe en Heerde, maar vaak rijden ze vrij snel na elkaar.
Ik had C2 (Apeldoorn - Arnhem) en C4 (Apeldoorn - Vaassen - Epe - Hattem - Zwolle) gedaan. Het idee is echter wel hetzelfde als jouw voorstel.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Mijn voorkeur voor Apeldoorn - Zwolle zou zijn:
* basislijn wordt de 202: Apeldoorn - Vaassen - Heerde - A50 - Zwolle: ma-vrij overdag 4x/uur, drukste spits 6x/uur, avond/weekend 2x/uur
* sneldienst lijn 201 (over de A50) rijdt ma-vrij overdag 2x/uur (en drukste spits evt. vaker)
* daarnaast komt de oude 90 weer terug, alleen tussen Zwolle en Heerde (in principe 2x/uur, spits wellicht 4x/uur, en avond/zondag 1x of 2x/uur, afh. van vraag). De 90 rijdt in de spits vanaf Heerde 2x/uur door naar Apeldoorn (niet via Epe, maar over de A50).

Volgens mij bied je met de basislijn 202 zo'n 80% van de reizigers een goede verbinding, met een redelijke frequentie en reistijd. En dan heb je één lijnnummer voor de hele dag.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Als dagelijks reiziger vind ik het een heel goed plan, maar toch heb ik een paar kleine aanpassingen;
Roeland schreef: ma 20 sep 2021, 08:49 Mijn voorkeur voor Apeldoorn - Zwolle zou zijn:
* basislijn wordt de 202: Apeldoorn - Vaassen - Heerde - A50 - Zwolle: ma-vrij overdag 4x/uur, drukste spits 6x/uur, avond/weekend 2x/uur
6x/ uur is echt teveel voor dit deel. Ging met de 90 ook niet goed en veel bussen reden daardoor leeg. Kwartiersdienst is wel gewenst inderdaad.
* sneldienst lijn 201 (over de A50) rijdt ma-vrij overdag 2x/uur (en drukste spits evt. vaker)
Door het succes van de 201 rijdt hij juist nu vaker met meer reistijdwinst. In de spits zelfs om de 10 minuten. Dit kan beter zo blijven.
* daarnaast komt de oude 90 weer terug, alleen tussen Zwolle en Heerde (in principe 2x/uur, spits wellicht 4x/uur, en avond/zondag 1x of 2x/uur, afh. van vraag). De 90 rijdt in de spits vanaf Heerde 2x/uur door naar Apeldoorn (niet via Epe, maar over de A50).
Frequenties ben ik het wel mee eens. Ik zou hem echter in de spits wel via Epe rijden want er maken nog best veel scholieren gebruik van de lijn naar de Fausstraat.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: ma 20 sep 2021, 08:49 Mijn voorkeur voor Apeldoorn - Zwolle zou zijn:
* basislijn wordt de 202: Apeldoorn - Vaassen - Heerde - A50 - Zwolle: ma-vrij overdag 4x/uur, drukste spits 6x/uur, avond/weekend 2x/uur
* sneldienst lijn 201 (over de A50) rijdt ma-vrij overdag 2x/uur (en drukste spits evt. vaker)
* daarnaast komt de oude 90 weer terug, alleen tussen Zwolle en Heerde (in principe 2x/uur, spits wellicht 4x/uur, en avond/zondag 1x of 2x/uur, afh. van vraag). De 90 rijdt in de spits vanaf Heerde 2x/uur door naar Apeldoorn (niet via Epe, maar over de A50).

Volgens mij bied je met de basislijn 202 zo'n 80% van de reizigers een goede verbinding, met een redelijke frequentie en reistijd. En dan heb je één lijnnummer voor de hele dag.
202 en 201 kwartiersdienst max en dan 602 invoeren voor scholieren is genoeg denk ik?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat zijn de drukste delen van de 201, 202 en 203? Op welke wijze kan je dat verbeteren?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: ma 20 sep 2021, 08:49 * daarnaast komt de oude 90 weer terug, alleen tussen Zwolle en Heerde (in principe 2x/uur, spits wellicht 4x/uur, en avond/zondag 1x of 2x/uur, afh. van vraag). De 90 rijdt in de spits vanaf Heerde 2x/uur door naar Apeldoorn (niet via Epe, maar over de A50).
Dat is dan toch gewoon een ingekorte lijn 203?
Dan vind ik het raar om die lijn 90 te noemen. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

CamilleKreemers schreef: wo 22 sep 2021, 22:12 Wat zijn de drukste delen van de 201, 202 en 203? Op welke wijze kan je dat verbeteren?
201 is uiteraard vooral gericht op reizigers Apeldoorn-Zwolle.
202 is over het gehele traject wel redelijk druk. Daarnaast maken er ook veel Deltion studenten gebruik van.
203 is Epe-Apeldoorn vooral in de spits druk (zelfde reistijd als 202 maar bediend Apeldoorn Noord). Richting Zwolle wordt vooral Hattem en Wapenveld bediend en studenten van Windesheim maken er gebruik van.

In feite zou ik dus 202 als hoofdlijn zien en de 201 als sneldienst. 203 is meer een aanvulling voor de dorpen tussen Zwolle en Heerde en als spitslijn naar Apeldoorn. Dat verklaart waarom de 203 eerder ook in de spits alleen extra ritten tussen Zwolle en Heerde had en de 202 in de spits extra ritten over het gehele traject.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef: do 23 sep 2021, 20:23Dat is dan toch gewoon een ingekorte lijn 203?
Dan vind ik het raar om die lijn 90 te noemen. :s
Het lijnnummer 20x suggereert een HOV-karakter met een HOV-frequentie. Daarvan is op de Veluwelijn geen sprake meer.
Onder HOV-kwaliteit versta ik bijv. een snelle route en een aantrekkelijke frequentie (bijv. minimaal ma-vrij overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur).
In mijn voorstel wordt de frequentie van de 202 opgeplust naar een echt HOV-niveau. Lijn 201 is buiten de spits minder frequent dan je bij HOV zou verwachten, maar heeft wel een echte HOV-route, dus die past ook nog wel onder HOV.
En dan resteert een streeklijntje Heerde - Zwolle, dat niet echt HOV-kwaliteiten heeft. Waarom zou je dan met een 20x-nummer onterecht die indruk wekken?
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door JothamvW »

Ik vind 3xx toch een stuk meer HOV dan 20x, zeker als ik denk aan lijn 205 bijvoorbeeld, die nog nooit meer dan 2x per uur overdag heeft gereden...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Mee eens, bovendien een lijn die alleen in de spits zowel frequent als snel is en daarbuiten gewoon een streeklijn als alle anderen (zoals dat idee was), wil ik ook geen HOV noemen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

ovVeluwe schreef: vr 24 sep 2021, 02:30
CamilleKreemers schreef: wo 22 sep 2021, 22:12 Wat zijn de drukste delen van de 201, 202 en 203? Op welke wijze kan je dat verbeteren?
201 is uiteraard vooral gericht op reizigers Apeldoorn-Zwolle.
202 is over het gehele traject wel redelijk druk. Daarnaast maken er ook veel Deltion studenten gebruik van.
203 is Epe-Apeldoorn vooral in de spits druk (zelfde reistijd als 202 maar bediend Apeldoorn Noord). Richting Zwolle wordt vooral Hattem en Wapenveld bediend en studenten van Windesheim maken er gebruik van.

In feite zou ik dus 202 als hoofdlijn zien en de 201 als sneldienst. 203 is meer een aanvulling voor de dorpen tussen Zwolle en Heerde en als spitslijn naar Apeldoorn. Dat verklaart waarom de 203 eerder ook in de spits alleen extra ritten tussen Zwolle en Heerde had en de 202 in de spits extra ritten over het gehele traject.
Dus het beste is de 202 op die kwartiersdienst zetten zoals iemand voorstelde en dan 203 in spitsuren hele roite en daarbuiten alleen Heerde - Transferium?
Financieel kan dat misschien neutraal uitpakken?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door ovVeluwe »

Eventueel kan de 203 na transferium (desnoods 1x/u) via de A50 direct naar Apeldoorn. In de spits zou ik de lijn wel via Epe laten rijden nog, desnoods als lijn 603 zodat scholieren van Windesheim en Apeldoorn noord met Epe verbonden blijven. Dan volstaat een halfuursdienst wel.

202 ieder kwartier ben ik wel een voorstander van. Echter weet ik niet of er vanuit Vaassen dan genoeg bezetting is buiten de spits. Als er nog weer een andere constructie voor spits en dal moet komen wordt het al helemaal ingewikkeld.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik geloof dat hij de 203 in de spits (want in het dal wilde hij hem in Heerde laten eindigen) direct vanaf Heerde naar Apeldoorn laten rijden om het voordeel groter te maken dan slechts 5 minuten. Als je dan alsnog via Epe gaat rijden, dan vervalt dat voordeel en kun je Epe en Apeldoorn-Noord al veel beter met Windesheim verbinden door lijnen 201 en 202 in de spits te verlengen van het station in Zwolle naar halte 'Campus' (waar alleen een scholierenlijn stopt nu). Dan heb je zelfs een halte dichterbij en ben je er volgens mij ook sneller.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Voor Deltion had ik het volgende idee:

Maak een goede halte op de kruising Blaloweg / Zwartewaterallee / Burgemeester Roeleweg.
Met een halte voor de kruising (met oog op halteren en stilstand) en een busbaan, kun je dan toch al een goede wandelroute creeren naar Deltion.

De lijnen 5, 71, 171, 74, 200, 202, 641 gaan er al langs.
Met een kleine route wijziging (verleggen lijn 84 en 640 van A28 naar Zwartewaterallee) kun je ook vanuit het Noorden langs deze plek rijden.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door ovVeluwe »

Reden dat ze niet via Burgermeester Roeleweg rijden is ook de kans op een openstaande brug, tweemaals zelfs.

Wat betreft de campus bij Windesheim zeker een goed idee. Begrijp ook niet dat nu alleen de 641 er stopt en niet meer lijnen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Windesheim had aldus vervoerplan 2021 ongeveer 1000 klanten voor een reisduurvan 3 minuten. Die konden wel lopen in hun opinie
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Dat is het principe van de "vereniging van mensen die dicht bij het station wonen": zij willen afschaffing van de stadsbussen. zij vinden: "als wij van het station naar huis kunnen lopen, kunnen anderen dat ook" _O-
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten