Pagina 2 van 2

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: vr 01 okt 2021, 06:28
door CamilleKreemers
Ik zit te kijken naarde rijtijd voor Windesheim - Zwolle Station. De 641 had er 5 minuten voor. Je kan dus tot 5x/uur met een bus doen. Zou je dan goedgepland ook maar uiterlijk een kwartiersdienst hoeven plannen?

Uitgaande van 8-17 heb je 36 ritten per richting. Gemiddeld zijn dat 28 reizigers/rit.

Je kan ook in de ochtendspits op 5x/uur zitten, de middagspits op 4x/uur en ertussen op halfuursdienst. Vertrek daluren op 23/53 en aankomst zit dan rond 6/36.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: vr 01 okt 2021, 08:35
door Roeland
Is 10 minuten lopen dan zo slecht voor studenten?
De vraag waar het natuurlijk om gaat is, of je de beperkte DRU's (en materieel) gaat inzetten voor studenten die op loopafstand van het station les krijgen, of dat je je DRU's (en materieel) inzet voor andere doelgroepen.
Heel concreet: stel dat de nieuwe vervoerder IJssel-Vecht een matig lopend lijntje gaat schrappen (bijv. lijn 75 Steenwijk - Marknesse, of lijn 21 Dronten), en wel zo'n Windesheim-lijntje gaat rijden. Hoe kan die vervoerder dat "verkopen" aan de inwoners van Blokzijl of aan die Drontenaren (die veel verder van het station af wonen)?
De Windesheimers die slecht ter been zijn, kunnen natuurlijk altijd nog de 641 nemen.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: vr 01 okt 2021, 12:07
door Wubbo
5x per uur rijden in aansluiting op treinen die een halfuursdienst rijden (met een paar extra treinen daartussen) heeft sowieso niet zo veel zin. Iedereen zal alsnog in die ene bus zitten.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: zo 03 okt 2021, 17:36
door CamilleKreemers
Roeland schreef: vr 01 okt 2021, 08:35 Is 10 minuten lopen dan zo slecht voor studenten?
De vraag waar het natuurlijk om gaat is, of je de beperkte DRU's (en materieel) gaat inzetten voor studenten die op loopafstand van het station les krijgen, of dat je je DRU's (en materieel) inzet voor andere doelgroepen.
Heel concreet: stel dat de nieuwe vervoerder IJssel-Vecht een matig lopend lijntje gaat schrappen (bijv. lijn 75 Steenwijk - Marknesse, of lijn 21 Dronten), en wel zo'n Windesheim-lijntje gaat rijden. Hoe kan die vervoerder dat "verkopen" aan de inwoners van Blokzijl of aan die Drontenaren (die veel verder van het station af wonen)?
De Windesheimers die slecht ter been zijn, kunnen natuurlijk altijd nog de 641 nemen.
De 641 richting Windesheim mag geen instappers accepteren.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 10:16
door sirvinniei
Dus de bus rijdt leeg? :lol: Of doel je erop dat lokaal vervoer niet is toegestaan binnen Zwolle?

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 10:37
door gkw1969
Met dit verschil dat de enige ongelijkvloerse kruising met de IJsselaallee een fietspad is. En om daar nou alle leerlingen doorheen te laten lopen is ook al zo wat.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 14:24
door Roeland
CamilleKreemers schreef: zo 03 okt 2021, 17:36 De 641 richting Windesheim mag geen instappers accepteren.
Die afspraak (die sowieso bij de nieuwe concessie zal vervallen) veranderen is nog altijd goedkoper dan een nieuwe buslijn inleggen, alleen maar vanwege zo'n afspraak.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 19:50
door SuperGhost
Maar zal die afspraak er wellicht mede zijn omdat er anders veel te grote druk op die bus ontstaat en dat de potentiële reizigers veel en veel te veel zijn voor het aanbod?

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: di 05 okt 2021, 08:01
door Roeland
Ik vermoed dat die afspraak komt, omdat lijn 641, vanuit een andere concessie (IJsselmond) na station Zwolle doorrijdt naar een doelbestemming in de stad.
En mogelijk kan het ook iets te maken hebben met verschillende abonnementsvormen bij verschillende vervoerders (al heb je daar weinig last van bij ritten naar een HBO-school :D ).

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 05:26
door CamilleKreemers
Roeland schreef: vr 01 okt 2021, 08:35 Is 10 minuten lopen dan zo slecht voor studenten?
De vraag waar het natuurlijk om gaat is, of je de beperkte DRU's (en materieel) gaat inzetten voor studenten die op loopafstand van het station les krijgen, of dat je je DRU's (en materieel) inzet voor andere doelgroepen.
Heel concreet: stel dat de nieuwe vervoerder IJssel-Vecht een matig lopend lijntje gaat schrappen (bijv. lijn 75 Steenwijk - Marknesse, of lijn 21 Dronten), en wel zo'n Windesheim-lijntje gaat rijden. Hoe kan die vervoerder dat "verkopen" aan de inwoners van Blokzijl of aan die Drontenaren (die veel verder van het station af wonen)?
De Windesheimers die slecht ter been zijn, kunnen natuurlijk altijd nog de 641 nemen.
Denk aan de rolstoelers. Overigens zou ik deze lijn 4x in de ochtendspits leggen en rest dag 2x/uur. Dan heb je aan een bus genoeg. Ik hoop juist dat deze lijn kostendekkend kan worden uitgevoerd.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 20:21
door Vinny
JothamvW schreef: vr 24 sep 2021, 10:32 Ik vind 3xx toch een stuk meer HOV dan 20x, zeker als ik denk aan lijn 205 bijvoorbeeld, die nog nooit meer dan 2x per uur overdag heeft gereden...
Beetje offtopic, maar in veel concessiegebieden heeft men 3xx gekoppeld aan HOV. Dat hoeft de opdrachtgever/vervoerder natuurlijk niet in elk concessiegebied toe te passen. Ik stoor me meer aan de Cx nummers die men een tijd geleden geïntroduceerd heeft. Werkelijk geen één reiziger weet waar die C voor staat. Kappen met die onzin en normale nummers invoeren!

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 20:46
door Daniel
Als reizigers niet weten waar die C voor staat, zouden ze dan wel weten waar dat 3xx-nummer voor staat? Voor de reiziger is vooral relevant dat ze weten welke lijn naar hun bestemming gaat.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 21:15
door SuperGhost
Ik denk dat hij de letterlijke betekenis van de letter C betekend, niet wat voor soort lijn ze ermee bedoelen.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: wo 06 okt 2021, 22:54
door PHS
-

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: do 07 okt 2021, 05:39
door Daniel
In Amersfoort is de X alleen maar verdwenen omdat de lijn die 'm had is opgeheven, dat had niks met de lijn zelf te maken.
Op de stadsdienst verdwenen ze eerder vanwege het gebrek aan onderscheid tussen die lijnen en de overige stadslijnen. Dat had ook niks met die X te maken, maar zou net zo goed gebeurd kunnen zijn als die lijnen een HOV-nummer gekregen hadden.

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: do 07 okt 2021, 07:49
door Roeland
Die X, C en M's zijn door Syntus geïntroduceerd bij ingang van hun concessies.
C schijnt "Comfort" te betekenen bij RRReis.
En die M-lijnen: er reden de afgelopen jaren zelfs twee M1's en M2's: in Almere als HOV en in Mijdrecht als belbus.

Wat mij betreft is een busverbinding hoogwaardig als de reiziger dat zo ervaart (qua route, snelheid, frequentie en materieel), en niet omdat er toevallig een C of een 3xx in het lijnnummer zit (of als de bus van buiten roodgekleurd is).

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: do 07 okt 2021, 09:06
door SuperGhost
Daniel schreef: do 07 okt 2021, 05:39 In Amersfoort is de X alleen maar verdwenen omdat de lijn die 'm had is opgeheven, dat had niks met de lijn zelf te maken.
Op de stadsdienst verdwenen ze eerder vanwege het gebrek aan onderscheid tussen die lijnen en de overige stadslijnen. Dat had ook niks met die X te maken, maar zou net zo goed gebeurd kunnen zijn als die lijnen een HOV-nummer gekregen hadden.
Er waren 3 lijnen met een X ervoor: X2, X4 en X80.
De X80 is inderdaad opgeheven.
De X2 en X4 bestaan nog steeds, alleen is de X ervoor geschrapt. Die lijnen kregen eerst een X ervoor omdat het een snellere variant was van de oude 2 (die via Hoogland ging) en 4 (die via Schothorst ging). De X is destijds weer geschrapt omdat er geen langzamere variant van die lijnen meer was (dus eigenlijk kun je net zo goed zeggen dat ze die X er nooit voor hadden moeten krijgen, want er heeft nooit tegelijkertijd een X2 en 2 bestaan of een X4 en 4 in Amersfoort).

Echter: als je zoals eerst de bedoeling was de X zou blijven gebruiken voor een snellere variant van een lijn, dan zou je die in principe nog altijd voor 3 lijnen kunnen gebruiken. De 217, 280 en 295. Deze drie lijnen hebben 2 ervoor om aan te geven dat het een snellijn is, ondanks dat daarvoor de X bedoeld was en terwijl de 200-serie juist bedoeld is voor de Uithoflijnen. Deze lijnen zijn dus al afwijkend, waarbij alleen voor de 280 dat te verklaren was (X80 was in het begin immers al in gebruik).

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: do 07 okt 2021, 10:06
door Roeland
Waarbij de 295 op termijn wellicht de enige lijn in die bundel blijft, omdat lijn 195 inmiddels grotendeels is opgeheven.
En waar Syntus voornemens schijnt om op termijn van lijn 280 een dagbrede lijn Rhenen - Amersfoort te maken, waarbij een regulier nummer in de 80-reeks logischer lijkt (want lijn 280 rijdt nu al tussen Rhenen en Veenendaal als reguliere daglijn).

Re: IJssel-Vecht: Ideeën verbetering lijnennet

Geplaatst: do 07 okt 2021, 12:35
door Daniel
SuperGhost schreef: do 07 okt 2021, 09:06 de X zou blijven gebruiken voor een snellere variant van een lijn, dan zou je die in principe nog altijd voor 3 lijnen kunnen gebruiken. De 217, 280 en 295. Deze drie lijnen hebben 2 ervoor om aan te geven dat het een snellijn is, ondanks dat daarvoor de X bedoeld was en terwijl de 200-serie juist bedoeld is voor de Uithoflijnen. Deze lijnen zijn dus al afwijkend, waarbij alleen voor de 280 dat te verklaren was (X80 was in het begin immers al in gebruik).
De 2xx-lijnen zijn juist van origine spitslijnen allemaal, maar inmiddels is de dienstregeling zodanig aangepast dat het bij veel van die lijnen niet meer herkenbaar is dat dat zo was (alleen 217 rijdt niet in de spits immers)