Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door VIRM »

Ja. Maar de 2900/3900 zit natuurlijk vast aan de PHS-cooridors. Daarnaast is het de vraag waar de meeste passagiers tussen Hoorn en Enkhuizen naar toe gaan? Voor een heel groot deel richting Amsterdam denk ik. Als je de 2900/3900 laat eindigen in Hoorn, veroorzaak je dus allemaal overstappende bewegingen daar.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Vinny »

Als er tussen Hoorn en Enkhuizen 4 keer per uur gereden kan worden, zou je wellicht beurtelings wat stations over kunnen slaan. Kun je rijdtijd mee winnen, al weet ik niet of het qua kruisingen helemaal gaat passen. Ik denk dat je wel ergens wat aan de infrastructuur moet doen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Vinny »

Bovenkarspel-Flora kun je overslaan. Station kan wel helemaal worden opgeheven lijkt me, of een evenementenhalte van maken als die plantententoonstelling er weer eens is. Het is maar een paar honderd meter extra lopen in het allerergste geval.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Jef400 »

Daar ben ik met de weinige reizigers en excentrieke ligging sowieso voorstander van.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Staatslijn K »

Zelf weet ik niet of het handig is, wellicht trekt het station zo'n 800 reizigers, maar de winst voor reizigers naar Enkhuizen is in het beste geval 2 minuten. Daartegen weegt het nadeel van deze 800 mensen niet op. Tel daarbij op dat de trein dan alleen langer staat te keren in Enkhuizen.... Dan kun je beter iets korter stilstaan in Bovenkarspel-Grootebroek.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Jef400 »

https://dashboards.nsjaarverslag.nl/rei ... spel-flora

Waren het maar 800. Het zijn er 700 in 2019. Waarvan het merendeel naar Hoorn en verder reist. Tel daarbij op dat het station over de spoorsingel zo'n 5 minuten verder fietsen is en er alleen een bloemkoolwijk wordt bediend. Ik denk dat sluiting van zo'n halte de beste oplossing is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door SuperGhost »

Maar omdat alleen maar Enkhuizen profiteert en de winst slechts 2 minuten is, denk ik dat het de moeite voor NS niet waard is. Een station gesloten krijgen doe je ook niet zomaar.
PHS

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat je je rijkrekent met 5 minuten. Hoogkarspel naar Enkhuizen is nu 13 minuten, Bovenkarspel Flora opheffen levert maximaal 2 minuten op, de 2 minutenstop in Bovenkarspel-Grootebroek kan in een halve minuut met eenmensbediening, maar dan heb je alsnog maar 3,5 minuut gewonnen (en heb je er nog 2,5 nodig). Een minuut per stop winnen is erg veel, dus ik denk dat je dan ook mag investeren in snelle wissels en verhogen van de baanvaksnelheid naar 140 km/h. En zelfs dan is het krap.
PHS

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door SuperGhost »

Maar je kunt dus alleen op Bovenkarspel-Grootebroek - Enkhuizen tijd winnen, aangezien de kruising vast staat i.v.m. enkelspoor. Als je Flora weg haalt, zijn er geen tussenliggende stations meer waar je die extra tijd kunt winnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Wubbo »

PHS schreef: zo 26 dec 2021, 17:43 Levert SLT/FLIRT/SNG t.o.v. VIRM niet halve minuut per stop op als de haltes zo dicht tegen elkaar aanliggen? Daar was ik in mijn berekening van uitgegaan. Op de Zeelandlijn is de 6100 bijvoorbeeld vijf minuten sneller dan de stoppende 2200.
Maar je hebt meer dan een minuut per stop nodig om Hoogkarspel - Enkhuizen in 7 minuten te krijgen. Misschien dat je iets meer wint dan 2 minuten voor het schrappen van Flora, maar dat zijn echt geen minuten. Zelfs als je nog een halve minuut extra rekent voor het vervallen van de stop Flora en rekent met een halve minuut per stop, mis je nog een volle minuut.
Mark13
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Mark13 »

Wubbo schreef: zo 26 dec 2021, 16:22 Ik denk dat je je rijkrekent met 5 minuten. Hoogkarspel naar Enkhuizen is nu 13 minuten, Bovenkarspel Flora opheffen levert maximaal 2 minuten op, de 2 minutenstop in Bovenkarspel-Grootebroek kan in een halve minuut met eenmensbediening, maar dan heb je alsnog maar 3,5 minuut gewonnen (en heb je er nog 2,5 nodig). Een minuut per stop winnen is erg veel, dus ik denk dat je dan ook mag investeren in snelle wissels en verhogen van de baanvaksnelheid naar 140 km/h. En zelfs dan is het krap.
7 minuten over 6,9 km is minder dan 60 km/u gemiddeld. Dan hoef je ook met 1 stop geen max van 140 km/u te halen. Op stuk Bovenkarspel-Grootebroek - Enkhuizen kan je al veel winnen als je daar 80/100 km/u gaat rijden i.p.v. vaak 40/60 km/u zoals nu.

Eigenlijk heeft het overslaan pas echt zin als het tweede voorbereide spoor er werkelijk komt tussen Kersenboogerd en Enkhuizen in combinatie met de geplande verhoging van 100 naar 130 tussen Kersenboogerd en Hoogkarspel. Dan scheelt het ca 13 min op Amsterdam - Enkhuizen door de vaste tijd, vele wachttijd en ongelukkige kruisingen zit er enorm veel ruimte voor reistijdwinst.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Vinny »

Je zou dan dus de spoorlijn integraal moeten verdubbelen. Je kunt dan wel de frequenties en snelheden opschroeven. De regio is natuurlijk wel sterk verstedelijk geraakt en op Amsterdam gericht. Er is ruimte voor groei lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark13
Berichten: 9
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Mark13 »

Met name de flink kortere reistijd maakt het attractiever. Daarnaast wordt het dan ook interessanter om een bus Enkhuizen - Lelystad (ca 30 min) te realiseren om zo ook in de tegenspits meer reizigers te trekken, Amsterdam te ontlasten en veel reistijden te verkorten. Bovenkarspel-Grootebroek voorzien van een oostelijke uitgang kan de IC Flora makkelijker laten overslaan.

Frequentieverhoging minder van belang, maar in spits 2x, overdag 1x per uur de sprinter laten doorrijden naar Enkhuizen zodat ook Purmerend en Zaandam weer rechtstreeks bereikbaar zijn maakt het wel zinnig. Deze kan Flora en een nieuwe halte Westwoud bedienen (die beide prima beperkte dienst kunnen hebben dan de hoofdrailnet eisen). En een station in Oosthuizen voor de hele Zeevang zou ook zinnig zijn.

Kosten zijn een stuk lager (mede doordat spoordijk en verschillende kunstwerken al dubbel zijn) dan het half miljard kostende plan verbreden A7 wat er nu ligt, terwijl deze spoorinvesteringen meer bijdragen aan de mobiliteitstransitie/klimaat/stikstof doelen en ook zinniger zijn dan meer auto's naar Amsterdam pompen. Dan kan je nog kleinere OV + fiets maatregelen nemen en eventueel eens een vergelijkbaar onderzoek als Coevorden - Neuenhaus (dat zeer rendabel is) op Hoorn - Medemblik loslaten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Klaasje »

De lage gemiddelde snelheid op dit stuk hangt ook sterk samen met dat het seinstelsel dat we in Nederland hebben door regelgeving eigenlijk heel lastig te optimaliseren is voor trajecten met beperkte exploitatiesnelheden met veel kort opvolgende snelheidsbeperkingen/rode seinen voor overwegen. Hierdoor heb je iedere keer een remweg van dik 1000 meter in de seingeving zitten die een reizigerstrein bij 100 km/h helemaal niet nodig heeft. Zou je hier seinafstanden op basis van reizigersmaterieel of ETCS kunnen toepassen dan valt hier zonder grof te investeren grof tijd te winnen. Investeer je wel wat en bouw je ook nog wat 60 km/h-wissels dan gaat de teller nog sneller tikken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten